Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Ivonne
src_esther schreef:Wat goed! Maar 2 stukjes? Dat is wel vreemd, want kipfilet van biologische kippen is vaak veel groter en steviger omdat ze langer hebben mogen groeien en veel meer hebben bewogen. Ik heb vaak filet van tussen de 6 en 8 euro.
Bijvoorbeeld:
Afbeelding

Ik weet niet hoe je de kipfilet gebruikt, maar ik gebruik daarvoor in de plaats vaak kippendij en braadsticks. Scheelt wat in prijs en is eigenlijk veel lekkerder, vraag maar aan Surinamers. Ik snijd wel het grootste deel van het vet weg, maar niet alles want het zorgt ook voor de goede smaak en malsheid. Bij de braadsticks snijd ik niet al het vlees van het bot omdat ik de hond er een groot plezier mee doe hem de botten te geven. Hij blij, wij blij.
Ik gebruik idd regelmatig kippendij. Veel lekkerder. Ik noemde de kipfilet omdat ik daar de prijs nog van uit mijn hoofd wist ::)
Door Martine-Tom
src_esther schreef:Ik eet bij voorkeur 50-75gr per keer.
Een budget van 1 tot 2 euro is inderdaad heel krap. In mijn krap-bij-kas-tijd at ik dan ook bijna nooit kip, de prijs van biologisch kip is wel gedaald. Het was gemiddeld 3 keer in de week vlees en dan meestal gehakt.
Echt, kippendij is goedkoper en veel lekkerder. Hoewel, goedkoper als teveel mensen dat weten, zal de kippendij wel duurder worden.
Kippendij is goedkoper omdat er minder afzet van is, een deel van het (kippen)vlees (gesubsideerd!*) dat in NL niet verkocht kan worden, wordt naar Afrika geexporteerd waardoor daar lokale boeren het loodje leggen... Gek dat we te maken hebben met economische vluchtelingen...

*want honger=oorlog, he? zonder vlees is er honger?
Haha dat is wel herkenbaar, ik eet ook maar weinig kip, gehakt...daar kan ik mee toveren :biggrin2:
Ik vind het oprecht jammer, zou het graag anders zien, maar ja...die tijd komt mss ooit ;)
Kip koop ik soms in bulk via de groothandel (geloof ik dat het is) en dan is het aardig betaalbaar.

Het gaat wat offtopic maar ik blijf het gewoon raar vinden dat je een zak friet en een doos frikandellen kan kopen, waarmee je goedkoper uit bent als aardappels met groente en een stukje vlees...zou echt andersom moeten zijn...
Door Lizzy
Hope schreef:Nu ga ik iets zeggen wat wellicht gek is, maar laat je niet teveel leiden door Wakker Dier. Onverdoofd castreren is in Nederland al lang bij wet verboden. Van wanneer was het filmoje wat jij zag?

Ik ben de afgelopen twee jaar op verschillende veehouderijen geweest. Ik zag er erg tegenop maar ik moet zeggen: mij heeft het goedgedaan. Bij campagnes van dit soort organisaties worden niet zelden beelden gebruikt die ofwel verouderd zijn ofwel niet uit NL komen. Een erg genuanceerde kijk geven ze je in elk geval niet.
Zijn er teveel misstanden? Zeker. Maar niet alles is alleen maar slecht.

