Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door dinky89
Anne in Duitsland schreef:Ik ga de Milbemax inderdaad gewoon herhalen. In Zweden is dat receptvrij bij de apotheek verkrijgbaar, moet even kijken hoe dat hier in Duitsland is.
Anders is milbemax in Nederland ook gewoon vrij verkrijgbaar bij onder andere dierenwinkels ;)
Door Anne in Zweden
Lizzy schreef:Misschien lees ik het verkeerd over dat invriezen? Wil jij dat artikel anders ook lezen?

Het zou heel goed een andere worm kunnen zijn. Maar als het wel om dezelfde worm gaat: ja, met alle respect maar dan zit je dierenarts er al naast met de behandeling met Milbemax dus zou het me niet verbazen als ze voor de rest ook niet echt zijn/haar huiswerk heeft gemaakt en daarom wat laconiek doet....

Mijn dierenarts doet overigens niet paniekerig hoor. Maar hij is altijd wel reëel en spelt me geen lul-verhaaltjes op de mouw om me maar onwetend en kalm te houden. Ik ben wel in paniek :-X . Maar ja, ze is dan ook mijn mattie!

Ik ben wel benieuwd naar welke worm het nou was! Dus als je in Zweden bent zou ik het wel lief vinden als je het voor me opzoekt :-*
Waar heb je dat ongeveer zien staan? Ik kom alleen dit tegen (maar lees er dan ook vrij snel doorheen, omdat ik eigenlijk moet werken ::) ): "L1 survive well in refrigerated faeces for a week or so, and
serial samples can be stored and pooled for examination on the third day." Oftewel ze kunnen goed overleven in de koelkast, gedurende een week ongeveer. Maar misschien doel je op een ander stuk tekst?

Het kan natuurlijk dat mijn da laks is geweest, maar anderzijds komt longworm in Zweden veel meer voor dan in NL of Duitsland, en dus vermoed ik dat ze er wel vaker mee te maken heeft en dat dit vaker de afdoende behandeling is. En nogmaals, bij Max was in hart en longen niks geks te horen. Hij hoestte alleen maar.

Ik bedoelde ook niet dat jouw da paniekerig doet, ik schrok alleen een beetje van dat 'levensbedreigende worminfectie' van Parelridder. Die indruk kreeg ik nou totaal niet in Zweden, dat longworm iets levensbedreigends is. Maar misschien is men in Zweden juist te laconiek hoor, dat wil ik niet uitsluiten. Al krijg ik uit NLs-talige googleresultaten ook de indruk dat als er nog geen al te graverende symptomen zijn, de worminfectie heel goed en zonder nawerkingen te behandelen is.

Uiteraard zoek ik het in Zweden op, wat Max nou had. Ik moet me al inhouden om niet de buren te bellen (die hebben een sleutel van het huis) en te vragen het papiertje voor me op te zoeken. ;D
Door Anne in Zweden
dinky89 schreef:Anders is milbemax in Nederland ook gewoon vrij verkrijgbaar bij onder andere dierenwinkels ;)
Ik kom alleen op eerste kerstdag in NL, dus dat wordt een uitdaging, om dan een geopende dierenwinkel te vinden. :D

