Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Ik kom regelmatig mensen tegen met honden die nog niet zo oud zijn maar stokkreupel lopen. En heel vaak (als we met elkaar oplopen/aan de praat raken) vraag ik wat er aan de hand is met de hond, waarom ie zo kreupel loopt. En heel vaak krijg ik dan als antwoord "ik heb geen idee". En als ik dan subtiel vraag of de hond al erg oud is, dan krijg ik vaak als antwoord "ja, redelijk, hij/zij is al 8". Wat in mijn ogen piep is. En ik heb het hier niet over rassen zoals de Duitse Dog, eerder over rassen als Golden Retrievers, Labradors. Maar wat mensen dan heel vaak zeggen is "maar hij/zij heeft geen pijn hoor!". En dan gaat bij mij het lampje uit. Want tenzij er iets echt fysiek aan de hand is dat de hond beperkt in zijn beweging loopt een hond niet kreupel omdat ie zo lekker loopt maar simpelweg omdat ie pijn heeft.

Ik zeg dan standaard (want ik ben niet zo subtiel) "als ie geen pijn zou hebben, zou ie niet kreupel lopen". En mensen kijken me dan altijd vol verbazing aan. En snappen niet wat ik bedoel. Dus dan leg ik uit "hij loopt toch niet zo stokkreupel omdat ie zo lekker loopt? Iets belemmert hem toch? Iets doet toch zeer? Jij loopt toch ook alleen kreupel als je je knie of voet of teen pijn hebt gedaan, niet voor de lol?". En meestal snappen ze het dan nog niet.

Ik snap hun redenatie dus echt niet. Ik kan er niet bij met mijn pet. Hoe kun je nou denken dat je hond geen pijn heeft als ie geen stap kan lopen zonder kreupel te zijn? En dan echt ZO kreupel dat Stevie Wonder het kan zien. Mis ik iets? Hoe redeneren die mensen?? Ik moet eerlijk bekennen dat het mij echt raakt. Zo loopt er 1 hond bij mij in het bos, het dier is nog niet oud, loopt vreselijk kreupel en het diertje kijkt zo ongelukkig uit zijn oogjes. Hij heeft gewoon vreselijke pijn. En de baas doet niks.... Want hij heeft geen pijn... En dit is dus niet iemand wiens eerste hond dit is. En ze is actief in hondensporten enzo.

Wie oh wie snapt het en kan het uitleggen?
En dan zijn er ook nog de mensen die het echt niet zien. Mijn vriend zag het bij Gijs ook steeds niet eigenlijk, behalve als hij echt op 3 poten liep. Het verschil tussen draf en een telgang zag hij, na herhaaldelijk oefenen, samen lopen, en steeds weer laten zien, ook niet. Kon ik ook niet bij, want dat verschil is voor mij echt groot, maar hij zag het gewoon niet.
Heel herkenbaar Lizzy. Dan hoor je dat ze veen pijn hebben, ze zijn alleen wat stijf. Ik ga er heel diplomatiek mee om en vertel heel liefjes dat ze misschien eens een pijnstiller kunnen proberen. Kost niet veel geld en als het verschil maakt dan weten ze dat hij pijn heeft en doet het niks nou ja dan dus niet. Zo deed mijn oude da dat ook. Ik gebruik dan het voorbeeld van mijn Frankie. Hard voor zichzelf, met pijnstiller een jonge hond en zonder een oude man. Als je het goed brengt dan luisteren mensen wel is mijn ervaring.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
eelke schreef:Oh en dat ze denken dat ze geen pijn hebben komt vast omdat de hond wel blij is dat hij mee mag, en dus graag wil. Maar ja, zo zijn honden... :-\

Zo, dit waren wel genoeg reactie's even denk ik :-[
Dit is het denk ik wel hoor. Ik ken ook een ethousiaste en rennende hond...op 3 poten. Ja, als hij pijn zou hebben zou hij toch niet rennen.
Maarja, die denken ook dat die hond na een keer flink aangereden te zijn dat die dan wel uitkijkt met oversteken ::)

Als het zich niet piepend en jankend voortbeweegt dan heeft het geen pijn.
Lizzy schreef:Maar jeetje, wij gaan toch ook niet mank lopen voor de gein? Als ik dan vraag "maar waarom loopt hij mank dan?" kijken ze me aan of ik in de brand sta! Of ik achterlijk geworden ben. Dan stel ik de domme vragen zeg maar!
Oh maar echt, hoe vaak ik wel niet heb gejubeld omdat mijn vriend zei; Gijs liep goed! En dan liep ik het rondje erna en hij liep bagger. Of hij liep eerst bij mij bagger en dan liep mijn vriend het rondje erna, hij liep goed hoor!

Heel toevallig, en de eerste keren geloof je er in, tot we vaker samen gingen lopen (kijk, als je 8 keer per dag moet wandelen, dan doe je allebei 4 wandelingen, en ben je blij dat je ff niet hoeft en ga je niet voor de gezelligheid samen) we gingen dus expres samen lopen, zodat mijn vriend eerst kon zeggen wat hij zag, bijna altijd niks, en ik daarna kon laten zien wat ik zag. En ik zag altijd, want die hond heeft vanaf juli tot december niet goed gelopen.

Misschien is het een ontbrekend gen ofzo, ik weet het ook niet... :-\

Oh ik heb trouwens ook wel gehad toen, dat ik een stap filmpje hier postte, en dat iemand zei, hij zet zijn goede achterpoot in het midden weg, en dat ik het toen ook pas zag. Soms is het ook moeilijk te zien, en vaak ook gewenning denk ik, het wordt steeds een beetje slechter en dan valt de achteruitgang ook niet zo op. En als je dan ook nog dat gen mist...

