Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

TomsBorders schreef: probeer het heel cynisch te lezen, hopelijk valt ie dan
Hij valt :biggrin2:

Maar dit soort uitspraken doen het natuurlijk goed bij de mensen:

"De afgelopen maanden hebben wij 2 patiënten van ons verloren aan Franse hartworm. De franse hartworm komt voor in de Oostvaardersplassen".
ja dat is zeker zo helaas.
maarja hoe zouden ze het vinden als ik het wat anders schrijf:
Afgelopen tijd zijn er meerdere patiënten met hoofdpijn in onze kliniek gekomen, enkele zijn een paar maanden later overleden.
De pijn komt steeds vaker in het hoofd voor.
Neem dagelijks aspirine of paracetamol in. Ibuprofen kan ook. Zo voorkom je hoofdpijn.

dag respect voor de arts?
dat klopt niet helemaal, als je de eitjes hebt, heb je nog tijd zat het te bestrijden. Als je hoofdpijn hebt is dat in bijna alle gevallen gerelateerd aan iets anders dan gewoon het hebben van hoofdpijn. als je dat gewoon standaard gaat bestrijden zonder erbij na te denken, dan ben je zinloos bezig naar mijn mening. als ik op mijn werk 2 situaties had waar dat overkomen was dan zou ik me extra goed inlezen over ontwormen en wormen in zijn algemeenheid, en niet zomaar gaan schrijven neem alles, stel je loopt het op, dan bestrijd je het met toeval, zo niet, dan verlaag je je immuunsysteem iets met al die rotzooi.
Laatst gewijzigd door TomsBorders op wo 26 aug 2015, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Zit net alles nog eens door te lezen en lees het volgende; " neem 3 tot 4 cm ontlasting, in het geval van franse hartworm 3 maal zoveel" Euhhhhh ze gaan dus duidelijk uit van brokkenhondjes :biggrin2: ::)
Dus... uitdaging morgen om zoveel mogelijk poep te verzamelen en dan mag het deel wat op het gras ligt niet mee...Denk dat ik die spatel die er bij zit maar thuis laat, handschoen aan en zo heel de mik in 1 keer maar probeer op te vangen, anders gaat het niet genoeg zijn vrees ik :-X :-[ ;D
Lizzy schreef: Hij valt :biggrin2:

Maar dit soort uitspraken doen het natuurlijk goed bij de mensen:

"De afgelopen maanden hebben wij 2 patiënten van ons verloren aan Franse hartworm. De franse hartworm komt voor in de Oostvaardersplassen".
Weet je, ik houd niet van dit soort vage bang-maak uitspraken. De afgelopen maanden kan betekenen "de afgelopen 2 maanden" maar ook "de afgelopen 36 maanden". En statistisch gezien lijkt het me nogal een groot verschil of er in 36 maanden of in 2 maanden twee honden dood zijn neergevallen. Maar ook dat gegeven he..... Een beetje meer uitleg over waarom de honden niet op tijd zijn behandeld had ook wel aardig geweest. Dan staat er dat je vaak moet ontwormen. Maar waarom zetten ze er niet gelijk bij hoe vaak en met wat? Want als je er iedere maand Drontal inkiepert, gaat dat je geen fluit helpen tegen deze Franse hartworm. En ook hier denkt men dan totaal weer niet aan:
Veterinair Parasitologisch Laboratorium ‘Het Woud’ is opgericht door dierenartsen Wicher Holland en Barbara van der Eerden, die verontrust zijn over gebruik en soms misbruik van ontwormingskuren bij paarden, schapen en andere dieren en de gevolgen die dit heeft voor de ontwikkeling van wormresistentie.
Echt he, ik word zo moe van dit soort lui.....

Oh trouwens, ik zit de "nieuwe" website van het Woud te bestuderen en die is er wel op vooruit gegaan zeg! Veel meer info op te vinden!
Doranto schreef: Heb het even nagezocht. Bij Harrie was besmetting met Franse hartworm ontdekt op 21 okt. 2013.
Eet Harrie slakken, dat je weet? En heb je enig idee waar hij besmet is geraakt in NL?

Ik dacht juist dat het eigenlijk wel weer rustig geworden was rondom de hartworm in NL... Het meeste dat ik ook op Internet kan vinden stamt allemaal uit 2012/2013. En daarom vind ik die uitspraak van die dierenarts in Almere zo vaag. Zijn er recent 2 honden overleden? Wie het weet mag het zeggen!

Wat doe jij nu trouwens, qua controle op hartworm? Ontworm je je honden iedere maand? Volgens mij niet toch? Maar, stuur je dan 3 keer ontlasting in om hartworm te laten controleren? (want ik heb het gevoel dat 1 keertje per jaar hartworm laten testen vrijwel nutteloos is).... En ik woon in regio Den Haag. En het stikt sterft hier van de vossen in Zoetermeer.

