Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Ik vind ook geen bio, maar je moet alleszinds niet in het gewone circuit kijken waar je je eigen vlees haalt. Islamslagers is een optie maar verder barfleveranciers, jagers, vleeshandels enz...
Kijk eens in de Vraag en Aanbodsectie, daar bieden mensen heel wat aan waarom je kan bestellen en worden er ook lijntjes georganiseerd. Dat komt erop neer dat per regio 1 iemand naar de afhaalplaats rijdt en het vlees voor de hele regio meeneemt. De vervoerskosten worden gedeeld over iedereen die daar gebruik van maakt. Er zijn verzameltopics met regio, het is altijd handig als je je bij jouw regio aanmeldt.
In die sectie staat ook een a la carte topic, waarin staan leveranciers per regio. Ook als je daarbij besteld kan je een topic openen met de vraag of er anderen graag mee willen bestellen om de bezorgkosten te laten wegvallen.
Kip en rund kocht ik via gelukkigdier.nl

Ik koop vooral via plaatselijke bedrijven. Lammeren die misschien niet 100% biologisch zijn volgens de regeltjes maar wel alleen op gras staan bijvoorbeeld, dat vind ik goed genoeg. Konijn haal ik wild, bij de plaatselijke jager. Hij ziet het orgaan toch vaak als afval.

Het lukt mij ook niet altijd hoor, maar het is wel mijn streven. Paardenleven bijvoorbeeld geef ik niet, ik weet uit ervaring dat de paspoortcontroles gewoon bar slecht zijn. Vrijwel geen enkel medicatie wordt in het paspoort geschreven (het wordt langzaam beter maar heeft nog altijd een lange weg te gaan). Ik koop ook alleen paardenvlees van de slachter die ik ken. Hij slacht zelf, slacht alleen Nederlandse paarden die geen lange transporten hebben gehad. Aan de ene kant heb je dan meer kans op medicatie omdat we dat in dit land veel voorhanden hebben. Aan de andere kant wil ik niets van doen hebben met de wreedheden waar paarden in landen als Argentinië mee te maken krijgen. Ik wil 's nacht nog wel gewoon goed kunnen slapen.
Tsja, het is toch altijd inderdaad maar weer afwachten waar het spul vandaan komt. We willen zelf ook geen rotzooi eten, dus bij voorkeur geef ik het ook niet aan de hond. Dat is sowieso al een reden waarom ik wil barfen: waar het vlees vandaan komt weet ik wellicht niet altijd met zekerheid, maar ik kan tenminste nog zien wat mijn hond eet. Voordat ik überhaupt een hond had, heb ik de uitzending van Keuringsdienst van waarde over diervoeding gezien en toen riep ik al "als ik ooit een hond krijg, dan zet ik 'm niet op brokken". Maar ik vind het eerlijk gezegd wel een hele onderneming om er én voor te zorgen dat hij uitgebalanceerd eten krijgt, én dat ik ook nog zoveel mogelijk verschillende diersoorten kan vinden, én de hele meuk te portioneren en in te pakken....naja, het zal de onervarenheid ook wel zijn, maar ik heb momenteel het idee dat ik alleen nog maar met het eten van de hond bezig ben, haha. Nu heb ik zelf honger ;)
Winternieke schreef:Tsja, het is toch altijd inderdaad maar weer afwachten waar het spul vandaan komt. We willen zelf ook geen rotzooi eten, dus bij voorkeur geef ik het ook niet aan de hond. Dat is sowieso al een reden waarom ik wil barfen: waar het vlees vandaan komt weet ik wellicht niet altijd met zekerheid, maar ik kan tenminste nog zien wat mijn hond eet. Voordat ik überhaupt een hond had, heb ik de uitzending van Keuringsdienst van waarde over diervoeding gezien en toen riep ik al "als ik ooit een hond krijg, dan zet ik 'm niet op brokken". Maar ik vind het eerlijk gezegd wel een hele onderneming om er én voor te zorgen dat hij uitgebalanceerd eten krijgt, én dat ik ook nog zoveel mogelijk verschillende diersoorten kan vinden, én de hele meuk te portioneren en in te pakken....naja, het zal de onervarenheid ook wel zijn, maar ik heb momenteel het idee dat ik alleen nog maar met het eten van de hond bezig ben, haha. Nu heb ik zelf honger ;)

