Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Anne in Zweden
Lizzy schreef:Nou dit dus precies. Linga heeft al symptomen, ze hoest....

We zijn net terug van onze DA. We hebben een bloed onderzoekje laten doen om te kijken of alles van binnen nog goed werkt en we gaan morgen, zodra de praktijk de deuren opent, de eerste pil Milbemax geven.

Ik zal je zeggen dat ik er hard over twijfel om alle 3 mijn andere honden en ook Linga in de toekomst preventief te gaan ontwormen met Milbemax :-X . Want voor het mooie zijn nu eigenlijk te laat. Ze hoest al. Maar ja, verder heeft ze geen symptomen en hoe hadden we anders moeten weten dat ze deze hartworm heeft? Ik doe nog wel 2 keer per jaar een preventief hartwormonderzoek :-X
Hoesten deed Max ook, maar dat was na één Milbemax dus voorbij. Op welke termijn zouden de klachten zoals hierboven beschreven dan moeten optreden, weet je daar iets over? Mijn da (dit was in Zweden trouwens) heeft niets over een dergelijk risico gezegd. Maar goed, bij Max hoorde ze ook niets in hart en longen; jouw Linga had een knispergeluid ergens, als ik het goed heb begrepen? En ik weet dus ook niet of Max de Franse hartworm had (die Angiodinges) of een andere soort. De uitslag van het lab ligt ook nog in een bureaula in Zweden, kan ik dus niet nakijken nu.

Hoe dan ook, ik duim hard dat het allemaal met een sisser afloopt. En wat het preventieve ontwormen betreft, tja. Ik heb dat ook zitten overwegen, na dit gedoe met Max. We hebben er gewoon geen zicht op, of er slakjes lopen op de grassprieten die onze honden eten. Dat risico is altijd aanwezig. Gek genoeg echter hebben we allebei maar één hond van de drie/vier die longworm heeft ontwikkeld, terwijl de anderen in dezelfde omgeving rondlopen en aan dezelfde grassprieten knabbelen. Heel vreemd.
Door Anne in Zweden
Anne in Duitsland schreef:O, da's een andere dan de 'mijne' inderdaad. En waar bestaat de behandeling dan uit?

Edit: Nou weet ik het niet meer zeker. Maar je behandelt dus niet met Milbemax?

Edit 2: komt het gevaar door dit verhaal? "Behandeling
Wanneer de Franse hartworm op tijd wordt vastgesteld kan er na de behandeling restloos herstel optreden. De parasiet kan worden bestreden met Milbemax ® tabletten. Dit is een tablet die ook wordt gebruikt om honden en katten te ontwormen.

In een later stadium van de ziekte kan de behandeling moeilijker zijn. Wanneer er veel wormen in de rechter harthelft aanwezig zijn kan het gevaarlijk zijn om deze te bestrijden. De dode wormen kunnen namelijk in de bloedbaan terechtkomen en de bloedvaten verstoppen. Door een verstopping van een bloedvat (embolie) kan de hond overlijden.

Wanneer de parasiet met succes is bestreden in een later stadium van de ziekte kan het zijn dat de schade aan het hart en de longen niet geheel herstelt. Er is dan vaak medicatie nodig om de hond te ondersteunen, zoals hartmedicatie of ontstekingsremmers. Dit kan worden vastgesteld met behulp van röntgenfoto’s en/of een hartecho. Er zullen dus meerdere controles nodig zijn om het effect van de behandeling te controleren. In sommige gevallen is levenslange ondersteuning noodzakelijk. Als de ziekte te ver gevorderd is kan het soms beter zijn om de hond in te laten slapen."
"Op tijd vaststellen" - zou dat niet de fase van alleen maar hoesten zijn, zonder verdere symptomen? Zodat er dus volledig herstel mogelijk is nog als de hond alleen maar in de hoestfase heeft gezeten?

"In een later stadium" - dan zijn er blijkbaar veel wormen in de rechter harthelft; zouden er dan ook al andere symptomen dan alleen hoesten zijn (sloomheid etc.)? Ik las dat de wormen op een röntgenfoto niet te zien zijn, maar misschien met een echo oid?

Het grootste risico zit 'm in de mogelijke embolie door verstopping van een bloedvat met wormen. Zouden bloedverdunnende middelen dat risico kunnen verkleinen, in combinatie met ontworming?
Door zurca
Getverdegetver Lizzy....
Natuurlijk is een worm "fijner" dan tumoren maar de bestrijding van deze wormen is idd. niet echt om over te juigen. Toen ik Ziggy verdacht hiervan heb ik contact gehad met mijn DA en zij nemen een hond voor behandeling van hartworm zelfs op. Om idd. bij een ongewenste reactie gelijk in te kunnen grijpen.

