Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Kuikuhnek
Ik ben vooral erg benieuwd naar de uiteindelijke lijst met rassen.
Ik zie in de lijst van de hondenbescherming toch een aantal rassen waar ik mijn twijfels over heb.
En de volgende vraag, wie gaat dit handhaven? De politie heeft het veel te druk dus die valt af, de gemeente doet het liefst zo min mogelijk.
Verder een net rapport, hopelijk komen ze met een goed doordacht plan. Belangrijk is dat het aantal bijtincidenten omlaag moet.
Door Tanna
Kuikuhnek schreef: En de volgende vraag, wie gaat dit handhaven? De politie heeft het veel te druk dus die valt af, de gemeente doet het liefst zo min mogelijk.

Dat dacht ik ook toen ik het hoorde.
Door Kuikuhnek
http://edepot.wur.nl/118572

Dit is een goed stuk over de RAD en het afschaffen ervan.
Gaat ook breder in op bijtincidenten en niet alleen met hoog risico honden.
Er zijn zat meer rassen die bijten helaas.
En ja de Stafford achtigen staat bovenaan en veroorzaken veel schade.
Maar ik heb veel incidenten behandeld van Goldens, Jack Russels en herder varianten die ook behoorlijk waren.

Ik hoop dan ook dat de lijst die komt een objectieve is. Want men haalt alleen Rotterdam als voorbeeld aan. In Rotterdam wonen zeer veel Antilianen en veel van deze lui hebben Staffordachtige honden. Niet echt objectief en representatief lijkt me.

Pak alles over heel Nederland, neem daar de meest bijtende rassen uit en je zal versteld staan van wat er uitkomt.
Laten we alsjeblieft objectief blijven en ons niet laten leiden door de media en verjaardag verhalen.
Door Lizzy
Kuikuhnek schreef:http://edepot.wur.nl/118572

Dit is een goed stuk over de RAD en het afschaffen ervan.
Gaat ook breder in op bijtincidenten en niet alleen met hoog risico honden.
Er zijn zat meer rassen die bijten helaas.
En ja de Stafford achtigen staat bovenaan en veroorzaken veel schade.
Maar ik heb veel incidenten behandeld van Goldens, Jack Russels en herder varianten die ook behoorlijk waren.

Ik hoop dan ook dat de lijst die komt een objectieve is. Want men haalt alleen Rotterdam als voorbeeld aan. In Rotterdam wonen zeer veel Antilianen en veel van deze lui hebben Staffordachtige honden. Niet echt objectief en representatief lijkt me.

Pak alles over heel Nederland, neem daar de meest bijtende rassen uit en je zal versteld staan van wat er uitkomt.
Laten we alsjeblieft objectief blijven en ons niet laten leiden door de media en verjaardag verhalen.
Bijtincidenten van hond - hond zijn naar mijn mening nooit geregistreerd. Dus waar jij het over hebt zijn bijtincidenten hond - mens. En ja, daar scoren andere rassen net zo hoog. Maar daar hebben we het niet over, we hebben het hier over hoog risico honden die jouw honden in de verte spotten en vervolgens een eind aan hun leven maken. Dus ja, blijf vooral objectief.
Door Kuikuhnek
Beide stukken gaan met name over mens - hond, inderdaad omdat hond - hond niet onderzocht is.
Dat het niet geregistreerd wordt ben ik niet met je eens.
Als ik Utrecht en Den Haag als voorbeeld neem, steden waar ik gewerkt heb, dan worden die incidenten wel, degelijk geregistreerd.
Waarom dit dan niet openbaar gemaakt wordt, geen idee.
Daarom zou het dus mooi zijn om met een objectieve lijst te komen en niet zoals nu met name gebaseerd op hond - mens.
Neemt niet weg, zoals ik al eerder zei, de Staffordachtige steken er met kop en schouders bovenuit.

Helaas was met name de handhaving een van de grote problemen binnen het RAD. Dus laat ze dan eerst goed onderzoeken hoe en wie dit gaat handhaven zodat het niet weer langzaam dood bloedt.
Door Lizzy
Kuikuhnek schreef:Beide stukken gaan met name over mens - hond, inderdaad omdat hond - hond niet onderzocht is.
Dat het niet geregistreerd wordt ben ik niet met je eens.
Als ik Utrecht en Den Haag als voorbeeld neem, steden waar ik gewerkt heb, dan worden die incidenten wel, degelijk geregistreerd.
Waarom dit dan niet openbaar gemaakt wordt, geen idee.
Daarom zou het dus mooi zijn om met een objectieve lijst te komen en niet zoals nu met name gebaseerd op hond - mens.
Neemt niet weg, zoals ik al eerder zei, de Staffordachtige steken er met kop en schouders bovenuit.

