Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door keetje
pearlsofpassion schreef: Niet noodzakelijk.
Je kan dat ook het leukste voor je kat vinden.  Dat ze zelf in en uit kunnen lopen wanneer ze willen. Als je je katten toch vrij buiten laat, is dat ook voor de kat zelf dat je dat doet, niet voor je eigen gemak.

Persoonlijk heb ik nooit de moeite genomen om een kattenluik te installeren, ook niet toen mijn katten wel nog buiten kwamen. Dat was pas gemakzucht...  ;)
Ik weet niet of er eentje komt als de tuin afgezet is.  Heb niet zo graag een gat in mijn deur, en als het regent vb heb ik liever dat ze binnen blijven...  :P
Ok, zo kan hier het ook bekijken,...maar toch is het dan ook je eigen gemakzucht, je hoeft de deur niet eens meer open te maken als ze de straat op willen.
Bij de weg, ik heb ook een kattenluik in de keukendeur waar ze door heen en terug willen.
Door Ligaa
Tja zo kan je overal wel gemakzucht in zien. Het is gemakzucht als je je dieren buiten laat, het is gemakzucht als je een kattenluikje hebt, zeker ook gemakzucht dat ze zelf hun eten op moeten eten, ze niet voer met een lepel en dat ik er niet altijd bij ben? Nog gemakzuchtiger: ze hebben zichzelf aangewend buiten te poepen en te plassen, dus ik hoef niet eens een kattenbak schoon te maken. Ze vermaken zich heel goed zelf buiten en scherpen daar hun nagels dus ik heb geen grote krabpaal in de kamer staan, dat is gemakzuchtig zeg. Dan vind ik het heel gemakzuchtig dat mensen hun hond laten loslopen.. Niet eens de moeite nemen om je dieren vast te houden, tssk. :-X
Door pearlsofpassion
Het toppunt van gemakzucht vind ik, en geloof mij, dat doen ook veeel katteneigenaren; je kat niet meer binnen laten en gewoon buiten houden.  Bakje met korrels buiten aan de achterdeur en een schuilplaatsje. 
Of de kat mag enkel in de garage of de schuur, maar dus niet in huis.  Zo zijn er ook vele katten.  Niet enkel verwilderde katten, die kunnen ook aangehaald worden.  Maar dan heb je een heel andere band met je kat en is die natuurlijk wel halve zwerver. Komt thuis eten en eventueel schuilen of een aai halen, maar verder trekt die er gewoon op uit.  Als de kat in kwestie gecastreerd is en niet sproeit of aggressief is, heb ik daar op zich geen probleem mee.
Ik zou het zelf nooit willen, maar kan die keuze van mensen nog respecteren.  Al zijn er ook wel katten die dan het gezelschap van andere mensen en eventueel andere huisjes opzoeken waar ze meer aandacht krijgen en bij de kachel mogen komen liggen.  Als ze dat willen en hen dat ontzegd wordt, vind ik dat ook wel zielig.  Maar een kat binnen stoppen en er dan niet naar omkijken, vind ik minstens even zielig.  Binnenkatten vragen meer aandacht, je moet hen bezighouden.  Als je dat niet doet, is dat net zo goed verwaarlozing en gemakzucht als gewoon buiten schoppen.
En buitenlaten, het blijft een risico dat ik zelf nooit zou aanraden inzake wat die kat op haar reizen allemaal tegen kan komen.  Heel veel mensen staan er niet bij stil dat ook gecastreerde katten gemakkelijk een km ver lopen en in gevechten kunnen belanden met (vaak) ongecastreerde katten.  Dat is iets wat ik zelf nooit zou willen.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 02 mar 2015, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
Martine-Tom schreef: Omdat er gesteld word dat ALLE katten binnen moeten blijven en dat ALLE katten dat ook aangeleerd kan worden, en dat mensen die ze buiten gooien onverantwoord zijn, en dat men het idee heeft dat ze alleen binnen komen om te slapen en eten.

