Tja wat zal ik ervan zeggen..... veel woorden
Uit dit document haal ik geen oplossing. Eigenaren van zogenoemde HR rassen moeten allerlei maatregelen treffen en de rest hoeft niets te doen. De enkelbijters mogen blijven enkelbijten want ach die veroorzaken toch geen schade. De honden die voor geen meter luisteren en zich tot akelig aan toe opdringen mogen dat blijven doen want he het veroorzaakt geen schade. Oooh en die viervoeter die zo van katten houd dat hij ze wel op wil eten, ach ja die katten vragen er ook om en als katteneigenaar moet je ze ook gewoon binnen houden natuurlijk. En de stoere chiwafwaf die al grommend en blaffend mijn hond aanvalt is zo uberschattig, kijk hoe stoer

en tja mijn HR hond is toch gemuilkorft en kortaangelijnd en kan toch niets doen. En weetje, als hij wel wat doet, er per ongeluk op gaat zitten of er op gaat staan dan doe je lekker laagdrempelig en anoniem een melding, ben je er ook vanaf...
Beetje cynisch uitgedrukt en dat er een probleem is zal ik zeker niet ontkennen en dat er wat gedaan moet worden lijkt me duidelijk maar de maatregel die misschien echt zoden aan de dijk gaat zetten hebben ze buiten beschouwing gelaten omdat die wat ingewikkeld is. Leg de fokkerij van de zogenoemde HR rassen aan banden, en dan alle genoemde rassen en niet alleen de geijkte gevaarlijke rassen. Alleen nog maar erkende fokkers die bewezen hebben dat zij verstand van zaken hebben. Geen importhonden meer tenzij zeer goed onderbouwd, gemotiveerd en geregistreerd bv voor nieuwe bloedlijnen. Begin bij de bron, veel ellende komt uit onverantwoorde combi's door fokkers zonder enige kennis. Met verantwoorde combi's kunnen scherpte randjes eruit gefokt worden (denk ik heb de ballen verstand van fokkerij

) Verplicht een cursus niet alleen voor eigenaren van HR rassen maar voor alle rassen met misschien voor de HR rassen een zwaarder certificaat voor het goed doorlopen van de cursus, de basis voor de hondeneigenaar. De symptoombestrijding zoals in het document beschreven is ook te veelomvattend om goed handhaafbaar te zijn.
Het one strike out principe vind ik wel oke maar ook hier voor alle rassen, en dan niet alleen de genoemde HR rassen, ook voor die schatjes die de kat van de buren mollen, daar wordt nl ook van gehouden (als het goed is). Een hond moet gewoon geen schade aan andere dieren/mensen aanrichten, nooit! En als dat wel gebeurt en de schade ernstig is moet er ook een gevolg zijn en als dat euthanasie is is dat misschien een goede tricker om te proberen het te voorkomen. Een verantwoord asiel beleid vind ik ook een hele belangrijke maar ook weer voor alle rassen waarvan een verleden met agressie bekend is. Voorkomen is altijd beter dan genezen. Ook het stukje dat je je hond op eigen terrein moet houden vind ik belangrijk, de verhalen van Parelridder en Hope zijn vreselijk. Daar mag van mij een hele zware consequentie aan gekoppeld worden.
Wat ik in het hele verhaal mis is dat
een ieder zijn verantwoording moet nemen, diegene die weet dat hij met een bijter loopt maar ook diegene die weet dat zijn hond voor geen meter luistert, oversext is, door formaat zeer kwetsbaar etc.
Maar goed ik heb het type "vechthond" maar zo voelt dat voor mij niet, als ik met mijn honden wandel dan loop ik gewoon met mijn hondje en niet met een killer zoals het hier wel eens genoemd wordt. De honden heb ik niet om mijn imago op te schroeven maar omdat ik ooit soort van per ongeluk tegen de amerikaanse bulldog ben aangelopen en straal verliefd op bulldog in zijn algemeen ben geworden. Zoveel rassen maar de bulldog doet mijn hart sneller kloppen

. Ik heb 3 honden waar ik gek mee ben, veel van hou en die ik naar mijn beste vermogen opvoed en verzorg. Ben zeer zeker niet te beroerd om mijn verantwoording te nemen en wanneer nodig cursussen te lopen. Leuk juist, ga in maart een workshop speuren met Rana doen

.