Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door MillyMol
Hope schreef:Ja, dat snap ik wel, maar als je als consument nu net zo graag als een fokker wil dat het ras verbeterd, dan lijkt het me voor die fokkers gewoon zoveel makkelijker allemaal.
Mee eens, maar dan moeten de rasverenigingen en fokkers wel eerst transparant(er) gaan worden over de problemen waardoor sommige rassen geteisterd worden. En een gemiddelde pupkoper moet die informatie dan wel gemakkelijk aangeboden krijgen en op een heldere wijze uitgelegd. Op vrijwel geen enkele website van fokkers of rasverenigingen wordt daar gewag van gemaakt. Dan kun je ze moeilijk verwijten dat ze dat niet aangeven (ik zit nu in de rol van a.s. pupkoper hè).

Ik durf zelfs de stelling wel aan dat er fokkers zijn die problemen bij een hond willens en wetens verborgen houden en ermee doorfokken.
Een pakje boter koop je elke week, dus als je merkt dat dat niet goed is dan kun je voor een ander merk gaan. Maar een pup koop je 1, misschien een paar keer in je leven. Dan mag je vind ik niet verwachten dat de koper uitgebreide kennis heeft of onderzoek gaat doen naar afwijkingen waarvan ze niet eens weten dat die voorkomen. De expertise zit bij de fokkers, rasverenigingen en Raad van Beheer. Daar moeten dan ook de veranderingen vandaan komen. De gemiddelde pupkoper wil het liefst een gezonde hond dus mits helder uitgelegd gaat die daar heus wel in mee. Niemand zit te wachten op torenhoge dierenartskosten.
Door Angelique
Janneke schreef:En dat ervaar ik dus als onlogisch. Iets wat in is en zoveel wordt gefokt, ongeacht welk ras, zou volgens de markt dus minder moeten gaan kosten. Prijzen stijgen pas bij veel vraag en nauwelijks aanbod en dat gaat voor veel rassen niet op. Maar volgens mij zit de kneep er ook in dat men bijv. vanuit de rasvereniging een advies krijgt over de vraagprijs. En als je die niet volgt krijg je geheid commentaar. Of wil men geen pup want dan zal het wel minder goed zijn.
Maar zolang er bij de Fb dus meer vraag is dan aanbod zal de prijs dus hoog blijven. Toen de OES ooit "in" was en de pups waren niet aan te slepen betaalde je makkelijk tot 2000 gulden voor een oes. Toen die markt verzadigt raakte, maar men wel nog volop teven liet dekken werden pups voor 500 gulden verkocht als men er wat langer mee bleef zitten en er alweer nieuwe pups lagen en de meeste mensen toch een hele jonge pup wilde. Pas als het aanbod de vraag overstijgt zullen prijzen gaan zakken als men met pups blijft zitten. Maar zodra de markt zich stabiliseert doordat het aanbod afneemt omdat de hypefokkers afhaken zal de prijs ook weer snel het oude niveau, in dit geval €1500,- zitten

En het is idd zo dat als de pups overal €1500,- kosten en jij vraagt €1000,- dat men denkt dat er wat mis is met die van jou.
Door Janneke
Hoeveel vraag er is naar Franse Bullen weet ik niet. Wel weet ik dat bijv. Labradors veel gefokt worden en naar ik begreep al zeker 1000 euro kosten. En ik kan me niet voorstellen dat hier de vraag groter is dan het aanbod. Een golden kost al 1300 las ik ergens. Kortom het blijft voor mij wat de gek er voor overheeft.
Door Angelique
Janneke schreef:Hoeveel vraag er is naar Franse Bullen weet ik niet. Wel weet ik dat bijv. Labradors veel gefokt worden en naar ik begreep al zeker 1000 euro kosten. En ik kan me niet voorstellen dat hier de vraag groter is dan het aanbod. Een golden kost al 1300 las ik ergens. Kortom het blijft voor mij wat de gek er voor overheeft.

Zolang je fokkers niet en masse met puppen over ziet zitten is er meer vraag dan aanbod.
Door Lizzy
Angelique schreef:Ik heb nu net weer verse ervaring en die komt erop neer dat mensen wel waarde hechten aan een stamboom. Dat dit nog steeds gezien wordt als dat de hond "netjes" gefokt is en dat ik mijn best gedaan heb om leuke pups op de wereld te zetten.

Iemand stond hier in de tuin en zei, ik wil wel perse via de Rv kopen, want dan weet ik dat het goed is. Dus ik zeg, ik ben geen lid van de Rv :biggrin2: Maarja, na mijn uitleg over het verschil tussen rv en RvB en waarom ik geen lid was van de kantklosklup was het al snel goed. Neemt niet weg dat er helemaal niemand heeft gevraagd om de HD-papieren e.d. stamboom= goed.