Helaas was met name de handhaving een van de grote problemen binnen het RAD. Dus laat ze dan eerst goed onderzoeken hoe en wie dit gaat handhaven zodat het niet weer langzaam dood bloedt.

Ik ben met je eens dat er een plan van handhaving moet komen anders kunnen ze gewoon net zo goed niks doen.... Net voor de verkiezingen zo'n mooi plannetje als worst voor onze neus hangen: daar stinken we niet in. Ze kunnen nog niet eens "je mag achter het stuur niet drinken of telefoneren" handhaven dus laat staan bijtende hundjes :-\
Door Kuikuhnek
Nou weet je, de gemeente dient een hoop te handhaven.
Maar dat gebeurt bijna niet omdat ze het op het bordje van de politie schuiven.
Nou weet ik niet hoevaak jullie een wijkagent zien, of politie in het algemeen, maar ik weet uit ervaring dat die er niet zoveel meer zijn of bezig met hele andere dingen.
Een muilkorf gebod bv dient gehandhaafd te worden door de gemeente, loslopende honden, poep niet opruimen, muilkorf geboden uitreiken, allemaal gemeente. Tuurlijk mag de politie hier voor schrijven maar de tijd is er simpelweg niet.
En verder ben ik blij dat wij het een keer eens zijn ;) :biggrin2:
Door Lizzy
Kuikuhnek schreef:Nou weet je, de gemeente dient een hoop te handhaven.
Maar dat gebeurt bijna niet omdat ze het op het bordje van de politie schuiven.
Nou weet ik niet hoevaak jullie een wijkagent zien, of politie in het algemeen, maar ik weet uit ervaring dat die er niet zoveel meer zijn of bezig met hele andere dingen.
Een muilkorf gebod bv dient gehandhaafd te worden door de gemeente, loslopende honden, poep niet opruimen, muilkorf geboden uitreiken, allemaal gemeente. Tuurlijk mag de politie hier voor schrijven maar de tijd is er simpelweg niet.
En verder ben ik blij dat wij het een keer eens zijn ;) :biggrin2:
Whahahahaha ;D ;D ;D ;D

Het maakt mij ook niet uit wie er handhaaft hoor, als er maar gehandhaafd wordt als dat de afspraak is. Maar in Zoetermeer is de gemeente vooral heel druk bezig met het belastinggeld van de bewoners te investeren in een outlet mall die niemand wil. Dus nee, er is geen geld voor wijkagenten :-X
Door El_Kato
Tja wat zal ik ervan zeggen..... veel woorden :-\

Uit dit document haal ik geen oplossing. Eigenaren van zogenoemde HR rassen moeten allerlei maatregelen treffen en de rest hoeft niets te doen. De enkelbijters mogen blijven enkelbijten want ach die veroorzaken toch geen schade. De honden die voor geen meter luisteren en zich tot akelig aan toe opdringen mogen dat blijven doen want he het veroorzaakt geen schade. Oooh en die viervoeter die zo van katten houd dat hij ze wel op wil eten, ach ja die katten vragen er ook om en als katteneigenaar moet je ze ook gewoon binnen houden natuurlijk. En de stoere chiwafwaf die al grommend en blaffend mijn hond aanvalt is zo uberschattig, kijk hoe stoer ::) en tja mijn HR hond is toch gemuilkorft en kortaangelijnd en kan toch niets doen. En weetje, als hij wel wat doet, er per ongeluk op gaat zitten of er op gaat staan dan doe je lekker laagdrempelig en anoniem een melding, ben je er ook vanaf...

Beetje cynisch uitgedrukt en dat er een probleem is zal ik zeker niet ontkennen en dat er wat gedaan moet worden lijkt me duidelijk maar de maatregel die misschien echt zoden aan de dijk gaat zetten hebben ze buiten beschouwing gelaten omdat die wat ingewikkeld is. Leg de fokkerij van de zogenoemde HR rassen aan banden, en dan alle genoemde rassen en niet alleen de geijkte gevaarlijke rassen. Alleen nog maar erkende fokkers die bewezen hebben dat zij verstand van zaken hebben. Geen importhonden meer tenzij zeer goed onderbouwd, gemotiveerd en geregistreerd bv voor nieuwe bloedlijnen. Begin bij de bron, veel ellende komt uit onverantwoorde combi's door fokkers zonder enige kennis. Met verantwoorde combi's kunnen scherpte randjes eruit gefokt worden (denk ik heb de ballen verstand van fokkerij ::) ) Verplicht een cursus niet alleen voor eigenaren van HR rassen maar voor alle rassen met misschien voor de HR rassen een zwaarder certificaat voor het goed doorlopen van de cursus, de basis voor de hondeneigenaar. De symptoombestrijding zoals in het document beschreven is ook te veelomvattend om goed handhaafbaar te zijn.

