keetje schreef:
Ik ben van mening dat daar waar een wil is een weg is. Wij hebben ook de tuin afgezet en katproof gemaakt. En ja, dat kost wat maar geen duizenden euries. En ja daar kan wat tijd overheen gaan maar dat moet dan maar.
Nogmaals, niemand moet last hebben van MIJN huisdier, net zomin dat ik last wil hebben van een huisdier van iemand anders waar ik niet voor gekozen heb.
Als ik echt een kat zou hebben die EN niet binnen te houden zijn EN niet in mijn tuin, dan ga ik daar echt een ander thuis voor zoeken. Voor het welzijn van de kat en voor mijn eigen welzijn.
Maargoed, dat is mijn mening en iedereen mag zijn eigen mening hebben maar net zo min dat iemand het niet eens hoeft te zijn met mijn mening hoef ik het niet eens te zijn met de mening van een ander.
Iets van leven en laten leven? 
Maar wat is die andere thuis dan?
Die katten moeten toch ergens naartoe? Dat is dan toch bij mensen die ze wel los laten lopen? En liefst toch mensen die de katten ook graag zien en ermee bezig zijn?
Je bent precies tegen deze mensen zo te keer aan het gaan, dat ze verkeerd bezig zijn. Maar waar moeten deze katten dan naartoe??
Gemengde huishoudens van katten die in de tuin blijven, en katten die dat niet kunnen, is niet handig. Dat voor katten die niet in een afgesloten tuin kunnen aarden een ander plekje gezocht wordt, bij mensen die geen afgezette tuin hebben, is dus in het belang van de kat denken. Maar dan moet je wel toestaan dat er zo'n plekjes en thuisjes zijn.
En onze tuin afzetten gaat wel degelijk 1000'n euro's gekost hebben, en een aantal ook. Ik moest ook percé een grote tuin hebben zodat ik mijn konijnen ruimte kan geven, degelijke moestuin onderhouden, grote kippenren kan hebben en nog een groot genoeg stuk gazon om een tuinfeestje te kunnen geven en de toekomstige kinderen kunnen ravotten. Dus ja, dan kost zo'n afsluiting wel wat, en moet de kattenafsluiting er nog bovenop. Niet elke tuin kost zoveel om af te zetten, dat is afhankelijk van de grootte van je tuin, wat voor afsluiting je al staan hebt en wat daar bruikbaar van is. Maar goedkoop is het toch nooit... Zelfs al doe je het zelf met invallend gaas, als je een afsluiting wil waar ook acrobaten en inventieve katten niet overheen raken, dan kost dat moeite.
Zo zie ik dat er mensen zijn die struiken tegen hun afsluiting kunnen laten groeien zonder dat de katten eruit ontsnappen, omdat ze rustige katten hebben die tevreden zijn met hun tuin. Maar ik weet dat ik dat hier echt niet moet proberen. Er komt nog geen boom op 3 meter afstand van de afsluiting, anders denk ik dat mijn rode wel eens overheen zal vliegen (vb een vogel achterna) zonder er op voorhand bij na te denken waar te landen.
Ik weet mensen die hun hele tuin afgezet hebben met invallend gaas, minstens 2 meter hoog, en mevrouw de poes sprong doodleuk vanop de dichtgeklapte parasol in het midden van de tuin bovenop de afsluiting. Gemakkelijk 2-3 meter ver. Moesten ze er alsnog een schrikdraadje bovenop zetten om haar tegen te houden. En dat was dan een kitten, nooit buiten de tuin geweest, nog niet eens een voormalige zwerver, want die kunnen nog een stuk volhardender zijn. Die lopen soms zelfs de plafond op als het nodig is (bij manier van spreken).