Dan de criteria (let op: deze mensen hebben geen pup hier weggehaald)

Ik wil een pup en jij hebt ze nu (oespuppen waren even schaars)
Ik wil een pup en jij woont het dichtste bij.
Ik wil een pup en wel van jou want jij bent zo gewledig en die pups zijn geweldig enz enz enz....waar ligt dat eigenijk dat Sellingen...groningen w...jaaa daag, ik ga niet naar groningen rijden voor een hond.
Ik wil een pup en die van jou kunnen precies op het juiste moment weg
Ik wil een pupteef...oke', die heb je niet, nah, misschien een reu dan...oh er komt elders een nest aan...ja maar dat is zo ver weg....das nog geen 50km verder mw...maarjamaarja....nee, ik ga jou echt geen reu verkopen als je eigenlijk een teef wilt.
Ik wil een pup maar dan wel die ene...alleen die ene, van dat fotootje.
Ik wil een pup bij jou weg, van jouw teef, want jij bent zoo goed bezig blalbalbalbla......oké, jij kan een teef krijgen... ja nee, deze motten we niet met die 2 kopvlekken, want we hebben niks met kopvlekken.

Ter compensatie waren er gelukkig ook voldoende mensen die het niks uitmaakte waar er wel of geen vlekje zat (op een goed moment was ik daar wel even aan toe hoor). Zelfs die het niet uitmaakt of het een reu of teef was. Die gewoon een leuke hond zochten waar ze dikke vriendjes mee konden worden. Maar rode draad is ook bij hun dat niemand naar een hd-uitslag of wat dan ook heeft gevraagd. Stamboom is nog steeds voldoende voor de meeste mensen.
Nou, dit dus. Echt heel herkenbaar (let op: deze staan ook niet op mijn wachtlijst :biggrin2: ).
Door Lizzy
Janneke schreef:Hoeveel vraag er is naar Franse Bullen weet ik niet. Wel weet ik dat bijv. Labradors veel gefokt worden en naar ik begreep al zeker 1000 euro kosten. En ik kan me niet voorstellen dat hier de vraag groter is dan het aanbod. Een golden kost al 1300 las ik ergens. Kortom het blijft voor mij wat de gek er voor overheeft.
Ja, maar als je dus een ras hebt dat niet zo populair is, kun jij €1500 vragen maar dan zit je er met 6 maand nog steeds met stuk of 4. En geloof me, dan zakt automatisch de prijs. Bij Labradors is de vraag echt hoog hoor. Heel hoog. Ik ken geen fokkers die met hun pups moeten leuren. Idem voor de Golden Retriever.
Door Angelique
Hope schreef:Wat lijkt mij dat vermoeiend.

Dat is vermoeiend. Ik heb nu ook bewust tot 4 weken dit gezeik buiten de deur gehouden. Had bij het vorige nest op dag 2 iets van 10 telefoontjes van allemaal echt mafklappers die het bijna geheel zwarte pupje (rariteit hé) wilden claimen, tot aan achterlijkheden toe als...noem uw prijs en ik verdubbel 'm. Pupje, 1 dag oud. Tieft up. Met een nest verse pups te verzorgen heb je echt andere dingen te doen dan dit soort mensen te woord te staan.
Door Lizzy
Ook nog een paar leuke voorbeelden van gesprekken met mensen die een pup zoeken:

"Wij zoeken een Dalmatier pup, eerste kwartaal 2017. We zien dat jij pups hebt rond die tijd. Wij willen graag op de wachtlijst. Oh, dan moeten we eerst langs komen? Maar waarom dan? Wat zijn de criteria? Nou bedankt, we nemen nog wel contact met u op, daaaaaaaaaaaaaaaaag!".

"Wij zoeken een Dalmatier pup. Ik lees dat u BARF geeft. Ik wil dat niet geven. Kant en klaar mag ook? Wat kost kant en klaar? Oh eten ze 1 kilo per dag? Dure hobby. Nou bedankt, we gaan er over nadenken".

"Oh, de pups zouden ook al eerder kunnen komen? Mmm, dat valt niet zo goed met onze vakantieplanning. Ja nee, dan zien we er toch vanaf".

"Oh zooooooooooo leuk dat we bij jou koffie hebben mogen drinken, zooooo leuk dat we jouw honden hebben ontmoet, zoooooooooooo leuk dat wij mee mochten wandelen! Zo gaaf, dat jullie rauw voeren, wij willen ook een rauw afgespeende pup". Twee weken later "ja, we hebben een pup gekocht bij fokker X. Nou moeten we hem perse brokjes voeren, wat vind jij daarvan?".