En ik weet even niet wie het vroeg, maar ja in de tuin heeft mijn voorkeur, daarom is ie ook afgezet, hij heeft zijn zooltjes al fiks beschadigd bij uitbraakpogingen...  :-\
Als jij zeker weet dat jouw kat geen overlast bezorgd en als jij zeker weet dat jouw kat niet dood gereden kan worden, dan ben je toch klaar?
Door nikèdog2000
Ligaa schreef: Tja zo kan je overal wel gemakzucht in zien. Het is gemakzucht als je je dieren buiten laat, het is gemakzucht als je een kattenluikje hebt, zeker ook gemakzucht dat ze zelf hun eten op moeten eten, ze niet voer met een lepel en dat ik er niet altijd bij ben? Nog gemakzuchtiger: ze hebben zichzelf aangewend buiten te poepen en te plassen, dus ik hoef niet eens een kattenbak schoon te maken. Ze vermaken zich heel goed zelf buiten en scherpen daar hun nagels dus ik heb geen grote krabpaal in de kamer staan, dat is gemakzuchtig zeg. Dan vind ik het heel gemakzuchtig dat mensen hun hond laten loslopen.. Niet eens de moeite nemen om je dieren vast te houden, tssk. :-X

nou dat monster zat weer op de loer
ik had 4 honden vast
het zijn dan wel niet van die grote
maar ze kunnen je toch onderste boven trekken
ik moest alle moeite doen om niet mee gesleurd te worden
klere beest
Door pearlsofpassion
nikèdog2000 schreef:
nou dat monster zat weer op de loer
ik had 4 honden vast
het zijn dan wel niet van die grote
maar ze kunnen je toch onderste boven trekken
ik moest alle moeite doen om niet mee gesleurd te worden
klere beest
Ik heb wel met je te doen.
Dit is wel niet normaal.  Een normale kat doet zoiets toch niet? Denkt die dat ie een waakkat is of zo?

Is er echt geen agent of zo, waar je dat aan kan geven? Daar moet toch iets aan gedaan kunnen worden?
Het kan zo inderdaad wel niet zijn.

Ik vind trouwens wel dat je je mag verdedigen.  Het is waarschijnlijk niet de kat zijn schuld dat hij zo geworden is, net zoals dat doorgaans bij honden die bijten of aanvallen, ook niet de hond zijn schuld is.  Maar dat wil nog niet zeggen dat het toegestaan is.
Honden die de stoep voor eigen deur verdedigen door in mijn enkels te bijten (of die van mijn hond of kind), krijgen bij mij ook een schop onder hun kont of een hoop geschreeuw naar hun hoofd. 
Ik heb het genoeg meegemaakt (wel enkel honden, eerlijk gezegd)... en weet nog steeds niet wat je er eigenlijk aan kan doen, anders dan aangeven.
Hond of kat, maakt dan niet uit, dit kan gewoon niet...

En ik vind ook dat de hele wending in dit topic aan de eigenlijke problematiek waarin dit topic geopend werd, voorbij gaat.
Dit gaat niet over katten die loslopen, het gaat over een terrorkat.  Specifiek voorbeeld.
Zo zijn er zat honden die prima op hun eigen terrein blijven en daar waken, maar je niet achterna de straat op rennen.  En daar heb ik geen probleem mee. Goed opgevoed. Zo zijn er zat honden die dat niet kunnen en waarbij de mensen dus een hek plaatsen en de hond erachter houden. Prima.
Het zijn die paar situatie's waarin honden of katten wel voorbijgangers aanvallen en de eigenaren hun verantwoordelijkheid niet opnemen.  Daar gaat het hier over.  En dat kan niet. Niet bij een hond, maar ook niet bij een kat. Daar ben ik het wel volmondig mee eens.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 02 mar 2015, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Inouchka
pearlsofpassion schreef: Ik heb wel met je te doen.
Dit is wel niet normaal.  Een normale kat doet zoiets toch niet? Denkt die dat ie een waakkat is of zo?

Is er echt geen agent of zo, waar je dat aan kan geven? Daar moet toch iets aan gedaan kunnen worden?
Het kan zo inderdaad wel niet zijn.

