Hope schreef:Ja, dat snap ik wel, maar als je als consument nu net zo graag als een fokker wil dat het ras verbeterd, dan lijkt het me voor die fokkers gewoon zoveel makkelijker allemaal.Mee eens, maar dan moeten de rasverenigingen en fokkers wel eerst transparant(er) gaan worden over de problemen waardoor sommige rassen geteisterd worden. En een gemiddelde pupkoper moet die informatie dan wel gemakkelijk aangeboden krijgen en op een heldere wijze uitgelegd. Op vrijwel geen enkele website van fokkers of rasverenigingen wordt daar gewag van gemaakt. Dan kun je ze moeilijk verwijten dat ze dat niet aangeven (ik zit nu in de rol van a.s. pupkoper hè).
Ik durf zelfs de stelling wel aan dat er fokkers zijn die problemen bij een hond willens en wetens verborgen houden en ermee doorfokken.
Een pakje boter koop je elke week, dus als je merkt dat dat niet goed is dan kun je voor een ander merk gaan. Maar een pup koop je 1, misschien een paar keer in je leven. Dan mag je vind ik niet verwachten dat de koper uitgebreide kennis heeft of onderzoek gaat doen naar afwijkingen waarvan ze niet eens weten dat die voorkomen. De expertise zit bij de fokkers, rasverenigingen en Raad van Beheer. Daar moeten dan ook de veranderingen vandaan komen. De gemiddelde pupkoper wil het liefst een gezonde hond dus mits helder uitgelegd gaat die daar heus wel in mee. Niemand zit te wachten op torenhoge dierenartskosten.