Ik kijk na de kerst wel even in Duitsland. Dank je voor de info hoe dan ook! :-*
Door Lizzy
Anne in Duitsland schreef:Waar heb je dat ongeveer zien staan? Ik kom alleen dit tegen (maar lees er dan ook vrij snel doorheen, omdat ik eigenlijk moet werken ::) ): "L1 survive well in refrigerated faeces for a week or so, and
serial samples can be stored and pooled for examination on the third day." Oftewel ze kunnen goed overleven in de koelkast, gedurende een week ongeveer. Maar misschien doel je op een ander stuk tekst?
Nee, dit is het wel. Leo riep dat het ingevroren kan worden maar hij heeft refrigerated niet goed vertaald.
Maar goed, als dit zo is, dan kun je toch gewoon van 3 dagen poep inzamelen en opsturen?
Het kan natuurlijk dat mijn da laks is geweest, maar anderzijds komt longworm in Zweden veel meer voor dan in NL of Duitsland, en dus vermoed ik dat ze er wel vaker mee te maken heeft en dat dit vaker de afdoende behandeling is. En nogmaals, bij Max was in hart en longen niks geks te horen. Hij hoestte alleen maar.
Ik kan nergens vinden dat het in Zweden vaker voor komt dan in NL....?
Bij zowel Bas Rouge (hier op het forum) en bij Parelridder kwamen ze de hartworm per ongeluk tijdens de mestonderzoeken tegen. Beide honden hadden nul symptomen. En tegen beide is gezegd dat het behandelen gevaar met zich mee brengt. Gevaar op embolie en gevaar op een allergische reactie op het eiwit van de stervende wormen. Ik zou haast denken dat ze dat niet voor niets zeggen. Dat laatste daar kwam mijn DA trouwens ook direct mee want in de literatuur wordt wel geschreven dat honden bij aanvang van de behandeling ook prednison toegediend kunnen krijgen om een allergische reactie te voorkomen.
Ik bedoelde ook niet dat jouw da paniekerig doet, ik schrok alleen een beetje van dat 'levensbedreigende worminfectie' van Parelridder. Die indruk kreeg ik nou totaal niet in Zweden, dat longworm iets levensbedreigends is. Maar misschien is men in Zweden juist te laconiek hoor, dat wil ik niet uitsluiten. Al krijg ik uit NLs-talige googleresultaten ook de indruk dat als er nog geen al te graverende symptomen zijn, de worminfectie heel goed en zonder nawerkingen te behandelen is.
Ik lees ook in diverse artikelen dat de besmetting en de behandeling echt wel dodelijk kan zijn.
Uiteraard zoek ik het in Zweden op, wat Max nou had. Ik moet me al inhouden om niet de buren te bellen (die hebben een sleutel van het huis) en te vragen het papiertje voor me op te zoeken. ;D
Hahahaha, jij wordt al net zo nieuwsgierig als ik dus! Nou ja, je buren bellen is misschien een beetje overdreven :g: :biggrin2:
Door Lizzy
Dit uit het artikel (ik heb nu ook het artikel in het Nederlands):
Een belangrijke beperking van de Baermann test is dat L1 uitscheiding lijkt te zijn intermitterende  (Oliveira ea 2006), en geïnfecteerde honden misschien negatief over faecale onderzoek zijn. Eén Baermann proef wil detecteren hoogstens 50% van geïnfecteerde honden, en hoewel de gevoeligheid kan worden vergroot door periodieke onderzoeken, bijv monsters drie dagen achtereen  (Koch en Willesen 2009), is dit niet altijd praktisch. L1 overleeft goed in gekoelde faeces voor een week of zo, en seriële monsters kunnen worden bewaard en samengevoegd voor het onderzoek op de derde dag. Gezien de beperkingen van fecale diagnose, is het gerechtvaardigd om honden te behandelen met een hoge klinische verdenking van angiostrongylosis (gebaseerd op compatibele geschiedenis, die tekenen en radiografische bevindingen) als Baermann testresultaten negatief zijn.
staat dus haaks op wat Het Woud en de Universiteit van Utrecht schrijft!
Door Anne in Zweden
Lizzy schreef:Nee, dit is het wel. Leo riep dat het ingevroren kan worden maar hij heeft refrigerated niet goed vertaald.
Maar goed, als dit zo is, dan kun je toch gewoon van 3 dagen poep inzamelen en opsturen?

Ik kan nergens vinden dat het in Zweden vaker voor komt dan in NL....?
Bij zowel Bas Rouge (hier op het forum) en bij Parelridder kwamen ze de hartworm per ongeluk tijdens de mestonderzoeken tegen. Beide honden hadden nul symptomen. En tegen beide is gezegd dat het behandelen gevaar met zich mee brengt. Gevaar op embolie en gevaar op een allergische reactie op het eiwit van de stervende wormen. Ik zou haast denken dat ze dat niet voor niets zeggen. Dat laatste daar kwam mijn DA trouwens ook direct mee want in de literatuur wordt wel geschreven dat honden bij aanvang van de behandeling ook prednison toegediend kunnen krijgen om een allergische reactie te voorkomen.

Ik lees ook in diverse artikelen dat de besmetting en de behandeling echt wel dodelijk kan zijn.

Hahahaha, jij wordt al net zo nieuwsgierig als ik dus! Nou ja, je buren bellen is misschien een beetje overdreven :g: :biggrin2:
Dat heb ik Zweden ook gedaan, op instructie van de da: drie dagen poep inzamelen, in de koelkast bewaren en dan opsturen. Maar dus zeker niet invriezen (vermoedelijk overleeft de L1 dat dan weer niet).

