Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Martine-Tom
Inge en Bono schreef: Nee dat is ook niet fijn. Maar we zijn toch niet aan het wegstrepen? "Mijn buurman heeft kakelende vogels, dus ik mag....."  :-X
Zegt ze dat dan? ???

Idd heb ik ook buren met een voliere gehad....drama, die beesten heb ik wat vervloekt als ze snachts weer eens de hele nacht herrie maakten, de volliere stond onder mijn slaapkamerraam, ben al verhuist van slaapkamer en met ramen dicht en oordoppen gaan slapen en nog hoorde ik die stomme beesten (kwartels) gelukkig zijn ze verhuist. De hond van de achterburen die hele nachten piepte ook zo fijn. De herder van een paar huizen verderop die de hele dag blaft, het buurmeisje van 5 wat in de zomer als ze buiten speelt heel wat herrie produceerd, de buurman die gitarist is en op vol volume in de tuin nummers aan het instuderen is als ik in de zomer lekker rustig buiten wil zitten.

Iedereen veroorzaakt overlast en iedereen ervaart overlast, ook de moraalridders.
Door Lil
Binnen 12 uur per dag. Slaapt/knuffelt mij en de honden. In de eigen tuin 8 uur per dag: slapen, behoefte doen en muizen vangen. 2 uur per dag op de manege: knuffelen met meisjes en muizen. Denk dat ze overige tijd in veld zit (tien passen van mijn huis daarvoor hoeft ze niet door andere tuinen).

Mijn buren zagen laatst dat ik terug kwam van de da. Heb jij een kat gekocht? Ja, 12,5 jaar geleden. Niemand heeft haar ooit in de tuin gezien. Toen vorige buren er nog woonden raapte ik 20 katten drollen uit mijn outdoor kattenbak. Wist zeker dat de meeste niet van mijne waren: duidelijk brok etend. Nu buuf weg is 7-9 per week keurig barf. Durf gerust te zeggen: ligt niets bij buren in de tuin.
Laatst gewijzigd door Lil op zo 01 mar 2015, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Borke
Radja schreef: Maar wat ik ook heel erg vind,is dat mijn fietstassen vol gesproeid worden door de katers van hier uit de straat! niets,maar dan ook echt niets kan in de carporte blijven staan of ze sproeien erover heen!
Die katten kunnen ze niet binnen houden want dan sproeien ze binnen, dus gaan ze maar naar buiten.
"Niemand" heeft er last van  >:( ja-ja...

Loslopende katten poepen in de tuin van een ander, vangen vogeltjes, sproeien over de spullen van een ander...
Vaak weet je niet van wie die katten zijn, dus je kunt niet eens klagen.
Eigenaren liegen dus niet eens als ze zeggen dat niemand bij hen komt klagen.

Maar het is OK dat ze buiten lopen, want ze worden niet overreden...

Tja  :-[
Door Martine-Tom
Borke schreef: Die katten kunnen ze niet binnen houden want dan sproeien ze binnen, dus gaan ze maar naar buiten.
"Niemand" heeft er last van  >:( ja-ja...

Loslopende katten poepen in de tuin van een ander, vangen vogeltjes, sproeien over de spullen van een ander...
Vaak weet je niet van wie die katten zijn, dus je kunt niet eens klagen.
Eigenaren liegen dus niet eens als ze zeggen dat niemand bij hen komt klagen.

Maar het is OK dat ze buiten lopen, want ze worden niet overreden...

Tja  :-[
Alsof iedereen het leuk vind dat zijn kat naar buiten gaat, som,s heb je gewoon geen keus.
Door Aprilsnow
Natuurlijk heeft iedereen wel eens 'last' van het geluid van de buren. Of het nu de buren zelf zijn, de kinderen, de hond, de vogels of de kat. Jammer maar helaas. Als het te erg wordt kan je daar de buren op aanspreken. Feit blijft wel dat al dat wat genoemd wordt overlast is vanuit de eigen tuin/huis (of op straat daar waar kinderen ook wel eens spelen). Ik denk dat de vraag eerder daar ligt een kat wel geschikt is als huisdier als het los moet kunnen lopen omdat het zijn natuur is.