Het one strike out principe vind ik wel oke maar ook hier voor alle rassen, en dan niet alleen de genoemde HR rassen, ook voor die schatjes die de kat van de buren mollen, daar wordt nl ook van gehouden (als het goed is). Een hond moet gewoon geen schade aan andere dieren/mensen aanrichten, nooit! En als dat wel gebeurt en de schade ernstig is moet er ook een gevolg zijn en als dat euthanasie is is dat misschien een goede tricker om te proberen het te voorkomen. Een verantwoord asiel beleid vind ik ook een hele belangrijke maar ook weer voor alle rassen waarvan een verleden met agressie bekend is. Voorkomen is altijd beter dan genezen. Ook het stukje dat je je hond op eigen terrein moet houden vind ik belangrijk, de verhalen van Parelridder en Hope zijn vreselijk. Daar mag van mij een hele zware consequentie aan gekoppeld worden.

Wat ik in het hele verhaal mis is dat een ieder zijn verantwoording moet nemen, diegene die weet dat hij met een bijter loopt maar ook diegene die weet dat zijn hond voor geen meter luistert, oversext is, door formaat zeer kwetsbaar etc.

Maar goed ik heb het type "vechthond" maar zo voelt dat voor mij niet, als ik met mijn honden wandel dan loop ik gewoon met mijn hondje en niet met een killer zoals het hier wel eens genoemd wordt. De honden heb ik niet om mijn imago op te schroeven maar omdat ik ooit soort van per ongeluk tegen de amerikaanse bulldog ben aangelopen en straal verliefd op bulldog in zijn algemeen ben geworden. Zoveel rassen maar de bulldog doet mijn hart sneller kloppen :D . Ik heb 3 honden waar ik gek mee ben, veel van hou en die ik naar mijn beste vermogen opvoed en verzorg. Ben zeer zeker niet te beroerd om mijn verantwoording te nemen en wanneer nodig cursussen te lopen. Leuk juist, ga in maart een workshop speuren met Rana doen :).
Door Lizzy
Ja, iedereen moet zijn verantwoordelijkheid nemen maar het punt is nou juist dat mensen met een XXL-levensgevaarlijke-Pitbull dat niet doen. Met alle gevolgen van dien. Ik kwam vandaag ook een Beagle kruising jong hondje tegen wiens eigenaren ook geen verantwoording namen. Dat vind ik toch heel veel minder problematisch. En toen ik er wat van zei, bleven ze beleeft. Ze snapte het wel niet, maar ze bleven beleeft. Vraag ik de XXL-pitbull eigenaar bij ons op het parkeerterrein of ie zijn hond even aan wil lijnen, begint meneer Camping Smoking in het Spaans tegen mij tekeer te gaan (gewone Nederlander hoor) dat ie mijn onderste dicht gaat schoppen. Snap je? Geen discussie mogelijk. Sterker nog, als wij zijn auto nu op het parkeerterrein zien staan (Leo, ik en een paar wandelmaatjes) gaan we terug naar huis... En die klootzakken verpesten het dus voor jou.
Door El_Kato
Ik snap heel goed wat je bedoelt maar dit is dan puur het gedrag van de eigenaar. Heel vervelend en puur asociaal! En tja helaas voor deze rassen zijn het wel vaak de mensen in camping smoking die er mee lopen :-\ En helaas zijn dit ook juist de types die lak aan regelgeving hebben en die niets zullen doen met de genoemde maatregelen...

Moet ik wel zeggen dat ik als liefhebber van dit soort rassen de Pitbull XXL echt niet oke vind :-X . Het is doorfokken op zijn gruwelijks (puur uiterlijk en intimidatie), voegt niets toe voor of aan het ras en helpt zeker niet als verbetering voor het ras. Dit zou mijn inziens dan ook iets zijn wat met een goed fokbeleid niet zou mogen. Excessen binnen rassen moeten niet mogen. En dan ook weer voor alle rassen; te korte neuzen, te kleine schedel, kromme of te lange ruggen, te breed, te gespierd. Gewoon alles waar te voor staat.

