Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Erna
eelke schreef:Tuurlijk wel, maar ik verdien bij lange na geen 45000, dus voor mijn salaris kan ik mijn baan er wel voor op zeggen ;)
Hou je er een derde aan over, heb je al het salaris van een parttimer he.
Jij hebt verder ook geen kosten aan je werk. Als je die wel hebt zullen die ongetwijfeld door je werkgever vergoed worden en ook over jouw brutosalaris moet belasting betaald worden. Wellicht is dat bij deze fokker ook zo.
Door eelke
Is het echt niet reëel dat je aan 5 nesten waar je 45000 voor vangt, 'maar' 30000 aan kosten hebt? Waarbij je andere kosten dan ook nog zou kunnen betalen uit de dekkosten van je reuen? En je zelf dus ook erg weinig dekkosten hebt, omdat je je eigen reuen gebruikt, of regelmatig wat ruilt met een andere fokker?
Kom op, ik zeg niet dat je er van kunt leven, maar in mijn situatie denk ik dat echt wel. Mijn een werkende partner dus.
Door eelke
Overigens heb ik er helemaal geen problemen mee he, dat er aan wordt verdiend! Lijkt me een prima geval van je hobby je werk maken. En laten we wel wezen, als je je uurtarief dan gaat berekenen kom je bedrogen uit. Ik wil niet weten hoeveel tijd er in gaat zitten om van 10 beren het vachtonderhoud te doen bv. Maar goed, dat telt voor alle gevallen van je hobby je werk maken denk ik, dat je niet in uren moet rekenen...

Maar op die schaal levert het gewoon prima wat op. Nogmaals, niks mis mee, maar denk ik totaal niet te vergelijken met een keer in de 2 jaar een nest hebben liggen...
Door Erna
eelke schreef:
Maar op die schaal levert het gewoon prima wat op. Nogmaals, niks mis mee, maar denk ik totaal niet te vergelijken met een keer in de 2 jaar een nest hebben liggen...
Nee natuurlijk is dat niet te vergelijken, dat kun je zo op je vingers natellen. Maar het is een onjuiste aanname om te stellen dat de fokker van Gijs daar een behoorlijke boterham aan overhoudt. Je weet de ins and outs niet en in mijn ogen is deze aanname exact hetzelfde als iemand die bij mij op visite komt bij een nestje van 10 en ook ff snel rekent 10 x 900 = 9000 euro. Das lekker verdiend! Zo werkt het nu eenmaal niet.
Door Hope
Ik denk dat je aan werken met dieren alleen een leuk bedrag kan verdienen als je heel groot bent en hele bijzondere dieren fokt.

Een fokker die vijf nesten fokt in 1 jaar en 4 reuen heeft rondlopen, die heeft dan negen honden? En die moeten allemaal elke dag eten, die moeten allemaal ontwormd en ingeënt, zullen allemaal best wel eens bij de da zitten voor een ontstoken oor of een blessure bij het spelen. Die zijn waarschijnlijk allemaal door de medische molen gegaan voor ze goedgekeurd werden, naar keuringen etc geweest en hebben allemaal hun eigen mand om in te pitten. Dan heeft ze nog werpkisten, spul om daar in te leggen, dekkosten, een echo hier en daar, een zieke pup of een keer flink pech. En dan waarschijnlijk nog het één en ander waar ik niets van weet. Van een warmtelamp tot een puppieweegschaal of zo, geen idee.

Nee, ik denk niet dat iemand daar op wat voor manier dan ook een parttime salaris aan kan overhouden. Doe je het wit zit je zoals Erna al zegt ook nog met BTW en loonbelasting, mag je een boekhouding gaan bijhouden en heb je misschien dus eens advies nodig van een boekhouder.