Dat het in Zweden meer voorkomt dan elders, heb ik destijds in Zweedse teksten gevonden die ik had gegoogeld. Omdat er in Zweden/Scandinavië meer bossen = meer vossen en andere beestjes zijn. Een vergelijkend onderzoek naar aantallen geïnfecteerde honden heb ik ook niet gezien. En inderdaad, je gaat je afvragen langzamerhand of de longworm in onze streken niet veel vaker voorkomt dan we denken, omdat 'we' nog steeds menen dat je met je hond in de buurt van de Middellandse Zee moet zijn geweest om de Franse hartworm op te kunnen lopen. Misschien is het eerder een kwestie van dat Zweden zich meer bewust is van het gevaar van een longworminfectie. Ik ga dat ook nog navragen.

En ik geloof graag dat ze dat niet voor niets zeggen, dat behandelen gevaar met zich meebrengt, vind dat zelfs ook wel logisch (je hebt het toch over iets wat in het hart speelt, dat lijkt me altijd gevaarlijk), maar het verbaast me gewoon dat er in Zweden veel makkelijker over werd gedaan (1 Milbemax erin, klaar). Er werd ook niet over gelijktijdige toediening van prednison gesproken.

En ja, dodelijk kan het zijn, maar ik heb toch de indruk dat dat alleen in een verdergevorderd stadium van de infectie is, wanneer de hond al sloom etc. geworden is.

Hoe gaat het met Linga nu, trouwens? Merk je iets aan d'r of gaat ze gewoon fluitend door het leven?
Door constance.blokzijl
Nou zijn wij van het voorjaar naar Frankrijk geweest; en ik heb een DA die je absoluut niet op kosten jaagt als het niet hoeft, maar zelfs die heeft me ontworming mee gegeven, geven op de dag van terug komst en 5 weken later nog eens.
Die zei ook al; hartworm wil je echt niet bij je honden en zeker voor een Amerikaanse bulldog zijn ze beide niet jong meer....
Dit was ook de enige keer dat ik, op de sterilisatie na, meer dan €150 kwijt was...

@ Anne; ik kon bij het MCD een stukje vinden over vossenlongworm. Weet niet of dit van toepassing was op Max? Hier staat wel bij dat de behandeling verder gelijk is aan de Franse hartworm, alleen zijn de wormen kleiner. Dus ook met 4 maal met wekelijks interval behandelen....

Succes dames!

Ik snap je paniek dus hoor Lizzy!
Door Parelridder
Lizzy schreef:Waar stuur jij de mest naartoe? (want ik kreeg pas na het weekend de uitslag dus dat schiet dan niet op om daar op te wachten alvorens de volgende op te sturen).

In dat artikel staat trouwens dat de ontlasting van 3 dagen kunt inzamelen (en ondertussen de ontlasting invriezen) en dan in 1 keer kunt opsturen. Heb jij het daar met Rolf over gehad?

Wat ik me ook af vroeg: hoe lang heb jij je hond rustig gehouden na het ingeven van de Milbemax? Betekende dat dat je je hond niet meer mee nam naar het bos? Hoe deed je dat in huis? Deed je dat na iedere pil Milbemax, dus 4 keer achter elkaar?
Ik neem op zondag een monster en stuur het (tegenwoordig) naar Het Woud, eerder naar UKG. Het Woud heeft 't dan op maandag en zet de test meteen in (heb ik gechecked op data ontvangst/uitslag onderzoek). Uitslag van regulier onderzoek volgt dan op dinsdag voormiddag, uitslag van de FH test volgt (wgns de duur van die test) op woensdag, eveneens begin v/d middag. Je kunt dan op woensdag een 2e monster sturen, dat wordt dan donderdag ontvangen en de test ingezet, vrijdag resultaat. Zo nodig/gewenst, stuur je zondag een 3e monster.
Rolf Nijsse heeft me uitgelegd dat het absoluut geen probleem is dat er steeds enkele dagen tussen zitten. Het gaat er om dat het niet steeds in dezelfde mate in de ontlasting zit en daardoor een keer over het hoofd gezien kan worden.
Het in de koelkast bewaren tot verzending is extra zorgvuldig, want dat verlengd de duur dat ze op te sporen zijn (ze moeten nog bewegelijk zijn). Bewaar je de monsters echter enkele dagen koel voor verzending, zodat je er 3 tegelijk kunt sturen, dan blijkt uit onderzoek dat je ondanks de koeling tgv de tijd zoveel leven verliest, dat je net zo veel hebt aan 1 vers gestuurd monster, dan aan de verzameling van 3 opeenvolgende dagen (info Nijsse, die dit heel uitvoerig onderzocht heeft en echt zijn passie heeft in dit soort onderzoek). Onderzoek wees uit dat je het beste vers kunt verzenden tbv de Baermann test en vervolgens 1-2 keer herhalen.