Ik ben o.a. op een intensieve melkveehouderij geweest. De koeien daar staan 24/7 op stal. Ze kunnen naar buiten maar ze doen het niet. De stal, met hun speciale koeienmatrassen, de koelte (koeien hebben het heel snel warm), het lekkere voer, niet ver hoeven lopen voor water... Ze verkozen het boven de wei. Er waren twee oude dames ziek. Ze lagen apart, in een heel dik pak stro. Er werd ongelooflijk hard gewerkt om de koeien en kalveren van de beste zorg te voorzien.
Ik riep heel hard dat het schandalig was dat kalfjes bij hun moeder werden weggehaald direct na de geboorte maar ik heb mijn mening aangepast na mijn bezoek. Die moeders keken niet naar hun kalf om, echt niet. Ze gingen rustig staan eten als het werd weggehaald. De kalfjes kregen de beste zorg, liepen niet het risico honger te lijden of verdrukt te worden. 1 kalf had zelfs een speciale bodywarmer om omdat het zichzelf niet goed kon warmhouden.
Natuurlijk gaat dat soms ook anders, zijn er misstanden en moeten boeren altijd blijven innoveren. Dierenwelzijn, daaraan ben je nooit uitgewerkt. Maar mijn kijk op Wakker Dier (en nog een paar andere organisaties) is erg veranderd. Ze zetten boeren in een daglicht dat ze niet verdienen en ik vind dat onnodig.

Wij eten dus gewoon vlees, maar wel bewust. Ik koop biologisch en voor de hond liefst wild. Konijnkarkas van tamme konijnen is net zo erg als kipfilet van een plofkip. Ik koop ook nooit bij islamitische slagers. Konijnen en kippen vind ik nog gaan, maar geit, lam en zeker rund wil ik er niet hebben. Ooit weleens een koe in een kantelmachine zien liggen? Ik vind het pure marteling en ik wil dat niet op mijn bord en dus ook niet in de bak van mijn hond of kat.

Wij zijn ook echt niet roomser dan de Paus en wij eten ook weleens een kroket buiten de deur of een vleessalade uit een bakje. Maar wat we zelf in huis halen doen wij zo bewust mogelijk. Ik voer liever geen paard vanwege de kans op medicatie maar met mijn allergie-hond kom ik er eigenlijk niet onderuit. Maar ik koop het dus (duurder) bij een NL slachter. Niet slager maar slachter. Hij slacht alleen paarden uit NL en iedereen weet dat je geen halfdood paard hoeft te komen brengen want dan krijg je een grote mond en een dierenarts naast je paard. De paarden hoeven niet te wachten maar worden direct bij aankomst geslacht. Daar kan ik dan prima mee leven.
Er is stukken goedkoper paardenvlees uit landen als Argentinië maar dat komt er hier niet in (ook niet via snacks voor in de frituur) omdat de misstanden daar (mishandeling, verwaarlosing, verhongering, sterfgevallen door gebrek aan water, hitteshock etc, om nog te zwijgen over de transporten) gewoon afschuwelijk zijn.
Maar je betaald er naar, je moet verder reizen, meer moeite doen.

Het werd al eerder gezegd in dit topic, als je barf/kvv voert vind ik dat je ook daarin moet nadenken over het dier wat jij in de voerbak legt.
Dit is een walgelijke degeneratie die je niet zou moeten willen en ontstaan is doordat de mens al generaties lang de kalveren weghaalt. Ga maar eens bij een bio boer kijken waar de kalfjes wel generaties lang bij de moeder mogen staan, daar heb je een heel ander beeld dan die waus uit hun ogen kijkende moeders die jij hebt gezien.

Weet je, ik vind wat jij hier schrijft echt zo vreselijk erg... :'( :'( :'( . De waarheid is veel erger dan jij denkt. Koeien die niet meer om hun kalveren geven, kom op Hope, denk daar nou eens over na en laat je niet zo besodemieteren door de melkvee-industrie!
Door Lizzy
Kaela schreef:Het wisselt heel erg van het ene bedrijf tot het andere.

Vorig jaar was ik op een biologische melkveehouderij, ik zou spontaan melkkoe worden. Ze hadden een melkrobot, zodat ze naar behoefte (wat dus gemiddeld 3 keer per etmaal ipv 2 keer is) gemolken konden worden. Ze konden naar binnen en buiten wanneer ze wilden (behalve als ze langer dan 7 uur geleden gemolken waren, dan moesten ze eerst even langs de melkrobot). Waterbedden, heerlijke borstels, een goede ziekenboeg. Echt het zag er top uit.
Op andere bedrijven was het minder modern en minder "op en top", maar als de boer bevlogen is voor zijn koeien, zie je dat in alles terug. En zo hoort dat.

