Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Martine-Tom
Borke schreef:Je hebt gelijk 20.... tja de tijd gaat zo snel...
Ik vind het ook geen film voor veertienjarigen, een gruwelijke en wrede film, toch ook een hele goede film vond ik. Maar heel erg heftig...
Wij moesten hem op school ook kijken, in hetzelfde jaar dat we ook naar Schindlers list moesten.
Wat dat betreft geeft het expiriment in de gevangenis ook veel inzicht over hoe idioot mensen reageren op macht. Is ook een verfilming van (The Experiment), die in grote lijnen overeenkomt met wat er echt gebeurd is.
Kaela schreef:Wat dat betreft geeft het expiriment in de gevangenis ook veel inzicht over hoe idioot mensen reageren op macht. Is ook een verfilming van (The Experiment), die in grote lijnen overeenkomt met wat er echt gebeurd is.
Als het dat experiment is dat ik denk dat je bedoeld: dat werd compleet gestuurd omdat het anders geen goede televisie opleverde. Dus feitelijk zegt dat experiment drie keer niks.

https://decorrespondent.nl/5812/de-echt ... 0-93915310
Nee ik bedoel het expiriment waarbij een willekeurige groep werd opgesloten in een gevangenis. Een deel werd bewaker een deel gevangene. En binnen no time gingen de bewakers hun machtspositie enorm misbruiken en liep het helemaal uit de hand.
Kaela schreef:Nee ik bedoel het expiriment waarbij een willekeurige groep werd opgesloten in een gevangenis. Een deel werd bewaker een deel gevangene. En binnen no time gingen de bewakers hun machtspositie enorm misbruiken en liep het helemaal uit de hand.
Volgens mij is dat toch echt het experiment uit het artikel. De "bewakers" kregen instructies.
Dat bleek achteraf ;)
Borke schreef:Nou ja zoiets dus.
Ik kan me gewoonweg niet indenken dat mensen zo denken, spreken en het oprecht menen. Hitler adoreren etc. Doodeng en absurd. Die film is bijna 10 jaar oud en ik dacht: dat zijn nou de overtuigde Trump stemmers en daar zijn er veel meer van dan je kan bedenken...
Ik bedoelde het eigenlijk cynisch. Zelf een muur willen bouwen tussen jezelf en een ander, om welke reden ook, komt voort uit hetzelfde mechanisme als de muur die Trump wil bouwen. Uiteindelijk is alles ook in jezelf te vinden, het adoreren van iemand en het haten van een ander. Jaloezie, afgunst, onmacht, angst, verwijdering, we kennen het allemaal. De gradaties verschillen, het onderwerp van focus verschilt, maar in essentie is het allemaal hetzelfde. De jongen in de gevangenis is degene die laat zien hoe het anders kan.
src_esther schreef:Toch is het interessant dat er mensen zijn die alle instructies opvolgen, toch?
Oh ja, die zijn er. Maar een van de conclusies die de schrijvers van het artikel in de correspondent (link van Marloes, waarvoor dank) trekken is ook heel hoopvol;

En vergis je niet: zulke krachten zijn ook nu actief. In Washington en Den Haag, Westminster en Parijs lopen nieuwe Zimbardo’s rond: leiders die het slechtste in ons naar boven brengen. Het grootste gevaar van een figuur als Donald Trump is de normalisering van het kwaad. De gewenning aan rancune, racisme en razernij.

Maar dat gebeurt nooit zomaar. Het is een gestaag proces, waar we altijd zelf bijstaan en ons altijd tegen kunnen verzetten. Van één hardnekkige mythe, die ons wereldbeeld al sinds het Stanford Prison Experiment vervuilt, moeten we dan ook af: de illusie dat de beschaving maar een dun laagje is, en dat het kwaad zomaar, hopsakee, in ieder van ons kan opduiken.
In werkelijkheid is er heel veel nodig om gewone mensen in monsters te veranderen. En nog belangrijker, we kunnen elkaar ook tot grote hoogtes drijven als we keer op keer, jaar in jaar uit, het goede aannemen in de ander. Vertrouwen en medeleven zijn minstens zo besmettelijk als agressie en haat.

