Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Siberienne
Oooh wat naar! Hij ziet er ook echt ziekjes uit. Als Spot veel last van zijn darmen had, maar bij hem Mn loos persen en niet braken, had hij enorm veel baat bij buscopan. Maar misschien ben je bang dat de boel dan teveel stil komt te liggen?

Dat stinkende doet toch denken aan verterringsprobleem waardoor het gaat vergisten. Kan bij honden helicobacter zoiets doen?
Door Spikkelneus
Vandaag gaat het gelukkig weer heel redelijk met Tunkepunk. Hij heeft weer een normaal model - niet van die uitgezette ribben met zo´n opgeblazen buik. Vandaag ook nog geen stinkboer gelaten. En ook niet gekwijld na zijn ontbijtje.
Hij reageert vooral zo heftig op zijn avondeten - dat is 2/3e van het dagtotaal, dus een vrij grote portie, in zijn geval bijna 600 gram.
Gister heb ik hem 4 kleine maaltijden gegeven van zo´n 200-250 gram. En dat ga ik vandaag weer doen. Dat lijkt wel beter te gaan.
Hij krijgt er ook emeprid bij, dus daar kan het ook aan liggen (minder misselijk, betere maaglediging).

Ik ben wel benieuwd of die echo nog wat concreets gaat opleveren en anders denk ik dat het vooral uitvogelen wordt waar hij wel en niet tegen kan. In elk geval geen grote porties meer.
Het acute gevaar lijkt nu in elk geval weer geweken, ik ben nu niet bang meer dat hij elk moment dood neer kan vallen, zoals dinsdagavond met zijn blauwe slijmvliezen.... Toen dacht ik echt even dat hij dood ging - wat waarschijnlijk ook was gebeurd als zijn maag niet gesondeerd was geweest.
Door Eef+Stippels
Heel fijn dat hij zich weer wat beter voelt!!

Ben ook benieuwd wat er uit de echo komt.
Hopelijk is het probleem opgelost met kleine porties voer.

Dikke knuffel voor Tungsten :-*
Door Border Bandit
Wat fijn dat hij zich nu fijner voelt.
Hopelijk is het alleen de grotere porties eten en blijven de problemen weg bij kleinere porties.

Ik ben ook wel een beetje benieuwd of de echo nog wat laat zien.
Door ywa100
En zijn de bloedwaarden nagekeken?

Ik lees toch wel vergelijkbare klachten met mijn seniorenhond, haar leverwaardes zijn te hoog.
Maar waarschijnlijk heb jij er veel meer verstand van dan ik en misschien heeft mijn Kaya ook wel wat aan haar maag.
Ze laat nu geen stinkende boeren meer en stinkt niet uit haar bek. Alleen wil ze nu bijna niet meer eten.

Fijn dat jouw hond opgeknapt is!

groetjes,
Yvonne
Door Spikkelneus
De echo is gemaakt. Geen direct levensbedreigende dingen gevonden (wel wat kleine dingetjes, maar geen relatie met het dilateren van de maag). Dus is Tungsten een hond die heel makkelijk een maagkanteling krijgt - volgens de radioloog is zijn maag zeker ook gedraaid, maar niet volledig, maar waarschijnlijk wel 80-90% :o Daar schrok ik wel even van.....
Nu ik mijn herinnering na ga, heeft hij dit sinds hij bij ons is al wel een keer of 4 gehad - elke 2-3 weken dus :(
Wij hebben dus een tijdbom in huis, het kan elk moment weer gebeuren - niet echt dat ik daar nou lekkerder van kan slapen.

Het plan is om nu eerst een tijdje 4 maaltijden per dag te geven en als hij dan nog steeds klachten houdt om een gastroduodenoscopie te doen.
Die 4 maaltijden is trouwens vrij dramatisch. Dit is nu de 3e dag dat ik dat doe, maar hij zeurt de hele dag om eten. Omdat hij nooit echt vol zit (wat dus precies de bedoeling is), heeft hij altijd honger. Hij stond net letterlijk naast het aanrecht te gillen om meer. Wel zielig hoor, maar ja, minder zielig dan dood door maagtorsie.

Pffffff.... wat een zorgenkind!
Door Kaela
Och jeetje, dat is ook wel een diagnose om je erg zorgen over te maken.

Oscar is ook op kleinere maaltijden gegaan. Hij kreeg oorspronkelijk 1 keer per dag een kilo barf, via eerst 2 en later 3 maaltijden kvv is hij naar 3 maal daags 130 gram brokjes gegaan. Verschrikkelijk! Oscar ging ook jatten, hij roofde mijn boterhammen onder mijn neus weg. Maar het went, dat gedrag is nu weer normaal, maar dat duurde wel een poos. Ik hoop echt dat het bij Tungsten ook went, arme kerel.

Ik vraag me ook af of het vastzetten van de maag zin heeft. Maar ik ken een herder die ondanks dat zijn maag na de eerste torsie is vastgezet, nog 2 keer een complete torsie heeft gehad. Doodeng.
Door Spikkelneus
Ik ben ook niet zo´n fan van gastropexie. De ligging van de maag en de darmen en de milt en een stukje van de lever verandert daardoor. Het ligt niet meer op de plek waar het hoort en dat geeft weer andere klachten. Sowieso ongemak en pijn bij de hond - de ophangbanden van die organen zijn heel gevoelig en de maag wordt tegen de ribwand aan getrokken, echt een flink stuk van waar hij hoort, dus die zenuwen die blijven rek aangeven en dat doet zeer. De ingang van de maag ligt onder een andere hoek waardoor het slikken of het braken kan worden bemoeilijkt.
Daarbij is het geen jonge hond meer en in de laatste 3 maanden is hij al 3x onder narcose geweest. Ik vind het voorlopig wel even genoeg.

En ik vermoed dat het vastzetten van de maag een beetje een achterhaalde methode begint te worden, want er is met geen woord over gerept....
Door Lizzy
Oef. Ik vraag me wel af wat nou beter is: alsmaar honger hebben of toch 1 keer per dag lekker veel kunnen eten en daarnaast wat kleine maaltijden....?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door