Ik vind trouwens wel dat je je mag verdedigen.  Het is waarschijnlijk niet de kat zijn schuld dat hij zo geworden is, net zoals dat doorgaans bij honden die bijten of aanvallen, ook niet de hond zijn schuld is.  Maar dat wil nog niet zeggen dat het toegestaan is.
Honden die de stoep voor eigen deur verdedigen door in mijn enkels te bijten (of die van mijn hond of kind), krijgen bij mij ook een schop onder hun kont of een hoop geschreeuw naar hun hoofd. 
Ik heb het genoeg meegemaakt (wel enkel honden, eerlijk gezegd)... en weet nog steeds niet wat je er eigenlijk aan kan doen, anders dan aangeven.
Hond of kat, maakt dan niet uit, dit kan gewoon niet...

En ik vind ook dat de hele wending in dit topic aan de eigenlijke problematiek waarin dit topic geopend werd, voorbij gaat.
Dit gaat niet over katten die loslopen, het gaat over een terrorkat.  Specifiek voorbeeld.
Zo zijn er zat honden die prima op hun eigen terrein blijven en daar waken, maar je niet achterna de straat op rennen.  En daar heb ik geen probleem mee. Goed opgevoed. Zo zijn er zat honden die dat niet kunnen en waarbij de mensen dus een hek plaatsen en de hond erachter houden. Prima.
Het zijn die paar situatie's waarin honden of katten wel voorbijgangers aanvallen en de eigenaren hun verantwoordelijkheid niet opnemen.  Daar gaat het hier over.  En dat kan niet. Niet bij een hond, maar ook niet bij een kat. Daar ben ik het wel volmondig mee eens.
Dit is ook heel vervelend en ik zou het ook stront vervelend vinden... Alleen is dit topic zo gedraaid dat alle loslopende katten, maar binnen moeten worden gehouden en ja dan voel ik mij ook aangesproken. Ik heb verder geen last van mijn katten en mijn buren (zover ik weet) ook niet. Ze zijn allen geholpen en gechipt, zelfs de jongste kater Bumblebee op het moment dat hij 6 maanden werd. Mijn katten gaan naar buiten wanneer ze willen, zeker in de zomer liggen ze vaak te zonnen of ergens in de bosjes lekker te knorren en ze komen allen altijd netjes zodra ik ze roep, dus ver weg zullen ze wel niet zijn... Daarnaast zijn ze als de dood voor vreemden, dus zullen ze niet snel bij vreemde mensen proberen binnen te dringen.. Ik ben vorige zomer verhuist van een kleine woning naar een grotere woning, nog geen 20meter van elkaar af, toen gingen mijn katten ook al naar buiten. Ik heb ze de eerste maand na de verhuis netjes binnen gelaten, met veel pijn en moeite, want ik kon merken dat ze er alles behalve blij om waren... en de nieuwe bewoners van men oude woning, gevraagd of ze misschien de ramen zoveel mogelijk dicht wilde houden (zo gingen ze namelijk naar binnen en buiten...) ze deden hier totaal niet moeilijk over en ik spreek ze geregeld en vraag hun vaker hebben jullie wel eens last van mijn katten, nou ze vonden dat super dat ik dat vraag en ze waren er in eerste instantie wel bang voor, dat het wel het geval zou zijn... Gelukkig is het dus niet zo!! Dus noem mij als katten eigenaar die der katten wel buiten laat dan onverantwoord, gelukkig weet ik wel beter. En mijn katten heb ik niet als gebruiksvoorwerp die ik buiten schop wanneer ik daar zin in heb... Dat vind ik echt een rot opmerking!!! Mijn dames die ik heb, zouden een spuitje krijgen omdat ze nergens geplaatst konden worden vanuit het asiel waar ik toen werkte en dat kon ik niet over men hart krijgen, dus heb ze in huis genomen..., Bumbleblee die hebben wij gevonden langs de weg opweg naar België... Ik kon hem evengoed gewoon aan zen lot overlaten, maar dat kreeg ik al helemaal niet over men hart... Dus wie mij afschrijft als een egoïst die katten heeft voor eigen plezier is echt wel tegen de verkeerde bezig!!!  Dit topic heeft zodanig een draai gekregen alsof iedereen die zijn kat buitenlaat een onverantwoord persoon is en niet geschikt is om voor een kat te zorgen, omdat hij of zij zijn katten wel gewoon buiten laat...Waar sláát dat dan op? Het is een risico daar ben ik mij zeker van bewust, maar als mijn katten luid miauwend hun verhalen komen vertellen en lekker komen kroelen en kopjes/likjes geven van blijdschap, wanneer ze binnen komen na hun buitenspel, dat is voor een gelukzalig moment die dat risico waard is!!! En dit is voor mij part nu echt wel het laatste wat ik erover kwijt wil...