Kalfjes weghalen is onwijs rot, maar hoeft niet akeliger te zijn dan nodig. Gebeurd het snel en rustig, dan gaan de koeien meestal vrij vlot verder. Krijgt mama de kans zich te hechten, dan is het al snel een drama. Ik heb het zien gebeuren op manieren waar ik niet verdrietig van werd en ik heb het zien gebeuren op manieren die hartverscheurend zijn. Een beetje moeite daarvoor doen vind ik het minste wat je kan doen voor kalf en moeder. Ik weet dat hier is gesproken over een boerderij waar de kalveren succesvol langere tijd bij de moeder blijven (6 maanden ofzo?). Dat zou ik toejuichen. Twee weken is mishandeling ten top. Lang genoeg om een band te krijgen en kort genoeg om iets aan te hebben. Wie dat bedacht heeft is een sadist.

Over wakker dier twijfel ik ook. Het is heel goed om de consument bewust te maken en ze zullen regelmatig een punt hebben. Maar op het moment dat je het nodig vindt om beeldmateriaal en informatie te gebruiken wat achterhaald is, verlies je geloofwaardigheid. Jammer, want een organisatie die voor de dieren vecht en bekendheid geeft aan hoe dingen gaan zijn hard nodig.
Ja, en ik ken hoogst persoonlijk meer van deze boerderijen en wat jij hier schetst heb ik daar absoluuuuuut niet gezien. Bij mij om de hoek woont zelfs een boer die de kalfjes bij de moeder laat en nul problemen heeft de kalfjes als ze oud genoeg zijn van elkaar te scheiden. En weet je wat? Gezondheid van moeder EN kalf is vele malen beter dan die van melkrobotten.
Door Hope
Lizzy schreef:Dit is een walgelijke degeneratie die je niet zou moeten willen en ontstaan is doordat de mens al generaties lang de kalveren weghaalt. Ga maar eens bij een bio boer kijken waar de kalfjes wel generaties lang bij de moeder mogen staan, daar heb je een heel ander beeld dan die waus uit hun ogen kijkende moeders die jij hebt gezien.

Weet je, ik vind wat jij hier schrijft echt zo vreselijk erg... :'( :'( :'( . De waarheid is veel erger dan jij denkt. Koeien die niet meer om hun kalveren geven, kom op Hope, denk daar nou eens over na en laat je niet zo besodemieteren door de melkvee-industrie!

Tuurlijk, ik snap ook wat je bedoeld. Maar wat ik bedoel is: in de industrie die we als consumenten allemaal gewild hebben doordat we jaren niets voor onze producten hebben willen betalen is het niet zo erg als wordt voorgeschoteld door instanties als Wakker Dier.
In de omgeving waarin deze koeien leven is het voor zowel koe als kalf wel beter als moeders het wel best vind. En, zoals Kaela al zegt, ligt het er ook aan hoe het kalf wordt weggenomen. Dieren zijn geen mensen, als je dat een beetje fatsoenlijk doet (nog ruim vóór moeders heeft kunnen binden) is dat echt niet zo'n drama als jij denkt. Als het dan toch moet, dan kan het beter vredig en rustig gaan. En weet je? Dat kalf hé, dat moet uiteindelijk toch bij die koe weg. Of je dat nu doet als ze ouder zijn of als ze jong zijn: het is gewoon niet leuk. Maar het is wel de wereld waarin we leven.
Denk je dat die bio-kalfjes waar jij het over hebt, staan juichen als ze bij mama weg moeten? Dat die weten wat hen overkomt? Denk je dat die bio-koe blij is dat haar kalf wordt weggehaald? Dat ze dan niet in de stress schiet? Dat ze niet staat te roepen? Want als je dat denkt is het maar de vraag wie van ons er besodemietert is...

