Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Anne in Duitsland schreef:Zo, de honden zijn met Herr Antje mee naar de slaapkamer, de andere katten zijn buiten. Vrij baan voor Moeke! Die loopt nu wat door de woonkamer, mijn werkkamer en de keuken te struinen. Af en toe krijg ik een purretje als ik haar roep, nu komt ze spinnend een kopje geven. :smitten: Ze gaat vrij stabiel momenteel. Wil geen natvoer of brokjes meer maar lust wel wat gemalen barf. :D Niet dat ze veel eet, maar goed. Ze verbruikt ook weinig energie. De plek onder haar staart is mooi droog, ziet er goed uit. Als het weer een beetje opknapt, gaat ze misschien ook wel weer naar buiten 's nachts. We hebben een trapje voor het raam gemaakt, zodat ze niet omhoog hoeft te springen naar het kozijn. ::) :biggrin2:

Weer een dag geplukt. :D
Onvoorstelbaar hoe goed ze weer terugkomt zeg! Alsof ze even een paar dagen buiten gebruik is geweest, maar ondertussen gewoon weer opnieuw opstart ofzo.
EliScooby schreef:Onvoorstelbaar hoe goed ze weer terugkomt zeg! Alsof ze even een paar dagen buiten gebruik is geweest, maar ondertussen gewoon weer opnieuw opstart ofzo.

Ja hè? Ik zit me nu iets af te vragen. Ik ben destijds met haar naar de da gegaan omdat ze kwijlde en niet meer at. Bleek ze een fikse ontsteking in haar bekkie te hebben. Nierwaarden sky-high. Behandeling met antibiotica, vochtinfusen, andere medicatie. Ontsteking weg, nierwaarden flink gedaald (hoewel nog steeds te hoog). Paar weken later heeft ze een ontsteking onder haar staart, nierwaarden weer sky-high. Antibioticaspuit erin, en ze gaat weer een stuk beter.
Zou het kunnen dat oorzaak en gevolg hier een beetje door elkaar lopen? Dat haar nieren helemaal niet zo vreselijk waren de eerste keer, maar dat de ontsteking van haar tandvlees de waarden zo omhoog heeft gejaagd? En dat die zakten doordat de ontsteking werd weggenomen? Hoe werkt zoiets met nierwaarden?

Ik vraag het, omdat ze weliswaar niet denderend veel eet momenteel, maar haar vacht glanst mooi en ziet er ook weer goed uit, en ze is lekker opgewekt (voor een oudere kat dan) en nieuwsgierig en nog steeds stronteigenwijs. Als de nierwaarden echt zo slecht zijn, zou ze dan niet veel zieker moeten ogen? Of zit ik me nu rijk te rekenen?
frodo quin schreef:Mijn vermoeden: nierinsufficiëntie, maar die torenhoge nierwaarden zijn volgens mij het gevolg van ontsteking. Maw de nieren werken niet goed meer en als er dan een ontsteking bij komt crashen ze.
+1
Juist bij katten met niereninsufficiëntie is het belangrijk het gebit in de gaten te houden, want deze katten hebben meer kans op ontstekingen in de mond, wat dan weer funest voor de nierwaarden is.
Mowgli schreef:+1
Juist bij katten met niereninsufficiëntie is het belangrijk het gebit in de gaten te houden, want deze katten hebben meer kans op ontstekingen in de mond, wat dan weer funest voor de nierwaarden is.
Met andere woorden: door de nierinsufficiëntie is ze vatbaarder voor ontstekingen? Of alleen voor ontstekingen in de mond?

Naja, veel maakt het voor mij ook niet uit; ik kijk per dag hoe het met Moeke is en handel daarnaar. Ze is gisteravond in ieder geval naar buiten geweest, want haar vacht was nat van de regen. Blijkbaar voelt ze zich goed genoeg om een uitstapje te maken. Ze heeft vannacht ook best goed gegeten, en daarnet heb ik weer een kuiken neergelegd en daar stortte ze zich meteen op. :biggrin2: De wond onder de staart geneest ook mooi, is mooi droog. Brokjes eet ze niet meer, vers lijkt haar weer beter te smaken dan uit een pakje. Zo hoort het! :D
Anne in Duitsland schreef:Met andere woorden: door de nierinsufficiëntie is ze vatbaarder voor ontstekingen? Of alleen voor ontstekingen in de mond?

