Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

hannabelgje schreef:Als je als moeder ingeënt bent dan geef je ook anti stoffen via de moedermelk aan je baby. Heeft het dan überhaupt zin om tijdens de periode van borstvoeding baby's te vaccineren?

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Das een intressante vraag. Zou ik wel graag willen weten... :(
@diego: echt wel!
Er is weer polio in Oekraïne en Syrië. Omdat door politieke onrust/oorlog de vaccinatiegraad is gezakt naar een lager percentage:
http://www.rivm.nl/Onderwerpen/P/Polio/ ... wereldwijd

Ook 1 van de redenen waarom ze in west Europa niet zo happig zijn om vluchtelingen op te nemen, in NL geeft dat een risico op een poliouitbraak onder grevos en antroposofen (die laatste groep minder snel, omdat die wat minder gecentreerd op elkaar wonen en dat een minder homogene bevolkingsgroep is).

Over vertrouwen in de staat.
Ik vind de staat niet een instituut wat men zomaar overkomt. Er is in NL nog steeds een democratische volksvertegenwoordiging. Dus niet alleen de samenleving, dat zijn wij, maar ook de staat, dat zijn wij.
@hanna: je geeft maternale antistoffen mee en ook via borstvoeding. Dat laatste alleen als passieve immunisatie en niet tegen niet-actieve besmettingen. Dus ik geef mijn borstgevoede kind geen antistoffen mee tegen ziektes waarvoor men vaccineert.
koekje schreef:@hanna: je geeft maternale antistoffen mee en ook via borstvoeding. Dat laatste alleen als passieve immunisatie en niet tegen niet-actieve besmettingen. Dus ik geef mijn borstgevoede kind geen antistoffen mee tegen ziektes waarvoor men vaccineert.
Ah ok. Dus dus alleen als je op dat moment verkouden bent ofzo?
Gelukkig zijn er steeds meer mensen die langer dan een jaar borstvoeding geven. Mijn neefje heeft anderhalf jaar borstvoeding gehad. Als mijn schoonzus niet weer zwanger was geworden was het nog langer geweest.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Ja , stel Vera loopt verkoudheid ergens op. Ze steekt mij aan, ik maak snel met mijn complete en volwassen imuunsysteem antistoffen tegen dat precieze virus aan en geef deze via m'n melk acuut weer aan haar door.
Het is puur ter ondersteuning van haar imuunsysteem en haar geheugencellen worden ook niet door mijn antistoffen aangezet ofzo.
koekje schreef: Over vertrouwen in de staat.
Ik vind de staat niet een instituut wat men zomaar overkomt. Er is in NL nog steeds een democratische volksvertegenwoordiging. Dus niet alleen de samenleving, dat zijn wij, maar ook de staat, dat zijn wij.
Ik vind het heel mooi dat jij het zo ervaart, maar ik ervaar het compleet anders. Nee, Nederland is gelukkig geen enge dictatuur ofzo, maar "de staat, dat zijn wij" zo voelt het voor mij bij lange na niet. Die staat maakt heel veel keuzes waar ik het niet (volledig) mee eens ben en ik heb er zeker geen blind vertrouwen in.

Waar ik dan wel benieuwd naar ben Koekje, hoe jij dat ziet: de zorg wordt uitgekleed, bezuiniging na bezuiniging. Ouderen die amper nog zorg krijgen, wachtlijsten die de pan uit reizen, personeel dat geen idee meer heeft hoe ze hun patiënten de zorg moeten bieden die ze zouden willen geven, ik kan heel lang doorgaan.
Waar komt jou gevoel vandaan dat de staat het vaccinatieschema volledig voor het beste belang van het volk heeft opgezet en uitgebreid als werkelijk al het andere in de zorg wordt wegbezuinigd waar je bijstaat? Misschien kijk ik er te wantrouwend naar, maar ik krijg dan dus gelijk het gevoel dat het ze geld oplevert en ik ben oprecht nieuwsgierig naar hoe jij dat ziet.