Over het algemeen valt werken in de diersector financieel gezien voor de meeste mensen die erin stappen echt flink tegen.
Door Elf
eelke schreef:Tuurlijk wel, maar ik verdien bij lange na geen 45000, dus voor mijn salaris kan ik mijn baan er wel voor op zeggen ;)
Hou je er een derde aan over, heb je al het salaris van een parttimer he.
Dat is toch prima? Een vriendin van mij heeft haar baan opgezegd en legt zich volledig toe op het fokken van honden. Al haar tijd en aandacht gaat naar de puppen, de pupkopers, activiteiten voor de vereniging, begeleiding van pupkopers waar het niet zo gaat als verwacht enz. enz.. Dit is haar baan. Ze heeft veel honden en doet het wit dus met BTW e.d.. Wat mij betreft niks mis mee aangezien ik zie en weet dat zij met hart en ziel met haar honden bezig is.
Door Erna
Van mij mag echt iedereen die op een juist en verantwoorde manier met zijn dieren omgaat en op de juiste manier, met het welzijn van de dieren voor ogen, geld verdienen. Ik lig daar geen seconde wakker van. Zelf ben ik daar, denk ik, altijd heel open over geweest. Als je een nestje van 10 hebt en alles gaat volgens de boekjes houd je daar ongeveer de helft aan over. Zo op het eerste gezicht.

Want natuurlijk doen we een beetje lacherig over benzinekosten, koffie, thee, koekjes e.d. maar heel eerlijk ....elke ondernemer zal ook elke cent die hij of zij kan gaan opvoeren als kosten. Waarom doen hondenfokkers dat niet en waarom wordt het ook heel gewoon gevonden dat dat niet gebeurt? Ik voer het zelf ook niet door in de kosten hoor maar als je zoals Jantina eerder in deze topic zegt , de kosten bij gaat houden en dan ook daadwerkelijk alle kosten dan schrik je je het apezuur. Ik heb het ooit gedaan bij 1 nest......daarna nooit meer. Ik wil niet weten wat het mij kost, want dan ga ik 'huilen'.

En ja bij het ene nest houd je wat over en bij het andere nest leg je er weer op toe en soms heel dik ook. Mijn 1 jaar oude nestje van 4 pups heeft 2700 euro opgeleverd, de kosten eraf speelden we net quitte denk ik, maar de kosten daarna met mijn dwergjes hebben mij tot nu al 5000 euro gekost. En dan waren de 2 dwergjes godzijdank ook nog eens verzekerd. Mijn 2 nestjes daarna (6 en 11) hebben dit goed moeten maken met de kosten.

Edit: maar een buitenstaander zegt al heel snel: Das lekker ..21 pups in een jaar x 900 = 18.900! Das wel heul lekker verdiend zeg!
Nog een keer edit: het waren er maar 18 want 3 hebben we zelf gehouden....weer een strop van 2700 euro!
Door TomsBorders
Angelique schreef:Je hebt heus wel punt en het klinkt allemaal leuk. Maar stel hé, dat Liz haar project mislukt dan is ze veel geld kwijt en zegt iedereen...goh, wat jammer voor je. Niemand die dan denkt, gut wat jammer van die paar duizend euro die verdampt is., en hoe nu verder?
Maar als je aan de andere kant geld overhoud van een nest dan staat wel iedereen (of nou ja velen) op hun achterste poten, terwijl dit op termijn toch wel noodzakelijk is als je dit soort projectjes wil doen. MIjn pups toendertijd van de zweedse reu wat een project was wat mij goud geld heeft gekost, zouden bij leven niks meer gekost hebben voor de pupkoper dan die van een andere fokker.
Dat project werd deels gefinancierd van het geld wat ik overgehouden heb van het nestje daarvoor. Deels, want het was bij verre niet toereikend voor 2 keer sperma invliegen en er vervolgens toch maar naartoe rijden en dan ook nog een doodzieke teef als bonusje.

