Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Mischa
sheela schreef: Mischa,

Fijn dat je schatjes er goed bij varen. Is niet leuk om ze te zien lijden.
Maar ik merk ook op dat zelfs al staat de deur wagenwijd open ze toch nog binnen plassen. Wel practisch altijd op dezelfde plaatsen. Ik denk dat telkens als hun geur verwijderd wordt door mijn zeepsopje ze de behoefte hebben hun territorium nog eens te markeren.
Het sproeien is feitelijk begonnen toen hier op korte periode meerdere volwassen katten werden afgeleverd.
Ik heb 4 katten die aangeven als ze buiten willen, dan beginnen ze aan de deur te miauwen. Maar als het even niet gaat dan leggen ze zich erbij neer en slapen ze.
Hoi Sheela,

Dan is het denk ik niet de kift dat ze niet naar buiten kunnen.

Ik denk eerder dat de sproeiende katten erg onder de indruk waren van dat nieuwe volk dat ooit binnenkwam en zo hun onzekerheid hebben willen compenseren. Misschien dat een homeopatisch arts er iets mee kan met een middeltje dat hun zelfvertrouwen een beetje oppept. Nou moet ik wel zeggen dat ik vooral verstand heb van mijn eigen katten en niet katten in het algemeen, dus misschien zit ik er helemaal naast. 8)

Als ze echt tegen de muur sproeien kun je op die plaatsen eens zilverpapier tegen de muur plaatsen. Ik heb weleens gehoord dat ze zich dan rotschrikken van het geluid dat het maakt als ze daar tegenaan sproeien. Wie weet ook iets om te proberen?

Groetjes
Door sheela
Dag Mischa,

Vervelende vrouw ben ik toch :-[
Ik vind het een schitterend idee, maar dan vrees ik dat ik wel op een 15-tal plaatsen dat zilverpapier moet hangen en op deuren (allerhande van kamers, kasten, afwasmachine..), zetels, enz.... Ik vrees ook dat ze het dan ergens anders gaan doen.
Ik ga het nog eens voorstellen aan de enige echte homeopatische DA, maar die zei al er een paar weg te doen om zo de druk te verminderen. :-\
Ik vrees dat ik en zij er zullen moeten mee leven.

Bedankt voor de tips,
Sheela
Door Mevroi Kruim
De mijne deden dat (binnen overal sproeien) toen ze blaasgruis en blaasontstekingen hadden, van de brokken. Ik dacht ook dat het de druk was van teveel katten (5) en ook nog honden, maar nadat ik ben overgegaan op barf was het afgelopen, geen problemen meer.
Bij mij kunnen ze overigens naar buiten als ze dat willen, 4 gaan uit, eentje vind het buiten eng en blijft bijna altijd binnen. Of gaat heel voorzichtig even de tuin in en verdwaalt dan :-X maarja, ze is ook al bijna 15.
Twee van de katten gaan 's avonds mee honden uitlaten, ze vinden dat mensen dat niet goed kunnen en dat ze dus toezicht moeten houden 8)
Door sheela
Hallo Kruimel,

Ik denk niet dat ze blaasgruis hebben of een ontsteking. Ik zie geen bloedsporen en ze zijn onderzocht geweest door de hoeopatische DA. Ik ga stilletjes aan over naar versvoer, sommige katten hoeven het nog echt niet. Ik zal naar Valkenburg of Weert moeten gaan om daar Carnibest of Bandit of zo te kopen. Eerst uitproberen en dan maar in grote hoeveelheden kopen.
Ik hoop dat ze er dan vanaf geraken.

Grappig dat sommige katten zo hun baasje kunnen volgen bij het uitlaten van de honden. Zou ik best eens willen zien :)
Maar kunnen ze de straat op? Daar is het niet druk van de auto's ed?

Bedankt voor de tip.
Door Mevroi Kruim
Hoi Sheela

Ja, ik nam ook al aan dat je ze eerst door de da had laten onderzoeken, en blaas/nierproblemen is het eerste waar ze dan naar kijken. Dee ik dus ook met mijn in huis plassers, en niks aan de hand volgens de da. En het plassen ging door ... en door .... totdat er op een gegeven moment wel bloed in zat, en ik de hele bubs maar weer eens op de plastic korreltjes zette en toen bleek dat 3 van de 5 (en 1 was niet de onderzoeken) wel degelijk ontstekingen en gruis hadden. Het feit dat de plasproblemen opgelost waren nadat ik ze had overgezet (met grof geweld 8)) op barf en de urine daarna perfect was gaf mij de overtuiging dat die blaas/nierproblemen ook de oorspronkelijke oorzaak waren, ook al in een stadium dat de da er niets van kon vinden. Bij dat eerste onderzoek had de da overigens niet de pH van de urine gemeten, jammer genoeg, alleen naar gruis en ontsteking gekeken. Ik denk dat er misschien fijn gruis in de urine xat dat de da niet heeft opgemerkt, of dat de te hoge pH kleine irritaties of ontstekingkjes heeft veroorzaakt die bij een routine onderzoek niet te vinden waren. Maar da's mijn theorie.

