Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door sella
Dat had Buffel ook. Na even peinzen heeft hij toen een actyvil tick free botlek pipet gehad omdat hij zoveel teken opliep. Sindsdien niet meer terug gekomen.
Door Lizzy
Hope schreef:Dit is het. Echt precies.

En nu? :o
Ja, goeie vraag.

Oorzaken
Honden met deze erfelijke aandoening worden getroffen met ofwel de idiopathische of primaire vorm van de ziekte seborrhea. Het treft meestal het dier voordat hij / zij bereikt leeftijd van twee jaar en vordert als hij / zij ouder wordt. De rassen het meest getroffen door erfelijke seborrhea zijn:

West Highland White Terriers
Amerikaanse Cocker Spaniels
Engels Springer Spaniels
Basset Hounds
Teckels
Labrador Retrievers
Golden Retrievers
Duitse Herders
Dobermans
Shar-Peis

In andere dieren, de voorwaarde secundair aan andere ziekteproces. Primaire voorwaarden / ziekten die leiden tot het ontstaan ​​van seborrhea zijn:
Allergieën
Endocriene aandoeningen
Voedingstekorten
Malabsorptie stoornissen
Parasieten
Auto-immuunziekten

Diagnose
Sommige van de tests uw dierenarts zal lopen zal uitsluiten voornaamste oorzaken van huidziekte. Dit kan een grondig lichamelijk onderzoek; huidafkrabsels voor parasieten; fungale en bacteriële culturen van de huid en haren; een fecale examen; en bloedonderzoek (CBC, chemie panel) om uit te sluiten allergieën, endocriene ziekten, en dieet / spijsverteringsstoornissen. Soms een biopsie van de huid kan noodzakelijk. Een diagnose van primaire (geërfd) seborrhea wordt alleen gemaakt als alle andere oorzaken zijn uitgesloten.

Behandeling
Aangezien het niet mogelijk genezen idiopathische seborrhea, behandeling zal zich vooral richten op het controleren van de toestand. Dit kan een combinatie van shampoos en conditioners om de huid schoon en het dier te kalmeren. Gemeenschappelijke voorbereidingen van shampoos bevatten zwavel, salicylzuur, benzoylperoxide, en koolteer (zoals die in menselijke acne medicijnen en roos). Uw dierenarts zal u laten weten welke combinatie en de frequentie van baden beste werken voor de conditie van uw huisdier.

Vetzuren en vitamine / mineraal supplementen kunnen helpen in geval van een tekort of een aandoening die reageert op bepaalde vitaminen en mineralen in de voeding. Als uw hond contracteert een secundaire infectie, andere therapieën zoals antibiotica (orale en topische), antischimmelmiddelen, en soms allergie medicijnen kan het nodig zijn.

=================

Ik zal je zeggen, Leo heeft dit als ie stress heeft. Echt super vervelend. En dan krijgt ie kankerverwekkende teer shampoo van de dermatoloog >:( . Je raadt het al, dat heb ik weggeknikkerd. Ik laat hem de plekken insmeren met vitamine E olie en dat helpt goed. Maar misschien is het in geval van Nelson ook raadzaam om te kijken of je hem met een andere shampoo kunt wassen en misschien is vitamine E inwendig ook zo gek nog niet. Je geeft hem verder geen vitamine/mineralenpreparaat he?
Door Hope
Leo krijgt het van stress. Nelson heeft het gekregen na die aanval met de pitbull. Alleen was het toen veel minder erg. Ik sluit stress dus niet uit.

Nee, ik geef een afwisselend menu van allemaal hoge kwaliteit vlees. Zoveel mogelijk wild en biologisch.
Dus vitaminen toevoegen lijkt me onzin.

Vitamine e, hoe geef ik dat inwendig? Een suplement?
Toch ook weer wat meer visolie misschien? Hij krijgt nu 4x per week de Solgar 3x.

Shampoo kunnen we zeker naar kijken. Wat vind jij van wassen met kokoszeep?
Door Lizzy
Hope schreef:Leo krijgt het van stress. Nelson heeft het gekregen na die aanval met de pitbull. Alleen was het toen veel minder erg. Ik sluit stress dus niet uit.

Nee, ik geef een afwisselend menu van allemaal hoge kwaliteit vlees. Zoveel mogelijk wild en biologisch.
Dus vitaminen toevoegen lijkt me onzin.

Vitamine e, hoe geef ik dat inwendig? Een suplement?
Toch ook weer wat meer visolie misschien? Hij krijgt nu 4x per week de Solgar 3x.

Shampoo kunnen we zeker naar kijken. Wat vind jij van wassen met kokoszeep?
Zou best toch een uitloper van de stress kunnen zijn hoor.

Nee, ik zou dat ook niet gaan toevoegen, vitamines/mineralen!

Vitamine E gebruikt Leo dus uitwendig. Vitamine E olie van de Tuinen. Krijgt hij nou 4 of 3 keer de Solgar visolie? Ik zou 4 keer geven. Je zou eventueel kunnen kijken of je van Solgar de vitamine E supplementen kunt/wilt geven. Maar ik zou beginnen met de uitwendige behandeling.

Kokoszeep... Van bijv. Werfzeep? Hij kan het inwendig goed hebben he? Ik vind het niet zo gek!
Door sella
Oh en qua stress is hier al veel aan gesleuteld en wordt er ondersteund in met onderandere dingen die de bijnier ondersteunen en essentiele olie die voor hem is samengesteld.
Dat zal ook wel helpen het onder controle te houden bij buffel
Door Hope
Lizzy schreef:Zou best toch een uitloper van de stress kunnen zijn hoor.

Nee, ik zou dat ook niet gaan toevoegen, vitamines/mineralen!

