Boeffie Blafmans schreef:Andersom is ziek worden van een enting is ook heel naar. En dat is waar de meeste twijfel van nu vandaan komt. De gemelde bijwerkingen zouden serieus genomen moeten worden. Zolang dat niet wordt gedaan, zal de groep die niet, of niet volledig ent alleen maar groeien.
Waar ik grote moeite mee heb is het geloof in "het gebeurde vlak na elkaar en dus door elkaar" zoals Hope hier eerder aanhaalde "dat kan geen toeval zijn" Dat kan dus makkelijk wel.
Ik moet dan altijd weer denken aan een verhaal dat ik over Lyme hoorde. Er kwam een mooie dia in beeld van een groep mensen : 25% ernstig moe, 30% gewrichtsklachten, 15% episode met koorts. De hele zaal dacht "zo, post-lyme" tot de volgende slide kwam: dat was de controle groep.
Ik kan je verder een prachtige statische samenhand aantonen tussen het krijgen van Aids en het aanschaffen van een CD speler. Beide waren in opkomt in de jaren 80 in San Francisco. Een statistische samenhang is geen oorzakelijk verband. De twee worden wel vaak verward.
Ik ben ook sterk voor een register voor het melden van bijwerkingen (gebeurt nu ook via Lareb, misschien moet dat nog makkelijker genaakt). Juist omdat het zo moeilijk is vast te stellen wat waardoor komt. Maar ik ben zo bang dat de uitkomsten ervan niet serieus genomen zullen worden. Want er heerst onder een aantal mensen zo'n groot wantrouwen tegen de hele medische stand, dat er op voorhand al niks geloofd wordt. En dan wordt discussiëren knap lastig.
Jij haalde ergens ook wat aan over "was er maar meer echt onafhankelijk onderzoek". Ja, dat zou mooi zijn. Nou is het bij vaccins nog zo dat veel vooronderzoek en fase 1 en fase 2 trials in onderzoekscentra gedaan worden. Maar zodra de fase 3 trials nodig zijn -zeg maar de uitvoering, wordt je toch vaak afhankelijk van de industrie voor het geld voor de grotere studies in de praktische uitvoering.
Wat ik me wel afvraag is of er niet enig zelfreinigend vermogen is in de medische sector. Want bij het laatste vaccin waar het bij mensen echt fout ging, zijn de ernstige bijwerkingen ook gewoon gemeld en is het vaccin uit de handel genomen en wordt nader onderzoek verricht. Ook dat ging over een bijwerking die zowel door het vaccin als door de ziekteverwekker kan ontstaan.
Als kinderen massaal ernstige auto-immuunziekten zouden krijgen, zouden dan de kinderartsen niet aan de bel hangen? Want zij hebben geen enkel financieel belang bij het vaccinatie programma.