Moderator: Lizzy
Diego schreef:Bedankt voor je stuk Tom's BordersDit ben ik met je eens. Als je tenminste op tijd erbij bent en beseft dat de klachten ook Weil kunnen zijn en je da om een test vraagt.
Onze 5 honden in de leeftijd van 11 maanden tot 11 jaar vaccineer ik niet en dus ook geen lepto. Ze zitten hier op de boerderij, lopen vrijwel hele dag op het erf te scharrelen en komen in vieze slootjes en graven nesten op van muizen die hier zitten en af en toe zie ik een rat lopen.
Ze vreten de muizen soms op en dan ook gelijk maar het nest erbij..de mafketels![]()
Kerngezond en nooit ergens last van. Ik ga er dus vanuit dat ze tegen een stootje kunnen en een weerstand hebben opgebouwd.
Daarnaast zou ik het erger vinden dat ze ziek zouden worden van de vaccinatie die ze dan zonodig van mij moesten krijgen, dan dat Weil zouden krijgen omdat ik ze niet vaccineer.
Lizzy schreef:Ja, dit is allemaal waar natuurlijk. Totdat je hond er dood aan gaat, aan de ziekte die ie oploopt. Ook dan moet je "overtuigt" of "sterk" genoeg zijn om tegen jezelf te kunnen zeggen "ik heb dit gedaan omdat ik dacht dat dit het beste was voor mijn hond". En ik denk niet dat het mee zal vallen. Maar goed, dat ben je dan aan jezelf en je hond verplicht.... Ik denk dat veel mensen makkelijker kunnen leven met een hond die dood gaat door een enting dan een hond die dood gaat omdat je hem niet geënt hebt.Klopt. De vraag blijft dan natuurlijk ook of je hond met enting niet ziek zou zijn geworden. Want als je ent voor stam a, b, c en d en jou hond krijgt e dan doet die enting natuurlijk niets af.
*Remy* schreef:Twee vragen voor al diegenen die geen lepto meer geënt hebben sinds de komst van L4.Ik vaccineer mijn honden al jaren niet, niet met L2 en niet met L4. Wel 1 keer als ze pup zijn (op 16 en 19 weken), daarna niet meer. En ja, ik maak me ieder jaar weer zorgen als mijn honden het water in springen. Zeker als het veel geregend heeft en het warm is. En ja, ik sta daar wel bij stil. Ik vind ook als je niet vaccineert dat je verdomd goed bewust moet zijn van het feit dat je je honden niet vaccineert en dat je de symptomen echt uit je hoofd moet kennen. Het moet niet zo zijn dat je geen leven hebt als je je honden niet laat vaccineren en stijf staat van de stress. Dan kun je ze beter laten vaccineren. Vind ik.
> Hoe is het bevallen, in die zin, heb je je vaak zorgen gemaakt wanneer je hondje in een vies water sprong of sta je er op een gegeven moment niet meer bij stil?
> Laat je ook in de toekomst geen lepto-vaccinatie meer zetten?Dat weet ik niet. Als er morgen ineens 100 honden in Zoetermeer besmet raken met Lepto en die zijn niet gevaccineerd en de honden die wel gevaccineerd zijn en in dezelfde plas zwemmen zijn niet ziek: wie weet wat ik dan overweeg.
Ps ik heb in maart 2014 mijn honden wel nog met L4 laten vaccineren. Heb afgelopen jaar echter zoveel gelezen over de risico's en de zinloosheid van het vaccin, dat ik heb besloten dat maart 2014 de laatste lepto enting gezet is.
*Remy* schreef:Twee vragen voor al diegenen die geen lepto meer geënt hebben sinds de komst van L4.> Op zich wel bevallen, ik merk eigenlijk geen verschil. Ik maak me niet druk, ik kies hier bewust voor. Mocht hij ziek worden sta ik natuurlijk gisteren al bij de dierenarts
> Hoe is het bevallen, in die zin, heb je je vaak zorgen gemaakt wanneer je hondje in een vies water sprong of sta je er op een gegeven moment niet meer bij stil?
> Laat je ook in de toekomst geen lepto-vaccinatie meer zetten?
Ps ik heb in maart 2014 mijn honden wel nog met L4 laten vaccineren. Heb afgelopen jaar echter zoveel gelezen over de risico's en de zinloosheid van het vaccin, dat ik heb besloten dat maart 2014 de laatste lepto enting gezet is.