Daantje heeft idd de gehele behandelperiode rustig aan gedaan. Maar ik merkte (tot mijn schrik) ook duidelijk dat de behandeling impact had (van volledig klachtenvrije hond naar snotterige oogjes, kuchje, oorontstekinkje, sneller moe). Ik nam haar niet mee naar het bos, ze liep alleen aangelijnd door de wijk. Geen spel, geen training, geen inspannende dingen. E.e.a. op nadrukkelijk advies van rolf Nijsse. Dus ik zou Linga zéker weerhouden van inspanningen als spel, rennen, zwemmen.. Beperken tot lullige aangelijnde wandelingetjes, niet te lang ook.. Bestwil :( En dat wat nodig is om dat te bereiken, dat moet dan maar. Langs die weg maak je het risico op verstoppingen zo laag mogelijk.
Ik zoek onze ervaringen preciezer voor je op maar heb trammelant met mijn mailbox.. daar heb ik verslagen in zitten (ik ben geweldig begeleid door Rolf en rapporteerde hem regelmatig over het verloop). De zoekfunktie in mijn mailbox ontbreekt en zo nog wat gekkigheden.. Maar ik duik er in zodra ik die mailbox weer normaal gekregen heb!! hopelijk later deze dag!
Zoals ik het me herinner, zijn de eerste 4-5 dagen na inname steeds de pittigste geweest en ging het de laatste week van die maand behandeling weer oké. Desalniettemin heb ik me hier 4 weken aan gehouden. Better safe than sorry..
Door Lizzy
Weet je waar ik nou zo compleet beroerd van word? Dat ik nergens kan vinden hoe lang het duurt voordat de wormen dood beginnen te gaan nadat je Milbemax hebt gegeven. Kortom, wanneer het op z'n gevaarlijkst is. Natuurlijk blijf ik vandaag de hele dag met Linga thuis. En staat de auto startklaar. En Leo slaapt vannacht beneden bij Ling. Maar morgen? Is het morgen ook nog steeds gevaarlijk? Overmorgen? Kan ik 2de kerstdag wel veilig gaan brunchen en de honden thuis laten? (met de webcam aan vanzelfsprekend). En OK, dan heb ik haar 10 dagen rustig gehouden, en daarna dan? En is de 2de Milbemax net zo gevaarlijk als de eerste? En de 3de en de 4de?

Kijk, daar lig ik nou wakker van. En aangezien ik nu al 4 nachten niet heb geslapen, gewoon niet, zou ik best vannacht wel willen slapen. En dat lukt alleen als ik antwoord heb op mijn vragen. En die krijg ik dus niet. Dus hoeveel nachten lig ik dan nog wakker? Tot die 10 dagen voorbij zijn? Je bent dan echt niet benieuwd naar mijn humeur hoor :-X :biggrin2:
Door Parelridder
Anne in Duitsland schreef:En ja, dodelijk kan het zijn, maar ik heb toch de indruk dat dat alleen in een verdergevorderd stadium van de infectie is, wanneer de hond al sloom etc. geworden is.
De ellende is dat je er niet aan ontkomt deze infectie te behandelen - anders wordt de schade tgv deze infectie levensgevaarlijk - maar óók de behandeling is (letterlijk) levensgevaarlijk, doordat deze wormpjes niet via het maag/darm kanaal, maar via de bloedbaan afgevoerd moeten worden. Als dat tot een propje leidt, is dat niet zonder risico. En hoe verder de infectie gevorderd is, wanneer er dus al klachten zijn, hoe groter dat risico. Vandaar ook het dringende advies de hond gedurende de behandeling, zelfs als de hond nog klachtenvrij is, geen inspannende/opwindende dingen te laten doen.