Sent from my iPhone using Tapatalk
Laatst gewijzigd door Inouchka op ma 02 mar 2015, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door keetje
Ligaa schreef: Tja zo kan je overal wel gemakzucht in zien. Het is gemakzucht als je je dieren buiten laat, het is gemakzucht als je een kattenluikje hebt, zeker ook gemakzucht dat ze zelf hun eten op moeten eten, ze niet voer met een lepel en dat ik er niet altijd bij ben? Nog gemakzuchtiger: ze hebben zichzelf aangewend buiten te poepen en te plassen, dus ik hoef niet eens een kattenbak schoon te maken. Ze vermaken zich heel goed zelf buiten en scherpen daar hun nagels dus ik heb geen grote krabpaal in de kamer staan, dat is gemakzuchtig zeg. Dan vind ik het heel gemakzuchtig dat mensen hun hond laten loslopen.. Niet eens de moeite nemen om je dieren vast te houden, tssk. :-X
Jij draait de boel steeds om, prima hoor.  ;)
Door Martine-Tom
Lizzy schreef: Als jij zeker weet dat jouw kat geen overlast bezorgd en als jij zeker weet dat jouw kat niet dood gereden kan worden, dan ben je toch klaar?
Tuurlijk kan ie doodgereden worden, overlast kan ie ook veroorzaken, naief ben ik niet hoor.
Door Kaela
Ligaa schreef: Wie zegt dat ze buiten worden gegooid uit gemakzucht? Genoeg mensen hebben gewoon een kattenluikje en dan kan de kat zelf beslissen of hij in- of uitloopt. Ja de keukendeur zit wel eens dicht en dan wachten ze in de keuken, maar we lopen vaak zat heen en weer en anders hoor ik ze wel aan de deur krabben en mogen ze binnen. Heb je alle eigenaren van die 20-30 katten gesproken of zie je ze iedere morgen met een gemakzuchtige blik in hun ogen hun kat naar buiten schoppen? Als dat zo is heb ik niets gezegd maar ik vind dat wel heel makkelijk gesteld..
Ik zie ze niet alle 30 naar buiten geschopt worden, dan wist ik ook wel wie waar woonde. Maar als ik smorgens Oscar uitlaat, ze zie ik met regelmaat katten naar buiten gewerkt worden. Door mensen die vervolgens de hele dag werken zijn en geen katteluik hebben. Dus of gemakzucht per see het juiste woord is weet ik niet, maar ik vind dat weinig te maken hebben met goed voor je kat zorgen of met "de kat wil nou eenmaal graag buiten". In dat opzicht vind ik een katteluik zeker te preferen voor het welzijn van de kat, maar je bent gek als je daar hier aan begint, dan heb je gegarandeerd vreemde (en ook ongecastreerde) katten binnen.
pearlsofpassion schreef: En ik vind ook dat de hele wending in dit topic aan de eigenlijke problematiek waarin dit topic geopend werd, voorbij gaat.
Ja en vervolgens zijn er heel veel voorbeelden gekomen hoe loslopende katten nog meer overlast veroorzaken. Sproeien, aanvallen, achtervolgen, in tuinen schijten, huisdieren van andere mensen belagen. Och en dan heb ik voor het gemak de krijsende krolse poezen en de vechtende ongecastreerde katers nog niet meegenomen. En het enige argument wat van de eigenaren van loslopende katten komt is: dat wil poesje-lief zo graag.
Jij kan dan vinden dat we aan de eigenlijke problematiek voorbij gaan, maar een topic op BP hoeft niet per see over het bericht van TS te blijven gaan. Kennelijk leeft het nogal onder de niet-loslopende-katteneigenaren.
Door Ligaa
Kaela schreef: Ja en vervolgens zijn er heel veel voorbeelden gekomen hoe loslopende katten nog meer overlast veroorzaken. Sproeien, aanvallen, achtervolgen, in tuinen schijten, huisdieren van andere mensen belagen. Och en dan heb ik voor het gemak de krijsende krolse poezen en de vechtende ongecastreerde katers nog niet meegenomen. En het enige argument wat van de eigenaren van loslopende katten komt is: dat wil poesje-lief zo graag.
Jij kan dan vinden dat we aan de eigenlijke problematiek voorbij gaan, maar een topic op BP hoeft niet per see over het bericht van TS te blijven gaan. Kennelijk leeft het nogal onder de niet-loslopende-katteneigenaren.
Tja van een hond kun je ook genoeg nadelen bedenken van het buitenlopen. Schijten regelmatig op straat als ze de bosjes of de uitloopstrook niet halen, blaffen soms de hele buurt bij elkaar, ik hoor de Jack Russels in de straat regelmatig keffen en achter elkaar aan rennen al keffend, zie de honden hun poot optillen tegen MIJN bosjes aan, om nog maar te zwijgen van de loslopende honden die op je af komen rennen alsof ze iedereen fantastisch vinden en dan tegen je op springen of om je heen blijven dartelen, eindeloos voor je auto heen en weer lopen, terwijl een kat gewoon aan de kant gaat, bang is voor auto's. Mijn katten zijn gecastreerd en worden niet krols. En waarom moet een kat zijn energie wel binnen kwijt kunnen en binnen zijn behoefte doen, maar moet een hond per se buiten lopen en kan hij dat niet in de tuin? Met genoeg afleiding en speeltjes etc. moet een hond formaatje grote kat (dus ergens Jack Russel etc.) dan toch zeker ook wel in een appartement met balkon of met een kleine tuin kunnen? Waarom laten jullie je honden dan nog los of uit? Als je de uitloopstrook niet kan halen en een kat moet wel binnen kunnen blijven, waarom hou je dan je hond niet binnen? Juist omdat het voor de hond toegevoegde waarde heeft om LOS zijn energie kwijt te kunnen. Dat heeft het voor een kat zeer zeker ook, en ja daarom lopen ze buiten. Als ze er niets aan vonden bleven ze ook wel binnen.

