Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

orinake schreef: ik doe volgens mij wat verkeerd hoor...
Behalve sla kruiden en radijzen heb ik nog niets kunnen oogsten  ???
Ik ook niet.

Ik heb besloten in het najaar een bak te gaan timmeren en dan te gaan starten volgens de Makkelijke Moestuin. Ik ben alle losse potten een beetje zat.

En we hebben in de schuur een oud keukenblok tegen de achterwand staan en de vriezer vooraan in de zon. Die gaan we omruilen, zodat ik voor bij het raam heel veel plek krijg om plantjes op te gaan kweken. Joehoe!!! Ik voorzie een plezieriger en makkerlijker seizoen volgens jaar  :)
orinake schreef: ik doe volgens mij wat verkeerd hoor...
Behalve sla kruiden en radijzen heb ik nog niets kunnen oogsten  ???
Ik heb ook alleen nog maar sla,sla, sla en sla hoor. Wel vijf verschillende soorten, dat dan weer wel. ;D
Kaela schreef: Ik ook niet.

Ik heb besloten in het najaar een bak te gaan timmeren en dan te gaan starten volgens de Makkelijke Moestuin. Ik ben alle losse potten een beetje zat.

En we hebben in de schuur een oud keukenblok tegen de achterwand staan en de vriezer vooraan in de zon. Die gaan we omruilen, zodat ik voor bij het raam heel veel plek krijg om plantjes op te gaan kweken. Joehoe!!! Ik voorzie een plezieriger en makkerlijker seizoen volgens jaar  :)
Ik ben helemaal bezig via de MM methode, met Jelle als goeroe en zijn boek onder de arm maar hier lukt het ook voor geen meter. Ga het volgend jaar ook anders aanpakken.
Jantina schreef: Maar wat hebben jullie staan dan? En het ligt er aan wanneer je geplant hebt natuurlijk!
in de serre:
tomaten
aubergine
komkommer
watermeloen

buiten in volle grond:
Wortelen (ze zijn er maar ze zijn nog klein dus daar moet ik gewoon meer geduld mee hebben :p)
uien (er zit loof boven de grond, maar ik heb geen idee wat er onder de grond gebeurt)
Sla: de kropsla is op, de pluksla staat nog een beetje de rest heb ik in de soep gedraait ondertussen
bloemkool: dat is vooral heeeeeeeeeeeeeel veel blad en weinig kool
bonen: die groeien voor geen meter
Aardappelen in zak: geen idee wanneer ik die moet oogsten
Pompoenen: die gingen goed zolang ze binnen stonden, nu hebben ze een groeistop
radijzen: zijn al op, moet ik herzaaien
een hele boel kruiden: bieslook - peterselie - tijm - citroentijm - rozemarijn- Curry (die moet ik regelmatig snoeien en daar is liza de kip blij mee)
Basilicum komt nu boven, en khad nog iets gezaaid wat nu ook boven komt, als het wat groter is hoop ik er achter te komen wat het is :p
De munt heb ik kortgeknipt, daar heb ik nu allemaal jonge scheuten in
Aardbeien, veel bloem, weinig bei momenteel
Rabarber: VEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL, en als je het niet lust kan je hem nog als parasol gebruiken tegen de zon
Afbeelding
Kaela schreef: Ik ook niet.

heb ik ook twee werkt super,ga er nog 1 maken
Nynke schreef: Vandaag de eerste aardappelen uit eigen tuin, verrukkulluk!!!!
Is dat niet wat vroeg? Zelfs de buren (boeren) hebben de piepers er maar net instaan.  ???

Hier laatst op het land wat aardappelplanten verwijderd, maar dat was minder dan kriel wat daaraan hing.
Angelique schreef: Is dat niet wat vroeg? Zelfs de buren (boeren) hebben de piepers er maar net instaan.  ???