Ik wens je veel sterkte toe en hoop en duim heel hard dat de behandeling, probleemloos, gaat aanslaan bij Linga :-* :-* :bigarmhug:

Herstel... ik ben mezelf even gaan teruglezen. Mijn DA neemt een hond op met franse hartworm, dus de worm die door zandvliegjes wordt overgebracht en hier in NL (nog) niet voorkomt. De worm die Linga heeft is de longworm en wordt door vos/slak/kikker overgebracht. Behandeling daarvan is ook niet zonder risico maar niet zo heftig als bij de franse hartworm...
Door Anne in Zweden
zurca schreef:Getverdegetver Lizzy....
Natuurlijk is een worm "fijner" dan tumoren maar de bestrijding van deze wormen is idd. niet echt om over te juigen. Toen ik Ziggy verdacht hiervan heb ik contact gehad met mijn DA en zij nemen een hond voor behandeling van hartworm zelfs op. Om idd. bij een ongewenste reactie gelijk in te kunnen grijpen.

Ik wens je veel sterkte toe en hoop en duim heel hard dat de behandeling, probleemloos, gaat aanslaan bij Linga :-* :-* :bigarmhug:

Herstel... ik ben mezelf even gaan teruglezen. Mijn DA neemt een hond op met franse hartworm, dus de worm die door zandvliegjes wordt overgebracht en hier in NL (nog) niet voorkomt. De worm die Linga heeft is de longworm en wordt door vos/slak/kikker overgebracht. Behandeling daarvan is ook niet zonder risico maar niet zo heftig als bij de franse hartworm...
Angiostrongylus vasorum is hetzelfde als de Franse hartworm, als ik het goed heb begrepen (google).
Door zurca
Anne in Duitsland schreef:Angiostrongylus vasorum is hetzelfde als de Franse hartworm, als ik het goed heb begrepen (google).
Ja je hebt gelijk, die namen voor de verschillende soorten hart/longworm zijn niet echt makkelijk/duidelijk...

De echte hartworm,Dirofilaria immitis, wordt overgedragen via muggen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Hartworm
De longworm, Angiostrongylus vasorum, wordt overgedragen via vos/kikker/slak.
Door Anne in Zweden
Ik ben wat aan het googelen op behandelmethoden, maar tjongejonge, het verschilt echt per document dat ik open. En mijn eigen da in Zweden zei weer dat ik maar één keer hoefde te ontwormen met Milbemax. Terwijl ik op veel plaatsen lees dat er een langere behandeling nodig is om zeker te zijn. Lastig hoor. :-\ Ik ga toch voorlopig ook maar vier keer per jaar een rondje Milbemax doen. Ze hebben er geen last van, en we wonen zowel in Duitsland en zeker in Zweden in een gebied waar veel vossen voorkomen. Met twee honden van 12 en bijna 12 ga ik het risico op hartworm maar niet meer nemen.
Door Lizzy
Anne in Duitsland schreef:Ik ben wat aan het googelen op behandelmethoden, maar tjongejonge, het verschilt echt per document dat ik open. En mijn eigen da in Zweden zei weer dat ik maar één keer hoefde te ontwormen met Milbemax. Terwijl ik op veel plaatsen lees dat er een langere behandeling nodig is om zeker te zijn. Lastig hoor. :-\ Ik ga toch voorlopig ook maar vier keer per jaar een rondje Milbemax doen. Ze hebben er geen last van, en we wonen zowel in Duitsland en zeker in Zweden in een gebied waar veel vossen voorkomen. Met twee honden van 12 en bijna 12 ga ik het risico op hartworm maar niet meer nemen.
Ik moet 1 keer per week een dosis Milbemax geven, 4 weken achter elkaar.
Door Anne in Zweden
Lizzy schreef:Ik moet 1 keer per week een dosis Milbemax geven, 4 weken achter elkaar.
Dat is meestal het advies dat ik tegenkom op internet. Gek dat Max maar 1 keer hoefde (en ik heb dat nog twee keer nagevraagd toen bij de da).

Naja. Is nu dan ook duidelijk dat de rare vlekken op de foto's door de longworm worden veroorzaakt?
Door MargaS
Misschien raar gedacht maar komt voort uit wat ik gezien heb bij paarden. Als je een halve dosering geeft zodat niet alle wormen in één keer dood gaan en voor een opstopping kunnen zorgen? Of is één worm al genoeg?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door