Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Siberienne schreef:Over wisselwerking tussen ervaring en aanleg vond ik dit wel een mooi artikel; http://suzanneclothier.com/als-juist-da ... EwdV7XtTYUIk kan er niet zo heel veel mee, in de context tot waar we het hier over hebben. Ik snap het artikel prima, je kunt wel eeuwig "het vinden bij de container op 6 weken" de schuld blijven geven, maar dat schiet niet op. Al is het ook een gegeven dat pups die uit hele stressvolle moeders geboren worden onder slechte omstandigheden, echt wel permanente schade oplopen. Dus tja, ik snap de strekking van het artikel wel, maar ik vind het ook kort door de bocht.
Kaela schreef:Ik kan er niet zo heel veel mee, in de context tot waar we het hier over hebben. Ik snap het artikel prima, je kunt wel eeuwig "het vinden bij de container op 6 weken" de schuld blijven geven, maar dat schiet niet op. Al is het ook een gegeven dat pups die uit hele stressvolle moeders geboren worden onder slechte omstandigheden, echt wel permanente schade oplopen. Dus tja, ik snap de strekking van het artikel wel, maar ik vind het ook kort door de bocht.Het was eigenlijk in reactie op Parelridder die hetzelfde aangaf als wat hier staat, en de dat de eigenaren van de Sarplaninac kwamen met de rotsmoes
Hebben we het over ingrijpende gebeurtenissen zoals een aanval met (zware) fysieke verwondingen tot gevolg, denk ik toch dat je echt wel kan spreken over een gedrags veranderende gebeurtenis. Ik vind het echt te ver gaan om te zeggen dat zo'n gebeurtenis alleen maar een excuus voor het baasje is, omdat honden in het nu leven. Ik heb ook niet de indruk dat het artikel over zulke heftige, duidelijke gebeurtenissen gaat, maar meer over de smoesjes die mensen aandragen en het slecht kunnen lezen van je hond.
Natuurlijk is het wel zo dat het individu verschillend op dezelfde situatie reageert. En lastig is ook dat de ene aanval niet met de andere te vergelijken is. Maar ik denk dat je in de regel toch echt wel stellen kunt dat (vrijwel) geen hond beter wordt van aangevallen worden met verwondingen tot gevolg.
Siberienne schreef: Zonder in de schuld en boete val te lopen; ik vraag mij oprecht ook weleens af waarom sommige honden vaak aangevallen worden. Hier op het forum ook een paar voorbeelden. Jouw Oscar, maar ook Jacey kwam langs. Waarbij ik denk dat helaas juist zachte honden een makkelijker slachtoffer zijn (en natuurlijk waar je woont, want dat scheelt ook, hoe meer honden je in de buurt hebt, hoe groter die kans). Juist de honden die niks terug doen.Je stelt hier twee goede punten.
En ik heb geen antwoord he, maar ik vraag het me af. Ik ken ook een trainer/GT van wie de herder als jonge hond een paar keer fors aangevallen en die is nu niet meer vriendelijk. Maar ook zij heeft geen idee waarom haar hond slachtoffer was.
Overigens lees ik het artikel wel anders: niet dat ervaringen - en zeker heftige - geen rol spelen maar meer dat hoe elke ervaring opgepakt wordt, ook te maken heeft met wat er al aanwezig is in de hond zelf aan aanleg en aan vroegere ervaringen. Wat Hope ook aangeeft: haar hond toont puur angst en gaat niet over tot angst agressie waar dat bij Oscar wel het geval is. En nogmaals: dit heeft niet te maken met goed of fout, het heeft te maken met wat is.
MillyMol schreef:Tobias is een van de zachtste honden die ik ooit heb meegemaakt. Zit geen greintje agressie in (als ik het blaffen wat hij doet naar mensen, honden en dingen die hij niet kent even niet meereken en dat voorkomt uit onzekerheid). En hij is inderdaad altijd degene die wordt aangevallen door andere honden. Hij blaft en gromt terug, maar hij heeft nog nooit gebeten. En hij is nooit degene die de agressie begint.Bij Tom weet ik het wel, zijn houding veroorzaakt het. Hij heeft sowieso al de neiging om blaffend op andere honden af te lopen, maar daar kent ie 2 varianten in. De ene waarbij het dat met een "open mind" doet, een soort van "ik vind je spannend maar wil wel graag even snuffelen".
En daar zitten ook honden tussen die als pup met hem gespeeld en gedold hebben, waaronder een Tibetaanse Terrier, een Chow Chow en een Kooiker hond. Daarentegen speelt hij de sterren van de hemel met twee ongelooflijk lieve American bulldog honden, een labrador, teckels, een New Foundlander, een Berner Sennen en nog wat mixjes.
Ik hou hem nu natuurlijk weg van honden uit de buurt waarvan ik weet dat ze ‘de pik op hem hebben’, maar ook ik vraag me af wat nou veroorzaakt dat hij altijd de lul is. Wie het weet mag het zeggen.
MillyMol schreef:Tobias is een van de zachtste honden die ik ooit heb meegemaakt. Zit geen greintje agressie in (als ik het blaffen wat hij doet naar mensen, honden en dingen die hij niet kent even niet meereken en dat voorkomt uit onzekerheid). En hij is inderdaad altijd degene die wordt aangevallen door andere honden. Hij blaft en gromt terug, maar hij heeft nog nooit gebeten. En hij is nooit degene die de agressie begint.