En weet je, Lizzy. Jij mag het dan erg vinden hé, maar ik ben gaan kijken bij bedrijven. Ik ben gestopt met alleen maar roepen dat het allemaal zo vreselijk is omdat ik filmpjes heb gezien op tv en internet die god weet waarvandaan komen. Ik heb met eigen ogen gezien wat ik gezien heb en ik kan niet anders dan zeggen: de boeren die ik gezien heb, die hadden alles over voor hun vee en dat vee had het prima. Wat niet wil zeggen dat elke koe het goed heeft, maar de koeien die ik heb gezien hadden een prima leven.
Door Lizzy
Beetje huiswerk:

http://www.boerderij.nl/Rundveehouderij ... -2766492W/

http://www.boerderij.nl/Rundveehouderij ... -1019678W/

Hier staan de kalfjes lekker bij mams: http://www.zonnehoeve.net/category/nieuws/

Grappig he, dat in de bio vlees industrie het standard operating procedure is dat kalfjes bij hun moeder blijven en gewoon in de kudde blijven staan... Weet je, het is omdat WIJ mensen melk willen drinken (en yoghurt en kaas) dat wij van deze dieren een soort robotten hebben gemaakt. We moesten ons doodschamen.

http://www.biojournaal.nl/artikel/22237 ... alvermotie
Door Lizzy
Hope schreef:Tuurlijk, ik snap ook wat je bedoeld. Maar wat ik bedoel is: in de industrie die we als consumenten allemaal gewild hebben doordat we jaren niets voor onze producten hebben willen betalen is het niet zo erg als wordt voorgeschoteld door instanties als Wakker Dier.
In de omgeving waarin deze koeien leven is het voor zowel koe als kalf wel beter als moeders het wel best vind. En, zoals Kaela al zegt, ligt het er ook aan hoe het kalf wordt weggenomen. Dieren zijn geen mensen, als je dat een beetje fatsoenlijk doet (nog ruim vóór moeders heeft kunnen binden) is dat echt niet zo'n drama als jij denkt. Als het dan toch moet, dan kan het beter vredig en rustig gaan. En weet je? Dat kalf hé, dat moet uiteindelijk toch bij die koe weg. Of je dat nu doet als ze ouder zijn of als ze jong zijn: het is gewoon niet leuk. Maar het is wel de wereld waarin we leven.
Denk je dat die bio-kalfjes waar jij het over hebt, staan juichen als ze bij mama weg moeten? Dat die weten wat hen overkomt? Denk je dat die bio-koe blij is dat haar kalf wordt weggehaald? Dat ze dan niet in de stress schiet? Dat ze niet staat te roepen? Want als je dat denkt is het maar de vraag wie van ons er besodemietert is...

En weet je, Lizzy. Jij mag het dan erg vinden hé, maar ik ben gaan kijken bij bedrijven. Ik ben gestopt met alleen maar roepen dat het allemaal zo vreselijk is omdat ik filmpjes heb gezien op tv en internet die god weet waarvandaan komen. Ik heb met eigen ogen gezien wat ik gezien heb en ik kan niet anders dan zeggen: de boeren die ik gezien heb, die hadden alles over voor hun vee en dat vee had het prima. Wat niet wil zeggen dat elke koe het goed heeft, maar de koeien die ik heb gezien hadden een prima leven.
Wil je daarmee insinueren dat ik er niet geweest ben? Want dat heb je mis. Maar ik heb dan wel mijn huiswerk volledig gemaakt en ben ook wezen kijken bij boeren die hun kalveren wel bij de moeder laten. Hele andere koeien. Hele andere kalfjes.
Door Hope
Lizzy schreef:Beetje huiswerk:

http://www.boerderij.nl/Rundveehouderij ... -2766492W/

http://www.boerderij.nl/Rundveehouderij ... -1019678W/

Hier staan de kalfjes lekker bij mams: http://www.zonnehoeve.net/category/nieuws/