Haha, ik herken het.
De hond van mijn ouders heeft jaren op brokken gestaan, tot hij bijna dood ging. Toen zei de dierenarts: laat hem maar inslapen, komt nooit meer goed. Ik had nog 1 laatste redmiddel: barf. En dat ben ik dus van de ene op de andere dag gaan doen.
In het begin heb ik echt heel vaak de hele vriezer het huis uit willen knikkeren. Dan stond ik weer met mijn rekenmachine, mijn snijplank en mijn plastic zakjes. Een hond die zat te kwijlen (maakt toch allemaal niks uit baas, als het maar véél is!) en ik die echt geen idee had hoe ik er ooit voor moest zorgen dat alles netjes in de vriezer lag en ik een handig systeem vond om een fatsoenlijk menu te ontdooien.
Ik vergat vaak 's avonds vlees te ontdooien. Ik vergat vaak te portioneren en stond dan weer midden in de nacht vlees te snijden. Of ik had alles geportioneerd en meneer werd te dik. Of te dun. Of hij bleek allergisch. Had ik de vriezer vol met lam, kon hij niet tegen lam. Grrrrr!

Maar.... het is allemaal goed gekomen.
Als je nu eerst eens een fijn menu samenstelt met wat je gewoon simpel kan krijgen (via bijvoorbeeld dogmeat of een andere online aanbieder). Dan kan je wat ervaring en handigheid krijgen in het samenstellen, portioneren en voeren. Als dat dan allemaal lekker gaat probeer je eens wat biologisch vlees te pakken te krijgen. Lukt dat dan niet, dan heb je altijd gewoon wat in je vriezer liggen.
Het loopt allemaal steeds vlotter. De eerste keer is het altijd zoeken en duurt het eeuwen. Daarna gaat het steeds beter. Je krijgt ook veel meer gevoel met hoeveelheden. Zo moet ik 100gr orgaan hebben. En nu weet ik op het zicht welke lamshartjes in 2 en welke in 3 moeten vb.

Begin ook niet met alles op de gram af te wegen he. Zeker als je maar 1 hond hebt! De ene keer wat meer en de andere wat minder is prima. Heel ervaren barfers wegen vaak zelfs niets meer af. Dat gaat op het zicht. En een karkas is een karkas. Punt. De ene keer wat groter,de andere wat kleiner. Dat komt dus wel.
Bij mij is dat ook al met kwartels. Die zijn gemiddeld 250gr ( het zijn nogal grote ;)) en dat weet ik als ik er eentje uithaal. Ga echt niet hier een pootje afhalen bij een dikke om bij een magere bij te voegen.
En als je nu vb 250gr nodig hebt en je hebt een kgverpakking dan hak je die gewoon op het zicht in 2 en dan in 4. Moet je niet lopen afwegen he.

Daarbij komt nog een tip. Rond je voerhoeveelheden af. Als je volgens de rekenhulp 315gr van iets moet voeren wordt dat 300 of 325vb.
Die dat eens bij als je onderdelen en reken van daaruit je percentages eens terug uit. Je zal zien dat het doorgaans maar 1 of twee percent verschil maakt. En dat is uiteraard nog steeds prima. ;)
Ik heb vanmiddag twee uren staan haken en zagen in de tuin. Het zweet droop van mijn voorhoofd, maar er zit een paar kilo geportioneerd in de vriezer! Dikke domper: Heb ik 3 kilo fazantenkarkassen in stukken staan hakken...wil meneer zijn bek niet op fazant zetten! Serieus, hij trok gewoon zijn neus er voor op en liep verder >:( Ik had de bijl nog in de hand, maar ik heb me ingehouden :P Ik heb nog goede hoop dat het wel beter wordt. Hij kent het gewoon niet en toen ik hem voor het eerst kwartel gaf, wilde hij het ook niet eten. Maar na zorgvuldig geplet en verkleinen en mengen met wat pens, heeft hij het toch gegeten en nu trekt hij het me gewoon uit de handen. Voor zover ik weet heeft hij geen allergieën, dus dat scheelt een hoop.

Ik heb nu besteld bij versvoer.nl en dat is me op zich wel bevallen. Is dogmeat beter? Of gewoon anders? En Pop...ik weeg zeker niet op de gram hoor. Eén van mijn superpowers is dat ik altijd heel goed gewichten kan schatten. Vraag me niet hoe, maar ik zit er zelden meer dan tien gram naast, dus dat is dan weer een mazzeltje.
Fazant vind niet elke hond lekker. Duif is ook zoiets. En heb je een mutser, dan lust ie misschien wel meer niet.

Dat is het nadeel van BARF, ook al is dat ook het voordeel van BARF. Voor een makkelijke eter is het afwisseling, elke dag wat anders, feest! Niet elke dag dezelfde droge brokjes. Maar lust je hond iets niet, dan is het even zoeken. Niet getreurd, via de vraag-en-aanbod hoek raak je het altijd wel weer kwijt en je leert vanzelf wat ze wel en niet lusten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door