Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Erna
Kaela schreef:
Waarom liegen ze daar over? Want zoals gezeg: van mij mogen ze! Maar nee, de hobby is zwaar, kost veel tijd en nog meer geld en o wee de gene die denkt dat je aan de verkoop van kuikens wat overhoudt. Nou ja, dan heb ik dus een stukje onvrede (waar ik geen nacht van wakker lig hoor), want ze liegen. En ik snap niet waaom ze daarover liegen.

Dus dat even ter illustratie van waarom ik daar wat van vind. Onvrede en liegen zijn ook wel hele grote woorden, maar eerlijk en transparant is het ook niet.
Is het wel liegen? Ik denk namelijk dat veel fokkers niet eens weten of ze er wel of niet aan overhouden. Zoals al eerder genoemd worden de kosten niet of nauwelijks bij gehouden. Uiteraard weet elke fokker de rekening van de RVB op te noemen (omdat die zo hoog is en je die wel onthoudt) maar ik ken vrijwel niemand die bij ieder nest de kosten bij houdt en dat tegen de baten afstreept. Ik heb dat 1 keer gedaan en ben daar zo van geschrokken dat ik het nooit meer heb gedaan. Feitelijk weet ook ik niet of ik aan een nestje iets overhoud of niet.

Wij fokken omdat wij dat willen, bij ieder nest is er de intentie om een pup te houden. Soms gebeurt dat, soms ook niet maar er wordt niet gefokt omdat anderen graag een pup willen hebben of om aan een bepaalde vraag te voldoen. Fokken met onze honden is bij ons eigenlijk een heel egoistisch iets. Omdat wij een pup zouden willen hebben. Het is onze hobby en dan doet het er ook niet toe wat het kost of wat het opbrengt.
Door Kaela
Kaela schreef:Ik heb nog nooit een pup gekocht en zal dit nooit aan de fokker waar ik zou kopen vragen of zelfs maar over praten.

Vanuit mijn eigen perspectief een voorbeeld: ik kom bij papegaaienkwekers. En dan raak je eens beter bevriend. Niet omdat ik iets koop, maar omdat we elkaar aardig vinden. En die zeiden steeds "we houden er niets aan over hoor!". Na een tijdje zei ik: wees eens eerlijk, is dat echt zo? Dus wij eens een leuk en goed gesprek gevoerd en mooi dat ze er wel wat aan over hielden. In goede jaren zelfs heel veel. Met de realiteit dat goede jaren maar soms voorkomen en jaren met pech natuurlijk ook.
Maar op congressen ed tref je dan nog legio kwekers die blijven beweren er nooit wat aan over te houden. Terwijl als je dan gewoon even denkt hoeveel ouderdieren zij hebben en wat ze zoals aan kuikens aanbieden. Dan denk ik: ze kletsen uit hun nek, ze houden wel wat aan over.

Waarom liegen ze daar over? Want zoals gezeg: van mij mogen ze! Maar nee, de hobby is zwaar, kost veel tijd en nog meer geld en o wee de gene die denkt dat je aan de verkoop van kuikens wat overhoudt. Nou ja, dan heb ik dus een stukje onvrede (waar ik geen nacht van wakker lig hoor), want ze liegen. En ik snap niet waaom ze daarover liegen.

Dus dat even ter illustratie van waarom ik daar wat van vind. Onvrede en liegen zijn ook wel hele grote woorden, maar eerlijk en transparant is het ook niet.
Nog een aanvulling: ik schrijf nu over papegaaienkwekers omdat ik daar meer ervaring mee heb, maar dit beeld wordt door een aantal hondenfokkers die ik ken (in real life, niet hier!) wel bevestigd.

Voor mij word het hier in deze discussie ook groter dan nodig. Geschreven tekst is lastig en als je het er zo eens een poosje over hebt lijkt het een "big thing". Voor mij is het dat echt niet hoor. Daarom ook mijn opmerkingen dat "onvrede" en "liegen" erg grote woorden zijn. Ik ben vast heel naief en blonT, maar ik denk dan zeg het gewoon als het zo is dat je er iets aan over houdt. Zonder verder in detail te hoeven treden. Maar ja, ik snap ook wel dat er dan mensen vinden dat dat smerig is en niet hoort of weet ik veel. En dan wordt je minder geneigd dat te zeggen natuurlijk. Wat er eerder was, geen idee.
Door Kaela
Erna schreef:Is het wel liegen? Ik denk namelijk dat veel fokkers niet eens weten of ze er wel of niet aan overhouden. Zoals al eerder genoemd worden de kosten niet of nauwelijks bij gehouden. Uiteraard weet elke fokker de rekening van de RVB op te noemen (omdat die zo hoog is en je die wel onthoudt) maar ik ken vrijwel niemand die bij ieder nest de kosten bij houdt en dat tegen de baten afstreept. Ik heb dat 1 keer gedaan en ben daar zo van geschrokken dat ik het nooit meer heb gedaan. Feitelijk weet ook ik niet of ik aan een nestje iets overhoud of niet.

