Hope schreef:Ik begrijp dat sommigen zich ergeren, maar ik begrijp het wel.ik denk dat je hierin heel erg gelijk hebt!
In mijn ogen heb je twee groepen vers voerders. De ene groep die zich serieus verdiept, inleest, zich bewust is van de risico's (want ja, die zijn er nu eenmaal, net zoals bij het voeren van brok) en zich bezig houdt met hygiene. De eigenaar die een keurige vriezer vol heeft liggen met een veilig, voedzaam menu en weet wat hij doet.
Maar er is ook een andere groep en ik zie die tendens echt verschijnen. De groep die alleen spiervlees geeft, of eenzijdige kvv. Ik zie advertenties voorbij komen op facebook van rauwe voeding die compleet zou zijn maar dat gewoon echt niet is. Ik zie mensen waarvan hun hond allergisch is en die hun hond dan biefstuk gaan voeren want 'rauw vlees is zo gezond'.
Er staan op social media discussies over hoe vaak mensen die rauw voeren de voerbak uitwassen en er zijn mensen die doen dat nooit. Want de hond maakt dat wel schoon. Ik zie mensen die in hun huis op de vloer voeren zonder kleed of zeil en niet dweilen achteraf omdat er niets te zien is. Materiaal dat zowel voor de hond als in de eigen keuken wordt gebruikt.
Het is niet slecht dat er gewaarschuwd wordt voor hygiene en tekorten. Het is jammer dat iedere versvoerder de term barf gebruikt (lees: misbruikt) en dat alle dierenartsen en journalisten alles over 1 kam scheren.
maar all meat syndrome (het heeft zelfs een naam) bestaat ook al heel lang.
Ik vind het niet erg dat er gewaarschuwd wordt, zodat men zich bewust is van de hygiëne. Maar angst aanjagen zoals er in deze artikelen gebeurd en de verantwoorde barf-voerder als dom bestempelen, dat vind ik niet kunnen...
er wordt mij wat teveel met wetenschappelijk gesmeten zonder verwijzingen. laat dan ook zien waar de cijfers vandaan komen. er zullen vast honden zijn die ingeslapen moesten worden vanwege tekorten, maar dat is echt niet veel voorkomend. ze laten het nu voorkomen alsof dit aan de orde van de dag is...