Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

we zijn in juli 2015 verhuist naar een huis met 350 m2 grond (in totaal) we komen van in totaal (dus Inc. Huis erop) 70m2 dus ik heb nogal wat verandering.

Ik wil zowel de voortuin als de achtertuin zo eetbaar mogelijk krijgen met in acht neming van de functies van de voor en achtertuin. Voor is bijvoorbeeld ook de garage met oprit en heeft een ontvangst functie, iets wat we niet kunnen veranderen. Achter ontspannen we en eten we in de zomer en de kinderen moeten er kunnen spelen.

Planten die veel onderhoud vergen (eenjarige planten dus) zijn onhandig want die kosten veel tijd. Het idee van permacultuur is dat je er vaste eetbare planten neerzet die daardoor weinig onderhoud behoeven maar wel opbrengst opleveren. Ik vind het een leuke gedachte en probeer er iets mee te doen.

Tot nog toe een begin gemaakt met een braam en een druif in de achtertuin (druif moet voor schaduw op de veranda gaan zorgen) en een fruithaag in de voortuin (blauwe bes en rode bes)
Klinkt zeker heel leuk!

Ik heb een achtertuintje van 2,5 bij 13 meter, waar ik een grasveldje voor Oscar, een voliere voor de vogels, de ingang v/d tuin en schuur en een zitplekje voor ons in nodig heb. Daarom heb ik heel bewust gekozen voor de makkelijke moestuin, waarbij de bak op poten komt. Want ik moet heel slim met de ruimte omgaan, wil alles zijn plekje hebben.

Bij een grotere tuin is het zeker leuk om het zo te doen.
ons huis staat er ook op hé ;) onze achtertuin loopt schuin, bij het huis 8 m breed, achterin dik 6. Hij is 16 diep.

Er zit een gigantische heg van coniferen in die ik als opvulling wil gebruiken in de mogelijkheid te maken verhoogde borders waar we de vaste planten gaan proberen te combineren met principes uit square foot garderen, de ideeën die ook ten grondslag liggen aan de makkelijke moestuin.

Als je via square foot garden googled kom je trouwens veel leuke digitale tuinplanners tegen en zijn er ook leuke appjes voor te vinden.
hannabelgje schreef:Welke zaden hebben jullie bij jelle besteld?
"

Ik heb nog het oude"pakket besteld.
Basilicum,SnijbietVeldsla(Grote NH) NZ Spinazie,Spinazie(giant nobel),pluksla,mini kropsla,stok slaboon,sugarsnaps,peultjesstok snijboon,komkommer,klimcourgette,zonnebloem,bietjes,wortel,rucola,palmkool,reuzenradijs,stam slaboon. ;D ;D
Dreetje schreef:Ik wil graag knoflook uit eigen tuin, hoe kan ik dat het beste doen?
Zorgen dat je pootknoflook hebt en deze bij voorkeur poten op 10 oktober, 10 cm uit elkaar, rijen ook 10 cm uit elkaar. 10/10/10/10 dus. Maar nu kun je ook nog knoflook poten, de bolletjes zullen dan alleen kleiner blijven. Hoe groter de pootteen, hoe groter de bol die je oogst.

http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteel ... /knoflook/

Het belangrijkste is dat je knoflook koopt die niet uit China komt, want die is niet voor het NL klimaat en veel te lang bewaard. Bij sommige toko's verkopen ze knoflook waar je al groene puntjes aan ziet zitten, die kun je nu proberen te poten.
Nynke schreef:Zorgen dat je pootknoflook hebt en deze bij voorkeur poten op 10 oktober, 10 cm uit elkaar, rijen ook 10 cm uit elkaar. 10/10/10/10 dus. Maar nu kun je ook nog knoflook poten, de bolletjes zullen dan alleen kleiner blijven. Hoe groter de pootteen, hoe groter de bol die je oogst.

http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteel ... /knoflook/

Het belangrijkste is dat je knoflook koopt die niet uit China komt, want die is niet voor het NL klimaat en veel te lang bewaard. Bij sommige toko's verkopen ze knoflook waar je al groene puntjes aan ziet zitten, die kun je nu proberen te poten.
Dank je wel Nynke, ook voor de link.
Ik ga me er eens in verdiepen.
hannabelgje schreef:Ik ben ook een beetje aan het kijken waar ik mijn zaadjes vandaan ga halen. Die van Jelle vind ik te duur.
Denk dat wij ze gewoon weer bij de Boerenbond gaan halen. De zaden van Vreekens zijn heel duur en hebben het bij ons echt superslecht gedaan. Aardappelen wordt weer de biologische Carolus. Geweldige opbrengst, geen ziektes, lekkere aardappel en we hebben er precies tot de jaarwisseling van kunnen eten, toen werden ze wat slechter en waren ze ook gewoon op.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door