Wij fokken omdat wij dat willen, bij ieder nest is er de intentie om een pup te houden. Soms gebeurt dat, soms ook niet maar er wordt niet gefokt omdat anderen graag een pup willen hebben of om aan een bepaalde vraag te voldoen. Fokken met onze honden is bij ons eigenlijk een heel egoistisch iets. Omdat wij een pup zouden willen hebben. Het is onze hobby en dan doet het er ook niet toe wat het kost of wat het opbrengt.
Nou ja, als het om bedragen gaat zoals het rekensommetje van Eelke (een slordige 45.000 euro per jaar) dan denk ik toch wel dat je als fokker een inschatting kunt maken of je wat overhoudt of niet. Want dat gaat gewoon om héél veél geld en dan heb je het niet meer over wat de werpkist 5 jaar geleden gekost heeft. Stel dat je daar (in een goed jaar, zonder pech) eens 15.000 euro aan over houdt, dan merk je dat toch. Net zoals wanneer je het merkt als je in een slecht jaar er dik op inlegt.
Door Erna
Kaela schreef:Nou ja, als het om bedragen gaat zoals het rekensommetje van Eelke (een slordige 45.000 euro per jaar) dan denk ik toch wel dat je als fokker een inschatting kunt maken of je wat overhoudt of niet. Want dat gaat gewoon om héél veél geld en dan heb je het niet meer over wat de werpkist 5 jaar geleden gekost heeft. Stel dat je daar (in een goed jaar, zonder pech) eens 15.000 euro aan over houdt, dan merk je dat toch. Net zoals wanneer je het merkt als je in een slecht jaar er dik op inlegt.
Dat weet ik niet. Nogmaals, ik ken de omstandigheden niet van deze fokker. Als hij via UBN nummer fokt dan kan het wel eens zo zijn dat hij niets overhoudt.
Door frodo quin
Angelique schreef:Dat is geen broodfokker hoor, dat is iemand die haar leven in dienst heeft gesteld van een ras.
.
Iemand die van dieren fokken zijn/haar job maakt = broodfokker. Een broodfokker is niet noodzakelijk iemand die dieren in gruwelijke omstandigheden houdt en kapot fokt. Het komt daar meestal op neer, maar het kunnen ook mensen zijn die echt wel liefdevol met hun dieren omgaan en heel serieus met hun ras bezig zijn. Er lopen er zo ook een paar in de kattenwereld rond en in de hondenwereld heb ik er ook al van een aantal gehoord. Je zou kunnen beargumenteren dat zij, omdat ze er hun heel leven aan spenderen, veel meer kennis en kunde bezitten. Het gevaar van zo'n fokkers is dan dat zij financieel afhankelijk zijn van het hondenfokken en of ze als ze financiële tegenslag hebben altijd het welzijn van hun honden op de eerste plaats zullen zetten...
Door Kaela
Erna schreef:Dat weet ik niet. Nogmaals, ik ken de omstandigheden niet van deze fokker. Als hij via UBN nummer fokt dan kan het wel eens zo zijn dat hij niets overhoudt.
Maar hoe kan het dan dat "iedereen" (mijn reallife ervaring, zie hiervoor) wél kan vertellen dat ze er heus echt niets aan overhouden, maar níet kunnen vertellen dat ze er wel wat aan over houden "want dat weten ze niet, want ze houden het niet bij"?
Door Martine-Tom
Kaela schreef:Maar hoe kan het dan dat "iedereen" (mijn reallife ervaring, zie hiervoor) wél kan vertellen dat ze er heus echt niets aan overhouden, maar níet kunnen vertellen dat ze er wel wat aan over houden "want dat weten ze niet, want ze houden het niet bij"?
Omdat ze het gewoon niet weten? Zie je hier ook in het tp, wat hoort eigenljjk echt bij de kosten en wat niet?
Buiten dat is het sowieso redelijk not-done om over dat soort dingen open te zijn.
Hieveel verdien jij, wat zijn je vaste lasten en wat heb he per maand te besteden...zijn maar weinig mensen die dat open en bloot vertellen.
Door Kaela
Martine-Tom schreef:Omdat ze het gewoon niet weten? Zie je hier ook in het tp, wat hoort eigenljjk echt bij de kosten en wat niet?
Buiten dat is het sowieso redelijk not-done om over dat soort dingen open te zijn.
Hieveel verdien jij, wat zijn je vaste lasten en wat heb he per maand te besteden...zijn maar weinig mensen die dat open en bloot vertellen.
Ik heb het al eerder gezegd, van mij hoeven ze ook niet in detail!

