Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door chery
En ik vond het doodeng!
Net als mijn andere franse bulldog is mijn pupsel dus ook een schrokker!
Ik was van plan om barfdagen in te lassen naast de kvv, dus vandaag alleen vleesbot(kipnek) met rund poulet. Geen orgaan.
Ik hou kipnek vast, nou hij scheurt het zowat uit mijn handen om het in 1x door te slikken :animal_rooster:
Totaal geen fatsoen en de visioenen van mijn andere bijna stikkende bul kwamen weer boven.
Conclusie, ik durf het niet!  :sorry:
Dus kipnek grof gehakt poulet wel grof gelaten, pupsel heerlijk gegeten, vrouwtje gerust.

Denk wel dat ik 2 tot 3 dagen per week zelf wil samenstellen, wel kleiner gemaakt, want vind het wel leuk om te doen.
Ik wil die dagen geen orgaan geven, evt wel zelfgemaakte groentenprut.
En wil dan vleesbot en spiervlees geven van kwartel, fazant, konijn, parelhoen, hert(spiervlees) sardien. Dus dingen die in kvv niet vaak voorkomen.
Maar kan voor pup fazant ook, zag bij oervoer drumsticks daarvan, is dat ook "beginnersbot"?
Kan ik dan bij de rekenhulp de orgaan op 0 zetten voor die dagen?
Door Lizzy
Wat je kunt doen is de kippennek plat slaan met een vleeshamer. Dan krijgen ze eerder de neiging op erop 'te kauwen' (te knippen met de kiezen). En als ze het alsnog in 1 keer doorslikken: is er ook niks aan de hand. Verder kun je natuurlijk heel goed allerlei soorten karkasjes geven. Heel zacht zijn konijn (en dan bij voorkeur de puntjes) en kwartelkarkasjes. Ook kippenvleugel kan goed, als je ze eerst plat mept.

En dat meppen: dat doe je buiten op een houtblok anders zit je keuken vol met spetters :-X :biggrin2:. Of doe dat binnen maar gooi er een stevige plastic zak omheen, bijv. de diepvrieszakken (de grote, de XXL) van de Action en sla erop met een gewone hamer. Dat gaat ook goed.
Door chery
Ik heb het dus platgeslagen, maar heeft echt niet van kauwen gehoord! Later de platgeslagen nek in grove stukken gedaan. Ik ben misschien een verschrikkelijke muts, maar ik durf niet meer....??
Door jasmijn
Ik zou groot stukken vleesbot gaan voeren wat gewoon onmogelijk in 1 keer in de bek past, daar dan van af laten eten wat hij mag hebben en terug ruilen voor een stuk spiervlees.

Zo leren ze echt kauwe.

Maar heel eerlijk zijn nekken in mijn ogen ook echt slurp motieverend, ze kunnen het makkelijk in zijn geheel door slikken.

Bij kleinen honden is een heel kwartel karkasje voor schrokkende honden veel beter in mijn ogen, dat kunnen ze niet heel door slikken.
Bij midden grote honden is een helen kippen karkas of konijnen ribben kast goed om tegen het schrokken te voeren.
Zijn ook zachte botten dus kan ook aan beginners gevoerd worden.

De grap is dus juist hoe kleiner stukken je voert hoe meer je het schrokken in de hand werkt, als een hond leerd dat hij echt moet kauwe zal hij dat ook wel gaan doen.

Bijvoorbeeld mijn chihuahua reigerde zijn gemale barf echt naar binnen, half kokhalzend werd het weg gewerkt.
Geen probleem wat het was geen gevaar, maar het zelfde deed hij dus ook met klein gesneden stukken vleesbot en spiervlees.
Toen ben ik dus grote stukken vleesbot gaan voeren zo dat hij daar echt op moet kauwe, in het beging slurpten hij zijn spiervlees nog steeds heel door ook al was het niet echt meer klein gesneden.

Nu een hij heel netjes zelfs kleine stukjes vleesbot en ook al het spiervlees word in stukjes gescheurd dit klein genoeg zijn om makkelijk heel door te slikken.

Door dat hij dus heel veel echt heeft moeten kauwe heeft hij echt kaakspieren ontwikkeld, hierdoor is het veel makkelijke voor hem om dingen te kauwe en zal hij minder snel voor het in een keer door slikken kiezen.
Ik weet niet of het klopt maar voor mijn gevoel schrokken honden om 2 redenen:
1 ze hebben heel ergen honger en ze zijn bang dat het weg genomen word
2 ze weten niet hoe ze moeten kauwen en hebben geen kaakspieren die gewent zijn aan het werk, brokjes en KVV word gebruikelijk zonder kauwen door geslikt.

