Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door zurca
Pauline schreef:Wat prachtig Liesbeth!!! Wij hebben een houtdraaibank, beitels en het houtdraaibank te koop. Mijn vader heeft hem cadeau gekregen van mijn broer en het slechts één keer gebruikt, toen ging het niet meer.

Ik hoop dat er voor het oude dametje een oplossing komt..... Sinds ik van heel dichtbij met dementie geconfronteerd wordt, voelt het ineens heel anders.
Daar kan ik mij wel wat bij indenken Pauline, dat als zoiets dichtbij komt het heel anders voelt :-*
Mijn oma had ook dementie en eigenlijk was zij die laatste jaren niet meer de persoon zoals zij was. Dementie is echt een trieste aandoening :-\
Ik hoop ook dat er voor het dametje hier vlakbij een passende oplossing komt. Ben van plan die buurvrouw nog te vragen hoe het verder is gegaan en ook de zorg als ik die tref als ik met Ziggy voorbij kom.

Toevallig een linkje van de draaibank en beitels als ze op MP staan?
Door zurca
Angelique schreef:Dat is ook knap! Dat zijn al leuke dingen. Mijn vader heeft ook ooit zo'n ding aangeschaft, maar ook bij hem is er nooit wat uitgekomen.
Het hout wat hij nu gebruikt is eigenlijk "kachelhout", dat ligt al een jaar of wat open bloot niets mee gedaan op ons plaatsje. Sommige beschadigingen krijgt hij er niet uit omdat dat nu in het hout zit. Zo beetje van die "mulmplekken" en dat geeft putjes in het hout met het draaien. Er ligt inmiddels een nieuwe, beginnende, verzameling hout voor het houtdraaien. Net jes de kopse kanten met latex ingesmeerd en onder een afdekzeil. Maar om te oefenen in het kachelhout prima, er mislukt ook weleens wat en dat kan dan alsnog de kachel in :P
Door Siberienne
Mijn partner maakt meubels en kistjes, als hobby. Zoveel mogelijk met de hand. (Nog) geen draaibank - maar ik denk ... dat ik dat linkje ook wel wil ;) ;)

Onze nieuwe tafel is klaar; plank gekocht, zelf geschaafd & afgewerkt, onderstel erbij en hij staat!

Afbeelding

Het hout is olijfessen, ik vind de tekening ook geweldig mooi.
Afwerking is met een nieuwe soort lak, die heel makkelijke verwerkt en er heel natuurlijk uitziet, maar wel knetterhard wordt.
Door Siberienne
zurca schreef:Het hout wat hij nu gebruikt is eigenlijk "kachelhout", dat ligt al een jaar of wat open bloot niets mee gedaan op ons plaatsje. Sommige beschadigingen krijgt hij er niet uit omdat dat nu in het hout zit. Zo beetje van die "mulmplekken" en dat geeft putjes in het hout met het draaien. Er ligt inmiddels een nieuwe, beginnende, verzameling hout voor het houtdraaien. Net jes de kopse kanten met latex ingesmeerd en onder een afdekzeil. Maar om te oefenen in het kachelhout prima, er mislukt ook weleens wat en dat kan dan alsnog de kachel in :P

Mijn vriend bestelt bijzonder hout in Zwolle, daar komt ook het hout vd tafel vandaan. Deze planken zijn we zelf op gaat halen, was erg leuk om te zien wat ze daar allemaal hadden. Zelfs diep paars hout bv.

Wil je het adres? Of is dat te gevaarlijk ;D ;D ;D

Edit; vergeet ik helemaal te zeggen hoe leuk het is wat je vriend maakt. Ik vind ook juist die imperfecties gaaf. Natuurlijk. Daarom hebben wij bv ook een tafel nu met een 'natuurlijke rand'
Door frodo quin
Pff, je moet er niet aan denken wat er gebeurt zou zijn met die oude dame als jullie haar niet hadden 'onderschept'. Mijn nog levende grootouders zijn nu eind de 80 en ik ben heel blij dat ze vooral fysiek aftakelen, maar mentaal nog in orde zijn. Wel wat vergeetachtig, maar niet erger dan ik en hun korte termijn geheugen is ook nog helemaal in orde.