En daar zitten ook honden tussen die als pup met hem gespeeld en gedold hebben, waaronder een Tibetaanse Terrier, een Chow Chow en een Kooiker hond. Daarentegen speelt hij de sterren van de hemel met twee ongelooflijk lieve American bulldog honden, een labrador, teckels, een New Foundlander, een Berner Sennen en nog wat mixjes.
Ik hou hem nu natuurlijk weg van honden uit de buurt waarvan ik weet dat ze ‘de pik op hem hebben’, maar ook ik vraag me af wat nou veroorzaakt dat hij altijd de lul is. Wie het weet mag het zeggen.
MillyMol schreef:Tobias is een van de zachtste honden die ik ooit heb meegemaakt. Zit geen greintje agressie in (als ik het blaffen wat hij doet naar mensen, honden en dingen die hij niet kent even niet meereken en dat voorkomt uit onzekerheid). En hij is inderdaad altijd degene die wordt aangevallen door andere honden. Hij blaft en gromt terug, maar hij heeft nog nooit gebeten. En hij is nooit degene die de agressie begint.Hij loopt blaffend rond zeg je naar honden mensen en dingen. Wellicht zit daar de trigger
MarijeEnBoomer schreef:Hij loopt blaffend rond zeg je naar honden mensen en dingen. Wellicht zit daar de triggerDe zin was langer hoor… er stond ook: naar mensen, honden en dingen die hij niet kent. De honden waar ik over spreek kent hij wel. Toen die pup waren hebben ze veel met hem gespeeld. Maar naarmate ze ouder werden veranderd hun gedrag richting Tobias.
MillyMol schreef:De zin was langer hoor… er stond ook: naar mensen, honden en dingen die hij niet kent. De honden waar ik over spreek kent hij wel. Toen die pup waren hebben ze veel met hem gespeeld. Maar naarmate ze ouder werden veranderd hun gedrag richting Tobias.Hoe dan ook is dat gedrag wel tekenend voor een onzekere hond, of hij nu wel of niet blaft lijkt dat dus wel agressie op te wekken, net zoals dat bij Tom gaat.
MillyMol schreef:De zin was langer hoor… er stond ook: naar mensen, honden en dingen die hij niet kent. De honden waar ik over spreek kent hij wel. Toen die pup waren hebben ze veel met hem gespeeld. Maar naarmate ze ouder werden veranderd hun gedrag richting Tobias.Die honden heeft hij ooit moeten leren kennen
Siberienne schreef:Ik denk soms, als ik op fora zoals hondenpage lees of in opvoedingsboeken dat wel eens wordt vergeten dat honden ook etterbakken kunnen zijn (pestkoppen van het schoolplein).Zeg dat. Ik heb Ko eens een kleine bangig hondje echt zien pesten. Er naar toe, achterna zitten, wegdraaien/springen en er weer naar toe. Ik had gelukkig vrij snel door wat er gebeurde en heb hem daar weggehaald. Komen deed 'tie niet meer dus ik moest hem echt halen. Even later spotte hij het hondje op een ander veldje weer en hij stormde er op af voor ik het in de gaten had. De dames hebben het kleintje maar even opgetilt en ik heb mijn excuus aangeboden.
src_esther schreef:Zeg dat. Ik heb Ko eens een kleine bangig hondje echt zien pesten. Er naar toe, achterna zitten, wegdraaien/springen en er weer naar toe. Ik had gelukkig vrij snel door wat er gebeurde en heb hem daar weggehaald. Komen deed 'tie niet meer dus ik moest hem echt halen. Even later spotte hij het hondje op een ander veldje weer en hij stormde er op af voor ik het in de gaten had. De dames hebben het kleintje maar even opgetilt en ik heb mijn excuus aangeboden.Nelson was bij Hope ook een etterbak als we hem zijn gang zouden hebben laten gaan. Hope snauwde niet, nooit, never. Nelson vond dat alles dan dus ook toegestaan was. Daar dachten wij baasjes anders over en nu is een "stop" genoeg om "spel" te onderbreken. Gewoon begeleiden, altijd. Je laat twee kleuters toch ook elkaar niet molesteren met het idee 'ze zoeken het maar uit'.
Vreemd vond ik het, nooit eerder gezien van hem en sindsdien ook niet meer. Hij is eigenlijk altijd heel lief naar bange honden en krijgt vrijwel altijd heel snel een kwispel en een likje (niet onderdanig, eerder een soort dankjewel kusje) of een speelboog van ze. Wat mij weer verbaast want ik vind dat hij niet normaal op een hond afloopt. Het helpt meestal wel een beetje als ik tegen hem zeg dat hij voorzichtig/langzaam moet doen als ik zie dat de hond wat angstig is.
Ik vind het trouwens schokkend hoeveel honden we tegenkomen die een of meerdere keren door andere honden gepakt zijn. Eigenaren zijn dan ook soms onzeker en dat zie je weer terug in de hond. Ik zie ook vaak opluchting als ze zien dat het goed gaat en hun hond vrolijk reageert op Ko.