Grappig he, dat in de bio vlees industrie het standard operating procedure is dat kalfjes bij hun moeder blijven en gewoon in de kudde blijven staan... Weet je, het is omdat WIJ mensen melk willen drinken (en yoghurt en kaas) dat wij van deze dieren een soort robotten hebben gemaakt. We moesten ons doodschamen.

http://www.biojournaal.nl/artikel/22237 ... alvermotie
Filmpjes, Lizzy, filmpjes. Ga er eens kijken. Met je eigen ogen!
Ik zeg niet dat ik dat biologisch niet leuker eruit vind zien, maar dat wil niet zeggen dat de andere optie per definitie heel slecht is.
Door Lizzy
Hope schreef:Filmpjes, Lizzy, filmpjes. Ga er eens kijken. Met je eigen ogen!
Ik zeg niet dat ik dat biologisch niet leuker eruit vind zien, maar dat wil niet zeggen dat de andere optie per definitie heel slecht is.
Ja, dat probeer ik je net al een keer duidelijk te maken. En wat ik bemerkte dat jij insinueerde klopt dus. Maar Hope: ik ben er geweest. Niet bij 1 bedrijf maar bij meer dan 10. Ga je huiswerk zelf eens maken Hope, en bezoek een boerderij waar kalfjes wel bij de moeder mogen blijven, aanschouw het eens met je eigen ogen, daar gaat een wereld voor je open.
Door Hope
Lizzy schreef:Ja, dat probeer ik je net al een keer duidelijk te maken. En wat ik bemerkte dat jij insinueerde klopt dus. Maar Hope: ik ben er geweest. Niet bij 1 bedrijf maar bij meer dan 10. Ga je huiswerk zelf eens maken Hope, en bezoek een boerderij waar kalfjes wel bij de moeder mogen blijven, aanschouw het eens met je eigen ogen, daar gaat een wereld voor je open.

Ooh maar dat geloof ik Lizzy, echt.
Een vriendin van mij heeft biologische vleeskoeien en die kalveren lopen 1 jaar bij hun moeder.

Wat ik wil zeggen is: als kalfjes niet bij hun moeder kunnen blijven en de boer doet dat fatsoenlijk en netjes en met zorg en aandacht, is het echt niet alleen maar kommer en kwel en een marteling voor die dieren.
Door doranto
De melkkoeien zijn er nu eenmaal, of je dat goed vindt of niet. Mensen willen inderdaad zuivelproducten kunnen eten. Of het allemaal goed is om daarvoor speciaal dieren te fokken is een andere discussie. Feit is dat DEZE dieren heel goed van hun kalveren gescheiden kunnen worden MITS je het op een goede manier doet. Dat is wat ik duidelijk kon waarnemen. De koeien die het overkwam nog de kalveren hadden er moeite mee.
Door Kaela
Lizzy schreef:Ja, dat probeer ik je net al een keer duidelijk te maken. En wat ik bemerkte dat jij insinueerde klopt dus. Maar Hope: ik ben er geweest. Niet bij 1 bedrijf maar bij meer dan 10. Ga je huiswerk zelf eens maken Hope, en bezoek een boerderij waar kalfjes wel bij de moeder mogen blijven, aanschouw het eens met je eigen ogen, daar gaat een wereld voor je open.
Met mijn post heb ik op geen enkele wijze de indruk willen wekken dat (lang!) bij de moeder blijven de voorkeur niet zou hebben. Ik vind het een fantastische ontwikkeling dat er bedrijven zijn die dit doen en hoop dat steeds meer hun voorbeeld zullen volgen. En als het maar enigszins mogelijk is zal ik die melk gaan kopen, ongeacht hoeveel duurder het is.

