Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Lizzy schreef:Misschien een totaal foute vraag hoor, maar is het nou verstandig om Sofi te laten vaccineren, wetende dat ze deze ziekte mogelijk nog steeds onder de leden heeft?
Daar heb ik inderdaad wel over nagedacht en het ook met de DA over gehad, maar wij hadden allebei zoiets van het kan wel.
Ze zal sowieso toch up to date moeten blijven met haar entingen, anders kan ik haar niet in pension brengen en dat moet in noodgevallen toch kunnen. Haar dagopvang oppas is 70+ en mijn moeder (waar ze ook soms een dagje is) is 82, dus als beiden uitvallen dan moet ik haar weg kunnen brengen naar het pension.

Overigens ging dit om Rabies, toen we naar Belgie gingen heb ik het gegokt om het niet te doen omdat ze doen nog met de Milteforan kuur bezig was. Nu wil ik het echter niet gokken. Sofi kan behoorlijk jagen en als ze ooit zoek zou raken dan wil ik haar kunnen claimen met de wettelijk vereiste entingen en niet het risico lopen dat ze haar in quarantaine houden, dan kan ik haar nooit meer alleen thuis laten...
Het is een gok ik geef het toe, maar ik heb mijn gevoel maar gevolgd zoals ik eigenlijk steeds met haar doe en tot nog toe heeft het goed uitgepakt  :)
Naschrift 8 jaar later...
Ik schrijf dit, omdat er wellicht mensen met een hond met leishmaniose op dit topic stuiten, als zij vragen hebben over leishmaniose, allopurinol en nierdieet.

Voor mij heeft dit verhaal een happy end, ook al is Sofi vorige maand overleden op 12-jarige leeftijd. Dat is immers een respectabele leeftijd voor een hond van het formaat herder, die eerst 2 jaar onder vermoedelijk slechte omstandigheden in Spanje heeft geleefd en met leishmaniose hier is gekomen. Zij heeft een mooi leven gehad.

Het happy end voor mij is dat wij dankzij de hulp van BP haar nierwaardes altijd goed hebben kunnen houden. Ook bij haar laatste bloedonderzoek waren de waardes prima. Dit ondanks het feit dat we tegen het advies van onze dierenarts in, zijn doorgegaan met vers voeren. Zij is lang jong en vitaal gebleven, pas in haar elfde levensjaar verloor ze wat van die energie

Sofi deed het goed op wekelijks 1 allopurinol pil en 3 maandelijks gedurende 2 weken 2x per dag allopurinol.
Zij kreeg daarnaast dagelijks Solidago, visolie en maatwerk homeopathie voor haar gemaakt door Sita vd Munnik
http://www.homeo-natura.nl/

Qua voeding kreeg zij aanvankelijk het nierdieet wat hier op BP staat.
Toen in 2011 Borke overleed, ging Sofi steeds slechter Barf eten. Toen hebben we haar overgezet op kvv met tijdens de allopurinol periodes dagelijks groentemix toegevoegd en tussendoor ook spiervlees. Groentemix gaven we dan nog een week door na de kuur.

Er heeft een memorian voor Sofi gestaan in de Bar, met veel lieve steunbetuigingen van jullie. Daar is dit topic dus niet voor bedoeld!
Sectie wees uit dat zij een vergrote lever, galblaas en alvleesklier had. Misschien dat haar verhaal hier, het leven voor een andere hond makkelijker kan maken. Sofi was levenslustig en vierde het leven :biggrin2:
Bedankt voor deze update Astrid. Ik denk dat het heel erg leerzaam is voor mensen die hiermee te maken krijgen!

Sofi is uiteindelijk aan een Lepto besmetting overleden he? Het is misschien nog te vroeg om je hiermee lastig te vallen, maar kun je ons daar wat meer over vertellen? Bleek de Lepto besmetting uit een laboratorium onderzoek? Enig idee welke serovars Sofi besmet mee is geraakt? Was ze eigenlijk tegen Lepto gevaccineerd? Waarom is er sectie op Sofi verricht?
Lizzy schreef:Bedankt voor deze update Astrid. Ik denk dat het heel erg leerzaam is voor mensen die hiermee te maken krijgen!

