Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Envie
Gisteren de sociale poes laten kennismaken. Wel veilig in de bench gehouden om te zien hoe een eerste reactie zou zijn. Ze hebben heel relaxed aan elkaars kopje zitten snuffelen en Bram ging daarna kopjes geven aan de tralies. Vandaag mag de viking eens kennismaken op dezelfde manier.
Door Anne in Zweden
Envie schreef:Gisteren de sociale poes laten kennismaken. Wel veilig in de bench gehouden om te zien hoe een eerste reactie zou zijn. Ze hebben heel relaxed aan elkaars kopje zitten snuffelen en Bram ging daarna kopjes geven aan de tralies. Vandaag mag de viking eens kennismaken op dezelfde manier.

Zou je niet eerst de sociale poes wat langer (dus ook buiten de bench) kunnen laten kennsimaken, zodat die twee alvast vertrouwd zijn met elkaar voordat de viking ertussen komt? Ik weet niet wat de juiste manier is, dat verschilt nogal per kat, maar als de kennismaking tussen de eerste twee goed is verlopen, zou ik dat geloof ik eerst uitbouwen, voordat nummer drie misschien roet in het eten gooit. Weet niet.
Wel fijn dat de kennismaking goed verliep!
Door pearlsofpassion
Anne in Duitsland schreef:Zou je niet eerst de sociale poes wat langer (dus ook buiten de bench) kunnen laten kennsimaken, zodat die twee alvast vertrouwd zijn met elkaar voordat de viking ertussen komt? Ik weet niet wat de juiste manier is, dat verschilt nogal per kat, maar als de kennismaking tussen de eerste twee goed is verlopen, zou ik dat geloof ik eerst uitbouwen, voordat nummer drie misschien roet in het eten gooit. Weet niet.
Wel fijn dat de kennismaking goed verliep!
Ik denk er ook zo over.
Je kan kort eens kijken hoe de viking zich gedraagt en hoe de nieuwe daarop reageert maar als je al zo goed als zeker weet dat die erg kwaad zal worden zie ik daar het nut niet van in.
Door Envie
De viking heeft inmiddels ook kennis gemaakt....Bram (de nieuweling) heeft een flinke afstand gehouden. Zag de bui al hangen. Luid grommend liet ze merken geen contact te willen maken. Mijn eigen katten lopen dus in huis en in een omheind deel van de tuin waar ze niet uit kunnen. Bram woont in de schuur en mag straks vrij rond lopen. Of hij ooit in huis wil komen met twee honden en een boze viking... de tijd zal het leren. Vandaag twee keer de deur van de schuur open gezet. Hij is er één stap uit geweest.
Ik blijf voorlopig oefenen met onze twee huiskatten. Onze viking wordt altijd erg boos als er een vreemde kat door de tuin loopt en geeft dan onze andere poes op haar falie. Gelukkig gebeurt dat maar heel weinig omdat er bijna nooit andere katten hier komen. Er is er eens eentje per ongeluk in de afgesloten tuin geweest omdat de stroom er af was. Die heeft alle hoeken van de tuin gezien......Nu is Bram qua postuur een soort van bull dogje, dat is in ieder geval in zijn voordeel. Hoop ik :)
Door Envie
Helaas...is Bram vertrokken :( Van de week hem na 7 weken naar buiten gelaten. De eerste twee dagen wilde hij niet eens. De derde dag ging hij kort naar buiten en weer terug. De volgende dag ging hij weer naar buiten. Liep een stukje verder, snuffelde rustig rond, hield contact met mij. Ineens was hij weg. Had toch gehoopt dat hij weer terug zou komen, maar de afstand naar zijn oude huis is natuurlijk maar een klein stukje. Ik laat het maar zo. Hem ophalen en nog maanden vast houden zie ik niet zitten. Dag Bram, je was een lieve logé, ik zie je vast nog wel eens op muizenjacht in de weilanden achter ons.
Door Anne in Zweden
Envie schreef:Helaas...is Bram vertrokken :( Van de week hem na 7 weken naar buiten gelaten. De eerste twee dagen wilde hij niet eens. De derde dag ging hij kort naar buiten en weer terug. De volgende dag ging hij weer naar buiten. Liep een stukje verder, snuffelde rustig rond, hield contact met mij. Ineens was hij weg. Had toch gehoopt dat hij weer terug zou komen, maar de afstand naar zijn oude huis is natuurlijk maar een klein stukje. Ik laat het maar zo. Hem ophalen en nog maanden vast houden zie ik niet zitten. Dag Bram, je was een lieve logé, ik zie je vast nog wel eens op muizenjacht in de weilanden achter ons.
Wat heb je hem gevoerd al die tijd? Is het mogelijk een schaaltje met dat voer buiten te zetten voor hem? Dan kan het best zijn dat hij regelmatig even komt aanwippen. Of als het regent. :biggrin2: Katten zijn natuurlijk heerlijke opportunisten. Nu even lekker de hort op, en na een paar dagen tot de conclusie komen dat gezellig op de bank terwijl het eten gewoon voor je neus wordt neergezet, ook wel prettig is. ::)
Ik denk dat hij best weet dat er ergens nog een huisje voor hem is, voor wanneer hij klaar is met muizenjagen. Dus kijk niet gek op als hij op een dag toch miauwend voor de deur staat en een bak eten eist.