Mensen kijken vaak altijd naar 1 nest,,,gutuhgut, even een simpel rekensommetje en voila, je bent al snel een zakkenvuller. Wat je eromheen allemaal voor moet uitgeven, doen en laten, wat er fout gaat en wat dat dan voor schadepost kan zijn, daar hebben we het maar nooit over. Oh nee wacht, dan is het hobby en dat mag geld kosten. Dat mag ook zeker, alleen als je met dingen begint als sperma laten invliegen of afreizen naar 1500km verderop dan gaat dat iets verder dan enkel "hobbykosten". Dat zijn dan kosten die ernstig op je huishoudbudget drukken en tenzij je een vette baan hebt zijn dit soort dingen anders lastig te financieren.
Ik beschouw mezelf als fokker die serieus met de fokkerij omgaat en dan net zo serieus dat ik ook weet dat die projectjeskachel ook moet roken. En als iedere stamboomoespup in NL tussen de 1250 en 1500 moet kosten, ook bij die fokkers die nooit aan leuke projecten doen c.q. hun nek uitsteken en altijd hun reuen op postcode selecteren, dan ga ik me er verder ook niet voor schamen als ik daar ergens tussen ga hangen.
En als ik dan een keer wat over hou dan gaat dat op een rekening en wordt dat besteedt aan de honden. En dan niet aan de 20ste nieuwe halsband oid. maar voor een volgend project, een dure operatie of eventueel nieuwe spullen die nodig zijn voor een nest. Want het mag toch ook niet zo zijn dat mijn spaarrekening door een mislukt project een beetje leeg is, een hond iets ernstigs krijgt en ik daar geen geld meer voor heb omdat ik al mijn spaargeld in een project gestoken heb.
Als je altijd alleen maar quitte draait moet je veel geluk hebben of een leuke geldboom in de tuin, anders ben je vlot failliet als het dan wel een keer fout gaat. Want als het fout gaat kun je ook niet ineens zeggen...ja nee, deze pups zijn nu ineens 200 euro duurder, want we hadden wat tegenslagen deze keer. Want net zoals je projectjes niet 1 op 1 op je pupkoper kan afrekenen, kun je dat met je tegenslagen ook niet doen.

Maar goed, eigenlijk is dit een oeverloze discussie. Wat al eerder is geschreven, op iedere scheet die je laat mag je winst bijschrijven, maar oh wee als je iets aan een nest over durft te houden.

En dan te bedenken dat er ook deze reis weer prettige zeurneuzen bij de pupgeïnteresseerden bijzaten, maar dat ook werkelijk niemand ook maar iets van de vraagprijs gevonden heeft. Komt er dus op neer dat erg veel mensen er een negatieve mening over hebben, behalve diegene die het echt aangaat.
Correct, maar moet je dat aan de pupkopers van 1 nest doorrekenen? Het gaat hier om een investering die ze voor een langere tijd maakt, waar ze meerdere nestjes mee hoopt te maken en dus over meerdere nesten uitgespreid wordt? Want als het niet lukt betalen die pupkopers ook veel geld voor een mislukt project. Ik vind het prima als er geld aan verdient wordt, maar als mensen beweren voor de hobby te fokken dan vind ik dat je ook realistische prijzen moet vragen want anders moet je er gewoon een bedrijf van maken en je zo noemen. Want je schrijft zelf “mensen kijken altijd naar 1 nest” en in deze situatie doe je dat dan toch ook? Dit is toch een investering voor de langere termijn lijkt me dat je financieel ook moet doorrekenen zodanig, ongeacht of het lukt of niet, want dat is de gok die je maakt. Idealiter zou een RV zulk soort projectjes moeten steunen, maarja, op grote schaal zullen ze niet snel denken. Het kan mij persoonlijk niet zo veel schelen wat ze voor geld vragen aan mij, als ze maar aan de andere eisen voldoen, sterker nog, ik ben al een jaar bij een fokker bezig, pups zijn er net en ik heb niet eens gevraagd hoeveel ze mogen kosten, daar wil ik mijn gevoel niet door laten beïnvloeden. Je hoort mij overigens niet schrijven dat je geen geld mag overhouden, maar 2000 euro voor een klein hondje, gewoon omdat het kan, tja zotter moet het niet worden als je het mij vraagt. Ik ben voor een prima prijs en misschien zit ik net in een wat andere doelgroep, maar ik en de herders voor wie ik tegenwoordig hobby kopen de honden om mee te werken en daar wordt niet echt dik mee verdient zeg maar, dan ga (kan) je niet een hoge prijs neerleggen. De fokkers weten dat ook en willen een baasje die goed en bewust voor de hond is en vragen dan ook prijzen waar iedereen wat mee kan. Uiteindelijk is het een vrije markt economie en wat je ook vraagt is je goed recht, dat moet je zelf weten, en als je vraagt aan je pupkopers, ik ga dit project starten en wil er daarom meer voor vragen, dan kunnen ze ja of nee zeggen, maar dan sta je samen in het project (maar ik snap dat je dan ook mensen moet hebben die je moet vertrouwen en niet toch maar nee zeggen als de kleur niet uitkomt, wat natuurlijk een beetje, tja, is).