Enige punt dat ik (ook) wilde maken, is dat het weghalen van kalveren bij de moeder vaak als een vreselijk dramatische gebeurtenis neer wordt gezet. Dramatisch is het natuurlijk per definitie omdat je een kind bij de moeder weghaalt, maar ik doel op dramatisch in de zin van dat de dieren er overstuur van raken ed. Laatst een filmpje op facebook van een koe die haar kalf tegen de boer beschermde. Daar werd in de reacties gezegd dat koeien áltijd in ijzeren kooien opgesloten worden, omdat je anders niet zonder levensgevaar het kalf weg kan halen. En dat is gewoon niet zo. Wat ik heb meegemaakt gaat het meestal snel, soepel en zonder dat koe en kalf er echt op reageren. Met de koe los staand en de boer die er gewoon rustig bij loopt.
Door BlissSpirit
Natuurlijk vind ik ook dat er veel dingen anders en beter kunnen in de veehouderij.
Maar snap niet dat er hard roepen wordt dat het zo erg is als kalfjes bij hun moeder weg moeten, terwijl wij zelf onze honden en katten kinderen ook bij mams weghalen.
Hier in de straat hebben we dikbillen lopen met kalfjes en na een aantal maanden worden die van hun moeder gescheiden, nou, je wil het niet horen, hou hard de moeders loeien om hun kalfjes. Dus tja, zoals een teef haar puppen mist als ze naar hun nieuwe eigenaar gaan, zo mist een koe haar kalf. Zeker ook na een half jaar samen te hebben gelopen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Daarom zijn we er toch gewoon voorstander van om jongen van hun moeder te scheiden op het momebt dat ze daar klaar voor zijn.
Er is een moment dat elk dier zijn eigen weg gaat, van nature uit.
Wat is er verkeerd mee dat te respecteren?

Bij katten ligt dat rond de 16 weken. Dan wil moeders er vanaf.
Bij honden weet ik dat uiteraard niet. Misschien komt er nooit een moment dat ze ze zou verstoten, maar er komt zeker een moment waarop het jong gewoon op zijn eigen poten staat en moeder alleen nog een hele goede bekende is.
Dat is bij koeien ed ook zo.

Dat je deze koeien zonder al te veel stress kan scheiden vzn hun kalveren, wil niet zeggen dat het geen kwaad kan. Het is toch een enorm verlies voor zo'n kalfje om niet bij de moeder op te groeien. En voor een koe om niet echt moeder te mogen zijn. Dat heeft niets met beseffen te maken of met geen stress daaromtrend. Het is een verlies voor beide partijen, compleet tegennatuurlijk en ik vind het schandalig.

Kinderen die na de geboorte in een weeshuis terechtkomen weten ook niet beter. Zullen we al onze kinderen dan maar zo opvoeden? Ik dacht het niet he...
Zou nochtans veel beter zijn voor de economie. Efficient en al de moeders meteen terug aan het werk.
Door pluk
pearlsofpassion schreef:Daarom zijn we er toch gewoon voorstander van om jongen van hun moeder te scheiden op het momebt dat ze daar klaar voor zijn.
Er is een moment dat elk dier zijn eigen weg gaat, van nature uit.
Wat is er verkeerd mee dat te respecteren?

Bij katten ligt dat rond de 16 weken. Dan wil moeders er vanaf.
Bij honden weet ik dat uiteraard niet. Misschien komt er nooit een moment dat ze ze zou verstoten, maar er komt zeker een moment waarop het jong gewoon op zijn eigen poten staat en moeder alleen nog een hele goede bekende is.
Dat is bij koeien ed ook zo.

Dat je deze koeien zonder al te veel stress kan scheiden vzn hun kalveren, wil niet zeggen dat het geen kwaad kan. Het is toch een enorm verlies voor zo'n kalfje om niet bij de moeder op te groeien. En voor een koe om niet echt moeder te mogen zijn. Dat heeft niets met beseffen te maken of met geen stress daaromtrend. Het is een verlies voor beide partijen, compleet tegennatuurlijk en ik vind het schandalig.

Kinderen die na de geboorte in een weeshuis terechtkomen weten ook niet beter. Zullen we al onze kinderen dan maar zo opvoeden? Ik dacht het niet he...
Zou nochtans veel beter zijn voor de economie. Efficient en al de moeders meteen terug aan het werk.
+1!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door