Naja, veel maakt het voor mij ook niet uit; ik kijk per dag hoe het met Moeke is en handel daarnaar. Ze is gisteravond in ieder geval naar buiten geweest, want haar vacht was nat van de regen. Blijkbaar voelt ze zich goed genoeg om een uitstapje te maken. Ze heeft vannacht ook best goed gegeten, en daarnet heb ik weer een kuiken neergelegd en daar stortte ze zich meteen op. :biggrin2: De wond onder de staart geneest ook mooi, is mooi droog. Brokjes eet ze niet meer, vers lijkt haar weer beter te smaken dan uit een pakje. Zo hoort het! :D
Vooral voor onstekingen in de mond. Door de niereninsufficiëntie heeft ze veel dorst waardoor ze veel drinkt en daardoor veel gaat plassen. Ze is continue uitgedroogd, haar bekkie wordt gortdroog (haar adem ruikt naar ammoniak) en hierdoor een broedplaats voor bacteriën.

Maar iedere vorm van ontsteking is gevaarlijk voor een nierenkat, daarom is het belangrijk Moeke regelmatig goed te controleren op wondjes zodra ze weer naar buiten komt (als ze dit toelaat).
Anne in Duitsland schreef: buiten geweest, want haar vacht was nat van de regen. Blijkbaar voelt ze zich goed genoeg om een uitstapje te maken.
Pugsley wilde ook tot het laatste moment naar buiten. Wij lieten hem op het laatst niet meer alleen gaan, omdat de kater van de buuf hem de baas was door zijn zwakte. En eigenlijk stond hij zodra hij buiten was weer voor de huisdeur en gaf aan dat hij naar binnen wilde. Zodra hij binnen was, wilde hij weer naar buiten en stond hij huilend bij de deur :'(

Dus wij zijn hem aan zijn tuigje gaan uitlaten. Buiten liep hij van regenplas naar regenplas om te drinken, ook de plassen waar auto's stonden geparkeerd en waarin olie of andere vloeistof van de auto's op dreef. Daarom hebben wij uiteindelijk besloten helemaal niet meer met hem naar buiten te gaan en hem alleen nog op het balkon te laten :'( Maar dat was echt de laatste maand van zijn leven. Hij bleef iedere avond voor de deur zitten huilen...
Mowgli schreef:Vooral voor onstekingen in de mond. Door de niereninsufficiëntie heeft ze veel dorst waardoor ze veel drinkt en daardoor veel gaat plassen. Ze is continue uitgedroogd, haar bekkie wordt gortdroog (haar adem ruikt naar ammoniak) en hierdoor een broedplaats voor bacteriën.

Maar iedere vorm van ontsteking is gevaarlijk voor een nierenkat, daarom is het belangrijk Moeke regelmatig goed te controleren op wondjes zodra ze weer naar buiten komt (als ze dit toelaat).
Maar dat is dus nu allemaal niet meer zo. Wel toen ik voor het eerst met haar naar de da ging, maar toen merkte ik ook echt aan d'r dat ze ziek was. En toen stonk ze naar ammoniak en was ze uitgedroogd. Ze drinkt nu ook niet meer uitzonderlijk veel (ook niet toen ik haar in de kelder had opgesloten vorige week, maar goed, toen had ze ook net weer een infuus gehad).

Ik zie aan haar vacht dat ze niet is uitgedrood momenteel. Op wondjes controleren is niet heel moeilijk bij d'r. Bij het aaien en kroelen geeft ze zelf aan of iets pijn doet of niet. Zo kwam ik er ook achter dat ze een flinke wond onder haar staart had.

Bedankt voor de info, goed om te weten waar ik op moet letten! :-*
Mowgli schreef:Pugsley wilde ook tot het laatste moment naar buiten. Wij lieten hem op het laatst niet meer alleen gaan, omdat de kater van de buuf hem de baas was door zijn zwakte. En eigenlijk stond hij zodra hij buiten was weer voor de huisdeur en gaf aan dat hij naar binnen wilde. Zodra hij binnen was, wilde hij weer naar buiten en stond hij huilend bij de deur :'(

Dus wij zijn hem aan zijn tuigje gaan uitlaten. Buiten liep hij van regenplas naar regenplas om te drinken, ook de plassen waar auto's stonden geparkeerd en waarin olie of andere vloeistof van de auto's op dreef. Daarom hebben wij uiteindelijk besloten helemaal niet meer met hem naar buiten te gaan en hem alleen nog op het balkon te laten :'( Maar dat was echt de laatste maand van zijn leven. Hij bleef iedere avond voor de deur zitten huilen...
De enige deur waar Moeke door naar binnen wil, is die van de keldertrap naar het woongedeelte. :biggrin2: Maar daar staat dan altijd een nieuwsgierige hond of kat te loeren, en dan hoeft ze niet meer. :D

