Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Vanavond eten we andijvie uit de moestuin en morgen iets met 2 suikermaiskolven, ik weet nog niet wat  :-\ :-\ 

De paksoy en Chinese kool staan er prima bij  :)

Gisteren courgettesoep, 10 porties, gemaakt van courgettes uit eigen tuin en 2 van de werklocatie. 
Ligaa schreef: Al mijn spruiten worden aangevreten door koolrupsen, bah. En dan heb ik het niet over 5 die je er met de hand af kan plukken, maar soms wel 100 tegelijk. 'Natuurlijk' bestrijdingsmiddel werkt niet en ze blijven komen. Jakkes. :-[

Eerste rodekool ook geoogst: 2,5 kg. :o En ik heb er nog 3. ;D
Daarom doe ik geen spruiten meer, eigenlijk helemaal geen kolen meer :-[
judith1967 schreef: Nou dan heb jij mazzel zeg  O0
Hier al behoorlijk bruine takken,zie het met de dag erger worden :-\

Hoop voor je dat ze jouw buxussen overslaan dan. ;)
Wat is het eigenlijk dat het zo dramatisch is en zo verspreid, zo te horen is het in Nederland en België aan de gang.
Ligaa schreef: Al mijn spruiten worden aangevreten door koolrupsen, bah. En dan heb ik het niet over 5 die je er met de hand af kan plukken, maar soms wel 100 tegelijk. 'Natuurlijk' bestrijdingsmiddel werkt niet en ze blijven komen. Jakkes. :-[

Eerste rodekool ook geoogst: 2,5 kg. :o En ik heb er nog 3. ;D
Hier ook  >:(
had er nog gaas over willen hangen, maar ja beetje tijdgebrek en toen was het te laat. Ik heb alles waar wat opzat eruitgehaald of afgeknipt, nu maar hopen dat de rest nog wel groeien gaat.
lianneke schreef: Daarom doe ik geen spruiten meer, eigenlijk helemaal geen kolen meer :-[
De rode kool ging eigenlijk heel erg goed (en is dus ook goed haha) en wordt nauwelijks aangevreten, maar die spruiten zijn ze helemaal gek van. :-X Ik ben bang dat ik ook maar geen spruitjes meer doe volgend jaar, hou het wel bij broccoli en bloemkool en rode kool ofzo.. Prei doet het wel goed, zouden ze daarvan wegblijven? Die stonden naast de rode kool.

Doet me eraan denken dat ik nog boerenkool wilde zaaien, volgens mij kan dat nog net haha. Alleen nog een plekje vinden.
Ik heb zojuist de bestelling voor het hout voor mijn moestuinbakken de deur uit gedaan. Ik heb het boek van Jelle bijna uit en popel om aan de slag te gaan. Nu kan ik nergens goed hout vinden, dus nu bij de houthandel besteld. Gelukkig heb ik de komende weken toch weinig tijd om te timmeren, dus het is niet heel erg dat ik er even op moet wachten.

Mijn tomaatjes rijpen nu mooi en de kolen onder het net gaan als een speer. Dat zie ik nog wel goedkomen. Vooral ook omdat het aardig geregend heeft de laatste tijd, want er was een beetje de klad gekomen in het water geven  :-[
Hier gaat alles super.
Tomaten veel te veel, al bakken weg gegeven.
Paprika's; sommige soorten blijven klein, enkele rotte gehad, maar over het algemeen een goede oogst. Pepers idem.
Aubergine begint nu ook, nadat ik ze met de hand heb bevrucht. Idem voor de meloen, gaat ook als ik zelf bevrucht.
Courgette heb ik alles uitgesmeten, nog 1 struik bewaard om nog enkele courgettes te eten, maar ook enorme oogst.
Komkommer heeft al vlug meeldauw gehad, dus daar hebben we dit jaar minder van gehad.
Bonen kan je bijna niet bijhouden, hebben we nu eigenlijk ook voldoende van, kunnen we nog een paar vrienden mee gelukkig maken.
Kolen gaan ook goed, niet allemaal gelukt, maar toch voldoende.
Wortels worden heel groot, maar jammer genoeg is de wortelvlieg er toch aan gekunnen, had ze nochtans 40cm boven de grond gezet in een bak, had gelezen dat de wortelvlieg er dan niet aankan, maar da's blijkbaar een fabeltje. Volgend jaar toch maar een doek over hangen.
En binnenkort maar eens de eerste pompoensoep maken.
Wauw Barbara, dat klinkt goed !! 

Heb vandaag besloten waar over 6 weekjes de pootknoflook komt te staan :P  Verder doet alles het redelijk, wordt wel verdrietig van de rupsen op de rode kool  :-X :-X  elke dag pluk ik ze er af en gooi ik ze in de vijver voor de visjes.
Vanochtend naar de tuin geweest, ivm ziekte van manliefs vader hadden we een enorme achterstand. Die hebben we deels weggewerkt, morgenavond gaan we verder.

De oogst valt niet tegen, sommige groentes gaan beter dan de andere maar over het algemeen tevreden. VandaAg meegenomen: aardappels boontjes bietjes wortels pepers tomaat frambozen maggi witte kool en appels die van de buren bij ons in de tuin vallen  ::)

Resultaat voor de vriezer: 7 zakken bietjes, 3 zakken boontjes, 1pot frambozen saus, 8 zakjes soepgroente en 3 potten appelmoes. Voor nu vind ik het wel even prima, hele middag in de keuken gestaan haha.

Paprika doe ik volgend jaar niet weer, die gaat nu pas bloeien.... En de meloen, vorig jaar super goed nu pas 2 vruchtjes waar je bijna een vergrootglas voor nodig hebt onze te zien... Nieuwe groentes zullen volgend jaar worden: komkommer snijbonen bloemkool.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door