Oja, over de hondenuitlaatdienst: wij wonen in een rustige wijk, maar er zijn natuurlijk ook 's avonds laat nog wel auto's op straat. Da's inderdaad wel eens griezelig, maar de katten zijn inmiddels zo oud dat ik denk dat ze wel weten hoe ze met verkeer om moeten gaan. Ze letten er ook heel goed op en bij twijfel verdwijnen ze in tuinen of wachten ons op de terugweg op. Ik heb in het verleden ook wel een kat verloren door een aanrijding, en dan was verschrikkelijk, maar ik heb toen toch besloten dat ik ze de vrijheid niet wilde ontnemen. Gelukkig is het tot nu toe goed gegaan *afkloppen*
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op wo 11 mei 2005, 09:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sheela
Loeka,

Ik ga jou nog eens lastig vallen, maar je sprak over schrikdraad speciaal voor honden en katten.
Hoe zit dat ineen. Gisteren was ik bij een handelaar en die zei dat de schrikdraad die hij verkocht niet geschikt was voor katten omdat die toch er kunnen over springen.
Mijn tuin is volledig omheind met zo'n hoge draad tot ongeveer 1.50, maar op sommige plaatsen kunnen ze via bomen (de vorige eigenaars hebben als haag een hele resem coniferen gezet) over die draad en langs 2 bomen kunnen het dak op. Ik probeer van alles uit om die uit de bomen te houden maar dat is niet handig. Daarom dacht ik als ik van die schrikdraad op het dak kan zetten dan kunnen er er niet meer in. Maar hoe zit dat nu? Volgens de verkoper moeten de katten in contact staan met de grond en die schrikdraad ook.
Door Loeka
sheela schreef: Loeka,

Ik ga jou nog eens lastig vallen, maar je sprak over schrikdraad speciaal voor honden en katten.
Hoe zit dat ineen. Gisteren was ik bij een handelaar en die zei dat de schrikdraad die hij verkocht niet geschikt was voor katten omdat die toch er kunnen over springen.
Mijn tuin is volledig omheind met zo'n hoge draad tot ongeveer 1.50, maar op sommige plaatsen kunnen ze via bomen (de vorige eigenaars hebben als haag een hele resem coniferen gezet) over die draad en langs 2 bomen kunnen het dak op. Ik probeer van alles uit om die uit de bomen te houden maar dat is niet handig. Daarom dacht ik als ik van die schrikdraad op het dak kan zetten dan kunnen er er niet meer in. Maar hoe zit dat nu? Volgens de verkoper moeten de katten in contact staan met de grond en die schrikdraad ook.
"Gewoon" schrikdraad voor vee wil je niet gebruiken, dat geeft een veel te grote schok :o 8)

En het klopt dat je moet aarden. Ik heb dat gedaan door een brede reep kippengaas te verbinden met een aardepen die ik de grond ingeslagen heb. Als de katten bij mij tegen het gaas op klimmen gaan ze altijd via dat geaarde kippengaas. Je kunt ipv 1 draad met spanning, ook 2 draden spannen(of meer). De ene met spanning en de onderste met aarde.
Dat verbinden doe je gewoon met zo'n electriciteitsdraad die te koop zijn bij de doe-het-zelf winkels.
Voor plaatjes en tekeningen kun je eens kijken op: http://www.koltec.nl/index2.php?mens=1&ln=10&hg=20

en op: http://members.chello.nl/j.visser08/schrikdraad/
Door sheela
Loeka,

Oef, er kan toch iets gedaan worden. Vandaag dacht ik dat mijn Heilige Birmaan vriendelijk aan het rondkuieren was, toen ik hem plots zag in het ex-kippenhok. Vandaaruit kan hij gemakkelijk een boom in en zo uit de tuin.
Ik weet niet hoe hij er is binnengeraakt, maar hier zijn 2 katten van de buren die hier zonder problemen binnen en buiten kunnen. Die geven natuurlijk het voorbeeld aan de mijn katten. Die klimmen gewoon op het ijzeren rooster van de omheining. En dan die man die de omheining gezet heeft maar zeggen dat katten daar onmogelijk kunnen opklimmen ::)
Loeka, je hebt par hasard geen fotootje van je maaksel.
Heb jij dat zelf gemaakt? Voor mij is het allemaal chinees! Al die soorten apparaten, draden, isolatoren, ed... Hopelijk begrijpt mijn man het.