Die voorwerpen uit hout zijn heel mooi gedaan. Lijkt me fijn als je zoiets kan maken.
Door zurca
Ohhww ook erg mooi!!!

Voor onze bouwkeet (stacaravan) ligt er inmiddels een eikenboom (inlands) in schaaldelen te drogen. Het is de bedoeling dat 4 schaaldelen tegen de muur komen, 2 aan twee en dan als een boek opengeslagen zodat je dus eigenlijk heel de doorsnede van de stam ziet. Van de andere schaaldelen gaan we kastdeuren maken voor de vaste kast op de slaapkamer. Gisteren is Wim bij iemand geweest om planken, ook eigen maar dan frans eiken, uit te zoeken voor de vensterbank en om de wand achter ons bed mee te bekleden. Gaat nog een leuke klusje worden om alles te schuren maar het eindresultaat zal vast erg mooi worden.

Die houthandel is dat deze; http://www.masave.nl/ ?! :biggrin2:
Ik vind zo'n dutsje of putje ook niet zo'n ramp maargoed, bij houtdraaien is het wel "de sport" om iets zo glad en gaaf mogelijk te krijgen. Er ligt inmiddels een hele collectie aan schuurpapier en schuurpasta en ik moet zeggen...sommige dingen voelen als plastic zo glad :o
Door zurca
frodo quin schreef:Pff, je moet er niet aan denken wat er gebeurt zou zijn met die oude dame als jullie haar niet hadden 'onderschept'. Mijn nog levende grootouders zijn nu eind de 80 en ik ben heel blij dat ze vooral fysiek aftakelen, maar mentaal nog in orde zijn. Wel wat vergeetachtig, maar niet erger dan ik en hun korte termijn geheugen is ook nog helemaal in orde.

Die voorwerpen uit hout zijn heel mooi gedaan. Lijkt me fijn als je zoiets kan maken.
Ja het is heel fijn, denk ik, om op zo'n manier oud te kunnen worden. Dat het fysiek wat achteruit gaat is logisch. Maar mentaal....dat is iets heel moeilijks.
Fijn dat het met jouw grootouders zo, mentaal, goed gaat.
Door Siberienne
zurca schreef:Ohhww ook erg mooi!!!

Voor onze bouwkeet (stacaravan) ligt er inmiddels een eikenboom (inlands) in schaaldelen te drogen. Het is de bedoeling dat 4 schaaldelen tegen de muur komen, 2 aan twee en dan als een boek opengeslagen zodat je dus eigenlijk heel de doorsnede van de stam ziet. Van de andere schaaldelen gaan we kastdeuren maken voor de vaste kast op de slaapkamer. Gisteren is Wim bij iemand geweest om planken, ook eigen maar dan frans eiken, uit te zoeken voor de vensterbank en om de wand achter ons bed mee te bekleden. Gaat nog een leuke klusje worden om alles te schuren maar het eindresultaat zal vast erg mooi worden.