En weet je hoeveel honden konijntjes en muizen en andere diertjes opjagen in bos en struiken? Of katten opjagen, kinderen bang maken etc? Een kind weet niet dat een hond ongevaarlijk is als hij op ze af komt rennen. Ja dat ligt dan weer aan de eigenaren, maar net als bij honden zitten er tussen de katteneigenaren ook rotte appels die hun verantwoordelijkheid niet nemen. Ik heb hier meer last van de honden dan van de katten, jij hebt daar meer last van de katten dan van de honden, dus wie heeft er nou gelijk?
Laatst gewijzigd door Ligaa op ma 02 mar 2015, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Kaela
Ligaa schreef: Tja van een hond kun je ook genoeg nadelen bedenken van het buitenlopen. Schijten regelmatig op straat als ze de bosjes of de uitloopstrook niet halen, blaffen soms de hele buurt bij elkaar, ik hoor de Jack Russels in de straat regelmatig keffen en achter elkaar aan rennen al keffend, zie de honden hun poot optillen tegen MIJN bosjes aan, om nog maar te zwijgen van de loslopende honden die op je af komen rennen alsof ze iedereen fantastisch vinden en dan tegen je op springen of om je heen blijven dartelen, eindeloos voor je auto heen en weer lopen, terwijl een kat gewoon aan de kant gaat, bang is voor auto's. Mijn katten zijn gecastreerd en worden niet krols. En waarom moet een kat zijn energie wel binnen kwijt kunnen en binnen zijn behoefte doen, maar moet een hond per se buiten lopen en kan hij dat niet in de tuin? Met genoeg afleiding en speeltjes etc. moet een hond formaatje grote kat (dus ergens Jack Russel etc.) dan toch zeker ook wel in een appartement met balkon of met een kleine tuin kunnen? Waarom laten jullie je honden dan nog los of uit? Als je de uitloopstrook niet kan halen en een kat moet wel binnen kunnen blijven, waarom hou je dan je hond niet binnen? Juist omdat het voor de hond toegevoegde waarde heeft om LOS zijn energie kwijt te kunnen. Dat heeft het voor een kat zeer zeker ook, en ja daarom lopen ze buiten. Als ze er niets aan vonden bleven ze ook wel binnen.