Sneu hoor, dat met Pugsley toen. Je zag toen al wel aan hem dat hij niet in orde was? Ik vind dat het moeilijkste momenteel: Moeke oogt echt niet ziek. Wel oud en wat trager dan zes jaar geleden, maar dat zij d'r vergeven. Ik was zes jaar geleden ook soepeler. :biggrin2: Maar daarom vind ik het dus moeilijk om haar te laten inslapen, ook al kost iedere behandeling weer een hoop geld, terwijl je weet dat het toch alleen maar uitstel is, geen afstel. Ze knapt iedere keer weer zo goed op en is dan zo knuffie en toch lekker kattig ook. Helemaal Moeke!
We plukken dus de dagen maar gewoon verder. :biggrin2:
ik zou haar gewoon goed in de gaten houden en vanaf je merkt dat ze anders doet snel naar de da. Cyc zag er zelfs met crashende nieren nog goed uit, maar slecht eten en wegkruipen waren absoluut niet typisch voor hem en aan dat soort dingen merk je het meestal het snelst. En of ze sneller ontstekingen krijgen: het lijfje is niet meer gezond en dan kan je in het algemeen minder hebben (weerstand,...) Er is inderdaad een verband tussen ontstekingen in de mond en nierfalen, maar welk verband is bij mijn weten niet bekend.

Over behandelen, dat het uitstel is: tja, eten geven is ook uitstel, want uiteindelijk gaan we allemaal dood. Ik vind dat je goed bezig bent. Imo is het moment van inslapen het moment dat ze er geen plezier meer in hebben en jij met redelijke zekerheid kan voorspellen dat het ook niet meer beter zal worden of het lijden niet meer in verhouding staat met de goede momenten die ze nog kunnen krijgen. Dus zolang moeke zich goed voelt, al is het door wat medische hulp, dan is het het volgens mij zeker waard.
frodo quin schreef:ik zou haar gewoon goed in de gaten houden en vanaf je merkt dat ze anders doet snel naar de da. Cyc zag er zelfs met crashende nieren nog goed uit, maar slecht eten en wegkruipen waren absoluut niet typisch voor hem en aan dat soort dingen merk je het meestal het snelst. En of ze sneller ontstekingen krijgen: het lijfje is niet meer gezond en dan kan je in het algemeen minder hebben (weerstand,...) Er is inderdaad een verband tussen ontstekingen in de mond en nierfalen, maar welk verband is bij mijn weten niet bekend.

Over behandelen, dat het uitstel is: tja, eten geven is ook uitstel, want uiteindelijk gaan we allemaal dood. Ik vind dat je goed bezig bent. Imo is het moment van inslapen het moment dat ze er geen plezier meer in hebben en jij met redelijke zekerheid kan voorspellen dat het ook niet meer beter zal worden of het lijden niet meer in verhouding staat met de goede momenten die ze nog kunnen krijgen. Dus zolang moeke zich goed voelt, al is het door wat medische hulp, dan is het het volgens mij zeker waard.

O, maar ik zal haar ook laten behandelen hoor, zolang als ik het idee heb dat ze er nog van opknapt. Alleen is ze natuurlijk eigenlijk wel een zwerfkat, en dan doet het weleens pijn als je voor één behandeling 113 € moet neertellen, zoals vorige week met die staart, terwijl je weet dat het vanwege de niersituatie misschien toch alleen maar een kleine opleving geeft. Maar ach, anderzijds... We hebben (bewust) geen kinderen, en om m'n zuurverdiende centjes nou voor de neven en nichten op te sparen, nah. Dan liever onze Moekepoek nog een paar leuke laatste maanden geven. En wat ik al zei: ik heb het idee dat ze momenteel helemaal niet zo slecht gaat, met d'r nieren. Ik vind 'r lekker eigenwijs weer, en daar heb ik lol aan, om dat te zien!
Oh ik verdenk jou er ook niet van dat je niet goed voor haar zou zorgen hoor :) je toont hier ook dat je wel goed voor haar zorgt :) Medische kosten kunnen wel is pikken inderdaad, maar imo kan je ja geld niet beter besteden dan er iemand een goed gelukkig leven mee bieden. Mijn familie verklaarde mij een paar jaar geleden voor gek dat ik een zwervertje dat bij mijn moeder zat heb opgevangen en in orde gezet terwijl het niet de bedoeling was om haar zelf te houden. Ik kon mij geen betere manier bedenken om het geld van mijn nieuwjaar te spenderen als iemand die hulp nodig heeft er terug boven op te helpen. Ik heb de indruk dat jij ook zo denkt, want dat is exact wat jij voor Moeke doet.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door