Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door Lazy Garfield
Ik gebruik het alleen af en toe als ontwormingskuur. Drie weken een theelepeltje (voor een dwergteckel genoeg) door het eten.
Heb het ook tegen vlooien gebruikt, wreef haar vacht in met blote handen, hielp niet veel vond ik.
Haar vacht werd er ook erg droog van.
Maarreeeeeeeeee........ wat ik er wel van kreeg was een enorme allergische reactie (wondjes tot bloedens toe) aan mijn handen een paar dagen na inwrijven.
Weet niet of het er door komt maar vond het wel heel toevallig.
Intussen is het weer weg na weken smeren met een zalfje.
Door Papalou
[quote="Annemarie Rijnveld"]
Bij de katten strooide ik de aarde rijkelijk òp en onder het kussentje en daar overheen legde ik een handdoek...
[/quote]

Hoevaak herhaal jij het op de kleedjes?
Ik strooi het nu ONDER de kleedjes (schapenvachten :-X), en af en toe gooi ik het op een schapenvacht en gooi ik die ern in de vriezer...nu heb ik gelukkig 3 schapenvachtjes (ik hou van vilten ;D), en gebruikt hij er 2, dus kan ik dat redelijk afwisseln...

maar als je het op een kleedje strooit, en er dan iets overheen doet..wanneer haal je dan de theedoek weg, en hoevaak herhaal je het?

De plinten en mijn bank trouwens ook goed ingepoederd, en daar wel een deken overheen...lijkt me wel een goede schuilplaats voor die mormels..

nu misschien ook eens inwendig gaan geven tegen wormen na al die vlooien die hij opgegeten heeft...is iets afgevallen en ik weet niet of dat komt omdat hij meer mager vlees eet door zijn "wilddieet"of dat het komt omdat hij meer beweegt omdat gezondheid beter wordt, of dat hij gewoon stiekem een lintworm heeft...
Door Annemarie Rijnveld
[quote="Papalou"]
Hoevaak herhaal jij het op de kleedjes?
Ik strooi het nu ONDER de kleedjes (schapenvachten :-X), en af en toe gooi ik het op een schapenvacht en gooi ik die ern in de vriezer...nu heb ik gelukkig 3 schapenvachtjes (ik hou van vilten ;D), en gebruikt hij er 2, dus kan ik dat redelijk afwisseln...

maar als je het op een kleedje strooit, en er dan iets overheen doet..wanneer haal je dan de theedoek weg, en hoevaak herhaal je het?

De plinten en mijn bank trouwens ook goed ingepoederd, en daar wel een deken overheen...lijkt me wel een goede schuilplaats voor die mormels..

nu misschien ook eens inwendig gaan geven tegen wormen na al die vlooien die hij opgegeten heeft...is iets afgevallen en ik weet niet of dat komt omdat hij meer mager vlees eet door zijn "wilddieet"of dat het komt omdat hij meer beweegt omdat gezondheid beter wordt, of dat hij gewoon stiekem een lintworm heeft...
[/quote]oh jee, schapenvachtjes zijn natuurlijk heerlijke plaatsen voor de eitjes  :-\ die zou ik dan goed inpoederen (tegen eventuele vlooien) en ergens buiten neerleggen voor een aantal dagen, daarna goed heet wassen (boven de 60 gr) maar dan blijft er niet veel meer van over...ik gebruikte altijd oude handdoeken voor de katten..en deze werden toch wel zeker iedere week gewassen op 90 gr...het kussentje idem, en was dus een flubberig ding geworden...dus: aarde strooien op de plek waar het kussen ligt, kussen er op, aarde op de kussen strooien en handdoek of dekentje erop leggen...als je katten het tolereren, kan je hier ook de aarde op strooien, maar mijn katten accepteerden dat niet.
Aangezien het buitenkatten waren en ik de poep niet kon laten controleren, kregen zij zeker een paar maal per jaar een kuurtje diatomeeenaarde door het eten, als ontwormingsmiddel.