Bedankt en nog eens bedankt!!
Laatst gewijzigd door sheela op do 12 mei 2005, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Loeka
Het is een kant-en-klaar doe-het-zelf pakket, met een duidelijke gebruiksaanwijzing. Ik kwam er in eerst ook niet uit. Maar de fabrikant van die Miniguard kun je bellen, dan wordt je goed geholpen.

Ik zal eens kijken of ik een duidelijke foto's van mijn maaksel kan maken. En hoe ik die hier krijg... :-\
Door Mevroi Kruim
Hee, wat een slim systeem! Ik kende eigenlijk alleen de PetSafe en daarbij moeten ze halsbandjes om. Dat is een systeem waarbij je een draad ingraaft in de grond, de dieren (honden of katten) krijgen een halsband met contacten om en als ze dichtbij de draad komen krijgen ze eerst een waarschuwingspiepje en dan een schok. Maar dat werk natuurlijk niet in bomen, en ik ben niet zo blij met de combinatie katten en halsbanden. Dit klinkt echt goed!
Door An
Een omheining van 1.50 m daar springen ze toch zelfs zo op joh! Bij mijn ouders was achteraan de tuin een muur van goh die moet zeker 2.5 meter zijn. Daar gingen de katten met gemak over, die liepen gewoon een stuk tegen de muur omhoog.
Door sheela
Loeka,

Miniguard, is dat het toestel dat je gebruikt? Nu ik woon in België. Misschien dat ze het opsturen.. Heb jij een mail-adres of een telefoonnummer?
Ik kan je moeilijk helpen met die foto's. Heb je een scanner? De foto kan je scannen,opslaan en dan copiëren en plakken op het forum. Enfin zo zou ik het doen maar of het zou lukken is een ander paar mouwen ;)
Loeka, ik heb op internet gesurft en daar zei iemand dat haar kat daar is blijven aanhangen met zo'n schrikdraad. Misschien stond die niet goed afgesteld.
Hoe lang heb jij je constructie? Is het al ooit uitgevallen, want dat heb ik ook al gelezen? Heb jij al zo'n schokje gevoeld? Want voor een kat is dat toch nog erger, veel kleiner.

Kruimel, ik ken dat systeem van jou, maar ik durfde dat ook niet zo te gebruiken. Ik dacht dat het niet zou goed zijn omdat het hun eigen electro-magnetisch veld zou storen. Maar ja, meer weet ik er ook niet over.

An, ja maar die 2 toeristjes die klimmen ook over die omheining van 2,5 meter. Enfin die staat er maar langs één kant, de buren hebben de kosten gedeeld.
Kwam toch gauw op 3000 euro om die te plaatsen. Als ik de rest van de tuin moet doen komt daar zeker nog eens 6000 euro bij en als ik dan zie dat er toch katten zijn die daar nog over kunnen.
Ik weet dat 1,5 m te laag is, over springen doen ze wel niet, toch nog nooit gezien, maar er wel opklauteren.
Door An
sheela schreef:
An, ja maar die 2 toeristjes die klimmen ook over die omheining van 2,5 meter. Enfin die staat er maar langs één kant, de buren hebben de kosten gedeeld.
Kwam toch gauw op 3000 euro om die te plaatsen. Als ik de rest van de tuin moet doen komt daar zeker nog eens 6000 euro bij en als ik dan zie dat er toch katten zijn die daar nog over kunnen.
Ik weet dat 1,5 m te laag is, over springen doen ze wel niet, toch nog nooit gezien, maar er wel opklauteren.
Ja dat bedoel ik ;)
Door Anneke V
Wij hebben 2 katten, onze kater Frisky is nu 1jaar & half en onze kattin Gizmo is 4 jaar. Het zijn allebei binnenhuiskatten met een kattenren buiten, maar ze gaan niet dagelijks in hun kattenren hoor.
Ze vinden dit prima & wij ook....Als er een raam openstaat gaan ze wel voor het vliegenraam zitten & dan loeren ze naar alles wat beweegt buiten.
Door Nelly
Mijn beide oude katers van 15 jaar hebben eigenlijk altijd in een kattenren (en binnen) gewoond. Totdat ik dit voorjaar ineens vond dat dat onzin was. Ik bedoel, ik woon hier in een soort recreatiepark; er loopt aan 1 kant van m'n huis een weggetje waar maar 15 km/u gereden mag worden. Aan de andere kant grenst m'n (redelijk grote) tuin aan bos, veld en weiland. Wat wil een kat nog meer? Maar ik was ook nogal getraumatiseerd doordat in vorige huizen vrij vaak katten van me werden doodgereden. Heb ik me nu maar eens overheen gezet. En ik merk dat ze het echt fijn vinden om de vrijheid te hebben hoor. Vooral Mistral, die l*lt de oren van m'n kop! ;D Als Simply Red hier straks komt wonen en eenmaal gewend is en weet waar hij woont, mag hij ook vrij buiten hoor!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door