Hier loopt ook een kat door de tuin, volgens mij meerdere. Hond raakt helemaal over de flos van de kat, de geur en soms ziet hij hem over 'zijn' terrein lopen.
Ik zou willen dat de mensen waar de kat van is hem bij zich hielden. Buitenren klinkt mij zo gek nog niet in de oren. Als dat niet passend is dan denk ik echt dat het beestje niet geschikt is als 'huisdier'.
Muizen en ratten kan je overigens ook met klemmen vangen, is niet altijd gif voor nodig hoor  ;)

Ik heb vroeger ook 2 katten gehad. Lieve beestjes die van mij ook niet buiten mochten komen. Op een dag stond de voordeur open en de 2 zaten op de trap naar buiten te kijken wat voor wondere wereld daar toch was. Kwam niet in ze op om naar buiten te gaan. Ook dat gaat niet bij iedere kat op maar dan vraag ik me nog steeds af of je het wel als huisdier moet zien. In het voorbeeld van de cavia's die los door huis lopen. Fijn voor die cavia's maar die zet je toch ook niet op straat zodat ze de echte natuur kunnen gaan ontdekken?

En ja een kat die gewend is om buiten te komen die zal je niet makkelijk weer binnen kunnen houden, nogmaals vraag ik me dan wel af in hoeverre het je hebt over een huisdier als hij zonder toezicht buiten moet kunnen lopen. los van de schade aan fauna, overlast door sproeien en poepen etc.
Door Floor
hannabelgje schreef: Heeft niks te maken met waar je woont hoor.  Het is gewoon een vaststaand feit dat de meeste katten 's nachts doodgereden worden. Dus door ze dan binnen te houden verklein je dat risico.
Even nog een vraag voor de buitenkatmensen. Wat doen jullie katten in huis als ze binnen zijn? En hoeveel uur per dag zijn ze ongeveer binnen?
Hier een 'binnenkat'. Ze is gemiddeld 23 uur binnen en slaapt daarvan een kleine 20 uur, gok ik. Vorige kat ook, maar die kwam nooit buiten (18 jaar lang alleen balkon). Huidige kat komt alleen in mijn tuin. Ik dacht dat de meeste katten veel slapen, maar misschien ook niet.
Door Martine-Tom
odradaatje schreef: Natuurlijk heeft iedereen wel eens 'last' van het geluid van de buren. Of het nu de buren zelf zijn, de kinderen, de hond, de vogels of de kat. Jammer maar helaas. Als het te erg wordt kan je daar de buren op aanspreken. Feit blijft wel dat al dat wat genoemd wordt overlast is vanuit de eigen tuin/huis (of op straat daar waar kinderen ook wel eens spelen). Ik denk dat de vraag eerder daar ligt een kat wel geschikt is als huisdier als het los moet kunnen lopen omdat het zijn natuur is.

Hier loopt ook een kat door de tuin, volgens mij meerdere. Hond raakt helemaal over de flos van de kat, de geur en soms ziet hij hem over 'zijn' terrein lopen.
Ik zou willen dat de mensen waar de kat van is hem bij zich hielden. Buitenren klinkt mij zo gek nog niet in de oren. Als dat niet passend is dan denk ik echt dat het beestje niet geschikt is als 'huisdier'.
Muizen en ratten kan je overigens ook met klemmen vangen, is niet altijd gif voor nodig hoor  ;)

Ik heb vroeger ook 2 katten gehad. Lieve beestjes die van mij ook niet buiten mochten komen. Op een dag stond de voordeur open en de 2 zaten op de trap naar buiten te kijken wat voor wondere wereld daar toch was. Kwam niet in ze op om naar buiten te gaan. Ook dat gaat niet bij iedere kat op maar dan vraag ik me nog steeds af of je het wel als huisdier moet zien. In het voorbeeld van de cavia's die los door huis lopen. Fijn voor die cavia's maar die zet je toch ook niet op straat zodat ze de echte natuur kunnen gaan ontdekken?