Vitamine E gebruikt Leo dus uitwendig. Vitamine E olie van de Tuinen. Krijgt hij nou 4 of 3 keer de Solgar visolie? Ik zou 4 keer geven. Je zou eventueel kunnen kijken of je van Solgar de vitamine E supplementen kunt/wilt geven. Maar ik zou beginnen met de uitwendige behandeling.

Kokoszeep... Van bijv. Werfzeep? Hij kan het inwendig goed hebben he? Ik vind het niet zo gek!
Het is altijd een beetje mijn zorg geweest. Een hond met zo'n heftige allergie wassen met shampoo op basis van havermeel. Maar ik heb nog altijd geen alternatief gevonden wat even goed werkt. Ik ga het eens proberen.
Olie smeren lijkt me in een hondenvacht dan weer niet zo handig. Toch?
Door Lizzy
Hope schreef:Het is altijd een beetje mijn zorg geweest. Een hond met zo'n heftige allergie wassen met shampoo op basis van havermeel. Maar ik heb nog altijd geen alternatief gevonden wat even goed werkt. Ik ga het eens proberen.
Olie smeren lijkt me in een hondenvacht dan weer niet zo handig. Toch?
Je moet het ook echt alleen op die plekjes smeren. En heeeeel dun. Eerst 1 klein plekje proberen en kijken hoe hij reageert lijkt me wel zinvol....
Door Hope
Lizzy schreef:Je moet het ook echt alleen op die plekjes smeren. En heeeeel dun. Eerst 1 klein plekje proberen en kijken hoe hij reageert lijkt me wel zinvol....

Haha, dat was ik wel van plan ja.

Ik neem morgen even contact op met Vroom. Just in case.
Door Hope
Update:

Het gaat niet goed met Nelson. We hebben contact gehad met Vroom en zijn daarna naar de da geweest op haar advies.

Hij heeft inderdaad seborrhea. Het is vannacht "geëxplodeerd" lijkt het wel. Zijn hele huid zit ermee onder en hij heeft op 3 plekken zichzelf helemaal kapot gebeten. Vroom denkt aan een hevige contactallergie. De vraag is alleen: waarvoor dan in hemelsnaam. Het zou de shampoo kunnen zijn. De mogelijkheid bestaat dat hij daar toch niet 100% tegen kon en nu ineens de grens is bereikt. Ik heb hem er maandag mee gewassen.

Ondertussen is hij er zo ziek van dat we toch besloten hebben een injectie met cortico's te zetten. Hij moet gewoon echt even van die vacht afblijven.

Daarnaast is het advies om hem 2x daags te wassen met alleen water. Maar ja, water droogt nog meer uit lijkt mij. Maar niemend, de da niet en vroom niet, durven me een advies te geven met welke shampoo ik zonder risico kan wassen.

En nu zit ik dus met mijn handen in mijn haar. Ik weet niet hoe het komt en weet dus ook niet wat ik het beste kan doen. De schilfers geven hem zo belachelijk veel jeuk :'( :'( :'(
Alle tips zijn wederom welkom.
Door sella
Ik spoel wel 2 keer per dag met water Buffel af. 1 keer per week wassen met kokoszeep.
Een zeepbar op de ouderwetse manier gemaakt, is het eerste waar Buffel niet op reageerd.
Ik was hem daar nu van november mee en ben dolgelukkig dat ik de stap heb aangedurfd.
Lastige van shampoos is dat het nat is en dus anti schimmel en anti bacterie erin verwerkt moet worden, daar kunnen onze schatten hun velletjes mogelijk niet tegen hoe vriendelijk merk het verders ook is qua toevoegingen.

Stuur me ff een pb dan wil ik je wel wat van mijn zelfgemaakte zalf sturen dat zelfs het grote abces in Shay zijn keel heeft geheeld na de aanval van de amstaff.
Door Lizzy
Hope schreef:Update:

Het gaat niet goed met Nelson. We hebben contact gehad met Vroom en zijn daarna naar de da geweest op haar advies.

Hij heeft inderdaad seborrhea. Het is vannacht "geëxplodeerd" lijkt het wel. Zijn hele huid zit ermee onder en hij heeft op 3 plekken zichzelf helemaal kapot gebeten. Vroom denkt aan een hevige contactallergie. De vraag is alleen: waarvoor dan in hemelsnaam. Het zou de shampoo kunnen zijn. De mogelijkheid bestaat dat hij daar toch niet 100% tegen kon en nu ineens de grens is bereikt. Ik heb hem er maandag mee gewassen.

Ondertussen is hij er zo ziek van dat we toch besloten hebben een injectie met cortico's te zetten. Hij moet gewoon echt even van die vacht afblijven.

Daarnaast is het advies om hem 2x daags te wassen met alleen water. Maar ja, water droogt nog meer uit lijkt mij. Maar niemend, de da niet en vroom niet, durven me een advies te geven met welke shampoo ik zonder risico kan wassen.

En nu zit ik dus met mijn handen in mijn haar. Ik weet niet hoe het komt en weet dus ook niet wat ik het beste kan doen. De schilfers geven hem zo belachelijk veel jeuk :'( :'( :'(
Alle tips zijn wederom welkom.
Ohww, wat een ellende :'(

Ik weet het gewoon niet, wat je nu het beste kunt doen.... Is het een idee om 1 klein deeltje te wassen met een stuk kokoszeep, om te kijken wat dat doet? Zeg even een voorpoot? Je kunt hem dan altijd nog een kap omdoen als het erger wordt....

F*ckzooi.

Waarom pred en geen Apoquel? (puur nieuwsgierig).
Door Anne in Zweden
Pffff Marloes, wat een ellende... Ik wou dat ik je kon helpen, maar helaas. Kan je alleen maar sterkte wensen en duimen dat Nelson snel weer beter is. Hou vol!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door