Maar 40 euro x 4 honden x 4 keer per jaar = 640 euro. Ik vind dat een soort van pittig voor m'n portemonnee. En dan nog moeten je honden dan NET op die 4 dagen wormeitjes uitscheiden!
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 27 aug 2015, 08:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Hier zitten ook vossen en wij hadden rond de tijd van Harrie's besmetting een (naakt)slakkenplaag. Ik geloof niet dat hij slakken eet, maar was het ook niet voldoende om slijm binnen te krijgen? Het zou dus zomaar kunnen dat hij zich hier heeft besmet, alhoewel we rond die tijd ook 'n keertje met hem in de buurt van de Veluwe waren. Ik pluk altijd verschillende kruiden in de wei voor door het groenteprutje van de honden. Het is niet ondenkbaar dat er iets 'fouts' tussen heeft gezeten. Maar ja, waarom de anderen dan niet besmet waren...?
Wij hebben in ieder geval toen 2 loopeendjes aangeschaft: Hugo en Charlie  :biggrin2:
Sindsdien is het gedaan met de slakkenplaag.  8)
Ik heb later alleen nog een van mijn andere honden op Franse hartworm laten testen (Sissy) om uit te sluiten dat het hoesten wat ze deed evt. (ook) van wormen kwam. Het hoesten bleek echter toch alleen van een vergroot hart te komen dat tegen de luchtpijp drukt.
Zolang de honden gezond zijn, een goede eetlust en dito ontlasting hebben, doe ik eigenlijk niets. Wel houd ik de ontlasting e.d. altijd heel goed in de gaten.
Ik doe het al 40 jaar op deze manier. De deelname aan het onderzoek van Utrecht heeft mijn zienswijze hieromtrent nog bevestigd.
Lizzy schreef: Maar goed ja, ondanks dat je gluurt, had Harrie toch hartworm en dat zou je niet hebben geweten totdat hij wat was gaan mankeren, toch?
Ja. Maar wat is het alternatief? Hoe vaak moet je dan laten controleren? Als ik het risico hoger in zou schatten, zou ik het zelf gaan controleren. Ik zou het dan waarschijnlijk iedere maand gaan doen, dan heeft het tenminste zin. De Baermann test schijnt helemaal niet moeilijk te zijn. Ik heb dan wel een microscoop nodig, maar daar kan ik wel aan komen.
Regelmatig ontwormen is geen optie!
Vanmorgen met handschoen en zakje op pad...legt ze een drolletje neer waar de gemiddelde JR zich rot om zou lachen ::) Zojuist niets gedaan natuurlijk en volgende uitlaatronde is als de brievenbussen al geleegt zijn.
Morgen wil ik niet verzenden omdat het dan in het weekend aankomt en pas na het weekend getest zal worden en vanaf maandag moet ik drie weken fulltime werken waardoor het ook weer een heel gehannes zal worden om van meerdere uitlaatmomenten genoeg op te kunnen vangen. Best "ingewikkeld" nog zo'n ontlastingsonderzoek ::)
zurca schreef: Zit net alles nog eens door te lezen en lees het volgende; " neem 3 tot 4 cm ontlasting, in het geval van franse hartworm 3 maal zoveel" Euhhhhh ze gaan dus duidelijk uit van brokkenhondjes :biggrin2: ::)
Dus... uitdaging morgen om zoveel mogelijk poep te verzamelen en dan mag het deel wat op het gras ligt niet mee...Denk dat ik die spatel die er bij zit maar thuis laat, handschoen aan en zo heel de mik in 1 keer maar probeer op te vangen, anders gaat het niet genoeg zijn vrees ik :-X :-[ ;D

Het beste zou zijn een bakje onder je hond te doen als ie poept. :biggrin2: komt het ook niet in aanraking met de grond!
Tenminste dat ga ik proberen, de mijne poepen toch op kunstgras in mijn eigen tuin. Sta je niet zo voor schut :biggrin2:

Of je hand eronder :2funny:
Doranto schreef: Ja. Maar wat is het alternatief? Hoe vaak moet je dan laten controleren? Als ik het risico hoger in zou schatten, zou ik het zelf gaan controleren. Ik zou het dan waarschijnlijk iedere maand gaan doen, dan heeft het tenminste zin. De Baermann test schijnt helemaal niet moeilijk te zijn. Ik heb dan wel een microscoop nodig, maar daar kan ik wel aan komen.
Regelmatig ontwormen is geen optie!

ik kom vaak per jaar in het noord westen van de veluwe als ik naar de camping ga, hierdoor hebben ze dus een verhoogde kans op hartworm.
Deze pagina heb ik van Tom gekregen en ga ik gebruiken voor onderzoeken. Hier staan ook de benodigdheden op voor de testen.
Baermann: http://www.rvc.ac.uk/review/parasitolog ... ipment.htm (hartworm)
Simple flotation methode: http://www.rvc.ac.uk/review/parasitolog ... ipment.htm (de rest van de wormen)

Ik had gelezen dat hartworm eitjes maar 3 maanden gevonden kunnen worden. Ik zelf ga 3 dagen achter elkaar testen, maar ben er nog niet uit om de hoeveel weken :-\
zurca schreef: Vanmorgen met handschoen en zakje op pad...legt ze een drolletje neer waar de gemiddelde JR zich rot om zou lachen ::) Zojuist niets gedaan natuurlijk en volgende uitlaatronde is als de brievenbussen al geleegt zijn.
Morgen wil ik niet verzenden omdat het dan in het weekend aankomt en pas na het weekend getest zal worden en vanaf maandag moet ik drie weken fulltime werken waardoor het ook weer een heel gehannes zal worden om van meerdere uitlaatmomenten genoeg op te kunnen vangen. Best "ingewikkeld" nog zo'n ontlastingsonderzoek ::)
Als ik (al) iets op moet vangen gebruik ik een soepschep/lepel....ik weet niet hoe die dingen heten ;) hoef je ook niet zo te bukken en hebben ze er niet zo snel erg in dat je 'iets' van plan bent ;)
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door