Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door smulpaap
Wel bot .... geen bot . Ik zou dit mijn honden niet geven . Ik vindt het veel en veel te vet
Door Aprilsnow
Het lijkt op de lamsribben die ik een tijd geleden via Aurora besteld heb. Zijn overdwars gesneden, dus repen met stukjes rib van de breedte van de reep. Voor onze hond veel te vet. Ik snij nu het vet er grotendeels vanaf en geeft het samen met reerib of konijnkarkas anders geeft het zeker spetterpoep  :-X (nu is die van ons geen goede maatstaf want die raakt ook van alleen gevogelte vleesbot aan de spetterpoep  :-\)

Kan zo wel wat ontdooien en een foto maken en plaatsen.
Door Aprilsnow
Komt ie dan:

Afbeelding
2 ribjes zoals ik ook de rest afweeg per dagportie (iets minder omdat ik al de indruk had dat ik hier wat anders bij moest gaan voeren)

Afbeelding
De gestripte rib

Afbeelding
De gestripte overdwars gezaagde rib

Afbeelding
Zoals je kan zien zijn het stukjes rib met soort van merg/pees ertussen

Afbeelding
In totaal weegt de rib 111 gram

Afbeelding
Niet zo goed te zien maar het bot weegt zo'n 44 gram

Afbeelding
Vet 50 gram de rest is vlees zo'n 17 gram

Ik denk dat ik er maar bouillon van ga trekken. Wel handig voor in de kong met dit weer.

Hoop dat dit wat heeft geholpen.
Door Rebekka
Dat is um idd...

Maareuh.... ik kan het wel of niet gewoon geven?

kwa vet ben ik op dit moment niet zo bang. Mijn hond is iets te dun dus een keer wat vet voer is niet zo erg. Aan ontlasting zie ik het vanzelf wel. Ik wil er niet van te voren vanuit gaan dat hij aan de spetter gaat...
Door Aprilsnow
Als het vet je geen probleem lijkt en je hebt een rustige eter dan zou ik het denk ik wel durven te geven. Tammo at ze ook netjes. Ik zou uiteraard wel in de buurt blijven om het even in de gaten te houden.

Voor Tammo zijn ze in ieder geval veel te vet en naar verhouding zit er te weinig 'echt' bot in.
Door Rebekka
Bedankt allen, mn aprilsnow!

Ik heb de hond zojuist de speklap ;) gegeven. Hij heeft er heerlijk van gesmuld. Ik heb een hele rustige en zorgvuldige eter. (meestal) en hij heeft keurig netjes alles van bot meervoudig gekraakt.

Ben benieuwd naar zijn ontlasting strax.. :D
Door ywa100
Ik heb 2 Duitse herders, de een krijgt minimaal 1kg per dag, de ander veel minder 750 gram per dag.
Murphy kan ik makkelijk vet voeren, hij blijft aan de schriele kant, de ander wordt snel te dik.
Beweging, leeftijd ( 10 en 9 jaar) e.d. is hetzelfde, dus blijkbaar is het ook aanleg.
Ontlasting altijd prima.
In mijn geval zou ik die ribjes gewoon geven en de dag erna wat minder vet voeren.
Ik zou bij mijn honden niet bang zijn voor het bot.

Groetjes,
Yvonne
Door pearlsofpassion
Dat zijn toch geen ribben??  ???
Ziet er eerder uit als een in de lengte doorgezaagde staart.  Zou dat kunnen? Zoals het eindigt op die punt en zoals de stukjes aan elkaar hangen, lijkt het met staart.
Ribben hebben geen gewrichten en als je ze overlangs doorzaagt zit er gewoon vlees tussenin (denk aan spareribs) ipv dit soort gewricht. 

Hoe dan ook denk ik niet dat ik het aan een hond zou geven.  Zelfs keurige kauwers kunnen ook wel eens plots een groot stuk inslikken... En lamsbot is dan toch een beetje hard.  Evt in kleine stukjes snijden (als dat lukt) of platmeppen zou ik misschien nog durven.
En het vlees (ale vet) eraf schrapen lijkt ook niet erg veel zin te hebben gezien het feit dat het bijna geen vlees maar vet is.
Ik zou er ook gewoon bouillon van trekken en niet meer kopen...
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 16 jun 2015, 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Sarah5
pearlsofpassion schreef: Dat zijn toch geen ribben??  ???
Ziet er eerder uit als een in de lengte doorgezaagde staart.  Zou dat kunnen? Zoals het eindigt op die punt en zoals de stukjes aan elkaar hangen, lijkt het met staart.
Ribben hebben geen gewrichten en als je ze overlangs doorzaagt zit er gewoon vlees tussenin (denk aan spareribs) ipv dit soort gewricht. 
Dat dacht ik ook direct. Het ziet er meer uit als het heupstuk of idd staart wat aan de rug vastzit. De heupen zijn vaak echt afval en in t geheel niet geschikt om te barfen (alleen om rustig vlees af te kluiven), maar verder veel te hard. Misschien dat het zo gezaagd toch een bestemming heeft gekregen...
Door pearlsofpassion
Bovendien zijn ribben plat ipv zo gedeukt als deze stukjes.
Het lijken mij echt staartstukjes. Nek ziet er nog een beetje anders uit qua wervelvorm en eindigt niet in een punt.
Door DebbieV
Stuk vlak aan het borstbeen zitten de ribben dichter naar elkaar dan aan de buitenkant...

Zijn overdwars gezaagde ribben...
Door pearlsofpassion
DebbieV schreef: Stuk vlak aan het borstbeen zitten de ribben dichter naar elkaar dan aan de buitenkant...

Zijn overdwars gezaagde ribben...
Ja, das waar. Maar ik geloof het nog steeds niet...
Het ziet er gewoon niet als rib uit in doorsnede.
Door Sarah5
pearlsofpassion schreef: Ja, das waar. Maar ik geloof het nog steeds niet...
Het ziet er gewoon niet als rib uit in doorsnede.
En daarbij een lamsrack is een van de duurst betaalde stukken van het lam, dat gaan ze toch niet overdwars doorsnijden en daar zitten toch niet zulke vetlellen aan?
Door Rebekka
hahaha... tja... wat het is is het.... Onze hond vond het iig heerlijk :D

ik denk overigens wel dat het lamsribben zijn, aangezien het op meerdere plaatsen kennelijk als lamsribben verkocht worden. Idd lijkt het op overdwars gesneden.

Het staat me bij dat ze zo duurder zijn dan "normale" lamsribben
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door