Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Kaela schreef:Mijn hond is extreem gestresst bij de dierenarts, maar no way dat ik hem slapen mee nam. Mijn god, je hebt als baasje geen flauw benul wat je doen moet als er iets mis gaat. Je weet niet hoe lang dingen mogen duren, wanneer het aangekeken kan worden en wanneer iets gevaarlijk wordt.

Ik heb een tijdje terug een paar keer bij mijn dierenarts rond mogen sporten als fotograaf. Ik heb toen gezien hoe intensief de assistentes de dieren na de operaties in de gaten houden. Kat en hond. Continu checken, tempen, kruikje erbij, zullen we even overleggen met de arts, inzet van medicatie indien nodig enz. Dat kun je zelf niet, want als baasje weet je (een enkele uitzondering daargelaten) gewoon niet waar je op moet letten.

Fijn dat alles goed af is gelopen Radja en heel veel succes met de klacht. Super goed dat je het er niet bij laat zitten.

Dat continu checken na een operatie dat is ook mijn ervaring bij de DA. Kijk wanneer een hond erg gestresst is,wil het nog wel eens gebeuren dat je ze eerder op kan halen dan gepland,maar dan zijn ze wel wakker! Is met Radja ook wel eens gebeurd,werd ik gebeld dat ik moest komen,omdat ze alles bijelkaar joelde,hoorde ik ook aan de telefoon. Dan moest ik ff 5 minuten bij haar gaan zitten,was alles goed dan mocht ze eerder met mij mee,wakker!
Radja schreef:Dat continu checken na een operatie dat is ook mijn ervaring bij de DA. Kijk wanneer een hond erg gestresst is,wil het nog wel eens gebeuren dat je ze eerder op kan halen dan gepland,maar dan zijn ze wel wakker! Is met Radja ook wel eens gebeurd,werd ik gebeld dat ik moest komen,omdat ze alles bijelkaar joelde,hoorde ik ook aan de telefoon. Dan moest ik ff 5 minuten bij haar gaan zitten,was alles goed dan mocht ze eerder met mij mee,wakker!
Bij onze dierenarts mag je er ook gewoon bij als ze gestrest zijn tijdens het wakker worden. Wij zijn bij Oscar gaan zitten zodra hij wakker was (ik had liever iets er voor gehad, maar dat ging net even mis). Wij hebben zeker 2,5 uur bij hem gezeten voor ze hem goed genoeg vonden om naar huis te gaan. Bij onze dierenarts hebben ze voor de honden glazen kamers om wakker te worden. Door de narcose had Oscar geen agressierem meer, wat nogal gevaarlijk was. Maar door het glas konden ze goed observeren en ik kon bij hem om te voelen of hij warm werd enzo.
Radja schreef:Met Belly gaat het fantastisch! Haar zusje was gisteren nog steeds wat 'tam' en ligt veel in haar mandje en heeft veel last van het pootje waar het infuus heeft ingezeten,maar dat kan
Gelukkig dat het zo goed gaat met haar! Hoop dat het zusje ook weer snel de oude is!
Kaela schreef:Bij onze dierenarts mag je er ook gewoon bij als ze gestrest zijn tijdens het wakker worden. Wij zijn bij Oscar gaan zitten zodra hij wakker was (ik had liever iets er voor gehad, maar dat ging net even mis). Wij hebben zeker 2,5 uur bij hem gezeten voor ze hem goed genoeg vonden om naar huis te gaan. Bij onze dierenarts hebben ze voor de honden glazen kamers om wakker te worden. Door de narcose had Oscar geen agressierem meer, wat nogal gevaarlijk was. Maar door het glas konden ze goed observeren en ik kon bij hem om te voelen of hij warm werd enzo.
Wij zijn er ook altijd bij voor ze bij zijn( net als dat we er bij zijn als ze onder narcose gaan)maar verlaten de kliniek pas als ze goed bij en alert zijn.
Radja schreef:Dat continu checken na een operatie dat is ook mijn ervaring bij de DA. Kijk wanneer een hond erg gestresst is,wil het nog wel eens gebeuren dat je ze eerder op kan halen dan gepland,maar dan zijn ze wel wakker! Is met Radja ook wel eens gebeurd,werd ik gebeld dat ik moest komen,omdat ze alles bijelkaar joelde,hoorde ik ook aan de telefoon. Dan moest ik ff 5 minuten bij haar gaan zitten,was alles goed dan mocht ze eerder met mij mee,wakker!
Verschilt heel erg per praktijk. Bij m'n ene stage om de 30 minuten alles checken, bij mn andere stageplek deden ze helemaal geen controles (daar is ook een cavia na een operatie overleden, was oververhit geraakt door de warmtemat + lamp :-\ )

