En vandaag weer een nieuwe.....
Moderators: koekje, pearlsofpassion
Anne in Duitsland schreef:Zo, de honden zijn met Herr Antje mee naar de slaapkamer, de andere katten zijn buiten. Vrij baan voor Moeke! Die loopt nu wat door de woonkamer, mijn werkkamer en de keuken te struinen. Af en toe krijg ik een purretje als ik haar roep, nu komt ze spinnend een kopje geven.Onvoorstelbaar hoe goed ze weer terugkomt zeg! Alsof ze even een paar dagen buiten gebruik is geweest, maar ondertussen gewoon weer opnieuw opstart ofzo.Ze gaat vrij stabiel momenteel. Wil geen natvoer of brokjes meer maar lust wel wat gemalen barf.
Niet dat ze veel eet, maar goed. Ze verbruikt ook weinig energie. De plek onder haar staart is mooi droog, ziet er goed uit. Als het weer een beetje opknapt, gaat ze misschien ook wel weer naar buiten 's nachts. We hebben een trapje voor het raam gemaakt, zodat ze niet omhoog hoeft te springen naar het kozijn.
![]()
![]()
Weer een dag geplukt.
EliScooby schreef:Onvoorstelbaar hoe goed ze weer terugkomt zeg! Alsof ze even een paar dagen buiten gebruik is geweest, maar ondertussen gewoon weer opnieuw opstart ofzo.
Too schreef:Ik vind haar [en jullie] geweldig!!Geen idee. Zal kijken of ik vanavond even een fotootje kan maken van d'r.
Hebben we haar eigenlijk wel eens gezien?
frodo quin schreef:Mijn vermoeden: nierinsufficiëntie, maar die torenhoge nierwaarden zijn volgens mij het gevolg van ontsteking. Maw de nieren werken niet goed meer en als er dan een ontsteking bij komt crashen ze.+1
Mowgli schreef:+1Met andere woorden: door de nierinsufficiëntie is ze vatbaarder voor ontstekingen? Of alleen voor ontstekingen in de mond?
Juist bij katten met niereninsufficiëntie is het belangrijk het gebit in de gaten te houden, want deze katten hebben meer kans op ontstekingen in de mond, wat dan weer funest voor de nierwaarden is.
Anne in Duitsland schreef:Met andere woorden: door de nierinsufficiëntie is ze vatbaarder voor ontstekingen? Of alleen voor ontstekingen in de mond?Vooral voor onstekingen in de mond. Door de niereninsufficiëntie heeft ze veel dorst waardoor ze veel drinkt en daardoor veel gaat plassen. Ze is continue uitgedroogd, haar bekkie wordt gortdroog (haar adem ruikt naar ammoniak) en hierdoor een broedplaats voor bacteriën.
Naja, veel maakt het voor mij ook niet uit; ik kijk per dag hoe het met Moeke is en handel daarnaar. Ze is gisteravond in ieder geval naar buiten geweest, want haar vacht was nat van de regen. Blijkbaar voelt ze zich goed genoeg om een uitstapje te maken. Ze heeft vannacht ook best goed gegeten, en daarnet heb ik weer een kuiken neergelegd en daar stortte ze zich meteen op.De wond onder de staart geneest ook mooi, is mooi droog. Brokjes eet ze niet meer, vers lijkt haar weer beter te smaken dan uit een pakje. Zo hoort het!
Anne in Duitsland schreef: buiten geweest, want haar vacht was nat van de regen. Blijkbaar voelt ze zich goed genoeg om een uitstapje te maken.Pugsley wilde ook tot het laatste moment naar buiten. Wij lieten hem op het laatst niet meer alleen gaan, omdat de kater van de buuf hem de baas was door zijn zwakte. En eigenlijk stond hij zodra hij buiten was weer voor de huisdeur en gaf aan dat hij naar binnen wilde. Zodra hij binnen was, wilde hij weer naar buiten en stond hij huilend bij de deur
Mowgli schreef:Vooral voor onstekingen in de mond. Door de niereninsufficiëntie heeft ze veel dorst waardoor ze veel drinkt en daardoor veel gaat plassen. Ze is continue uitgedroogd, haar bekkie wordt gortdroog (haar adem ruikt naar ammoniak) en hierdoor een broedplaats voor bacteriën.Maar dat is dus nu allemaal niet meer zo. Wel toen ik voor het eerst met haar naar de da ging, maar toen merkte ik ook echt aan d'r dat ze ziek was. En toen stonk ze naar ammoniak en was ze uitgedroogd. Ze drinkt nu ook niet meer uitzonderlijk veel (ook niet toen ik haar in de kelder had opgesloten vorige week, maar goed, toen had ze ook net weer een infuus gehad).
Maar iedere vorm van ontsteking is gevaarlijk voor een nierenkat, daarom is het belangrijk Moeke regelmatig goed te controleren op wondjes zodra ze weer naar buiten komt (als ze dit toelaat).
Mowgli schreef:Pugsley wilde ook tot het laatste moment naar buiten. Wij lieten hem op het laatst niet meer alleen gaan, omdat de kater van de buuf hem de baas was door zijn zwakte. En eigenlijk stond hij zodra hij buiten was weer voor de huisdeur en gaf aan dat hij naar binnen wilde. Zodra hij binnen was, wilde hij weer naar buiten en stond hij huilend bij de deurDe enige deur waar Moeke door naar binnen wil, is die van de keldertrap naar het woongedeelte.![]()
Dus wij zijn hem aan zijn tuigje gaan uitlaten. Buiten liep hij van regenplas naar regenplas om te drinken, ook de plassen waar auto's stonden geparkeerd en waarin olie of andere vloeistof van de auto's op dreef. Daarom hebben wij uiteindelijk besloten helemaal niet meer met hem naar buiten te gaan en hem alleen nog op het balkon te latenMaar dat was echt de laatste maand van zijn leven. Hij bleef iedere avond voor de deur zitten huilen...
frodo quin schreef:ik zou haar gewoon goed in de gaten houden en vanaf je merkt dat ze anders doet snel naar de da. Cyc zag er zelfs met crashende nieren nog goed uit, maar slecht eten en wegkruipen waren absoluut niet typisch voor hem en aan dat soort dingen merk je het meestal het snelst. En of ze sneller ontstekingen krijgen: het lijfje is niet meer gezond en dan kan je in het algemeen minder hebben (weerstand,...) Er is inderdaad een verband tussen ontstekingen in de mond en nierfalen, maar welk verband is bij mijn weten niet bekend.
Over behandelen, dat het uitstel is: tja, eten geven is ook uitstel, want uiteindelijk gaan we allemaal dood. Ik vind dat je goed bezig bent. Imo is het moment van inslapen het moment dat ze er geen plezier meer in hebben en jij met redelijke zekerheid kan voorspellen dat het ook niet meer beter zal worden of het lijden niet meer in verhouding staat met de goede momenten die ze nog kunnen krijgen. Dus zolang moeke zich goed voelt, al is het door wat medische hulp, dan is het het volgens mij zeker waard.