@Lizzy, cardioloog Szatmári (UKG) zei afgelopen juni, toen ik daar o.a. liet controleren of de FH infectie geleid had tot schade, dat er inmiddels een bloedonderzoek bestaat naar Franse Hartworm infectie. Ik heb het nog niet uitgezocht, hoe/waar/kosten.. Maar ik zal hem een mailtje voor je sturen, of ik me dat goed herinner en of hij hier meer info over heeft. Ik laat het je zsm weten!
Door Anne in Zweden
Lizzy schreef:Weet je waar ik nou zo compleet beroerd van word? Dat ik nergens kan vinden hoe lang het duurt voordat de wormen dood beginnen te gaan nadat je Milbemax hebt gegeven. Kortom, wanneer het op z'n gevaarlijkst is. Natuurlijk blijf ik vandaag de hele dag met Linga thuis. En staat de auto startklaar. En Leo slaapt vannacht beneden bij Ling. Maar morgen? Is het morgen ook nog steeds gevaarlijk? Overmorgen? Kan ik 2de kerstdag wel veilig gaan brunchen en de honden thuis laten? (met de webcam aan vanzelfsprekend). En OK, dan heb ik haar 10 dagen rustig gehouden, en daarna dan? En is de 2de Milbemax net zo gevaarlijk als de eerste? En de 3de en de 4de?

Kijk, daar lig ik nou wakker van. En aangezien ik nu al 4 nachten niet heb geslapen, gewoon niet, zou ik best vannacht wel willen slapen. En dat lukt alleen als ik antwoord heb op mijn vragen. En die krijg ik dus niet. Dus hoeveel nachten lig ik dan nog wakker? Tot die 10 dagen voorbij zijn? Je bent dan echt niet benieuwd naar mijn humeur hoor :-X :biggrin2:
Dat weet je da ook niet? Ik kan alleen maar zeggen dat Max dezelfde dag nog ophield met hoesten toen ik hem een Milbemax had gegeven. Dus volgens mij werkt het vrij snel. Maar ja, hoe snel die verrekte wormen worden uitgescheiden, weet ik ook niet. Ik heb aan Max echt helemaal niets vreemds gemerkt in de dagen nadat hij de Milbemax heeft gehad. Hij was gewoon de hele tijd zijn heppiepeppie zelf. Eerlijk gezegd zou ik die hele longworm allang weer vergeten zijn als jij geen zorgen had gekregen om Linga. :-[
Door Parelridder
Lizzy schreef:Weet je waar ik nou zo compleet beroerd van word? Dat ik nergens kan vinden hoe lang het duurt voordat de wormen dood beginnen te gaan nadat je Milbemax hebt gegeven. Kortom, wanneer het op z'n gevaarlijkst is. Natuurlijk blijf ik vandaag de hele dag met Linga thuis. En staat de auto startklaar. En Leo slaapt vannacht beneden bij Ling. Maar morgen? Is het morgen ook nog steeds gevaarlijk? Overmorgen? Kan ik 2de kerstdag wel veilig gaan brunchen en de honden thuis laten? (met de webcam aan vanzelfsprekend). En OK, dan heb ik haar 10 dagen rustig gehouden, en daarna dan? En is de 2de Milbemax net zo gevaarlijk als de eerste? En de 3de en de 4de?