Sofi is uiteindelijk aan een Lepto besmetting overleden he? Het is misschien nog te vroeg om je hiermee lastig te vallen, maar kun je ons daar wat meer over vertellen? Bleek de Lepto besmetting uit een laboratorium onderzoek? Enig idee welke serovars Sofi besmet mee is geraakt? Was ze eigenlijk tegen Lepto gevaccineerd? Waarom is er sectie op Sofi verricht?
Nee het is niet te vroeg voor vragen, al kan ik de meeste niet beantwoorden.

Uit bloedonderzoek in het lab bleek lepto, welke is niet duidelijk geworden. Frank wilde dat graag weten, maar er ging iets mis met het bloedonderzoek. In ale consternatie hadden ze op de praktijk het verkeerde buisje gebruikt. Leo heeft dat toen diect weggebracht naar het lab in Woerden.
Frank heeft direct AB toegediend n.a.v. zijn vermoeden, wat dus juist bleek.

Daar Sofi voor het laatst ge-ent was tegen Weil in 2011, maakte het voor ons niet uit wat voor variant het was. Tot en met 2011 was ze er jaarlijks voor ge-ent. Voor andere honden was die variant echter interessant geweest.

Wat voor Sofi de exacte veroorzaker van alles was, dat zullen we nooit zeker weten.
Feit is dat haar leverwaardes al te hoog waren in augustus. Was ze daardoor gevoeliger voor Weil? Wellicht?
Ze had natuurlik ook leishmaniose, waardoor haar immuun stelsel minder sterk was.
Ze had een rare bobbel op haar poot, waar we een biopt van zouden laten nemen voor het eind van het jaar. Ze liep mank in augustus. Frank voelde iets bij haar schouder, vermoedelijk een ontsteking. We zouden niet op vakantie gaan, maar met pijnstilling verdween het weer en liep ze weer als tevoren. Toch weggegaan, niet te veel gelopen en dat ging goed. Twee maanden later was het weer terug...
Het was van alles wat.

Daarentegen reageerde ze wel snel op de AB die zij kreeg bij het eerste vermoeden van Weil, maar na 1 week zakte dat weer af.

Op een gegeven moment maakt alles tesamen dat het voor ons voorbij was. Wij waren bij de dierenarts, we konden nog voor een echo naar Warmerdam gaan, maar dat hebben wij niet gedaan. Sofi wilde niet meer de auto in en uit, was niet goed met onbekende situaties en mensen.
Ze zat daar in die wachtkamer... ze keek ons aan...Het is heel raar, maar voor ons gevoel wilde ze gewoon niet meer. Ze was hartstikke ziek, komt er iemand met een oude sjokkende golden retriever de wachtkamer in. Die hond keek niet naar Sofi en niet naar ons. Gewoon een rustige hond. Sofi ging helemaal uit haar pan, blaffen, terwijl ze zo beroerd was. Wij zaten te wachten op de bloeduitslagen en die golden ging et zijn baasje de spreekkamer in. Leo zei nog: die golden die kan oud en ziek zijn en toch gelukkig en ontspannen. Zoals Borke dat ook had gekund. Sofi daarentegen kon het niet. Ze kon zich niet overgeven aan ontspanning en rust. Zo zaten we daar...je blijft alles overwegen...hoe happy is Sofi nog, wat zou zij zelf willen...
Uiteindelijk hebben wij ons hart gevolgd en haar laten inslapen.

Dat is toch wel een confronterende keuze die je dan maakt. We hebben dat 1x eerder gedaan met onze kater TC. Die had ook leverproblemen. Frank heeft toen sectie gepleegd en dat bevestigde zijn diagnose en dat gaf ons gemoedrust.
Heel voorzichtig polsde hij ons of we het goed vonden als hij ook bij Sofi zou kijken en eerlijk gezegd hoopte ik al dat hij dat zou vragen. Want ja...ook al stond ik achter de beslissing om Sofi in te laten slapen...ik wilde het toch weten. Dus het is geen formele sectie geweest in Utrecht, Frank heeft het zelf gedaan.
Wij vonden dat als hij er wellicht 1 andere hond mee zou kunnen redden, door de bevestiging van zijn diagnose, dat het de moeite waard was om daaraan bij te dragen.
Eigenlijk vanuit dezelfde gedachte waarin ik dit topic nu nog aanvul.
Borke schreef:Nee het is niet te vroeg voor vragen, al kan ik de meeste niet beantwoorden.

