Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
Martine-Tom schreef:Dat vind ik dan ook heel normaal, anders word het als het net als bij Lizzy behoorlijk wat geld kost om echt iets te veranderen/verbeteren/toe te voegen aan het ras. Dan mag je van mij best hoger gaan zitten.
Niet dat het moet hoor :biggrin2: Maar begrip zou ik er wel voor hebben, waarom wel voor een kleurtje en niet voor gezondheid?
Het is gewoon heel simpel. Pupkopers betalen niet voor een pup die uit vrijwel onverwante ouders komt, en al dan niet uraatvrij is terwijl ie sprekend lijkt op een gewone/andere Dalmaat. Als mensen al veel voor een hond betalen is dat omdat deze een uniek uiterlijk heeft dat op dat moment al dat niet ook populair is. Kijk naar de Franse Bull, de Engelse Bull en honden zoals deze:

Afbeelding

Ik vind het op zich altijd vrij grappig hoor, dat de meeste niet-fokkers denken dat pup-kopers alles in het werk stellen om een vooral gezonde pup uit gezonde ouders te kopen. Nou, laat ik je uit de droom helpen: pup-kopers komen in alle soorten en mate maar de meeste willen gewoon een pup van jou omdat jij of een uitzonderlijk ras fokt, of een uitzonderlijk uiterlijk fokt en anders is het omdat jouw pupplanning zo lekker goed past bij de vakantieplannen. Zou het anders zijn, zou het zijn zoals jij denkt dat het is: dan zou marktplaats niet BOL staan van de aangeboden pups.
Door Martine-Tom
Lizzy schreef:Het is gewoon heel simpel. Pupkopers betalen niet voor een pup die uit vrijwel onverwante ouders komt, en al dan niet uraatvrij is terwijl ie sprekend lijkt op een gewone/andere Dalmaat. Als mensen al veel voor een hond betalen is dat omdat deze een uniek uiterlijk heeft dat op dat moment al dat niet ook populair is. Kijk naar de Franse Bull, de Engelse Bull en honden zoals deze:

Afbeelding

Ik vind het op zich altijd vrij grappig hoor, dat de meeste niet-fokkers denken dat pup-kopers alles in het werk stellen om een vooral gezonde pup uit gezonde ouders te kopen. Nou, laat ik je uit de droom helpen: pup-kopers komen in alle soorten en mate maar de meeste willen gewoon een pup van jou omdat jij of een uitzonderlijk ras fokt, of een uitzonderlijk uiterlijk fokt en anders is het omdat jouw pupplanning zo lekker goed past bij de vakantieplannen. Zou het anders zijn, zou het zijn zoals jij denkt dat het is: dan zou marktplaats niet BOL staan van de aangeboden pups.
Oh dat neem ik gelijk van je aan dat het zo werkt. Het klopt voor mijn gevoel alleen niet :biggrin2:
Nu weet ik dat Chantal best wat op de wachtlijst heeft, die doet natuurlijk iets vergelijkbaars als wat jij nu doet met de uraat, wat er straks van over is als Yara echt zwanger is is maar afwachten natuurlijk maar dat gaf me dus we het idee dat er kopers (andere fokkers?) bereid zijn te wachten en/of betalen voor rasverbetering...

Hoe komen mensen dan tot een rashond en de daarbij behorende fokker van hun keus? Mijn idee was dat dat a om uiterlijk ging (je wil geen zwarte dalmaat bijv) en b dus om gezondheid, via de rv dus het zal wel goed zijn, dat idee.
Maar zo werkt het dus niet?

(I like my bubble, don't burst it :biggrin2: ;D )
Door Lizzy
Martine-Tom schreef:Oh dat neem ik gelijk van je aan dat het zo werkt. Het klopt voor mijn gevoel alleen niet :biggrin2:
Nu weet ik dat Chantal best wat op de wachtlijst heeft, die doet natuurlijk iets vergelijkbaars als wat jij nu doet met de uraat, wat er straks van over is als Yara echt zwanger is is maar afwachten natuurlijk maar dat gaf me dus we het idee dat er kopers (andere fokkers?) bereid zijn te wachten en/of betalen voor rasverbetering...

Hoe komen mensen dan tot een rashond en de daarbij behorende fokker van hun keus? Mijn idee was dat dat a om uiterlijk ging (je wil geen zwarte dalmaat bijv) en b dus om gezondheid, via de rv dus het zal wel goed zijn, dat idee.
Maar zo werkt het dus niet?