Maar als mensen wel heel nadrukkelijk en herhaaldelijk kunnen vertellen dat ze er écht niets aan over houden (ik refereer weer aan mijn eigen ervaringen!), dan moeten ze dat weten. Het kan niet zo zijn dat een fokker wel weet als ie er niets aan over houdt, maar niet weet dat hij er wel wat aan over houdt.

En dat het not-done is om er open over te zijn. Dat zal. Dat is dan een reden. Dat is een hele andere reden dan "het niet weten". Laten ze dat dan gewoon zeggen. Als je mij naar mijn loon vraagt zeg ik ook dat het je geen zak aan gaat (althans, hier op internet, als ik je ken krijg je het zo te horen, want ik snap al dat moeilijk doen over geld niet zo). Maar dan ga ik toch ook geen enorm verhaal ophangen over dat ik zus en zoveel uren moet werken, en zo lang moet reizen en wat ik dan wel of niet aan reiskosten vergoed krijg en bladiebladiebla.
Door Borke
Erna schreef:Is het wel liegen? Ik denk namelijk dat veel fokkers niet eens weten of ze er wel of niet aan overhouden. Zoals al eerder genoemd worden de kosten niet of nauwelijks bij gehouden. Uiteraard weet elke fokker de rekening van de RVB op te noemen (omdat die zo hoog is en je die wel onthoudt) maar ik ken vrijwel niemand die bij ieder nest de kosten bij houdt en dat tegen de baten afstreept. Ik heb dat 1 keer gedaan en ben daar zo van geschrokken dat ik het nooit meer heb gedaan. Feitelijk weet ook ik niet of ik aan een nestje iets overhoud of niet.

Zoals Erna het hier boven beschrijft, zo zie ik het ook.
Wij hebben 10 jaar lang Maine Coons geshowd en gefokt. Het was een hobby, ik heb er nooit bij stil gestaan wat het kostte. Heb dat nooit bijgehouden. Wij houden en hielden sowieso geen kasboek bij. Niet van onze hobbies, niet van ons leven.

Ik weet wel dat als je weinig financiële reserves hebt, dat fokken dan geen handige hobby is. Zeker niet met de risico's als aansprakelijkheid bij bijvoorbeeld extra onkosten/problemen bij dieren die jij gefokt hebt. Toen wij in de negentiger jaren Maine Coons fokten, was de grove regel dat je per fokdier 1000 gulden reserve had.

Ik vond het niet interessant wat onze hobby kostte. Als we waren gaan golfen dan had ik daar ook de kosten niet van bijgehouden...

Voor de mensen die kosten wel interesant vinden. Denk niet alleen aan de harde kosten van aanschaf, dekkingen, aanpassingen aan het huis i.v.m. Kittens/puppies etc.
Denk eens aan alle uren die er in gaan zitten, slapeloze nachten, enorm veel schoonmaakwerk. Als je op een bedrijfsmatige wijze de kosten wilt kunnen beoordelen, dan moet je ook naar de uren kijken die de fokker er in steekt. Maar dat zien sommige mensen dan opeens alleen als hobby.
Daarbij met kittens of puppies in huis slijt alles veel sneller. Leren stoelen en banken waar een kater in had gesproeid konden wij afvoeren, die lucht rijg je er niet goed meer uit.