Uit bloedonderzoek in het lab bleek lepto, welke is niet duidelijk geworden. Frank wilde dat graag weten, maar er ging iets mis met het bloedonderzoek. In ale consternatie hadden ze op de praktijk het verkeerde buisje gebruikt. Leo heeft dat toen diect weggebracht naar het lab in Woerden.
Frank heeft direct AB toegediend n.a.v. zijn vermoeden, wat dus juist bleek.

Daar Sofi voor het laatst ge-ent was tegen Weil in 2011, maakte het voor ons niet uit wat voor variant het was. Tot en met 2011 was ze er jaarlijks voor ge-ent. Voor andere honden was die variant echter interessant geweest.

Wat voor Sofi de exacte veroorzaker van alles was, dat zullen we nooit zeker weten.
Feit is dat haar leverwaardes al te hoog waren in augustus. Was ze daardoor gevoeliger voor Weil? Wellicht?
Ze had natuurlik ook leishmaniose, waardoor haar immuun stelsel minder sterk was.
Ze had een rare bobbel op haar poot, waar we een biopt van zouden laten nemen voor het eind van het jaar. Ze liep mank in augustus. Frank voelde iets bij haar schouder, vermoedelijk een ontsteking. We zouden niet op vakantie gaan, maar met pijnstilling verdween het weer en liep ze weer als tevoren. Toch weggegaan, niet te veel gelopen en dat ging goed. Twee maanden later was het weer terug...
Het was van alles wat.

Daarentegen reageerde ze wel snel op de AB die zij kreeg bij het eerste vermoeden van Weil, maar na 1 week zakte dat weer af.

Op een gegeven moment maakt alles tesamen dat het voor ons voorbij was. Wij waren bij de dierenarts, we konden nog voor een echo naar Warmerdam gaan, maar dat hebben wij niet gedaan. Sofi wilde niet meer de auto in en uit, was niet goed met onbekende situaties en mensen.
Ze zat daar in die wachtkamer... ze keek ons aan...Het is heel raar, maar voor ons gevoel wilde ze gewoon niet meer. Ze was hartstikke ziek, komt er iemand met een oude sjokkende golden retriever de wachtkamer in. Die hond keek niet naar Sofi en niet naar ons. Gewoon een rustige hond. Sofi ging helemaal uit haar pan, blaffen, terwijl ze zo beroerd was. Wij zaten te wachten op de bloeduitslagen en die golden ging et zijn baasje de spreekkamer in. Leo zei nog: die golden die kan oud en ziek zijn en toch gelukkig en ontspannen. Zoals Borke dat ook had gekund. Sofi daarentegen kon het niet. Ze kon zich niet overgeven aan ontspanning en rust. Zo zaten we daar...je blijft alles overwegen...hoe happy is Sofi nog, wat zou zij zelf willen...
Uiteindelijk hebben wij ons hart gevolgd en haar laten inslapen.

Dat is toch wel een confronterende keuze die je dan maakt. We hebben dat 1x eerder gedaan met onze kater TC. Die had ook leverproblemen. Frank heeft toen sectie gepleegd en dat bevestigde zijn diagnose en dat gaf ons gemoedrust.
Heel voorzichtig polsde hij ons of we het goed vonden als hij ook bij Sofi zou kijken en eerlijk gezegd hoopte ik al dat hij dat zou vragen. Want ja...ook al stond ik achter de beslissing om Sofi in te laten slapen...ik wilde het toch weten. Dus het is geen formele sectie geweest in Utrecht, Frank heeft het zelf gedaan.
Wij vonden dat als hij er wellicht 1 andere hond mee zou kunnen redden, door de bevestiging van zijn diagnose, dat het de moeite waard was om daaraan bij te dragen.
Eigenlijk vanuit dezelfde gedachte waarin ik dit topic nu nog aanvul.
Bedankt voor je toevoeging Borke :-* !