(I like my bubble, don't burst it :biggrin2: ;D )
Links of rechtsom: een Franse Bull is "in". En dat bepaald de prijs. En omdat dit ras zichtbaar om pleurt en letterlijk stikt in zijn eigen raskenmerken, zijn er vanzelfsprekend fokkers die het anders willen en pupkopers die het anders willen. Maar dat is dus ook marktwerking. Niks meer, niks minder. Als over 10 jaar niemand meer een Franse Bull wil hebben, kan Chantal er geen €1500 voor vragen.
Door Erna
pearlsofpassion schreef:Ik heb het niet over haar keuze voor deze reu doorrekenen. Ik heb het enkel over een onderscheid maken tussen uraatvrij of niet.
Het onderscheid voor uraatvrij of niet wordt door potentiele kopers totaal niet gemaakt. Het mag dan zo zijn dat de algemene indruk is dat in Nederland (mede door dier en recht) op de achterste benen staat wat gezondheid van honden betreft maar in dalmatenland is dat nog niet aangekomen. Daarnaast is het uraatvraagstuk natuurlijk ook niet iets wat problemen geeft in de volledige populatie dus het leeft niet bij mensen. En dat maakt gelijk dat het onderscheid niet gemaakt wordt en er geen onderscheid in prijs zou kunnen worden gemaakt als je jezelf niet uit de markt wilt prijzen. Het leeft niet bij de doelgroep.
Door hannabelgje
Bij de cardigan corgi kijken de pupkopers veel naar kleurtjes. Vooral blue merle is erg gewild. Als een fokker daardoor fokt met een hond uit blue merle x blue merle kan ze dat blijkbaar niet zoveel schelen. Ik zou uit zo'n combi never nooit een hond willen. Ik vind dat niks beter dan broodfok. Broodfokkers haken er ook lekker op in waardoor er nu ook veel red merle in omloop is. Er worden ook gigantisch veel corgi's in Nederland bij broodfokkers gekocht.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door src_esther
Hope schreef:Persoonlijk zou ik dat dus logischer vinden als het andersom was.
Ik heb liever een gezonde hond met een standaard kleurtje, dan een hele prachtige kleur maar steeds gedoe. Helaas werkt het kennelijk niet zo.
Ja, dat.

Ook ik vind dat Lizzy laag zit met haar prijs. Ik zou bereid zijn meer te betalen, meer dan de 'standaard' prijs, hoewel 2000 dan wel erg hoog is. Een pupkoper mag best bijdragen aan behoud/gezonder maken van het ras waar zij/hij bewust voor kiest. Daarbij zou het mij lijken dat je als fokker de betere pupkoper aantrekt als je wat meer durft te vragen en daarbij een goed verhaal hebt. Maarja, zo werkt het blijkbaar niet. Heel jammer.
Door pearlsofpassion
Lizzy schreef:Nou, ik ga het je nog sterker vertellen Erna: ik ben het volstrekt 200% met je eens! Dit is mijn project! Ik wil dit! En als pupkopers dat leuk vinden, vind ik dat geweldig maar ze hoeven me daarmee nog niet financieel te sponsoren. Ik had ook naar Dld of de UK voor een LUA dekreu kunnen gaan. Maar dat wilde IK niet omdat deze toch altijd weer aan Europese honden verwant zijn en ik wilde totaal iets anders. Mijn fokplan, mijn strategie en pup kopers gaan bij mij geen €2000 euro betalen voor een pup uit mijn nest terwijl ze 50 km verderop ook een spikkel kunnen kopen voor €900.

Kijk, als ik mijn geld wil verdienen met het fokken van honden, koop ik wel een Labradoodle, ga ik daar mee fokken, die pups brengen tussen de €1700 en €2500 op.
Ik kan je helemaal volgen he Lizzy, maar dat was mijn vraag niet. ;)
Ik bedoel niet of je geld wil verdienen met deze keuze of zelfs maar een deel terugvorderen. Dat je dat niet wil, had je al duidelijk gesteld. En kan ik volgen.

Ik vroeg me gewoon af of je binnen je gefokte nest onderscheid gaat maken tussen die pups die uraatvrij zijn en die die dat niet zijn?
Je fokt dit nest toch wel om uraatvrije dalmaten te verkrijgen om verder mee te fokken zo meer uraatvrije honden in de genepool te krijgen? Die uraatvrije pups zijn waar je moeite voor doet en dat je daarbij niet de dichtstbijzijnde uraatvrije reu neemt maar ook een mooi onverwante, amerikaanse reu wil, dat maakt het alleen maar mooier. In mijn ogen toch. Maar dat je daar niet meer voor wil vragen, begrijp ik volledig.

Maar om nu eerlijk te zijn. Als mensen bij jou een pup willen om mee verder te fokken, dan willen ze toch een uraatvrije? Met eentje die uraat aanmaakt kunnen ze niets. Dus hoe erg ook, die uraatvrije zijn waardevoller...
Maar ook voor een.gewone huishond-pupkoper is een uraatvrije toch waardevoller dan eentje die het wel heeft.
Dus maak je daar dan onderscheid in prijs? Niet meer vragen voor een uraatvrije dan de prijs dat je vooropgesteld had maar meer dan de pups die uraat aanmaken. Zodat je gemiddeld nog steeds op de prijs uitkomt die je wil vragen.