Oke, dat kan ik gedeeltelijk uit mijn hoofd wel vertellen: Het is zéker de eerste 4 dagen na iedere inname sterk werkend. Ik meen dat Milbemax officieel 5 dagen door werkt. Je geeft het wekelijks vanuit de gedachte dat het 4 weken lang alsmaar door werkt, in die zin is er niet zo iets als een risicovrije dag.
Je geeft 4 maal vanuit het feit dat het dus zelfs in week 4 mógelijk nog nodig is. In die zin blijft het dus t/m die week van belang haar rustig te houden, is het risico nog niet voorbij. Desalniettemin, neemt het risico natuurlijk wel af, immers: je hebt al weken bestreden!
Persoonlijk zou ik haar niet zonder toezicht laten deze eerste week. Het zal vast overbodig zijn, het moet maar net mis gaan in net die uurtjes brunchen, maar goed.. De stevigste klachten van behandeling had mijn maatje zonder twijfel gedurende de eerste weken en je moet er níet aan denken dat het met alle goede zorgen, net tijdens je uitje mis gaat. Iemand die even bij jou in huis een boekje wil lezen, een filmpje kijken.. Iemand die daardoor de da bellen kan, mócht dat onverhoopt (en net dán) nodig zijn? Dan ben je tenminste ook écht lekker brunchen..
Door Lizzy
Parelridder schreef:Oke, dat kan ik gedeeltelijk uit mijn hoofd wel vertellen: Het is zéker de eerste 4 dagen na iedere inname sterk werkend. Ik meen dat Milbemax officieel 5 dagen door werkt. Je geeft het wekelijks vanuit de gedachte dat het 4 weken lang alsmaar door werkt, in die zin is er niet zo iets als een risicovrije dag.
Je geeft 4 maal vanuit het feit dat het dus zelfs in week 4 mógelijk nog nodig is. In die zin blijft het dus t/m die week van belang haar rustig te houden, is het risico nog niet voorbij. Desalniettemin, neemt het risico natuurlijk wel af, immers: je hebt al weken bestreden!
Persoonlijk zou ik haar niet zonder toezicht laten deze eerste week. Het zal vast overbodig zijn, het moet maar net mis gaan in net die uurtjes brunchen, maar goed.. De stevigste klachten van behandeling had mijn maatje zonder twijfel gedurende de eerste weken en je moet er níet aan denken dat het met alle goede zorgen, net tijdens je uitje mis gaat. Iemand die even bij jou in huis een boekje wil lezen, een filmpje kijken.. Iemand die daardoor de da bellen kan, mócht dat onverhoopt (en net dán) nodig zijn? Dan ben je tenminste ook écht lekker brunchen..
Naaah, met de kerst oppas vinden is natuurlijk niet te doen... OK, ik ga dat gewoon afbellen, het is niet anders. En weet je wat ik me ineens ook realiseer: Oud & Nieuw komt eraan! Nou is Linga helemaal om de donder niet bang. Maar ja gut, ze zal ook niet niks merken van dat geknal....

En ja, verder heb ik natuurlijk wel een praktisch probleem. Leo moet gewoon werken. En ik moet toch ook mijn andere honden uitlaten :-\
Door Parelridder
Lizzy schreef:Naaah, met de kerst oppas vinden is natuurlijk niet te doen... OK, ik ga dat gewoon afbellen, het is niet anders. En weet je wat ik me ineens ook realiseer: Oud & Nieuw komt eraan! Nou is Linga helemaal om de donder niet bang. Maar ja gut, ze zal ook niet niks merken van dat geknal....

En ja, verder heb ik natuurlijk wel een praktisch probleem. Leo moet gewoon werken. En ik moet toch ook mijn andere honden uitlaten :-\
Het is zoals het is.. Makkelijk gezegd, breek me de bek niet open, maar sommige dingen kún je niet veranderen en dan moeten we maar gewoon vertrouwen op dat het goed gaat.
Als je n.a.v. de behandeling klachten ziet ontstaan die je niet vertrouwt, dan vind je een oplossing voor die nou eenmaal onvermijdelijke afwezigheid, dat weet ik zéker. Als er op zich niks engs gebeurd, ze wat rustiger is, misschien ook iets als een snotoogje, maar geen enge dingen, dan zou ik haar uit laten vóór de anderen in de hoop dat ze dan rustig is terwijl je met de anderen op pad gaat. En in kalmte loopt ze gewoon de minste risico's..
Als Linga nooit last heeft van vuurwerk, zou ik haar er dit jaar ook niets voor geven. Alles wat je eventueel geve kunt, zu je toch eerst op effect moeten uitproberen, want het kan ook altijd ongunstig werken, verschilt toch van hond tot hond. En als je nu iets geeft wat hetzij idd kalmeert, hetzij onbedoeld omgekeerd werkt, dan weet je tgv de huidige behandeling niet of het iets te maken heeft met dat middel of dat ze zich niet goed voelt tgv de FH behandeling.. Belangrijker dat je weet of het al dan niet iets te maken heeft met de FH behandeling, dan eventuele lichte stress van vuurwerk verminderen, waar ze alle vorige jaren ook moeiteloos doorheen kwam. Ze bikkelt daar vast weer goed doorheen!!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door