Het enige waar wij al fokkend echt geld aan over hebben gehouden isorke als dekreu. Toevallig mazzel dat het een hele goede hond was. Dat zijn stamboom ook echt zo goed bleek te zijn als ik had verwacht. Dat we mazzel hadden dat hij mooi is uitgegroeid en een fantastisch karakter had. Daarbij was hij ook een lieve doortastende dekreu. We hebben hem op HD laten testen, zijn een paar keer op show geweest en de teefjes kwamen op bezoek. Hij denkt in de tuin en de dames gingen weer weg. Geen schoonmaakwerk, geen slapeloze nachten, geen gedoe.

Wij hadden ooit ook dekkaters. Wat een gedoe. Fijn die katerurine. Enorm veel schoonmaakwerk. Poes komt logeren, met alle risico's van dien (virusjes, schimmel etc in je huis, misschien heb je net kittens). Dus heel goed die kamer vooraf schoonmaken en ontmoetten en achteraf ook. Camerabewaking er bij om in de gaten te houden dat het dekkingen zijn en geen verkrachtingen. Telkens er naar toe. Bleef je er bij dan wilden die dames vak niet. Dat ging een par dagen door. Midden in de nacht dekkingen, krijsen van jewelste. Slapeloze nachten.
Fokken is niet altijd leuk...
Door Erna
Kaela schreef:Maar hoe kan het dan dat "iedereen" (mijn reallife ervaring, zie hiervoor) wél kan vertellen dat ze er heus echt niets aan overhouden, maar níet kunnen vertellen dat ze er wel wat aan over houden "want dat weten ze niet, want ze houden het niet bij"?
Ik hou inderdaad helemaal niets bij maar ik heb ook nooit geroeptoeterd dat ik er niets aan overhoud. Ik weet alleen niet precies wat omdat het mij ook niet boeit. Ik doe wat ik denk dat goed is en of het nu geld kost of geld oplevert, dat is eigenlijk om het even. Wat ik wel weet is dat het mij door de jaren heen ook geen enorme bedragen heeft gekost. Als dat zo zou zijn dan was ik allang gestopt want ik hoef andermans honden toch niet te financieren?

Het niets bijhouden betekent overigens niet dat ik geen facturen e.d. heb van wat het kost hoor. Die heb ik wel in en liggen vast ergens in een grote doos. :-) Daar kijk ik alleen nooit in.
Door Kaela
Erna schreef:Ik hou inderdaad helemaal niets bij maar ik heb ook nooit geroeptoeterd dat ik er niets aan overhoud. Ik weet alleen niet precies wat omdat het mij ook niet boeit. Ik doe wat ik denk dat goed is en of het nu geld kost of geld oplevert, dat is eigenlijk om het even. Wat ik wel weet is dat het mij door de jaren heen ook geen enorme bedragen heeft gekost. Als dat zo zou zijn dan was ik allang gestopt want ik hoef andermans honden toch niet te financieren?

Het niets bijhouden betekent overigens niet dat ik geen facturen e.d. heb van wat het kost hoor. Die heb ik wel in en liggen vast ergens in een grote doos. :-) Daar kijk ik alleen nooit in.
Nee, natuurlijk hoef jij andermans honden niet te financieren. En andersom, als je met 4 teefjes even met 2 vingers in de neus 15.000 euro per jaar verdiende, dan deed iedereen het en dat is natuurlijk ook niet hoe het is. Maar ik hoop wel dat duidelijk is dat ik met mijn posts niet fokkers zoals jou bedoel, al is het maar omdat jij vrij open en eerlijk en meermaals verteld heb dat je op het ene nest winst draait en dat op een ander nest weer verliest.

Nou ja, mijn conclusie is dat ik het gewoon raar vind als mensen heel stellig iets roepen, er dan meerdere redenen zijn om te verklaren waarom ze dat roepen, maar het er eigenlijk op neer komen dat ze gewoon niet willen zeggen hoe het echt is. En wat mijn betreft mag iedereen dingen niet zeggen als ze dat niet willen, maar hou het dan gewoon daarop.

En verder ben ik blij dat er mensen zijn die fokken én dat serieus nemen. Want dat je zegt dat je andermans honden niet hoeft te financieren, als je heel sec gaat kijken, doe je dat natuurlijk ruimschoots met alle tijd, moeite en liefde die je er in steekt. En daar wordt je zelf ook vooral heel blij van, anders deed je het niet. Maar daar hebben wel heel veel mensen profijt van in de vorm van een fijne blaffende huisgenoot!
Door Erna
Kaela schreef:
En verder ben ik blij dat er mensen zijn die fokken én dat serieus nemen. Want dat je zegt dat je andermans honden niet hoeft te financieren, als je heel sec gaat kijken, doe je dat natuurlijk ruimschoots met alle tijd, moeite en liefde die je er in steekt. En daar wordt je zelf ook vooral heel blij van, anders deed je het niet. Maar daar hebben wel heel veel mensen profijt van in de vorm van een fijne blaffende huisgenoot!

