Hier zitten ook vossen en wij hadden rond de tijd van Harrie's besmetting een (naakt)slakkenplaag. Ik geloof niet dat hij slakken eet, maar was het ook niet voldoende om slijm binnen te krijgen? Het zou dus zomaar kunnen dat hij zich hier heeft besmet, alhoewel we rond die tijd ook 'n keertje met hem in de buurt van de Veluwe waren. Ik pluk altijd verschillende kruiden in de wei voor door het groenteprutje van de honden. Het is niet ondenkbaar dat er iets 'fouts' tussen heeft gezeten. Maar ja, waarom de anderen dan niet besmet waren...?
Wij hebben in ieder geval toen 2 loopeendjes aangeschaft: Hugo en Charlie
Sindsdien is het gedaan met de slakkenplaag. 8)
Ik heb later alleen nog een van mijn andere honden op Franse hartworm laten testen (Sissy) om uit te sluiten dat het hoesten wat ze deed evt. (ook) van wormen kwam. Het hoesten bleek echter toch alleen van een vergroot hart te komen dat tegen de luchtpijp drukt.
Zolang de honden gezond zijn, een goede eetlust en dito ontlasting hebben, doe ik eigenlijk niets. Wel houd ik de ontlasting e.d. altijd heel goed in de gaten.
Ik doe het al 40 jaar op deze manier. De deelname aan het onderzoek van Utrecht heeft mijn zienswijze hieromtrent nog bevestigd.