zurca schreef:Mijn admehaling is inderdaad ook wel een probleem, ik haal ook hoog/oppervlakkig adem en helemaal als ik aan het hardlopen ben. Hoe meer ik er op probeer te letten, hoe erger het wordt. Loslaten dus maar want hoe minder ik er mee bezig ben, des te eerder ik op dat punt kom van "blik op oneindig en gaan..."
Vanavond is het weer de bedoeling om te gaan. Normaal gesproken ga ik op dinsdagavond zodat er een dag tussen zit maar ik heb tijdelijk werk op de dinsdagavond dus ga eens kijken of het vanavond lukt.
De les die ik heb meegekregen is: adem langer uit (ALU). Je ademhalingsritme hoort los te staan van het loopritme. Je ademt kort in, lang uit. In rust (of met hele lage inspanning, wat bepaald wordt door je conditie) met een pauze na het uitademen. Met inspanning zonder pauze. Het idee hierachter is dat je alleen zuurstof opneemt als je longen zich ontspannen, dus als je uitademt en na het uitademen. De meeste mensen zijn geneigd juist diep en lang in te ademen en een pauze te nemen na het inademen, maar dan kan er dus veel minder goed zuurstof opgenomen worden.
Idealiter door de neus in en mond uit, maar als anders beter lukt is het langer uitademen belangrijker dan neus versus mond.
Wat ik doe als ik heel hoog in de ademhaling zit, is een stukje wandelen en dan kort inademen, lang uitademen door heel bewust de lucht uit te blazen (met wat geluid) en dat echt met buikademhaling te doen. Eerst uitblazen met de F, als je niet meer kan het laatste beetje met de S. Als ik wandel kan ik daar heel bewust op letten. Tijdens het rennen moet ik veel te veel op mijn looptechniek en de weg enzo letten, maar dan neem je die ademhaling mee vanuit het wandelen en is het vaak al genoeg om af en toe even heel bewust goed uit te blazen. Ik ben dan zelden buiten adem.
O ja en als je buiten adem raakt, dan niet voorover buigen, maar juist goed schouders naar achter en laag, borst vooruit en buikademhaling doen. Of je nou nog rent, gaat lopen of stil moet staan. Ruimte geven aan die longen om hun werk te doen!