Vaak wordt er geld gevraagd vanwege de prestaties die ouderdieren hebben gedaan, niet om gezondheid, daar zet ik dan vaak mijn vraagtekens bij, alsof dat een erfelijke voorspelbaarheid heeft.
Door Lizetta
Ik ben alleen reu eigenaar. Mijn beide reuen hebben nu een keer gedekt. Ik heb daarmee net 100 euro verdiend...
Krijg van familie en vrienden ook de vraag: 'hoeveel vraag je ervoor' en 'dat verdient lekker'. Dat geldt misschien als je je reuen zomaar overal inzet, maar in mijn geval niet...
Ik krijg 450 voor een dekking, daarmee waren de kosten die ik had gemaakt de eerste keer nog niet gedekt. Pas toen Sverre ook mocht, hield ik er iets van over. Maar ook dan... mijn honden kosten echt wel meer dan 450 euro per jaar en bij mijn ras is het erg ongebruikelijk dat een reu meerdere keren per jaar ingezet wordt. Meestal is het sowieso maar 2 a 3 keer...
Door pearlsofpassion
Wat ik een vreemd idee vind is dat als hun hond gebruikt wordt om te fokken, vele mensen de basiskosten plots in rekening wil brengen.
Of het nu over reuen of teven gaat maakt dan nog niet veel uit.
Als je honden houdt, kost dat geld en dat geldt voor iedereen. Het is toch niet omdat je fokt dat je dat plots vergoed zou moeten krijgen?

Dat staat dan nog los van de discussie of er iets verdient mag worden met een nest of niet, maar gewoon voeding en basis medische zorgen die je hond toch ook zou krijgen als hij niet ingezet wordt voor de fok, horen voor mij niet in zo'n berekening thuis. Die staan daar los van.
Door Madera
Hier 2 brits korthaar katten,
Yoda hebben we vorig jaar na een lange zoektocht gevonden. We wilden graag en blauwe kater, en op een dag kwam ik hem tegen op kittentekoop. Dus wij op visite (ik stiknerveus) en mijn lijstje (lees anderhalf A4-tje) mee. Aldaar alles doorgesproken met de fokkers en alles werd uitgelegd inclusief de hcm-testen.

Enige nadeel was en is dat de katten daar naast KVV ook nog brok krijgen,maar dat was en bij yoda zo uit.

Begin dit jaar besloten dat we een kitten er bij wilden. Nog een van yoda's moeder. Het heeft 7 maanden geduurd, het krols worden, de dekking, de dracht alles hebben we af "moeten" wachten of het hoed ging. En gelukkig op 18 juni werden er 4 kittens geboren. Uiteindelijk afgelopen zaterdag 1 oktober is Fitz bij ons komen wonen. Volgens mij heb ik nog nooit beter overwogen een dier in huis genomen.

Qua prijs, yoda was €600. Fitz was €550.
Allebei met stamboom en uit hcm, pkd, fiv/felv negatief geteste katten.
Door Angelique
TomsBorders schreef:Correct, maar moet je dat aan de pupkopers van 1 nest doorrekenen? Het gaat hier om een investering die ze voor een langere tijd maakt, waar ze meerdere nestjes mee hoopt te maken en dus over meerdere nesten uitgespreid wordt? Want als het niet lukt betalen die pupkopers ook veel geld voor een mislukt project. Ik vind het prima als er geld aan verdient wordt, maar als mensen beweren voor de hobby te fokken dan vind ik dat je ook realistische prijzen moet vragen want anders moet je er gewoon een bedrijf van maken en je zo noemen. Want je schrijft zelf “mensen kijken altijd naar 1 nest” en in deze situatie doe je dat dan toch ook? Dit is toch een investering voor de langere termijn lijkt me dat je financieel ook moet doorrekenen zodanig, ongeacht of het lukt of niet, want dat is de gok die je maakt. Idealiter zou een RV zulk soort projectjes moeten steunen, maarja, op grote schaal zullen ze niet snel denken. Het kan mij persoonlijk niet zo veel schelen wat ze voor geld vragen aan mij, als ze maar aan de andere eisen voldoen, sterker nog, ik ben al een jaar bij een fokker bezig, pups zijn er net en ik heb niet eens gevraagd hoeveel ze mogen kosten, daar wil ik mijn gevoel niet door laten beïnvloeden. Je hoort mij overigens niet schrijven dat je geen geld mag overhouden, maar 2000 euro voor een klein hondje, gewoon omdat het kan, tja zotter moet het niet worden als je het mij vraagt. Ik ben voor een prima prijs en misschien zit ik net in een wat andere doelgroep, maar ik en de herders voor wie ik tegenwoordig hobby kopen de honden om mee te werken en daar wordt niet echt dik mee verdient zeg maar, dan ga (kan) je niet een hoge prijs neerleggen. De fokkers weten dat ook en willen een baasje die goed en bewust voor de hond is en vragen dan ook prijzen waar iedereen wat mee kan. Uiteindelijk is het een vrije markt economie en wat je ook vraagt is je goed recht, dat moet je zelf weten, en als je vraagt aan je pupkopers, ik ga dit project starten en wil er daarom meer voor vragen, dan kunnen ze ja of nee zeggen, maar dan sta je samen in het project (maar ik snap dat je dan ook mensen moet hebben die je moet vertrouwen en niet toch maar nee zeggen als de kleur niet uitkomt, wat natuurlijk een beetje, tja, is).