"Oh zo gaaf dat jij LUA pups fokt! Zo gaaf dat jij rauw voert! Wij willen van jullie een pup! Ohw, we hebben er toch ergens anders een gekocht want dat kwam beter uit met de planning. Nu moeten wij perse deze brok voeren.... We zijn zooooo bang voor uraat..... Wij willen heel graag vers voeren maar de fokker vindt dat geen goed idee. Wat moeten we nu?".

"Ja ja. Ja nee leuk, dat LUA verhaal. Maar in feite is het dus geen raszuivere pup die wij bij u kopen? Ja nee, dan kijken we toch liever verder naar een raszuivere".

----

En nee, dit is niet zuur bedoelt. Want daar tegen over staan de mensen die zeggen "kan me geen reet schelen hoe lang ik moet wachten, ik wil een pup van jou en teef x reu, al duurt het nog 2 jaar". En daar doe je het dan voor.
Door Angelique
Lizzy schreef:Ook nog een paar leuke voorbeelden van gesprekken met mensen die een pup zoeken:

"Wij zoeken een Dalmatier pup, eerste kwartaal 2017. We zien dat jij pups hebt. Wij willen graag op de wachtlijst. Oh, dan moeten we eerst langs komen? Maar waarom dan? Wat zijn de criteria? Nou bedankt, we nemen nog wel contact met u op, daaaaaaaaaaaaaaaaag!".

"Wij zoeken een Dalmatier pup. Ik lees dat u BARF geeft. Ik wil dat niet geven. Kant en klaar mag ook? Wat kost kant en klaar? Oh eten ze 1 kilo per dag? Dure hobby. Nou bedankt, we gaan er over nadenken".

"Oh, de pups zouden ook al eerder kunnen komen? Mmm, dat valt niet zo goed met onze vakantieplanning. Ja nee, dan zien we er toch vanaf".

"Oh zooooooooooo leuk dat we bij jou koffie hebben mogen drinken, zooooo leuk dat we jouw honden hebben ontmoet, zoooooooooooo leuk dat wij mee mochten wandelen! Zo gaaf, dat jullie rauw voeren, wij willen ook een rauw afgespeende pup". Twee weken later "ja, we hebben een pup gekocht bij fokker X. Nou moeten we hem perse brokjes voeren, wat vind jij daarvan?".

"Oh zo gaaf dat jij LUA pups fokt! Zo gaaf dat jij rauw voert! Wij willen van jullie een pup! Ohw, we hebben er toch ergens anders een gekocht want dat kwam beter uit met de planning. Nu moeten wij perse deze brok voeren.... We zijn zooooo bang voor uraat..... Wij willen heel graag vers voeren maar de fokker vindt dat geen goed idee. Wat moeten we nu?".

"Ja ja. Ja nee leuk, dat LUA verhaal. Maar in feite is het dus geen raszuivere pup die wij bij u kopen? Ja nee, dan kijken we toch liever verder naar een raszuivere".

----

En nee, dit is niet zuur bedoelt. Want daar tegen over staan de mensen die zeggen "kan me geen reet schelen hoe lang ik moet wachten, ik wil een pup van jou en teef x reu, al duurt het nog 2 jaar". En daar doe je het dan voor.
Maar die laatsten zijn wel een minderheid.
Door Erna
Lizzy schreef:Ook nog een paar leuke voorbeelden van gesprekken met mensen die een pup zoeken:

"Wij zoeken een Dalmatier pup, eerste kwartaal 2017. We zien dat jij pups hebt rond die tijd. Wij willen graag op de wachtlijst. Oh, dan moeten we eerst langs komen? Maar waarom dan? Wat zijn de criteria? Nou bedankt, we nemen nog wel contact met u op, daaaaaaaaaaaaaaaaag!".

----

Toooootaaaaaaal niet herkenbaar...Whahahahahahahahahahaha

Nu is het toch wel duidelijk dat ik niet niet aan dagjesmensen doe?
Door hannabelgje
Ach ik wacht mijn tijd nu af. Fokker heb ik uitgekozen. Ik weet dat ze mij een pup wil verkopen. Welke kleur maakt me niet uit. Het zou leuk zijn als hij een nakomeling is van mijn favo dekreu, maar ook dat hoeft niet persee. Al haar honden vind ik leuk en lief en mooi. Het is alleen te hopen dat ze niet stopt met fokken voordat ik toe ben aan mijn pupje.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door Kinnie

Ik kan je vertellen, inmiddels uit eigen ervaring en horen van andere golden fokkers.... De vraag is zeer zeker groter dan het aanbod!
Bij de labrador weet ik niet, want daar zit ik niet in, in dat wereldje, maar kan me zo voorstellen dat dat daar ook het geval is.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door