Waar ik mijn konijn heb laten castreren kreeg ik hem slapend mee omdat ik "er meer vanaf wist dan de assistentes". Tja dat krijg je als je ongediplomeerd personeel in je praktijk rond hebt lopen. Toen ik daar achter kwam ben ik van dierenarts gewisseld.
Door Martine-Tom
100 jaar geleden toen ik mijn eerste katten had ging het ook anders, ik bracht ze weg, ze kregen waarvik bij was een slaapprik, ik ging naar de wachtkamer en kreeg ze 20 min later weer terug (wel met wakker Word prik) ik kreeg ze slapend mee en thuis werden ze dan in notime wakker,mwas toen volkomen normaal.
Christene Jaqc, wat een verhaal. :-X Gelukkig is het met Belly goed afgelopen. Hoe gaat het met haar zusje?

Super dat je zo alert bent geweest en je als een pitbull in dit hele verhaal hebt gehangen. Als je op da1 had gewacht voor advies, zou je nu waarschijnlijk zonder Belly zitten... Goed hoor, dat je zo snel hebt gehandeld!
Krijgen de dames wel metacam o.i.d?

Ik vind het niet normaal. Nooit. Of een dier nu gestressed is, of het een kat is of een hond of dat je in de stad zit of op het platteland.
Je kan als leek (en dat zijn niet opgeleidde eigenaren) gewoon de controles niet goed uitvoeren. Dan heb ik het over ademhaling, temperatuur en pols. Over alertheid, inschatten van pijn en ongemak.

Toen ik laatst de katten heb laten helpen mocht ik ze om 16.00 uur ophalen. En er werd mij bij wegbrengen al gelijk gezegd dat ik daarna niet van huis moest gaan zodat ik de boel in de gaten kon houden.

De katten lagen na de operatie in een ruim uitslaaphok. Warmtelampen hingen ter beschikking, medische gegevens paraat. De da kwam zelf toen ik de katsels weer op kwam halen om te zeggen dat alles goed was gegaan. En daarna kreeg ik uitleg over de kap van Lotje en het belang daarvan. Over voeding, medicatie en over het geven van water. Ik kreeg duidelijk uitgelegd waar ik op moest letten, er werd nog duidelijk gezegd dat katten na een ok kunnen verdrinken in een bakje water en dat dit dus weggehaald moest worden. Ik kreeg een kaartje mee met het nummer van de praktijk, ook buiten kantooruren, en een afspraak voor na-controle. De volgende ochtend belde de praktijk om te vragen hoe het ging.

Zo kan het dus ook, en zo hoort het eigenlijk ook te gaan. Een praktijk die begaan is met zijn patiëntjes die geeft echt geen half slapende, dronken kat mee met een ondertemperatuur wat bijna fataal wordt. Als de praktijk dat normaal vomd zocht ik direct een andere!
Marloes zo hoort het idd te gaan,zo heb ik het zelf ook altijd ervaren!
Was het maar zo dat Belly half slapend was toen ze meegegeven werd! Ze was duidelijk nog in narcose,leek wel coma!
Er is een briefje meegegeven over drinken,was het belangrijkst,helf van normale portie eten en warm plekje geven ivm temperatuur huishouding en bij evt nabloeding en vragen contact opnemen! Nee ze hebben geen pijnstilling meegekregen en een kapje was ook niet nodig!

