Ik kom regelmatig mensen tegen met honden die nog niet zo oud zijn maar stokkreupel lopen. En heel vaak (als we met elkaar oplopen/aan de praat raken) vraag ik wat er aan de hand is met de hond, waarom ie zo kreupel loopt. En heel vaak krijg ik dan als antwoord "ik heb geen idee". En als ik dan subtiel vraag of de hond al erg oud is, dan krijg ik vaak als antwoord "ja, redelijk, hij/zij is al 8". Wat in mijn ogen piep is. En ik heb het hier niet over rassen zoals de Duitse Dog, eerder over rassen als Golden Retrievers, Labradors. Maar wat mensen dan heel vaak zeggen is "maar hij/zij heeft geen pijn hoor!". En dan gaat bij mij het lampje uit. Want tenzij er iets echt fysiek aan de hand is dat de hond beperkt in zijn beweging loopt een hond niet kreupel omdat ie zo lekker loopt maar simpelweg omdat ie pijn heeft.
Ik zeg dan standaard (want ik ben niet zo subtiel) "als ie geen pijn zou hebben, zou ie niet kreupel lopen". En mensen kijken me dan altijd vol verbazing aan. En snappen niet wat ik bedoel. Dus dan leg ik uit "hij loopt toch niet zo stokkreupel omdat ie zo lekker loopt? Iets belemmert hem toch? Iets doet toch zeer? Jij loopt toch ook alleen kreupel als je je knie of voet of teen pijn hebt gedaan, niet voor de lol?". En meestal snappen ze het dan nog niet.
Ik snap hun redenatie dus echt niet. Ik kan er niet bij met mijn pet. Hoe kun je nou denken dat je hond geen pijn heeft als ie geen stap kan lopen zonder kreupel te zijn? En dan echt ZO kreupel dat Stevie Wonder het kan zien. Mis ik iets? Hoe redeneren die mensen?? Ik moet eerlijk bekennen dat het mij echt raakt. Zo loopt er 1 hond bij mij in het bos, het dier is nog niet oud, loopt vreselijk kreupel en het diertje kijkt zo ongelukkig uit zijn oogjes. Hij heeft gewoon vreselijke pijn. En de baas doet niks.... Want hij heeft geen pijn... En dit is dus niet iemand wiens eerste hond dit is. En ze is actief in hondensporten enzo.
Wie oh wie snapt het en kan het uitleggen?