Ik zal niet direct beweren dat ik het ook helemaal begrijp, je verhaal... :-[ . Sofi was dus besmet met een Lepto bacterie, dat bleek uit bloedonderzoek maar een 2de bloedtest om de serovar te achterhalen heeft gefaald? En de diagnose is achteraf ook dat ze het niet gered heeft door de besmetting, vandaar de vergrote lever, galblaas en alvleesklier? Dat duidde op een Leptobesmetting? (ik wist eerlijk gezegd niet dat Lepto een vergrootte lever, galblaas en alvleesklier veroorzaakt, dus dat is wel leerzaam).
Lizzy schreef:Bedankt voor je toevoeging Borke :-* !

Ik zal niet direct beweren dat ik het ook helemaal begrijp, je verhaal... :-[ . Sofi was dus besmet met een Lepto bacterie, dat bleek uit bloedonderzoek maar een 2de bloedtest om de serovar te achterhalen heeft gefaald? En de diagnose is achteraf ook dat ze het niet gered heeft door de besmetting, vandaar de vergrote lever, galblaas en alvleesklier? Dat duidde op een Leptobesmetting? (ik wist eerlijk gezegd niet dat Lepto een vergrootte lever, galblaas en alvleesklier veroorzaakt, dus dat is wel leerzaam).
Lizzy wij weten het ook net precies. Gezien Sofi's leeftijd, de hoeveelheid klachten samen met de leishmaniose en bovenal haar slechte conditie heeft gemaakt dat wij onze beslissing genomen hadden. Onbevredigend, maar accepterend.

De feiten:
Dus ja er was lepto besmetting.
Het bloedmonster was voldoende om dat aan te tonen, maar niet om aan te tonen welke vorm het precies was (vreemd dat dat met een het 'verkeerde' buisje waarin het bloed zit heeft te maken, ik zie die logica niet waarom het daardoor niet onderzocht kon worden in Woerden).
Of de vergrote lever, alvleesklier en galblaas door de lepto komen, of dat het andersom was: dat de besmetting door die vergrootte organen kwam, dat weet ik dus niet.
Die vergrote organen zijn een feitelijke constatering tijdens de sectie.
Die lepto is een feitelijke constatering uit een bloedmonster.
De verbanden zijn mij niet duidelijk.
Het enige wat mij duidelijk was, was het klinische beeld van Sofi die steeds zieker en beroerder werd.

---------

Voor meneer/mevrouw koster01: mijn advies aan u is uw vraag in een nieuw te openen onderwerp op het forum te zetten. Ik zie geen overeenkomsten met wat mijn hond is overkomen en dit is een afgesloten onderwerp waar u nu in heeft gepost. Ik denk niet dat u meer kans op reacties heeft als u een eigen onderwerp opent voor uw hond!
Borke schreef:Lizzy wij weten het ook net precies. Gezien Sofi's leeftijd, de hoeveelheid klachten samen met de leishmaniose en bovenal haar slechte conditie heeft gemaakt dat wij onze beslissing genomen hadden. Onbevredigend, maar accepterend.

De feiten:
Dus ja er was lepto besmetting.
Het bloedmonster was voldoende om dat aan te tonen, maar niet om aan te tonen welke vorm het precies was (vreemd dat dat met een het 'verkeerde' buisje waarin het bloed zit heeft te maken, ik zie die logica niet waarom het daardoor niet onderzocht kon worden in Woerden).
Of de vergrote lever, alvleesklier en galblaas door de lepto komen, of dat het andersom was: dat de besmetting door die vergrootte organen kwam, dat weet ik dus niet.
Die vergrote organen zijn een feitelijke constatering tijdens de sectie.
Die lepto is een feitelijke constatering uit een bloedmonster.
De verbanden zijn mij niet duidelijk.
Het enige wat mij duidelijk was, was het klinische beeld van Sofi die steeds zieker en beroerder werd.

---------

Voor meneer/mevrouw koster01: mijn advies aan u is uw vraag in een nieuw te openen onderwerp op het forum te zetten. Ik zie geen overeenkomsten met wat mijn hond is overkomen en dit is een afgesloten onderwerp waar u nu in heeft gepost. Ik denk niet dat u meer kans op reacties heeft als u een eigen onderwerp opent voor uw hond!
Het is ook niet dat ik aan de juistheid van jullie beslissing twijfel hoor Borke! Het is puur dat ik niet goed begreep hoe het nu zat met de Lepto (iets waar al onze honden natuurlijk toch risico op lopen), ook in relatie tot de sectie. Bedankt voor je toelichting.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door