Er zijn toch veel fokkers die zo'n onderscheiden maken. Vaak over veel stommere dingen als een vlekje op de verkeerde plek ed.
Door Hope
Lizzy schreef:Het is gewoon heel simpel. Pupkopers betalen niet voor een pup die uit vrijwel onverwante ouders komt, en al dan niet uraatvrij is terwijl ie sprekend lijkt op een gewone/andere Dalmaat. Als mensen al veel voor een hond betalen is dat omdat deze een uniek uiterlijk heeft dat op dat moment al dat niet ook populair is. Kijk naar de Franse Bull, de Engelse Bull en honden zoals deze:

Je hebt vast helemaal gelijk, maar ik blijf het vreemd vinden van de consument. En jammer voor de fokkers en het ras.
Door Lizzy
pearlsofpassion schreef:Ik kan je helemaal volgen he Lizzy, maar dat was mijn vraag niet. ;)
Ik bedoel niet of je geld wil verdienen met deze keuze of zelfs maar een deel terugvorderen. Dat je dat niet wil, had je al duidelijk gesteld. En kan ik volgen.

Ik vroeg me gewoon af of je binnen je gefokte nest onderscheid gaat maken tussen die pups die uraatvrij zijn en die die dat niet zijn?
Je fokt dit nest toch wel om uraatvrije dalmaten te verkrijgen om verder mee te fokken zo meer uraatvrije honden in de genepool te krijgen? Die uraatvrije pups zijn waar je moeite voor doet en dat je daarbij niet de dichtstbijzijnde uraatvrije reu neemt maar ook een mooi onverwante, amerikaanse reu wil, dat maakt het alleen maar mooier. In mijn ogen toch. Maar dat je daar niet meer voor wil vragen, begrijp ik volledig.

Maar om nu eerlijk te zijn. Als mensen bij jou een pup willen om mee verder te fokken, dan willen ze toch een uraatvrije? Met eentje die uraat aanmaakt kunnen ze niets. Dus hoe erg ook, die uraatvrije zijn waardevoller...
Maar ook voor een.gewone huishond-pupkoper is een uraatvrije toch waardevoller dan eentje die het wel heeft.
Dus maak je daar dan onderscheid in prijs? Niet meer vragen voor een uraatvrije dan de prijs dat je vooropgesteld had maar meer dan de pups die uraat aanmaken. Zodat je gemiddeld nog steeds op de prijs uitkomt die je wil vragen.

Er zijn toch veel fokkers die zo'n onderscheiden maken. Vaak over veel stommere dingen als een vlekje op de verkeerde plek ed.
Ons hele ras is opgebouwd uit honden die uraatgruis aanmaken (ze maken allemaal uraatgruis aan). En nee, als mensen verder willen fokken komen ze zeker niet automatisch bij mij en willen ze ook al helemaal niet perse een uraatvrije pup, aangezien het uiterlijk van de uraatvrije Dalmaat nog steeds een fractie minder is dan de HUA Dalmatier (High Urine Acid - dus uraatgruis-aanmakers). Er zijn twee fokkers in het buitenland geïnteresseerd in een pup van mijn nest (moesten ze eerst zien wat er geboren wordt en hoe dat eruit ziet), maar daar heb ik dan weer weinig interesse in, omdat de beste uraatvrije teef en de beste uraatvrije reu (als die er tussen zitten) bij mij blijven.

En verder denk ik echt dat je de gemiddelde pupkoper overschat.
Door MillyMol
Hope schreef:Nou ja dat dus. Plus dat je een bepaalde rashond koopt omdat je iets met dat ras hebt. Ik vind de lab gewoon echt een hele leuke hond. Om heel veel redenen. Ik weet ook dat er problemen zijn binnen het ras dat mij zo aanspreekt. Waarom dan niet als consument ook bijdragen aan het oplossen van die problemen maar dat gewoon lekker bij de fokker laten? Ik snap dat niet zo goed.
Misschien omdat onder andere de fokkers de problemen ook min of meer veroorzaakt hebben? Natuurlijk is de consument daarin meegegaan door te kopen, maar de fokkers zorgen voor de dekkingen en het was/is hun verantwoording om een grote genenpoel in stand te houden. Door uiterlijk voor gezondheid te plaatsen en halfzusters door halfbroers te laten dekken (om maar eens een voorbeeld te noemen) zijn kenmerken in het ras gefokt die op shows hoge ogen gooiden, maar die de gezondheid van veel rassen ernstig hebben aangetast.

