Lizzy schreef:Dit is een walgelijke degeneratie die je niet zou moeten willen en ontstaan is doordat de mens al generaties lang de kalveren weghaalt. Ga maar eens bij een bio boer kijken waar de kalfjes wel generaties lang bij de moeder mogen staan, daar heb je een heel ander beeld dan die waus uit hun ogen kijkende moeders die jij hebt gezien.
Weet je, ik vind wat jij hier schrijft echt zo vreselijk erg...
. De waarheid is veel erger dan jij denkt. Koeien die niet meer om hun kalveren geven, kom op Hope, denk daar nou eens over na en laat je niet zo besodemieteren door de melkvee-industrie!
Tuurlijk, ik snap ook wat je bedoeld. Maar wat ik bedoel is: in de industrie die we als consumenten allemaal gewild hebben doordat we jaren niets voor onze producten hebben willen betalen is het niet zo erg als wordt voorgeschoteld door instanties als Wakker Dier.
In de omgeving waarin deze koeien leven is het voor zowel koe als kalf wel beter als moeders het wel best vind. En, zoals Kaela al zegt, ligt het er ook aan hoe het kalf wordt weggenomen. Dieren zijn geen mensen, als je dat een beetje fatsoenlijk doet (nog ruim vóór moeders heeft kunnen binden) is dat echt niet zo'n drama als jij denkt. Als het dan toch moet, dan kan het beter vredig en rustig gaan. En weet je? Dat kalf hé, dat moet uiteindelijk toch bij die koe weg. Of je dat nu doet als ze ouder zijn of als ze jong zijn: het is gewoon niet leuk. Maar het is wel de wereld waarin we leven.
Denk je dat die bio-kalfjes waar jij het over hebt, staan juichen als ze bij mama weg moeten? Dat die weten wat hen overkomt? Denk je dat die bio-koe blij is dat haar kalf wordt weggehaald? Dat ze dan niet in de stress schiet? Dat ze niet staat te roepen? Want als je dat denkt is het maar de vraag wie van ons er besodemietert is...
En weet je, Lizzy. Jij mag het dan erg vinden hé, maar ik ben gaan kijken bij bedrijven. Ik ben gestopt met alleen maar roepen dat het allemaal zo vreselijk is omdat ik filmpjes heb gezien op tv en internet die god weet waarvandaan komen. Ik heb met eigen ogen gezien wat ik gezien heb en ik kan niet anders dan zeggen: de boeren die ik gezien heb, die hadden alles over voor hun vee en dat vee had het prima. Wat niet wil zeggen dat elke koe het goed heeft, maar de koeien die ik heb gezien hadden een prima leven.