En ja een kat die gewend is om buiten te komen die zal je niet makkelijk weer binnen kunnen houden, nogmaals vraag ik me dan wel af in hoeverre het je hebt over een huisdier als hij zonder toezicht buiten moet kunnen lopen. los van de schade aan fauna, overlast door sproeien en poepen etc.
En wat is dan jouw oplossing voor deze katten?
Door Ligaa
hannabelgje schreef: Even nog een vraag voor de buitenkatmensen. Wat doen jullie katten in huis als ze binnen zijn? En hoeveel uur per dag zijn ze ongeveer binnen?
's Morgens rond 9 uur staan ze meestal alledrie te springen om eten, of de derde komt er snel aangerend van buiten. Als ik rond half 9 nog in bed lig komt Dien me halen door aan de deur te krabben boven, om zodra ik dan eindelijk uit bed ben voor me uit te vliegen en bij het aanrecht te gaan zitten wachten, al kijkend naar de koelkastdeur. Na het eten gaan ze vaak naar buiten of nog even naar binnen voor een tukje. Ik ben vaak een hele dag thuis, dus ik zit regelmatig even te kroelen met ze als ze thuis zijn. Ieder half uur/uur wil er wel een kat uit of in, want de kamerdeur zit dicht in de winter. Joep (mijn kater) is vaak heel energiek en is een groot deel overdag wel buiten, of half om half binnen/buiten. Er liggen vaak wel kleine prulletjes op de vloer (balletjes, muisjes) en daar is hij soms mee in de weer. Of hij speelt met een doos, of hij rent buiten rondjes, weet ik veel wat hij dan doet. ;D En regelmatig komt hij in vliegende vaart binnengestormd om te kijken wie er binnen zijn. Als Ien binnen is gaat hij standaard kijken of hij haar nog een beetje kan plagen, en dat lukt vaak wel want die laat zich makkelijk op de kast jagen. Uiteindelijk als hij dan echt heel irritant wordt en Ien onder de bank kruipt zet ik hem even buiten de deur. Soms gaat hij dan weer naar buiten rondjes rennen/op het afdak zitten/op het afdak van de buren kijken/loeren naar vogels ofzo. En soms vind ik hem na een paar uur terug op de studeerkamer in de bureaustoel. Ien is vaak buiten, in de zomer ligt ze vaak lekker te zonnen op de glijbaan of het dak van de buren. Als het mooi weer is en de dames zijn samen buiten rennen ze vaak achter elkaar aan. Als we een eindje gaan fietsen door het weiland lopen ze nog wel eens achter ons aan. En als ze het buitenzijn beu zijn liggen ze weer een poosje binnen. Als ik aan het leren/naaien/etc. ben aan de tafel ligt Ien graag bij me op tafel ofzo. Als er een lege doos in de kamer staat (wil nog wel eens met een eigen bedrijf) zijn ze daar vaak wel een poosje mee bezig. Of ze stoeien in de woonkamer, of ik speel met Joep (want die mag van de dames dan weer niet meedoen).

Om 3 uur begint de eerste te controleren of er al een bakje eten in de keuken staat. Nummer 2 voegt zich daar vaak niet veel later bij en iedere keer dat ik de koelkast vanaf dat moment opendoe duiken ze er om en om even in om te zien of ze al wat krijgen. Als het nog niet zo ver is doen ze vaak nog een rondje buiten, maar ze zitten soms ook een kwartier te wachten, zeker als ik aan het koken/bakken ben. 's Avonds na het eten gaan ze vaak weer even naar buiten rondjes rennen/lopen/jagen (?) om dan soms inderdaad heel trots aan te komen met een (gelukkig vaak dode) muis en soms een vogel. 's Avonds liggen ze wel meer binnen, vaak bij ons, maar soms wordt er ook nog gespeeld.

En als het regent zitten ze elkaar gewoon constant te pesten. ::)

In de zomer als het warm is liggen ze natuurlijk wel veel meer in de achtertuin of in de buurt op een (af)dak te zonnen, of op de glijbaan etc. Of gewoon voor het huis. Ik heb niet het idee dat ze erg ver weg gaan, maar dat kan ook niet want stel dat er eerder eten is dan je denkt en dat het aan je neus voorbij gaat.. Het wisselt ook gewoon per dag, per weersomstandigheid, temperatuur etc. Zodra het zonnetje een beetje schijnt ben ik ze meer dan de helft van de dag kwijt. Als het dan wat donkerder en wat kouder wordt kruipen ze bij ons op de bank. En 's morgens vanaf een uur of 5 ligt er vaak eentje bij ons op de slaapkamer, als hamsterlief weer is gaan tukken. Dus nee ze slapen zeker niet de hele dag. Gebeurt wel eens, maar lang niet altijd.
Door Lil
odradaatje schreef: Natuurlijk heeft iedereen wel eens 'last' van het geluid van de buren. Of het nu de buren zelf zijn, de kinderen, de hond, de vogels of de kat. Jammer maar helaas. Als het te erg wordt kan je daar de buren op aanspreken. Feit blijft wel dat al dat wat genoemd wordt overlast is vanuit de eigen tuin/huis (of op straat daar waar kinderen ook wel eens spelen). Ik denk dat de vraag eerder daar ligt een kat wel geschikt is als huisdier als enhet los moet kunnen lopen omdat het zijn natuur is.

ik ben helemaal mee eens dat wilde katten niet geschikt zijn als huisdier! Ik ben ook tegen al die opvang instanties in die zin, maar dan ben ik super geschift en mega wreed dat ik euthanasie gepast vindt. Ik HAD de tuin afgezet, maar ben op last van dwangsom verplicht geweest af te breken (had schuine staanders met gaas aan schutting en dat is niet mooi en dus moest het weg, want zag uit als gevangenis).

hier lopen zo'n 10 katten (onlangs zijn de 15 wilde/ gedumpte weg gevangen) en nog nooit heeft er 1 kat gesproeid, nergens. En de outdoor kattenbak werkt super, heb immers 6 jaar de hopen van de buurkat (raskater van 700 euro die rustig dagen niet thuis kwam) daar weg geschept. Nu is het hier blijkbaar standaard dat men castreert dus denk dat dasrom sproeigedrag weg is bij de dieren, maar ook heel standaard dat men katten dumpt. Dus ja blijkbaar ongeschikt als huisdier. Helemaal mee eens.