Die houthandel is dat deze; http://www.masave.nl/ ?! :biggrin2:
Ik vind zo'n dutsje of putje ook niet zo'n ramp maargoed, bij houtdraaien is het wel "de sport" om iets zo glad en gaaf mogelijk te krijgen. Er ligt inmiddels een hele collectie aan schuurpapier en schuurpasta en ik moet zeggen...sommige dingen voelen als plastic zo glad :o
Yep, Masave
Door Siberienne
Diego schreef:Ik heb...totale verbazing over het eten dat mensen krijgen en wordt geadviseerd om aan te sterken...
Broodje kroket, poffertjes, kaaschips, kitkats?
Schiet mij maar lek. Nu verbaas ik me al heel vaak over voeding en de onwetendheid hiervan nog in de zorg ( uitzonderingen daargelaten) maar gisteren weer totaal verbijsterd het ziekenhuis verlaten na op bezoekuur bij mijn nicht geweest te zijn. Nu is ze zelf ook totaal niet met goede voeding bezig. Maar blijkbaar zijn kaaschips erg belangrijk als je een stoma krijgt evenals kit kats en kroket?
Honden kunnen ook overleven op brok en de mens ook wel op rotzooi blijkbaar.
Uhm, als je nicht toch al niet zo met gezonde voeding bezig is, is het misschien een goed idee om haar erop te wijzen dat dit niet als "gezonde voeding" bedoeld is.
Ondervoeding is in ziekenhuizen een groot probleem. Zeker rond buikoperaties, die een enorme aanslag op het lichaam zijn. Er zijn onderzoeken geweest die aantonen als je mensen extra calorien geeft, in een vorm dat ze ze ook daadwerkelijk opeten, dat dat de kans op complicaties en wondinfecties verminderd. Ja, ook als die extra calorien bestaan uit kroket, slagroom, kaaschips. Het moet eten zijn met veel makkelijke kalorien wat mensen ook nog eens makkelijk weg krijgen naast hun gewone eten. Nutridrink kan ook, maar dat vinden veel mensen niet de drinken en bovendien valt dat vaak zo zweer dat het gewone eten niet meer naar binnen wil.

Het is makkelijk (ver)oordelen maar in dit geval overleven mensen dit soort ingrepen beter als er ook wat "rotzooi' in gaat, en dalen de zorgkosten.

Overigens is het soms knap frustrerend als je in de zorg werkt om te zien hoe ontiegelijk moeilijk het is om mensen te bewegen hun ongezonde levensstijl te veranderen. Het ziekenhuis is het einde van de keten, daar komen mensen pas als ze al ongezond zijn. Zelf zou ik er een groot voorstander van zijn als er meer geld ging naar/aandacht was voor preventie, zoals het stimuleren van beweging. Wat zeg nou zelf, wie haalt nog de norm voor gezond bewegen? En dan niet zie miezerige van een half uur per dag, maar de echte norm. En dan ook matig intensief, dus wandelen telt niet mee; matig intensief is bewegen waarbij je gaat hijgen?

Interesse? Dit is een leuk filmpje daarover:
Door Lizetta
Ik weet niet hoor, maar als ik echt ga wandelen ga ik echt wel hijgen... dus niet dat geslenter van veel mensen, maar echt wandelen is echt wel bewegen. Als je dat 2.5 kilometer doet (klein half uur dus) heb je echt wel goed bewogen
Door Els&Flow
Ik heb me in een moment van zwakte raw smoothie energie poeder laten aansmeren. Voor in je smoothie (duh), maar kon ook in je havermoutpapje s morgens. Dat moet je dus vooral niet doen.. :-X Het is groen en het smaakt raar. En ruikt nog vreemder. Maar is volgens de juffrouw bij de gezondheidswinkel wél heel gezond, dus hopelijk heb ik vandaag energie voor 10.
Door eelke
Zo, al weer een half uur gelopen. Alles was nat van de mist en de honden en mijn huis nu dus ook. Nu staat de verwarming aan met de deur op een keer, beetje stom maar Gijs ligt buiten en zijn bandage moet drogen want die moet ie zo weer om...

Daarna de hond van mijn moeder opgehaald. Mag ze lekker hier zijn vandaag en zijn zij en Joep allebei niet alleen, als ik met Gijs naar de Silverlinde ga.

Was trouwens niet lekker lopen, er stond een eind verderop een stapel hooi in brand, en die rook trok precies naar waar wij liepen. Maar goed, een andere optie had ik ff niet, dus er maar doorheen gelopen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door