Door ze grote stukken te geven leren ze te kauwen en krijgen ze goede kaakspieren.
Om reden 1 te tekkelen kan je ook bijvoorbeeld een paar keer een echt grote maaltijd geven waardoor ze helemaal vol zitten, zorg dat ze rust hebben en zekker niet het gevoel dat jij het eten zomaar van ze wil af pakken.
Wil je om wat voor reden het eten pakken wat hij heeft zorg dan dat je iets achter de hand heb om te ruilen wat je hond echt super lekker vind, zo krijgt je hond dus niet het idee dat jij eten van hem afpakt als hij aan het eten is maar juist dat hij nog meer lekkers krijgt als jij in de buurd komt.
Door chery
Ik denk dat zijn gulzigheid niet is omdat hij bang is dat ik het afpak. Hij eet in de bench, ook niet bij de andere hond. Maar hij heeft echt trek! Hij krijgt nu 280 gram oer dag, weegt 4 kilo, ik hou 7% aan. Hij is nu 11 weken. Ziet er gewoon goed gevuld uit. Ik heb nu e.e.a. besteld bij oervoer aan karkasjes en ander zacht bot. Ik ga kijken wat ik ga doen.....
Door pearlsofpassion
Het is ook normaal dat er meer geschrokt wordt bij iets dat ze heel erg lekker vinden.
Als ze iets meer gewend zijn, en het niet meer zo speciaal vinden, worden ze meestal ook wel rustiger.

Persoonlijk vind ik vasthouden van vleesbot maar niets.
Dat kan zeker ook schrokken net in de hand werken. 
Soms is het gevoel dat er iemand kijkt, al een reden om sneller te gaan eten dan als ze echt alleen en op hun gemak zijn.  Nog een tijdje in de bench laten nadat het eten al op is, is dus ook geen slecht idee.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 31 mar 2015, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door smulpaap
Ik zou het met een Franse Bull idd niet (meer) vasthouden
Ik heb een Engelse Bull , en die houden nogal van de zogenaamde trekspellen
De Fransjes hebben dat volgens mij ook wel , sjortouw of als een dolle aan een oude handdoek sjorren en schudden
En dat kan dan met eten dus ook gebeuren als je het vasthoud

Mijn ervaring met Bullen is

Beter groter aanbieden dan de hap-schrok - weg hap zoals een nek of een vleugel
Vele beginnelingen beginnen o.a met vleugels
Ik heb dat dus niet gedaan . Bullen hebben een vrij grote keelholte .
Aan mijn  jongste Bull kon ik wel vleugels voeren
Aan de oudste in het begin nog niet ( zij is inmiddels overleden )
De jongste was vanaf het begin een keurige barfhond
Met de oudste was dat een heel ander verhaal , ik snap je angst dus wel
Ik gaf haar altijd als eerste haar spier of orgaanvlees en pas daarna haar vleesbot
Spier en orgaan werd gesneden in stukken van 5 centimeter
Ik heb haar heel vaak laten oefenen met bv een halve kip , daar haalde ik wel het vel vanaf en sneed dat in stukjes
( Een kwartel slikte ze ook in zijn geheel door  ::) ) Wat vervolgens weer werd terug gekotst . Maar hier leerde ze wel van .
Uiteindelijk , het heeft me een paar maanden oefenen gekost , at ze alles . Ribben , koppen , vleugels .
Ze wist op een gegeven moment ""dat "" krijg ik elke dag . En het is ook een keurige barf-dame geworden  :biggrin2:
Ze is ruim 13 jaar geworden en heeft tot aan haar einde barf gegeten

Verder heeft Jasmijn je ook al de nodige nuttige tips gegeven
Fazant kan je zien als gemiddeld hard , en soms wat scherp(er)
Dat zou ik met de kleine schrokop dus nog even niet doen
Kwartel en konijn kan wel . Kwartel is erg zacht en richt ook geen eventuele schade aan , mocht het ev naar binnen worden geschrokt
Door chery
Allemaal bedankt voor de tips! Ik heb e.e.a. besteld en gisteren zelfs een paar ribjes op de kop getikt van zeer jonge geit. Ik ga ermee aan de slag. Mijn oudste lust niet alles, is echt een miepert.... Maar de kleine vreet echt alles!
Door pearlsofpassion
Ribben aan elkaar voeren he.
Ook als het kleine ribbetjes zijn.
Als het stuk te groot is, kan je de rij eventueel wel loodrecht over de ribben doorknippen, maar steeds minstens 3-4 ribbetjes aan elkaar laten.  Nooit 1 of 2 ribben apart voeren.  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door