Ehh ja...ik heb net weer een ochtendje van mijn vrije zaterdag gespendeerd aan adviesjes, meeleven, tips e.d. geven. Maar ze gaan allemaal weer fijn wandelen vandaag. Ik eens douchen.
Door Lizzy
Erna schreef:Ik hou inderdaad helemaal niets bij maar ik heb ook nooit geroeptoeterd dat ik er niets aan overhoud. Ik weet alleen niet precies wat omdat het mij ook niet boeit. Ik doe wat ik denk dat goed is en of het nu geld kost of geld oplevert, dat is eigenlijk om het even. Wat ik wel weet is dat het mij door de jaren heen ook geen enorme bedragen heeft gekost. Als dat zo zou zijn dan was ik allang gestopt want ik hoef andermans honden toch niet te financieren?

Ik heb dat wel geroeptoeterd maar ik hoop dat hier iedereen begrijpt dat dit alleen betrekking heeft op mijn eerst gefokte nestje en omdat Bisq ziek werd en daarboven op: ik had 6 honden met kopvlek, die geen €900 maar €650 op hebben gebracht. Ik had drie goede pups die de volle mep op konden brengen en daarvan heb ik er twee zelf gehouden, hoe slim kun je wezen :biggrin2:

Ik denk dat het een beetje mis gaat vanwege het volgende:

Er is zoiets als motivatie. De motivatie om honden te fokken ligt voor Erna, Angelique, Marije, Chantal, mijzelf (en zo ken ik er nog veeeeeeeeeeeeeeeeeeel meer - ook van hier, maar de lijst wordt anders zo lang) niet bij het geld verdienen aan zo'n nest. We hebben andere motivatie om te fokken, de liefde voor het ras, het is gewoon het mooiste wat er is, je hebt een bepaalde visie over je ras, etc. etc. En dan is het gewoon wel eens lastig om uit te leggen dat je niet een nest fokt voor de centen. Want mensen denken "900 x 10 pups = toch lekker 9000 eurietjes" en "toch lekker, 1500 euri per pup, maal 4 = toch lekker 6000 eurietjes, snel verdient". Want dat klopt gewoon niet, je hebt simpelweg heel veel kosten. En, nog veel belangrijker: het is helemaal niet de reden om pups te fokken, geld. Echt, kijk ons tot diep in ons hart, ziel en zaligheid: geld is absoluuuut de motivatie niet om te fokken!

Maar ja. Je verdient er soms wel wat mee/aan. En ik weet van alle bovenstaande fokkers dat ze zich daar NIKS voor schamen maar het daar ook niet voor doen. En dat praat gewoon lastig. Ik wil als fokker graag uitleggen "Ja, als alles goed gaat verdien ik er aan, maar een nest fokken kost vooral heel veel tijd en heel veel energie en ik doe het niet voor het geld". En dan is het altijd een soort van bleh als je voelt dat mensen dat niet echt geloven. Want je ziet ze denken : "als je er dan niks aan verdient, waarom doe je het dan?".

En dat is niet uit te leggen.... Ik ga nu weer een nestje fokken. En ik ga daar niet rijk van worden, zelfs als alles goed gaat. Ik moet op de eerste dag van de loopsheid van Frou al voor het eerst naar Eersel gaan rijden met die zuipschuit en ik weet nu al dat ik het met het progesteron-pret-pakket van Eersel niet ga redden (want ik moet oneindig keer vaker laten prikken want het tijdstip van inseminatie komt ongelofelijk krap). En dan zit er nog geen zaadje in. En eer dat die zaadjes in Eersel lagen, waren we ook al de nodige centen kwijt. En toch doe ik het. Waarom? Omdat ik dit wil. Omdat ik van mijn ras houd. Omdat ik graag zo'n onverwante combinatie fok. En omdat ik LUA wil fokken. En ik ben zo benieuwd wat daar uit komt! En waarom? Ja weet ik veel.... Dat is mijn persoonlijke doel in het leven. Ik zweer je, na het debacle van het eerste nestje heb ik echt 2 jaar lang zitten prakkiseren of ik uberhaupt wel ooit een 2de nestje wilde fokken. Ik ben natuurlijk op vele fronten wel erg hard op mijn snuit gegaan, zeg maar. Maar gek genoeg komt dan het gevoel dat je toch weer een nestje wilt weer boven. Het lijkt wel een vreemd soort verlangen..., ik kan het niet uitleggen.