Vaak wordt er geld gevraagd vanwege de prestaties die ouderdieren hebben gedaan, niet om gezondheid, daar zet ik dan vaak mijn vraagtekens bij, alsof dat een erfelijke voorspelbaarheid heeft.

Nee, dat zeg ik juist. Je kan niet je mazzel, je pech, of je project op die betreffende pups doorbereken, dat smeer je uit over het geheel.

Vantevoren kortsluiten met pupkopers gaat hier niet werken. Mensen willen gewoon een leuke huishond en de enkeling die een half jaar geleden op de lijst stond is net zo makkelijk weg als er eerder iets beschikbaar is. Het zal best anders werken als mensen een bepaald soort werkhond willen oid. of dat ze echt perse voor de randvoorwaarden van fokker A gaan. Ik leg niet eens een wachtlijst aan, bijna niemand bij ons doet dat en dat is enkel omdat je er in de praktijk maar heel weinig aan hebt.

En dat laatste klopt idd en daar wordt soms veel geld extra voor betaald. Niet door mij, maar door andere fokkers of mensen die willen showen wel. Dan krijg je ook nog wel zoiets als een showgarantie. Ik doe daar verder niet aan, iedere gezonde pup kost hier evenveel.
Door eelke
pearlsofpassion schreef:Wat ik een vreemd idee vind is dat als hun hond gebruikt wordt om te fokken, vele mensen de basiskosten plots in rekening wil brengen.
Of het nu over reuen of teven gaat maakt dan nog niet veel uit.
Als je honden houdt, kost dat geld en dat geldt voor iedereen. Het is toch niet omdat je fokt dat je dat plots vergoed zou moeten krijgen?

Dat staat dan nog los van de discussie of er iets verdient mag worden met een nest of niet, maar gewoon voeding en basis medische zorgen die je hond toch ook zou krijgen als hij niet ingezet wordt voor de fok, horen voor mij niet in zo'n berekening thuis. Die staan daar los van.
Als je gaat praten over 'werk' en 'je houd er veel aan over' is dat natuurlijk wel logisch.