Zeg ik als geïnteresseerde leek, die al een jaar op de wachtlijst staat bij een fokker die gezondheid hoog in het vaandel heeft staan.
Door Hope
MillyMol schreef:Misschien omdat onder andere de fokkers de problemen ook min of meer veroorzaakt hebben? Natuurlijk is de consument daarin meegegaan door te kopen, maar de fokkers zorgen voor de dekkingen en het was/is hun verantwoording om een grote genenpoel in stand te houden. Door uiterlijk voor gezondheid te plaatsen en halfzusters door halfbroers te laten dekken (om maar eens een voorbeeld te noemen) zijn kenmerken in het ras gefokt die op shows hoge ogen gooiden, maar die de gezondheid van veel rassen ernstig hebben aangetast.

Zeg ik als geïnteresseerde leek, die al een jaar op de wachtlijst staat bij een fokker die gezondheid hoog in het vaandel heeft staan.
Ja, dat snap ik wel, maar als je als consument nu net zo graag als een fokker wil dat het ras verbeterd, dan lijkt het me voor die fokkers gewoon zoveel makkelijker allemaal.
Door Janneke
Lizzy schreef:Links of rechtsom: een Franse Bull is "in". En dat bepaald de prijs. En omdat dit ras zichtbaar om pleurt en letterlijk stikt in zijn eigen raskenmerken, zijn er vanzelfsprekend fokkers die het anders willen en pupkopers die het anders willen. Maar dat is dus ook marktwerking. Niks meer, niks minder. Als over 10 jaar niemand meer een Franse Bull wil hebben, kan Chantal er geen €1500 voor vragen.
En dat ervaar ik dus als onlogisch. Iets wat in is en zoveel wordt gefokt, ongeacht welk ras, zou volgens de markt dus minder moeten gaan kosten. Prijzen stijgen pas bij veel vraag en nauwelijks aanbod en dat gaat voor veel rassen niet op. Maar volgens mij zit de kneep er ook in dat men bijv. vanuit de rasvereniging een advies krijgt over de vraagprijs. En als je die niet volgt krijg je geheid commentaar. Of wil men geen pup want dan zal het wel minder goed zijn.

Ik was verbaasd over de vraagprijs van mijn DH. Commentaar van de fokster: een DH kun je overal krijgen, ik vind het niet meer waard dan dat. Het is mij oprecht een raadsel waarom zij wel een goed gefokt nest (incluis op vers afgespeend) kan fokken voor die prijs terwijl men bij andere rassen, die echt niet meer eten of meer tests ondergaan, zoveel meer wil hebben.
Door Angelique
Ik heb nu net weer verse ervaring en die komt erop neer dat mensen wel waarde hechten aan een stamboom. Dat dit nog steeds gezien wordt als dat de hond "netjes" gefokt is en dat ik mijn best gedaan heb om leuke pups op de wereld te zetten.

Iemand stond hier in de tuin en zei, ik wil wel perse via de Rv kopen, want dan weet ik dat het goed is. Dus ik zeg, ik ben geen lid van de Rv :biggrin2: Maarja, na mijn uitleg over het verschil tussen rv en RvB en waarom ik geen lid was van de kantklosklup was het al snel goed. Neemt niet weg dat er helemaal niemand heeft gevraagd om de HD-papieren e.d. stamboom= goed.

Dan de criteria (let op: deze mensen hebben geen pup hier weggehaald)

Ik wil een pup en jij hebt ze nu (oespuppen waren even schaars)
Ik wil een pup en jij woont het dichtste bij.
Ik wil een pup en wel van jou want jij bent zo gewledig en die pups zijn geweldig enz enz enz....waar ligt dat eigenijk dat Sellingen...groningen w...jaaa daag, ik ga niet naar groningen rijden voor een hond.
Ik wil een pup en die van jou kunnen precies op het juiste moment weg
Ik wil een pupteef...oke', die heb je niet, nah, misschien een reu dan...oh er komt elders een nest aan...ja maar dat is zo ver weg....das nog geen 50km verder mw...maarjamaarja....nee, ik ga jou echt geen reu verkopen als je eigenlijk een teef wilt.
Ik wil een pup maar dan wel die ene...alleen die ene, van dat fotootje.
Ik wil een pup bij jou weg, van jouw teef, want jij bent zoo goed bezig blalbalbalbla......oké, jij kan een teef krijgen... ja nee, deze motten we niet met die 2 kopvlekken, want we hebben niks met kopvlekken.

Ter compensatie waren er gelukkig ook voldoende mensen die het niks uitmaakte waar er wel of geen vlekje zat (op een goed moment was ik daar wel even aan toe hoor). Zelfs die het niet uitmaakt of het een reu of teef was. Die gewoon een leuke hond zochten waar ze dikke vriendjes mee konden worden. Maar rode draad is ook bij hun dat niemand naar een hd-uitslag of wat dan ook heeft gevraagd. Stamboom is nog steeds voldoende voor de meeste mensen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door