Hier laatst op het land wat aardappelplanten verwijderd, maar dat was minder dan kriel wat daaraan hing.
Ze hadden al gebloeid dus ik vond het mooi om een stukje te oogsten, daarbij heb ik dat stukje nodig voor de andijvie :biggrin2:
keetje schreef: Ik ben helemaal bezig via de MM methode, met Jelle als goeroe en zijn boek onder de arm maar hier lukt het ook voor geen meter. Ga het volgend jaar ook anders aanpakken.
Het ene jaar is het andere natuurlijk ook niet. Ik ben tot nog toe niet ontevreden over hoe het gaat. Ik ben gewoon volgens schema (geen bepaald schema, maar gewoon op zo ongeveer wanneer je wat zaait) begonnen en het een gaat beter dan vorig jaar en het ander gaat minder. Dat schijnt ook de charme te zijn van een moestuin toch, het ene jaar wat meer succes dan het andere.

Voornaamste reden om een bak te willen maken is dat ik dan iets meer ruimte heb en niet meer al dat gedoe met losse bakken. Ik heb iedere keer plaats tekort om de potten neer te zetten, niet elke pot is geschikt voor elke plant enz.
Ik heb het boek: Je eigen groentetuin op 1m2 van Anne-Marie Nageleisen. Zelfde principe als de MM alleen gaat zij uit van grotere vakken (40*40 uit mijn hoofd). Leuk boek met op zich een begrijpelijke uitleg over het aanplanten, wanneer je wat zaait, waar je op let etc.

Nu mijn MM nog maken maar dat wordt iedere keer uitgesteld omdat er andere prioriteiten zijn  :-\ ::)
orinake schreef: in de serre:
tomaten
aubergine
komkommer
watermeloen

buiten in volle grond:
Wortelen (ze zijn er maar ze zijn nog klein dus daar moet ik gewoon meer geduld mee hebben :p)
uien (er zit loof boven de grond, maar ik heb geen idee wat er onder de grond gebeurt)
Sla: de kropsla is op, de pluksla staat nog een beetje de rest heb ik in de soep gedraait ondertussen
bloemkool: dat is vooral heeeeeeeeeeeeeel veel blad en weinig kool
bonen: die groeien voor geen meter
Aardappelen in zak: geen idee wanneer ik die moet oogsten
Pompoenen: die gingen goed zolang ze binnen stonden, nu hebben ze een groeistop
radijzen: zijn al op, moet ik herzaaien
Tomaten staan bij mij pas bloemetjes op, dus die zullen binnenkort wel tomaten gaan vormen, vanaf juli oogsten denk ik
aubergine en komkommer staat hier nog redelijk klein, maar groeit wel.
Wortelen staan bij mij nog maar 5cm hoog, dus die moeten nog heel lang groeien
uien duurt ook even, lof gaat omhoog, ui groeit en dan gaat het lof precies kapot, dan kan je ze oogsten
bloemkool net hetzelfde, eerst gaan de bladeren en de bloemkool die groeit er wel tussenin
bonen moet ik nog zaaien, erwten groeien goed
aardappelen net hetzelfde als de ui, als het lof gaat verdorren kan je oogsten, is pas voor augustus voor de vroege bij ons
pompoenen hebben veel water en mest nodig.
radijzen gaan inderdaad vlug  :)

Heb je de pakjes zaden niet meer? Daar staat op vanaf wanneer je kan oogsten.
hannabelgje schreef: Voel je vrij om de tips te delen. Afbeelding
Uh, ja, met alle liefde maar zijn tips wat jullie allemaal vast weten. Wanneer zie je aan het plantje dat je kunt verspenen. Hoe maak je optimaal gebruik van je ruimte en hierdoor het onkruid verdringen. Bijvoorbeeld sla en koolrabi naast elkaar zetten.
Wanneer dingen zaaien. Wanneer juist even wachten.

Ik heb nu 2 jaar in de mm bak gewerkt, nu eerste jaar in de volle grond. Ik merk echt enorm verschil. Vind volle grond veel fijner.
Vandaag spinazie oogsten. Iets wat ik in mm bak 4x heb geprobeerd, ter mislukking. Nu in volle grond, met zaad van Nynke en kan er heerlijk van eten :)
Enige wat ik mis is goed materiaal, doeken, netten etc wat er voor zorgt dat ik niet zo mijn gang kan gaan zoals ik wil. Het houd wat op zeg maar. En ik ben door tijdsgebrek wat laat begonnen. Ook dat geeft niet.
Volgend jaar ga ik thuis toch weer meer voor zaaien. Zodat ik voorsprong heb en eerder kan oogsten. :)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door