mariekes_katten schreef:Yep. Ik ben net begonnen en vind het nog steeds spannend om de katjes hun vleesbot te geven. Ik blijf er ook altijd bij, voor het geval dat. Hoe vaak er ook geschreven staat dat het bijna nooit misgaat.Eens. Wat al die artikelen gemeen hebben, is dat ze verontrustende cijfers in verband brengen met barfen zonder dat dat verband is aangetoond. '100.000 gevallen van salmonellabesmetting, waarvan 80 met dodelijke afloop', heet het dan bijvoorbeeld. Maar of er ook maar in één geval een oorzakelijk verband bestond tussen die besmettingen en barfen, dat laten die artikelen wijselijk buiten beschouwing. Het is de bedoeling dat de lezer die conclusie trekt, of die nou klopt of niet, en dat die conclusie vervolgens een eigen leven gaat leiden. Pure suggestie allemaal. In dat opzicht voegt het Volkskrant-artikel dan ook niets toe aan eerdere artikelen over rauw voeren en hobbelt het gewoon achter de Telegraaf aan. Chapeau hoor, Volkskrant.
Ik kan me dus levendig voorstellen dat iemand na lezing van zo'n artikel de schrik om het hart slaat. Niet iedereen bezoekt BARFplaats, niet iedereen leest zich grondig in, niet iedereen heeft een fijne, meedenkende dierenarts, niet iedereen kan even goed kritisch lezen.
En dat is precies de groep die dit artikel moet hebben. De twijfelaars, de beginners, de einzelgängers. Een uiterst valse tactiek om zo op de achterhoede te schieten, maar helaas wel effectief.
Zelf moest ik ook twee keer lezen en even het één en ander googlen voordat ik doorhad hoe intens flut het Volkskrant-artikel was. Was er in eerste instantie best wel van geschrokken.
Edit: dit bedoel ik: "Het voeren van rauw vlees is daarnaast ook gevaarlijk voor de mens zelf. Rauw vlees kan ziekteverwekkers als toxoplasma, salmonella, campylobacter en resistente bacteriën bevatten. Elk jaar krijgen ongeveer zevenhonderdduizend Nederlanders een voedselvergiftiging. Ongeveer 75 van hen overlijden. Het RIVM houdt deze cijfers niet bij voor honden en katten, maar ook bij deze dieren komen voedselvergiftigingen voor."
De kans is groot dat die voedselvergiftingen zijn ontstaan doordat mensen een rauwe kipfilet die ze zelf gingen eten op een snijplank in reepjes sneden en vervolgens hun uitje snipperden, op diezelfde snijplank en met datzelfde mes, zonder de boel tussendoor af te wassen. Of doordat hun varkenslapje tijdens het barbecuen een uur in de brandende zon heeft gelegen met een huishoudfolietje eroverheen. Maar door de wijze van formuleren legt Jonkers een verband tussen barfen en 700.000 NLers die ziek werden. Kleuterschooljournalistiek is dat. Om te huilen dat een 'kwaliteitskrant' als de Volkskrant zoiets ongeredigeerd publiceert.