Was ik mij wel eens afvraag is of er niet een paar dingen door elkaar spelen:
- meer incidenten tussen honden doordat mensen erg schrikken van wat grommen en grauwen. Honden communiceren nu eenmaal ook met hun tanden en lijf. Hieronder vallen wat mij betreft de "veel geschreeuw en weinig wol" dingen die ook weleens gebeuren, vooral tussen reuen onderling in mijn ervaring. Honden onderling snappen dat volgens mij ook niet meer altijd.
Hier heb ik geen beeld bij. In die zin, ik benoem zoiets niet als een incident en ik ken ook zelf geen voorbeelden van mensen die hier echt mee aankomen.
hele wisselende ervaringen mee: Shadow kan fel corrigeren op honden die op hem af gerend komen, sommige mensen zijn totaal in paniek, sommige honden zijn totaal in paniek en soms.. reageert de baas nogal laconiek en is de hond vevolgens juist niet meet bij Shadow weg te slaan...
- meer incidenten door veel honden bij elkaar gecombineerd met weinig bewegingsruimte: lees veel aangelijnde honden die in situaties komen die ze eigenlijk liever niet hadden
Hier heb ik ook geen beeld bij. Ik ben juist erg blij met alles wat aangelijnd is, dan is er controle en kan ik ontwijken. Er is natuurlijk een grote groep mensen die aangelijnd nog steeds vinden dat Fikkie elke hond moet ontmoeten en gezellig spelen, dat zal ongetwijfeld tot incidenten leiden.
Frustratie. Met name met honden uit de directe omgeving waardoor ze die wel continu zien en ruiken maar nooit echt fatsoenlijk kennis maken. Verder ben ik het met je eens. Ik weet ook niet hoe belangrijk dit is? Gisteren in de stad zag ik wel de nodige honden in de lijn hangen proberend bij een andere hond te komen. Ontmoetingen aan de lijn zijn vol spanning maar tegelijk vinden mijn honden het wel leuk om andere honden te ontmoeten....
- verschillen in gedrag tussen rassen die leiden tot misverstanden. Ook doordat uiterlijk en gedrag anders zijn. Voorbeeld; ik ken meerdere poolhonden die sterk reageren op kortsnuiten, vooral als ze erg snuiven. In hun ogen schijnt een snuivende hond een hond te zijn die wil aanvallen. Of colliers die agressie oproepen door hun "eye" bv. Of hussen die een ShiTzu echt niet meer herkennen als hond (het is wit, klein en fluffy, en het huppelt, he een konijn... ) . Ik vraag mij af in hoeverre dat erger wordt door het fokken op bepaalde kenmerken. En in hoeverre mensen erover leren dat het een probleem kan zijn.
Ik had dat met Spot een keer met een labrador: die had met Shadow staan snuffelen, geen probleem. Maar Spot is ooit door haar omver gelopen en stond te grommen "kom niet in mijn buurt" maar zij pakte dat totaal niet op. Zo raar vind ik dat dan.
Eens. Dit is vooral zo'n punt wat door kennisgebrek komt. Mensen die niet zien dat spel ongepast kan zijn, dat honden niet matchen. Een tijd terug was ik op het omheinde losloopveldje en wilde iemand met een chihuahua erbij komen (door het hek heen ging het erg leuk). Toen ik zei dat Oscar te groot was en haar hondje onbedoeld pijn kon doen vond ze dat echt een beetje raar. Oscar reageert als herder ook heel sterk op honden die niet onder controle zijn. Zo liepen er eens mensen met hussen aan een heupband en die hussen deden hun eigen zin. Wordt Oscar enorm opgenaaid van. Lopen diezelfde hussen met een beetje contact tussen baas en hond, negeert Oscar ze. Maar dat stukje is dan weer geen hondagressie (al zou het helemaal verkeerd gaan als ik Oscar zijn gang liet gaan natuurlijk, met zijn grote waffel). Starende honden kan Oscar ook slecht tegen, hij mist dan de kalmerende signalen van even wegkijken en het is dan te frontaal. Met wat begeleiding is dat heel prima te doen, maar je moet het wel zien en er moeite in willen steken daar gaat het vaak mis. Dit zijn in de regel geen onoverkomelijke problemen, maar dan moet je er wel iets mee doen.
Wat grappig: dat heb ik zelf ook wel eens gedacht, dat mijn honden ook reageren op honden die niet onder controle zijn soms. Maar zelf zijn ze dat ook niet altijd
En ja, als je ziet hoe mijn honden spelen dan zou ik daar ook geen chi of italiaans windhondje bij zetten..