En heel veel aspecten van het fokken vind ik ronduit niet leuk. Zie een paar pagina's geleden de tekst van Angelique en die van mij over waar je met pupkopers mee te maken krijgt als fokker. Ik zweer je, kon je fokken zonder pupkopers, fokte ik ieder jaar 2 nesten minimaal, ZO leuk vind ik het hebben van pups en ZO leuk vind ik het om daar al mijn liefde ziel en zaligheid in de stoppen, zo gaaf vind ik de voorbereiding. En dat zie ik ook bij andere fokkers, nu pas weer genoten van het nestje bij Angelique. Daar gaat niet alleen een vermogen aan de beste voeding in, in die pups, daar gaat een niet-uit-te-drukken hoeveelheid liefde en ziel en zaligheid in die pups. Ik heb Angelique nog nooit zo verliefd zien kijken als naar haar pups, haar hart loopt echt over, zo'n 8 weken lang.

En dan is dat stomme geld gewoon een zeikonderwerp. Want daar doe je het niet voor, of mensen je nou willen geloven of niet. En daar komen die stompzinnige lijstjes vandaan, die uit proberen te leggen "kijk eens wat een geld ik kwijt ben aan dit nestje". En dan zeggen mensen "er staat extra voer op voor moeders, slaat nergens op, zie je wel, het gaat ze gewoon om de centen, laten ze dat gewoon eerlijk durven zeggen". Ja, als dat zou was (als het me om de centen ging) zou ik het OOK eerlijk zeggen, maar het gaat dus NIET om de centen!

Natuurlijk kan ik geen nest fokken als ik daar alleen maar op leegloop. Het houdt een keertje op. Dus dat hele fokken van honden: dat is een beetje een ding dat zichzelf in stand houdt. Je verdiend een keer, je loopt er een keer op leeg, je verdiend een keer lekker en je doet een gek project, je reist naar Engeland voor een vermogen of je importeert een keer zaadjes en de keer erop pak je dan weer eens een reu dichterbij. En nee, je kunt er geen camper van kopen, van het fokken van pups. Niet als je het doet zoals wij, niet als je motivatie niet is om geld te verdienen.

Je koopt er geen camper van, je houdt je fok-hobby er mee in stand met soms nog een leuk extraatje.

En ja, er zijn ook fokkers die als motivatie WEL hebben om er geld mee te verdienen. En dat hoeven absoluut geen fokkers te zijn die pups uit het Oostblok kopen en hier in schuren stopt en verhandeld. Dat kunnen ook gewone rashondenfokkers zijn, met hart voor hun honden. Ook deze fokkers hebben vaak niet als enige motivatie om geld te verdienen, maar ze verdienen er gewoon hun salaris mee en sec gezien is daar ook niks mis mee (als dat niet ten kosten gaat van de honden). Wij hebben ook dit soort fokkers binnen ons ras en ik zou daar in principe blind een hond kopen (ik doe het niet omdat ik graag andere type fokkers qua mens zoek, een fokker zoekt die in andere lijnen fokt, vers voert, etc., maar ik zou er sec gezien blind een pup durven kopen). Ik hoor deze fokkers eigenlijk al helemaal nooit roeptoeteren dat zij er geen geld mee verdienen. Ik denk dat iedereen weet dat ze dat wel doen en ik denk dat zij het prima vinden dat mensen dat weten, ze kunnen zichzelf er perfect mee in de spiegel aankijken.

Dus in welke gevallen voelen pupkopers zich nou genaaid? Serieus als een fokker als ik zeg "ik heb op mijn eerste nest geld toe moeten leggen"? Met dit topic heb ik wel geleerd dat ik er in ieder geval niet meer over praat. Maar hoe leg je als fokker dus op een geloofwaardige manier uit dat je niet fokt voor het geld, dat dit de motivatie niet is en dat je er dus geen vermogen mee verdient?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door