Ooh en wat ik ook eerlijk moet zeggen is dat ik niet zomaar dit type hond uit het asiel zou halen. Een pupje zoek je uit, begeleid je en voed je op. Geeft natuurlijk geen garanties, met Manu hebben we onderweg ook moeten ingrijpen waarna hij gecastreerd is en we hard zijn gaan trainen. Maar ik weet ook wat de oorzaak daarvan was en hoe ik het anders/beter had kunnen doen. Een hond waarvan je het verleden niet weet maar waarvan wel bekend is dat hij andere honden niet trekt zou ik heel moeilijk vinden. Maar wie weet met begeleiding van een goede gedragstherapeut dat het ooit nog wel gebeurt. Maar daar zou ik wel begeleiding bij willen van een derde en niet alleen op het oordeel van het asiel vertrouwen. Mexi vind ik dan als engelse bulldog toch anders is, kleiner en handzamer. Hoewel ze valt ook uit naar alles waar ze geen trek in heeft maar goed als ze weg gaan dan is het ook weer goed. Vind het wel heerlijk hoe zij zich ontwikkeld heeft en dat geeft wel heel veel voldoening :smitten:
Door Kaela
El_Kato schreef:Ik snap heel goed wat je bedoelt maar dit is dan puur het gedrag van de eigenaar. Heel vervelend en puur asociaal! En tja helaas voor deze rassen zijn het wel vaak de mensen in camping smoking die er mee lopen :-\ En helaas zijn dit ook juist de types die lak aan regelgeving hebben en die niets zullen doen met de genoemde maatregelen...

Moet ik wel zeggen dat ik als liefhebber van dit soort rassen de Pitbull XXL echt niet oke vind :-X . Het is doorfokken op zijn gruwelijks (puur uiterlijk en intimidatie), voegt niets toe voor of aan het ras en helpt zeker niet als verbetering voor het ras. Dit zou mijn inziens dan ook iets zijn wat met een goed fokbeleid niet zou mogen. Excessen binnen rassen moeten niet mogen. En dan ook weer voor alle rassen; te korte neuzen, te kleine schedel, kromme of te lange ruggen, te breed, te gespierd. Gewoon alles waar te voor staat.

Ooh en wat ik ook eerlijk moet zeggen is dat ik niet zomaar dit type hond uit het asiel zou halen. Een pupje zoek je uit, begeleid je en voed je op. Geeft natuurlijk geen garanties, met Manu hebben we onderweg ook moeten ingrijpen waarna hij gecastreerd is en we hard zijn gaan trainen. Maar ik weet ook wat de oorzaak daarvan was en hoe ik het anders/beter had kunnen doen. Een hond waarvan je het verleden niet weet maar waarvan wel bekend is dat hij andere honden niet trekt zou ik heel moeilijk vinden. Maar wie weet met begeleiding van een goede gedragstherapeut dat het ooit nog wel gebeurt. Maar daar zou ik wel begeleiding bij willen van een derde en niet alleen op het oordeel van het asiel vertrouwen. Mexi vind ik dan als engelse bulldog toch anders is, kleiner en handzamer. Hoewel ze valt ook uit naar alles waar ze geen trek in heeft maar goed als ze weg gaan dan is het ook weer goed. Vind het wel heerlijk hoe zij zich ontwikkeld heeft en dat geeft wel heel veel voldoening :smitten:

Even heel lullig gezegd, maar als een engelse buldog echt voor de kill zou gaan, ben ik niet bang. Dan laat ik Oscar los zodat ie kan vluchten en wedden dat ie harder en langer kan lopen.

En dan wat serieuzer: ik vind "uitvallen" niet de kern van het probleem. De kern van het probleem zijn honden die gedrag vertonen waarbij het toebrengen van fysieke schade aan een andere hond het doel is. En dat zijn meestal vechthonden, zelfstandige berghonden en herders. En ik moet eerlijk zeggen dat ik, op een paar details na, me behoorlijk kan vinden in dit idee.

Niemand trouwens enthousiast over de "niet meer voor eeuwig in het asiel zittenblijvers" regel?
Door hannabelgje
Kaela schreef:
Even heel lullig gezegd, maar als een engelse buldog echt voor de kill zou gaan, ben ik niet bang. Dan laat ik Oscar los zodat ie kan vluchten en wedden dat ie harder en langer kan lopen.

En dan wat serieuzer: ik vind "uitvallen" niet de kern van het probleem. De kern van het probleem zijn honden die gedrag vertonen waarbij het toebrengen van fysieke schade aan een andere hond het doel is. En dat zijn meestal vechthonden, zelfstandige berghonden en herders. En ik moet eerlijk zeggen dat ik, op een paar details na, me behoorlijk kan vinden in dit idee.

Niemand trouwens enthousiast over de "niet meer voor eeuwig in het asiel zittenblijvers" regel?
Mee eens. Hoewel een herder iver het algemeen zijn punt maakt en dan stopt. Vind ik minder gevaarlijk. En ja ik vind het heel terecht dat er een maximum asieltijd komt voor deze honden. Hoewel ik vind dat dat misschien bij alle honden zou moeten zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door Kaela
hannabelgje schreef:Mee eens. Hoewel een herder iver het algemeen zijn punt maakt en dan stopt. Vind ik minder gevaarlijk. En ja ik vind het heel terecht dat er een maximum asieltijd komt voor deze honden. Hoewel ik vind dat dat misschien bij alle honden zou moeten zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Ik las het ook als zodanig, dat het voor alle honden is. Maar daar kan ik me in vergissen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door