eelke schreef:Bijna 20 
Ik moest hem kijken bij maatschappijleer, in het derde leerjaar. Toen was ik 14
en ik vond het een verschrikkelijke film. De rillingen lopen over mijn rug als ik er aan denk, mijn hersenen waren daar echt nog niet klaar voor.
Ik weet vooral nog dat we maar het aantal keer 'fuck' geteld hebben. Dus voor maatschappijleer had het ook niet echt nut, te heftig.
14? Dat is echt wel veel te jong voor die film.
Ik kan me herinneren dat ik erg onder de indruk was hoe Edward Norton zijn rol speelde.
Een afschuwlijk beeld wordt er geschetst, ik vermoed niet geheel naast de waarheid.
In een documentaire van Louis Theroux - ik dacht Behind Bars - komt een groep neonazi's voorbij, toen moest ik direct weer aan American History X denken.
Rond de tijd dat American History X uitkwam, kwam in Duitsland het neonazisme langzaam steeds duidelijker aan het oppervlakte. Ik reisde als puber en jongvolwassene regelmatig alleen naar en door Duitsland en vond het met name op en om stations steeds onprettiger worden door de neonazi's die er rondhingen. Als ik eerlijk mag zijn, loop ik liever langs een groepje marokaanse jongens met een grote bek dan een groep neonazi's.