Anne,zusje ligt nog veel te slapen! Ik geef morgen traumeel mee en hoop dat ze dan wat opknapt!
Ook ik heb op jouw hulpvraag gereageerd met het advies om hulp te gaan zoeken omdat hier deskundig ingrijpen nodig was. Wat ik als ex paraveterinair aan eigenaren ter overweging wil geven is: denk logisch! Afgelopen dinsdag is een van onze honden geopereerd aan een gescheurde kruisband. Ze moest 's morgens gebracht worden en we konden haar aan het eind van de middag weer ophalen.
Ik heb expliciet gevraagd of ze een nachtje mocht blijven. Ik heb thuis niet de instrumenten/ apparatuur/ geneesmiddelen die ze op de kliniek wel tot hun beschikking hebben. Leuk was het niet maar ze was de volgende dag weer veilig thuis.
MargaS schreef:Ook ik heb op jouw hulpvraag gereageerd met het advies om hulp te gaan zoeken omdat hier deskundig ingrijpen nodig was. Wat ik als ex paraveterinair aan eigenaren ter overweging wil geven is: denk logisch! Afgelopen dinsdag is een van onze honden geopereerd aan een gescheurde kruisband. Ze moest 's morgens gebracht worden en we konden haar aan het eind van de middag weer ophalen.
Ik heb expliciet gevraagd of ze een nachtje mocht blijven. Ik heb thuis niet de instrumenten/ apparatuur/ geneesmiddelen die ze op de kliniek wel tot hun beschikking hebben. Leuk was het niet maar ze was de volgende dag weer veilig thuis.
Maar dan ben je enkel wat mee als er ook effectief iemand op de praktijk blijft. Hier gaan de da's 's avonds naar huis en komen de volgende dag terug. Dan heb je ook helemaal niets aan de middelen die voorhanden zijn. Ik ben ooit een ratje verloren die enkele uren na de operatie overleden is en ook al was dat overdag, als ze het niet goed in de gaten houden, dan maakt het helemaal niets uit dat alles daar voor handen is om in te grijpen. In dit geval was ze wel beginnen wakker worden, dus hadden ze het niet meer goed in de gaten gehouden, maar ze was weer weggegleden.
frodo quin schreef:Maar dan ben je enkel wat mee als er ook effectief iemand op de praktijk blijft. Hier gaan de da's 's avonds naar huis en komen de volgende dag terug. Dan heb je ook helemaal niets aan de middelen die voorhanden zijn. Ik ben ooit een ratje verloren die enkele uren na de operatie overleden is en ook al was dat overdag, als ze het niet goed in de gaten houden, dan maakt het helemaal niets uit dat alles daar voor handen is om in te grijpen. In dit geval was ze wel beginnen wakker worden, dus hadden ze het niet meer goed in de gaten gehouden, maar ze was weer weggegleden.
Zonder controles heb ik ze 's nachts ook echt liever thuis. Dan kan je er naast gaan liggen als je wil, en het spoednummer bellen als je denkt dat het nodig is.

Ik vind het raar dat deze poezen geen pijnstilling hebben gekregen. Lotje had dat de eerste drie dagen echt nodig, ze was dan een stuk vrolijker. Een kap hoeft niet persé, ligt aan de wond en het type hechting. Maar een poes spreek je gewoon over een buikoperatie en dan zijn pijnstillers best op zijn plaats. Bij katers is dat niet nodig.
Toen ik die DA 's avonds aan de telefoon had,heb ik hem gevraagd wat de poezen hadden gekregen,ik wilde dit weten voor het geval ik naar een andere DA moest gaan. Narcose met ketamine met iets?en pijnstilling,maar hij wist niet uit zijn hoofd welke pijnstiller. Ik lees op de rekening 1injectie Albipen. Verdere pijnstilling was niet nodig! Vond het ook vreemd,omdat nadat Mazzel paar maandjes geleden wel metacam heeft gekregen (DA uit Deventer)

De DA waar we Belly hebben naar toe gebracht,is idd ook naar huis gegaan,maar toen was de temperatuur van Belly al 37graden,dus stijgende lijn. Ik weet niet of ze dan via een webcam het verder in de gaten hebben gehouden,dat ben ik vergeten te vragen. Dat deden ze bij de DA van Radja wel!
Radja schreef:Toen ik die DA 's avonds aan de telefoon had,heb ik hem gevraagd wat de poezen hadden gekregen,ik wilde dit weten voor het geval ik naar een andere DA moest gaan. Narcose met ketamine met iets?en pijnstilling,maar hij wist niet uit zijn hoofd welke pijnstiller. Ik lees op de rekening 1injectie Albipen. Verdere pijnstilling was niet nodig! Vond het ook vreemd,omdat nadat Mazzel paar maandjes geleden wel metacam heeft gekregen (DA uit Deventer)

De DA waar we Belly hebben naar toe gebracht,is idd ook naar huis gegaan,maar toen was de temperatuur van Belly al 37graden,dus stijgende lijn. Ik weet niet of ze dan via een webcam het verder in de gaten hebben gehouden,dat ben ik vergeten te vragen. Dat deden ze bij de DA van Radja wel!
Albipen is volgens mij antibiotica, geen pijnstiller.

Veel verschil he tussen dierenartspraktijken ;) Laatste keer heb ik mijn konijn laten castreren bij een superdeluxe dierenartspraktijk (die niet eens zoveel duurder was dan waar ik m'n andere konijn heb laten helpen), maar een wereld van verschil in de recovery. Eerste konijn de hele dag nog suf geweest, dit konijn was 1 uur later al weer in z'n normale doen.
Pijnstilling heeft ook nadelen. Zo heb ik op dit pijnstillers klaarliggen maar nog niet gegeven. Als ze een beetje pijn hebben gaan ze minder snel gekke dingen doen. Een buikwond geneest normaal gesproken vrij snel. Een beetje pijn mag omdat de kans dat een kat overal opspringt en daarmee de kans dat de wond openspringt, groter is als ze geen pijn voelt.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door