En begrijp me niet verkeerd. Ik ben wel voor enten. Want ja, ik geloof ook wel dat ziektes terug komen als je niet meer voldoende ent. Enten is een hele fijne luxe om bepaalde nare ziektes te voorkomen. Maar ik ben, net als bij dieren, wel voor enten met beleid. Omdat ik ook geloof dat het goed is om soms ziek te zijn, dat risico nu eenmaal bij het leven hoort en we moeten waken dat we geen compleet steriele maatschappij gaan kweken waarbij ziekte een enorm taboe wordt.
Dat is waar Koek, maar is het ook niet mogelijk dat entingen niet aanslaan omdat jij er immuun tegen bent? Als je zelf niet recent geboosterd bent, dan niet, want dan heb je enkel geheugencellen en geen antistoffen in je bloed en dus in je melk.
Maar wat als je recent zelf geënt bent? Dan geef je daar toch wel antistoffen van door. Ik kan me voorstellen dat een enting bij het kind dan gewoon door die antistoffen bestreden wordt ipv door het eigen immuunsysteem. Op dat moment doet zo'n enting dus niets...

Zo werkt het bij kittens toch ook...

Ik vind dat wel iets om eens nader naar te kijken.
De enige manier om het zeker te weten is inderdaad titreren.
Kaio schreef:Dat is een moeilijke vraag hoor. Ik hoef er gelukkig/helaas niet over na te denken.
Maar OK, ik vind vaak beide standpunten te overdreven. Dat alles wat mis gaat aan vaccinaties ligt, geloof ik niet. Dat het volstrekt geen nut heeft geloof ik niet.
Aan de andere kant dat alle vaccinaties totaal maar ook totaal geen kwaad kunnen dat geloof ik ook niet.
Ik geloof wel in immuniteit en doordringen van ziektes dmv vaccinaties. Maar dan wel met heel erge ziekten, of ziekten waarbij je blijvend schade kan krijgen, bijv polio. Farma vertrouw ik sowieso niet nee, maar om dat helemaal alles "tegenovergesteld" te doen vertrouw ik ook niet op.
En idd bij sommige kun je idd wel vraagtekens zetten, hoe groot is de kans ? Is het niet te veel? Waarom moeten ze veel en zo snel achter elkaar? Is dat wellicht ook omdat ma al na 3 maanden weer aan het werk moet en dat alle baby's dan bijelkaar liggen op een opvang wat risico's vergroot? Best wel veel vragen. Dus ik benijd jullie ouders nu niet om hierin een keuze te maken! Moeilijk hoor.
+ 1!

Al die vaccinaties, dat kan voor mijn gevoel niet goed zijn.
Helemaal niet vaccineren lijkt me ook niet wijs.
Er moet toch ergens een verstandige middenweg zijn?

Je kunt bij zulke belangrijke onderwerpen, als de gezondheid van je kind, niet van je gevoel uit gaan.
Niet als er wetenschappelijke onderzoeken zijn die het nut van al die vaccinaties bewijzen.
Maar wie betaalt die onderzoeken?
Big Farma?
Misschien dan toch meer op je gevoel vertrouwen?

Wij mensen selecteren niet op sterkte en levenskracht. Alles moet in leven blijven en alles wat gewenst is moet geboren worden. Ook al zal het zwak zijn. Wij passen de omgeving aan, aan de mens.
Hoe verstandig dat is?
Maar ja, als ik een zwak kind heb, dan wil ik er ook alles aan doen om het te redden. Tenminste zo stel ik mij dat voor. Hoe wil je selecteren? Wil je selecteren? We willen toch niet wat Hitler wilde: een ubermensch... :???:

Dit zijn hele lastige thema's!
Hoe ziet de aarde er over 1000 jaar uit. Leven er dan nog mensen op?
Ik vraag het mij af...
pearlsofpassion schreef:Dat is waar Koek, maar is het ook niet mogelijk dat entingen niet aanslaan omdat jij er immuun tegen bent? Als je zelf niet recent geboosterd bent, dan niet, want dan heb je enkel geheugencellen en geen antistoffen in je bloed en dus in je melk.
Maar wat als je recent zelf geënt bent? Dan geef je daar toch wel antistoffen van door. Ik kan me voorstellen dat een enting bij het kind dan gewoon door die antistoffen bestreden wordt ipv door het eigen immuunsysteem. Op dat moment doet zo'n enting dus niets...