En sja, ik spreek mensen niet zo aan, maar hier ook een teckel die alleen langzaam in galop kan. Stap en draf is stuk. Dus galoppeert dat hondje naast zijn baas. Ik denk dat als je het er over zou hebben, die mensen zeggen, maar hij rent toch lekker?
eelke schreef:Oh maar echt, hoe vaak ik wel niet heb gejubeld omdat mijn vriend zei; Gijs liep goed! En dan liep ik het rondje erna en hij liep bagger. Of hij liep eerst bij mij bagger en dan liep mijn vriend het rondje erna, hij liep goed hoor!

Heel toevallig, en de eerste keren geloof je er in, tot we vaker samen gingen lopen (kijk, als je 8 keer per dag moet wandelen, dan doe je allebei 4 wandelingen, en ben je blij dat je ff niet hoeft en ga je niet voor de gezelligheid samen) we gingen dus expres samen lopen, zodat mijn vriend eerst kon zeggen wat hij zag, bijna altijd niks, en ik daarna kon laten zien wat ik zag. En ik zag altijd, want die hond heeft vanaf juli tot december niet goed gelopen.

Misschien is het een ontbrekend gen ofzo, ik weet het ook niet... :-\

Oh ik heb trouwens ook wel gehad toen, dat ik een stap filmpje hier postte, en dat iemand zei, hij zet zijn goede achterpoot in het midden weg, en dat ik het toen ook pas zag. Soms is het ook moeilijk te zien, en vaak ook gewenning denk ik, het wordt steeds een beetje slechter en dan valt de achteruitgang ook niet zo op. En als je dan ook nog dat gen mist...

En sja, ik spreek mensen niet zo aan, maar hier ook een teckel die alleen langzaam in galop kan. Stap en draf is stuk. Dus galoppeert dat hondje naast zijn baas. Ik denk dat als je het er over zou hebben, die mensen zeggen, maar hij rent toch lekker?
Echt, in deze gevallen is de baas heel goed op de hoogte dat de hond bagger loopt :-\ . En wat jij daar schrijft herken ik wel hoor. Als een van mijn honden ongeveer 5% niet rad loopt: ben ik degene die het ziet maar Leo ziet het niet. Maar nogmaals, in deze gevallen echt geen sprake van, hier kan zelfs Stevie het zien.
Ik denk inderdaad dat sommige mensen het niet zien... vooral als het om langzame achteruitgang gaat, pas toen Harry er was had ik in de gaten hoe langzaam Brutus zich het laatste jaar voortbewoog eigenlijk, en een Lola die zich zoooo makkelijk aan paste.
En eerlijk, ik weet niet wat ik gedacht zou hebben als iemand me erop aan zou spreken... ik zou waarschijnlijk ook denken 'maar het valt toch wel mee?'

Dus hebben we het over langzame achteruitgang, ja dat begrijp ik wel dat mensen dat veel moeilijker zien.

Maar echt manken, kreupel lopen nee, dat begrijp ik ook niet, dan heeft een hond pijn, maar er zijn mensen die ook daar hun ogen voor sluiten, want dan moeten ze er wat mee en dan wordt de zorg die ze al hebben misschien nog wel zwaarder....
Waar velen niet bij stilstaan is het feit dat honden ontzettend hard voor zichzelf kunnen zijn, en ondanks gruwelijke pijn kunnen blijven doorgaan...ik heb hier zo een werkhond, pak hem het werk volledig af, en hij is doodongelukkig.
Jammer genoeg pas gekregen op een leeftijd van 4 jaar, die liep toen al niet helemaal goed, ik zag er steeds iets aan, maar niet echt duidelijk kreupel op een bepaalde poot.

Blijkt later dat ie ooit een teen gebroken heeft gehad die niet behandeld is geweest.
Ik ga er vanuit dat ie ook wel in meer gewrichten artrose heeft, hij krijgt voedingssupplementen, aangepaste beweging en mag als ie een week goed gelopen heeft soms nog een beetje werken.
En als het heel slecht is dan pijnstillers en absolute lijnrust. Dus ook niet meer meespelen in het roedel met de rest.
Maar ik wil hem niet continue op de pijnstilling zetten, daar gaat ie doorheen lopen, hij spaart zichzelf echt niet!
Ben ik veel te bang dat ie nog meer blessures oploopt.

Die is ook nog maar 8 jaar, en helaas nu al zo slecht...toen ik hem kreeg op 4 jaar was ie ondervoed geweest, dat bleek ook uit de bloedonderzoeken. Heel slechte conditie, zo bleek tandvlees dat wij al bang waren dat ie een hartkwaal zou hebben.

Mijn al overleden Mika was er ook zo een, die moet verschrikkelijke pijn gehad hebben door zijn rug, maar klinisch zag je daar (haast) niks aan. Terwijl de foto's op een leeftijd van 2 jaar zo ontzettend slecht waren...dat zet je wel aan het denken hoor.

En dan mocht ik me pas nog het verwijt aanhoren van iemand op een hondenschool dat het wel niet zo een onzin was dat onze werkhonden op jonge leeftijd (tussen de 1 en 2 jaar) geröntgend worden op rug, heupen, schouders en ellebogen voordat ik ze aan het werk zet.
Dat wás me toch wel niet een onnodige verkwisting van geld vond die dame ::)
Deed je toch zeker alleen maar als je zeker wist dat je ging fokken met je hond...

Tja, gelukkig maar heeft iedereen daar zijn eigen mening over dacht ik toen.

Sommige mensen willen het inderdaad niet zien lijkt het haast wel :-\
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door