Misschien is het goede trouwens wel sterker dan het kwaad. Bedenk: de bewakers en gevangenen in het experiment van de BBC ontwikkelden zich geheel zelfstandig tot een pacifistische commune. Noem het de banaliteit van het goede. En als je je afvraagt waarom je hier nooit wat over hoort op televisie, dan is het antwoord simpel: deze diepe waarheid is dodelijk saai.
src_esther schreef: Toch is het interessant dat er mensen zijn die alle instructies opvolgen, toch?
Ken je het Milgram experiment? In dit onderzoek moesten proefpersonen elektrische schokken toedienen aan anderen. Ruim 60% deed dit, ook als dit potentieel dodelijk was voor de ander.
Het schokkende vind ik dat dit onderzoek meermaals is herhaald en dat de uitkomst vergelijkbaar bleek.
eelke schreef:Bijna 20 ;)

Ik moest hem kijken bij maatschappijleer, in het derde leerjaar. Toen was ik 14 ::) en ik vond het een verschrikkelijke film. De rillingen lopen over mijn rug als ik er aan denk, mijn hersenen waren daar echt nog niet klaar voor.

Ik weet vooral nog dat we maar het aantal keer 'fuck' geteld hebben. Dus voor maatschappijleer had het ook niet echt nut, te heftig.
14? Dat is echt wel veel te jong voor die film.

Ik kan me herinneren dat ik erg onder de indruk was hoe Edward Norton zijn rol speelde.

Een afschuwlijk beeld wordt er geschetst, ik vermoed niet geheel naast de waarheid.
In een documentaire van Louis Theroux - ik dacht Behind Bars - komt een groep neonazi's voorbij, toen moest ik direct weer aan American History X denken.

Rond de tijd dat American History X uitkwam, kwam in Duitsland het neonazisme langzaam steeds duidelijker aan het oppervlakte. Ik reisde als puber en jongvolwassene regelmatig alleen naar en door Duitsland en vond het met name op en om stations steeds onprettiger worden door de neonazi's die er rondhingen. Als ik eerlijk mag zijn, loop ik liever langs een groepje marokaanse jongens met een grote bek dan een groep neonazi's.
pluk schreef:Ken je het Milgram experiment? In dit onderzoek moesten proefpersonen elektrische schokken toedienen aan anderen. Ruim 60% deed dit, ook als dit potentieel dodelijk was voor de ander.
Het schokkende vind ik dat dit onderzoek meermaals is herhaald en dat de uitkomst vergelijkbaar bleek.
Ja, ken ik. 65% voerde het voltage inderdaad tot max op. En die mensen die de dodelijke schokken uitdeelden, wisten ook dat het dodelijk kon zijn.

Als de proefpersonen zelf mochten kiezen, was er altijd nog 2,5% dat tot de max ging. Het maakt duidelijk dat mensen heel erg geneigd zijn opdrachten uit te voeren, hoe onmenselijk ook.

Hier een artikel: https://nature.berkeley.edu/ucce50/ag-l ... icle35.htm
src_esther schreef:14? Dat is echt wel veel te jong voor die film.

Ik kan me herinneren dat ik erg onder de indruk was hoe Edward Norton zijn rol speelde.

Een afschuwlijk beeld wordt er geschetst, ik vermoed niet geheel naast de waarheid.
In een documentaire van Louis Theroux - ik dacht Behind Bars - komt een groep neonazi's voorbij, toen moest ik direct weer aan American History X denken.

Rond de tijd dat American History X uitkwam, kwam in Duitsland het neonazisme langzaam steeds duidelijker aan het oppervlakte. Ik reisde als puber en jongvolwassene regelmatig alleen naar en door Duitsland en vond het met name op en om stations steeds onprettiger worden door de neonazi's die er rondhingen. Als ik eerlijk mag zijn, loop ik liever langs een groepje marokaanse jongens met een grote bek dan een groep neonazi's.
Ja 14. Het sloeg de plank ook compleet mis. Ik zat op een vmbo school (dat is al een bepaalde doelgroep...), allemaal opgeschoten pubers, en het jaar daarvoor was Pim Fortuin vermoord en was het dus ook allemaal heel cool om voor de LPF te zijn, met de extreme gevolgen die je nu ook bij de pvv ziet...
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door