Zo werkt het bij kittens toch ook...

Ik vind dat wel iets om eens nader naar te kijken.
De enige manier om het zeker te weten is inderdaad titreren.
En bij pups inderdaad ook zo. Daarom wordt er het liefst eerst getitert om te kijken of die moedermelkantistoffen er al weer uit zijn...
Buiten de verhalen over niet wetenschappelijk bewezen bijwerkingen van entingen, zijn er natuurlijk ook bijwerkingen die in de bijsluiter staan. Daarnaast zijn er (helaas) ook behoorlijk wat verhalen te vinden over baby's die zijn overleden binnen enkele uren na een enting. Koortsstuipen, hersenletsel door te hoge koorts etc.

Hoe kijken jullie daar tegenaan? In mijn ogen is een vaccinatie een farmaceutisch product met daarbij kans op bijwerkingen. Ik vind dat toch wel spannend hoor, om dat in zo'n klein lijfje te laten spuiten.
Ik ben niet tegen vaccinatie, maar ik geloof er echt niet in dat er fabrikanten zijn die overal geld aan willen verdienen, behalve dan aan vaccinaties die juist zoveel en zo gemakkelijk te gebruiken zijn. Volgens mij is er niets zo makkelijk aan de man te brengen dan een vaccin, omdat je per definitie al de angst van mensen aanspreekt doordat ze ziek zouden kunnen worden zonder dat vaccin.

We leven dan misschien in een democratisch land, we leven ook in een Westers land. Daar waar rijke mensen het voor het zeggen hebben, waar de ene bonus na de andere word uitgedeeld en waar het ene bedrijf invloed heeft op het andere. Daar komt jan met de pet echt niet tussen, dat geloof ik al lang niet meer. De belangen zijn zo verstrengeld dat een normale Nederlander echt geen flauw idee heeft wat er gebeurd en waarom.
Dus nee, ik vertrouw een programma vanuit de staat echt niet blindelings.
Hope schreef:Hoe kijken jullie daar tegenaan? In mijn ogen is een vaccinatie een farmaceutisch product met daarbij kans op bijwerkingen. Ik vind dat toch wel spannend hoor, om dat in zo'n klein lijfje te laten spuiten.
Nou, ik zit niet in de positie om daar een keus over te moeten maken en zal daar ook niet in komen, maar ik vind het schema ook nogal heftig en vooral zo jong. Ik zou zeker inenten, maar zou grondig de alternatieve schema's onderzoeken. Het kan vast met minder en zoals ik eerder opmerkte een aantal zou ik echt niet doen.
Lizzy schreef:En toch zijn er wel wetenschappers die daar een andere kijk op hebben. Ik weet wel dat die niet erg populair is maar pokken was al op z'n retour voordat men ging vaccineren :)
De hygienisten hebben veel goed werk gedaan, mensen werden bewust gemaakt van hoe het beter kon. Denk aan riolering, vuilophaal, voedselkwaliteit, drinkwatervoorziening, voorlichting, opvoeding enz. Het duurde een tijdje maar beetje bij beetje veranderde het en mensen konden zien wat ziekte veroorzaakt en dat heeft geleid tot daling van infectieziekten.
En daarna pas kwam de overheid met de vaccinaties terwijl de meeste ziektes toen al grotendeels waren verdwenen.....
Koekje, ik kijk daar 100% anders tegen aan.

Grappig dat er zoveel meningen zijn en dat mag uiteraard ook. Maar nee, hier kan ik niet in mee gaan met deze denkwijze. Vertrouwen in de staat en wat daar uit voort komt is bij mij nihil. ;D
koekje schreef:
Over vertrouwen in de staat.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door