Maar voor nu: :bigarmhug: Je hebt je hard voor hem ingezet, en dan voelt het toch als een groot verlies als zo'n kattenkop er ineens niet meer is. In ieder geval heeft hij een stevige basis nu, dankzij jouw goede voer en goede zorgen. Hij kan wel effe tegen een stootje voorlopig! :-*
Door pearlsofpassion
Ik denk inderdaad dat het gewoon te kort was. Zijn instinct staat nog ingesteld op de boerderij. En als die dichtbij is, is dat gemakkelijk om zich te vergissen.

Ik vind het wel jammer dat je hem niet gaat halen. Zeker als hij niet eens naar buiten wilde en contact zocht. Hij was misschien wel gelukkiger bij jou dan ginder. Ik had hem gewoon tot de lente binnen gehouden...
Door Envie
I
pearlsofpassion schreef:Ik denk inderdaad dat het gewoon te kort was. Zijn instinct staat nog ingesteld op de boerderij. En als die dichtbij is, is dat gemakkelijk om zich te vergissen. Ik vind het wel jammer dat je hem niet gaat halen. Zeker als hij niet eens naar buiten wilde en contact zocht. Hij was misschien wel gelukkiger bij jou dan ginder. Ik had hem gewoon tot de lente binnen gehouden...
Hem even gaan halen is geen optie. Ik heb hem zien lopen, hij holde direkt weg. Zijn schuwe kant in actie. Tot de lente binnen houden ook geen optie. Ik had hem niet in huis maar in de schuur-met-garage. Hier in huis wonen onze eigen katten en twee honden. Absoluut geen omgeving voor een schuwe buiten kat om te wennen. Ik had hem heel rustig stapje voor stapje aan nieuwe dingen willen laten wennen. Het heeft drie weken geduurd voor hij aan mij gewend was.

[Wat heb je hem gevoerd al die tijd? Is het mogelijk een schaaltje met dat voer buiten te zetten voor hem? Dan kan het best zijn dat hij regelmatig even komt aanwippen. Of als het regent. :biggrin2: Katten zijn natuurlijk heerlijke opportunisten. Nu even lekker de hort op, en na een paar dagen tot de conclusie komen dat gezellig op de bank terwijl het eten gewoon voor je neus wordt neergezet, ook wel prettig is. ::)
Ik denk dat hij best weet dat er ergens nog een huisje voor hem is, voor wanneer hij klaar is met muizenjagen. Dus kijk niet gek op als hij op een dag toch miauwend voor de deur staat en een bak eten eist.]

Hij heeft kvv en brok gehad. De deur van de schuur staat nog open met een bak brokjes. Hij is altijd welkom :-* Een schaaltje voer buiten zetten is geen optie, er lopen er nog 9 rond dus ik weet dan nooit wie dat opgegeten heeft. Gezellig op de bank....zover waren we nog laaaaaang niet :o

Maar voor nu: :bigarmhug: Je hebt je hard voor hem ingezet, en dan voelt het toch als een groot verlies als zo'n kattenkop er ineens niet meer is. In ieder geval heeft hij een stevige basis nu, dankzij jouw goede voer en goede zorgen. Hij kan wel effe tegen een stootje voorlopig! :-*[/quote]

Dat is lief van jou, dank je wel. Ik mis hem wel, maar wist ook dat dit kon gebeuren. Hij woont nu weer bij zijn broers en zussen. Het schijnt dat katten die met soortgenoten zijn opgegroeid en weinig contact met mensen hebben gehad altijd de voorkeur voor soortgenoten zullen houden. En om hem nou zo lang in de schuur te houden vond ik ook niet goed voor hem. We hebben overwogen om hem in huis te nemen, maar dat was wel heel erg stressvol voor hem en voor onze eigen katten en honden geworden.
Ik heb hard zitten denken aan andere mogelijkheden. Heel misschien dat ik hem in de vangkooi weer zou kunnen vangen. Een half jaar in de schuur/garage, dan is het zomer. Al die tijd kan hij dan niet naar buiten. En als hij dan weer naar buiten zou gaan dan zal hij daar weer terecht komen, omdat het vlakbij is. Er staat voer voor de andere katten, dus ....

Het enige lichtpuntje is dat de andere katten mij inmiddels wel herkennen. Ik ga zo nu en dan even bij hen kijken, ze komen gelijk bij me en geef ze dan wat lekkers. Ik hoop hem zo weer terug te zien. En misschien kan ik hem dan zo daar zijn kvv-tje blijven geven ::)
Door Envie
Aaah, dat is alweer een jaar geleden. Zo nu en dan zie ik hem nog wel eens verderop in het land, maar hij vlucht zodra hij me hoort.
Een paar weken later verscheen er hier een andere kat uit die groep. Broodmager en snuffelend aan de grijze ton. Bij navraag bleek hij bij de boerderij te horen. Ik ben hem gaan voeren...kon het niet laten. Nu een jaartje verder is "en we noemen hem Bartje" nog steeds vrij schuw, maar komt wel als ik eten neer zet. Ik kan hem nog niet aanraken, maar t scheelt niet veel meer. Toch nog een soort van adoptie kunnen doen ;)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door