Om terug te komen om de kaas. Ik ben ook een enorme laaskop, kaas is heerlijk, met name harde kazen.
MAAR ik lust juist geen pizza omdat er zoveel gesmolten kaas op zit. Gesmolten kaas vind ik niet zo lekker. Een beetje parmezaan op de spagettisaus kan wel, maar niet te veel
Dus conclusie, je kunt wel te veel kaas hebben
Ik heb het wel iets aangepast qua ingrediënten, omdat er met name veel te veel zout wordt verwerkt (3 theelepels, met het maatje van de bbm is dat in totaal 15,6 gram!!!) en het recept teveel water voorschrijft. Verder alle lepels (behalve honing en olie) en ml. omgerekend naar gewicht:
350 gr. biologische volkoren speltmeel
150 gram biologische speltmeel type 1050 of type 650 (afhankelijk van wat ik in de winkel kan kopen)
10,4 gram zeezout
50 gram biologische zonnebloempitten (+ extra zonnebloempitten voor op de bodem van het bakblik en voor bovenop het brood)
50 gram biologische pompoenpitten
40 gram biologische sesamzaad
40 gram biologische lijnzaad
350 - 380 gram lauw water (niet meteen al het water door het deeg mengen, hou een beetje over zodat je tijdens het kneden eventueel nog wat vocht kunt toevoegen)
1 pakje (9 gram) biologische instant gist (Alnatura, Trockenhefe), of 7 gram "normale" instant gist
1 eetlepel biologische honing
4 eetlepels zonnebloemolie
Ik laat de Magimix 5200XL het "vieze" werk doen en het meel, gist en het grootste deel van het water met honing en olie mengen. Als de ingrediënten enigszins vermengd zijn, neem ik het "deeg" uit de machine en ga handmatig verder, kneed dan het zout en de zaden en de pitten door het deeg en voeg eventueel de rest van het water toe tot ik een mooi vliesje van het deeg kan trekken (
Dan stort ik het deeg op een licht met olie ingevet aanrechtblad, maak het plat en rol het op ter breedte van mijn broodvorm (emaille 25 cm-vorm van Oetker).
De broodvorm is ingevet met boter, de bodem heb ik bedekt met zonnebloempitten. Ik leg de deegrol met de naad naar beneden in de vorm, maak het licht vochtig met water alvorens ik de bovenkant rijk me zonnebloempitten bestrooi en deze licht aandruk.
Verder volg ik het recept, maar bak het brood maar 40-45 minuten op de onderste richel van de oven.
Goed opletten dat de onderkant niet verbrandt (ik heb onderin mijn oven een bakplaat, om dit te voorkomen, maar je kunt ook het brood omhoog verplaatsen). Als de bovenkant van het brood te donker wordt, deze afdekken met aluminiumfolie.
70 graden is officieel te warm om een deeg te laten rijzen. Ik wil echter snel en zonder veel "hickhack" brood hebben als ik moet werken, dus volg ik meestal het recept wat het rijzen betreft.
Je kunt er ook voor kiezen het deeg eerst in de kom afgedekt te laten rijzen (ca. een uur of tot het verdubbeld is), dan op een aanrechtblad doorslaan (=de lucht uit het deeg drukken, niet kneden), dan een bal vormen en 20 minuten laten rusten.
Dan het deeg tot een lap uitrollen of drukken ter breedte van de bakvorm, oprollen, in de bakvorm doen en nog eens een uur laten rijzen en dan het brood bakken.
Laatst gewijzigd door Mowgli op vr 23 okt 2015, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Oo dankje
Ga ik eens volgende week proberen. Heb zo wat alles, zelfs mijn keukenmachine heeft een ( nog nooit gebruikte) kneedhaak.
Heb alleen geen vorm, maar heb je een vorm nodig voor brood dan?