Ik bedacht me nog, als ik het bv vergelijk met bierbrouwen, da's ook een hobby waarin ik nu zo'n beetje thuis ben. Daar zijn ook hobbybrouwers bij die commercieel gaan en er hun werk van maken. Dan wordt er gezegd, goed voor jou, je brouwt vast erg lekker bier!
Maar bij hondenfokken ligt dan ineens heel anders... typisch toch ook wel.
Door Lizzy
TomsBorders schreef:Correct, maar moet je dat aan de pupkopers van 1 nest doorrekenen? Het gaat hier om een investering die ze voor een langere tijd maakt, waar ze meerdere nestjes mee hoopt te maken en dus over meerdere nesten uitgespreid wordt? Want als het niet lukt betalen die pupkopers ook veel geld voor een mislukt project. Ik vind het prima als er geld aan verdient wordt, maar als mensen beweren voor de hobby te fokken dan vind ik dat je ook realistische prijzen moet vragen want anders moet je er gewoon een bedrijf van maken en je zo noemen. Want je schrijft zelf “mensen kijken altijd naar 1 nest” en in deze situatie doe je dat dan toch ook? Dit is toch een investering voor de langere termijn lijkt me dat je financieel ook moet doorrekenen zodanig, ongeacht of het lukt of niet, want dat is de gok die je maakt. Idealiter zou een RV zulk soort projectjes moeten steunen, maarja, op grote schaal zullen ze niet snel denken. Het kan mij persoonlijk niet zo veel schelen wat ze voor geld vragen aan mij, als ze maar aan de andere eisen voldoen, sterker nog, ik ben al een jaar bij een fokker bezig, pups zijn er net en ik heb niet eens gevraagd hoeveel ze mogen kosten, daar wil ik mijn gevoel niet door laten beïnvloeden. Je hoort mij overigens niet schrijven dat je geen geld mag overhouden, maar 2000 euro voor een klein hondje, gewoon omdat het kan, tja zotter moet het niet worden als je het mij vraagt. Ik ben voor een prima prijs en misschien zit ik net in een wat andere doelgroep, maar ik en de herders voor wie ik tegenwoordig hobby kopen de honden om mee te werken en daar wordt niet echt dik mee verdient zeg maar, dan ga (kan) je niet een hoge prijs neerleggen. De fokkers weten dat ook en willen een baasje die goed en bewust voor de hond is en vragen dan ook prijzen waar iedereen wat mee kan. Uiteindelijk is het een vrije markt economie en wat je ook vraagt is je goed recht, dat moet je zelf weten, en als je vraagt aan je pupkopers, ik ga dit project starten en wil er daarom meer voor vragen, dan kunnen ze ja of nee zeggen, maar dan sta je samen in het project (maar ik snap dat je dan ook mensen moet hebben die je moet vertrouwen en niet toch maar nee zeggen als de kleur niet uitkomt, wat natuurlijk een beetje, tja, is).

En wat vind jij dan een realistische prijs? En kun jij daar ook echt een inschatting van maken? Een nestje Borders fokken is sowieso al veel goedkoper dan een nestje Engelse Bullen. Gewoon vanwege de kosten die er bij een nest Engelse Bullen standaard komt kijken.

En laten we het dan ook nog maar niet hebben over de mensen die 8 weken onbetaald verlof nemen om een nestje pups te kunnen fokken. En nou ben ik misschien heel flauw maar dat moet ik binnen de herder werkhonden nog voor het eerst meemaken, een fokker die 8 weken vrij neemt van het werk, terwijl dat bij andere rashonden echt common procedure is. Ook niet bij allemaal maar bij veel wel. En ik snap eigenlijk ook niet zo goed hoe niet-fokkers denken dat fokkers dat dan doen, 8 weken 7x24 uur vrij maken voor hun hobby.....

En nee, de prestaties van de ouderdieren geven geen enkele garantie over de generatie die erna komt. Ik vind dat dan ook gel*l, om daar extra geld voor te vragen.
Door Lizzy
Het is eigenlijk gewoon heel simpel. Je hebt vele soorten fokkers. De een verdiend er geen stuiver aan, daar kost het alleen maar geld. De volgende verdiend af en toe wat geld en daar kost het ook heel vaak geld en die spelen een soort van quitte. Je hebt fokkers die er een leuk centje aan verdienen, geen salaris om van te leven maar een leuk centje. Je hebt fokkers die meer dan een leuk centje verdienen. En je hebt fokkers die hun geld er mee verdienen.

En ik vraag eigenlijk aan niemand "wat verdien jij nou per maand?". Fokkers moeten zich wel verantwoorden. En zij moeten precies vertellen wanneer het hobby is en waarom. En ergens vind ik dat raar. Goed, is het wat mij betreft geen geheim hoor. Ik zit er niet mee om precies een lijst te laten zien van mijn uitgaven mbt fokken van honden. En wat ik ermee verdien. Maar ergens is het gek..... En helemaal dat een ander bepaald wat een pup wel/niet mag kosten. Wat reëel is en wat niet.

Vinden jullie het reeel dat een fokker jullie vraagt naar wat er per maand binnen komt (en je salarisstrookje in wil zien), om aan de hand daarvan te bepalen of je wel een hond kunt betalen?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door