De aarde maakt niet de eitjes kapot, maar wèl de vlooien die er uitkomen en de vlooien zelf die al in de omgeving zijn.
Door judith vd
Annemarie Rijnveld schreef: oh jee, schapenvachtjes zijn natuurlijk heerlijke plaatsen voor de eitjes :-\ die zou ik dan goed inpoederen (tegen eventuele vlooien) en ergens buiten neerleggen voor een aantal dagen, daarna goed heet wassen (boven de 60 gr) maar dan blijft er niet veel meer van over...ik gebruikte altijd oude handdoeken voor de katten..en deze werden toch wel zeker iedere week gewassen op 90 gr...het kussentje idem, en was dus een flubberig ding geworden...dus: aarde strooien op de plek waar het kussen ligt, kussen er op, aarde op de kussen strooien en handdoek of dekentje erop leggen...als je katten het tolereren, kan je hier ook de aarde op strooien, maar mijn katten accepteerden dat niet.
Aangezien het buitenkatten waren en ik de poep niet kon laten controleren, kregen zij zeker een paar maal per jaar een kuurtje diatomeeenaarde door het eten, als ontwormingsmiddel.

De aarde maakt niet de eitjes kapot, maar wèl de vlooien die er uitkomen en de vlooien zelf die al in de omgeving zijn.
Hoeveel geef jij dan en hoe vaak?
Door Papalou
Schapenvachtjes wassen, nee, kan wel, maar te groot voor de wasmachine...die gaan wel in de vriezer, gaan eitjes wel van kapot hoop ik, en doe er idd wat aarde op nadat ze eruit komen...en hier op de bank ook veel handdoeken...tja...al 3 maanden...je moet wat...

Wat een ramp die vlooien dit jaar...
Door judith1967
Ik gebruik ook al een tijdje Diatomeen aarde tegen vlooien,en ik vind het prima werken.
Ik lees ook dat je het kan gebruiken als ontwormingskuurtje.
Goeie tip.
Door Papalou
Even een grappig detail: vandaag in de welkoop zag ik een biologisch middel tegen bloedluis voor kippen....quess what...er zat silicium-oxide (of zoeiets)...en......jawel...Diatomeeenaarde in!

puur natuur, fysisch effect stond erop...omdat het de luizen uitdroogt...nou...ik weet waar ik mijn hok dit voorjaar mee ga inspuiten!

Enige nadeel: in huis ook al een plantenspuit met water en diatomeeenaarde geprobeerd te gebruiken, maar plantenspuit raakt snel verstopt. het idee hierachter had ik van een website: door de aarde in water op te lossen en hiermee kleedjes ed te besproeien, verdampt het water en blijft de aarde achter, en hb je niet zon last van de verstuiving als bij droog gebruik..

nog maar eens achter een hele goede plantenspuit aan dan!
Door Dianesari
Ik gebruik gelijke delen diatomeeënaarde, duizendbladpoeder en neempoeder tegen vlooien en teken. Mengen, vacht van de hond mee inwrijven, elke 2 weken. Helpt bij mijn honden erg goed.
Door Sarah5
Ik gebruik het (bijna) dagelijks door het voer om de eiwitopname te verbeteren en preventief tegen wormen en om zand eten tegen te gaan. Wanneer er vlooien zouden zijn, zou ik het wel in de vachten gebruiken omdat de Diatomeeenaarde de volwassen vlooien en eitjes dood door uitdroging, ik zie het niet zo zitten om ze er preventief mee in te smeren.

Preventie op de honden tegen vlooien gebruik ik etherische olie voor en een natuurlijk bandje
Door Sarah5
Lazy Garfield schreef: Ik gebruik het alleen af en toe als ontwormingskuur. Drie weken een theelepeltje (voor een dwergteckel genoeg) door het eten.
Heb het ook tegen vlooien gebruikt, wreef haar vacht in met blote handen, hielp niet veel vond ik.
Haar vacht werd er ook erg droog van.
Maarreeeeeeeeee........ wat ik er wel van kreeg was een enorme allergische reactie (wondjes tot bloedens toe) aan mijn handen een paar dagen na inwrijven.
Weet niet of het er door komt maar vond het wel heel toevallig.
Intussen is het weer weg na weken smeren met een zalfje.
De diatom aarde is onder de microscoop te zien als allemaal hele kleine scherpe deeltjes, dat is ook de reden dat ongedierte uitdroogt bij aanraking met diatom aarde. De scherpe deeltjes prikken door de vlo heen en de vlo droogt dan uit. Misschien dat je handen er daarom met wrijving niet goed tegen konden. Dan zijn handschoentjes waarschijnlijk aan te raden.
Door Lizzy
Maar hoe werkt dat dan als anti vlooien middel? Wrijf je je hond er mee in ofzo? En qua omgevings-poeder geeft het natuurlijk een zooitje in huis...?
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door