En weet je hoeveel honden konijntjes en muizen en andere diertjes opjagen in bos en struiken? Of katten opjagen, kinderen bang maken etc? Een kind weet niet dat een hond ongevaarlijk is als hij op ze af komt rennen. Ja dat ligt dan weer aan de eigenaren, maar net als bij honden zitten er tussen de katteneigenaren ook rotte appels die hun verantwoordelijkheid niet nemen. Ik heb hier meer last van de honden dan van de katten, jij hebt daar meer last van de katten dan van de honden, dus wie heeft er nou gelijk?
Ik ben het helemaal met je eens! Met elk punt over hondenoverlast die je noemt! Dus loopt mijn hond aan de lijn (altijd he, tenzij op speciaal daarvoor bedoelde omheinde veldjes waar ik belasting voor betaal, op de hondenschool of als ik ruim een uur naar Daantje heb gereden), voorkom ik tot in den treure dat hij kan jagen, heb ik poepzakjes om de drollen op te ruimen (en ik gebruik ze ook  ;)). Noem mij moraalridder of wat je maar wilt, maar van mijn hond heeft niemand, op hooguit een zeer incidenteel kort aanslaan als de deurbel gaat, geen last.
En van alle punten die jij noemt over honden heb ik óók last en zul je in topics die daarover gaan (lees het topic "nou heb ik al veel idioten meegemaakt... maar deze spant de kroon" maar) mijn mening daar ook over lezen. Het een sluit het ander niet uit.

Maar het feit dat honden overlast geven is geen vrijbrief voor katten om overlast te mogen veroorzaken. Dat is kleuterschool niveau: Jantje doet het, dus Pietje mag het ook. Beide partijen moeten verantwoording nemen. En ik kan alleen verantwoording voor mij eigen hond en katten nemen en dat doe ik dan ook.
Door Lil
Kaela schreef: Hier in de straat zitten er denk ik een stuk of 30. Met mooi weer komen wij op een rondje door de wijk zomaar 40 tot 50 katten tegen. Nu het koud is zitten er minder. Maar ja, er zitten idioot veel katten.
Sodeknetter!

Hier zitten met alle ruimte er 10. 25 stuks was voor hier al te veel.......
Door pearlsofpassion
Honden die niet aan je enkels gaan hangen of op en andere manier overlast bezorgen, mogen van mij gerust loslopen.
Katten die geen overlast bezorgen, dus ook.
Als er wel overlast is, is dat niet aanvaardbaar, niet voor honden en niet voor katten.
De rest is een andere discussie.
Door Too
Alle brave-zonder-overlast-non-killer-cats zonder doodswens mogen van mij vrij buiten sjouwen, echt waar ik zou mijn beesten ook zon leven gunnen (als ze t aandurven) als. . als dat de kat inkwestie én een ieder die t pad van mijn kat kruist geen overmatige stress en risico oplevert

Maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat kennissen in t buitengebied (helemaal aan t eind van een doodlopende straat, tussen de boomgaarden) óók aangereden katten thuiskrijgen. .

Ik denk dat elke vorm z'n voor en tegens heeft, weloverwogen keuze om de ruimte tot buiten de erfgrenzen te laten gaan.  . prima totdat je iemand in draf achter z'n hond aan ziet gaan vanwege jouw kat, nieuwe buren de ramen niet durven openen vanwege pies of dat de lokale tuinders hun eigen oogst niet meer durven eten vanwege de poep enelke mogelijke variatie. hierop .
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door