Ik wil er geen meer. Dus was ik 14 dagen geleden na verzoek 1064 (fictief getal) weer het varken dat ik geen kat wilde en de opvang vol zat en dus... tja niet mijn verantwoordelijkheid dat die kat geen eigenaar had. Ik wordt het beetje beu dat ik dan verantwoordelijk wordt gehouden voor het feit dat een dier spuitje krijgt. Ik heb het dier niet aangeschaft en niet gedumpt. Ik heb 5 jaar in stad gewoond en kat binnen gehad. Ze is van 4e verdieping gesprongen, ik heb mijn enkel gebroken gehad omdat ze steeds als ik thuis kwam tussen mijn benen door naar buiten rende. Ze is door raam getracht te gaan. Uiteraard zo geprepareerd dat het niet paste dus toen moest de brandweer en da komen omdat ze vast zat en wij raam niet open of dicht meer kregen. Echt niet dat deze op de trap blijft zitten. En ja ik heb 1 fout gemaakt: ik vond oneerlijk dat men het hele nest wilde katten liet euthaniseren en heb een enorme knuffel naar huis genomen.
Knuffel heb ik 2 keer herplaatst en is 2 keer terug gebracht. Ze was heel lief en knuffelug, top zindelijk, maar als je opsluit dan krijst ze non stop en ze ontsnapt overal uit. Jammer dat deze mensen dat geen week konden uitzingen, want ze doet het wel in afgezette tuin (moet geen ren van 2x3 zijn, maar 5x15 met muisjes in tuin vond ze prima).
Door Aprilsnow
Martine-Tom schreef: En wat is dan jouw oplossing voor deze katten?
Een oplossing heb ik ook zo niet, zeker niet voor bestaande situaties. Ik denk wel dat het uitzonderingen die niet binnen/op eigen grond te houden zijn en dat de eerste stap bij baasjes ligt. Als je niet de ruimte of mogelijkheden voor een (grote) buitenren hebt moet je dan wel een kat willen als je weet dat je hem niet binnen wil/kan houden of dat kan bieden wat hij nodig heeft?
De vanzelfsprekendheid dat een kat maar buiten moet kunnen lopen is wat ik raar vind. Er zullen altijd 'wilde' katten blijven, er blijven boerderijen waar ze ingezet worden maar ook die zouden hun verantwoordelijkheid kunnen nemen en zorgen dat ze zich niet meer onbeperkt voort kunnen planten.
Lil schreef: ik ben helemaal mee eens dat wilde katten niet geschikt zijn als huisdier! Ik ben ook tegen al die opvang instanties in die zin, maar dan ben ik super geschift en mega wreed dat ik euthanasie gepast vindt. Ik HAD de tuin afgezet, maar ben op last van dwangsom verplicht geweest af te breken (had schuine staanders met gaas aan schutting en dat is niet mooi en dus moest het weg, want zag uit als gevangenis).
hier lopen zo'n 10 katten (onlangs zijn de 15 wilde/ gedumpte weg gevangen) en nog nooit heeft er 1 kat gesproeid, nergens. En de outdoor kattenbak werkt super, heb immers 6 jaar de hopen van de buurkat (raskater van 700 euro die rustig dagen niet thuis kwam) daar weg geschept. Nu is het hier blijkbaar standaard dat men castreert dus denk dat dasrom sproeigedrag weg is bij de dieren, maar ook heel standaard dat men katten dumpt. Dus ja blijkbaar ongeschikt als huisdier. Helemaal mee eens.

Ik wil er geen meer. Dus was ik 14 dagen geleden na verzoek 1064 (fictief getal) weer het varken dat ik geen kat wilde en de opvang vol zat en dus... tja niet mijn verantwoordelijkheid dat die kat geen eigenaar had. Ik wordt het beetje beu dat ik dan verantwoordelijk wordt gehouden voor het feit dat een dier spuitje krijgt. Ik heb het dier niet aangeschaft en niet gedumpt. Ik heb 5 jaar in stad gewoond en kat binnen gehad. Ze is van 4e verdieping gesprongen, ik heb mijn enkel gebroken gehad omdat ze steeds als ik thuis kwam tussen mijn benen door naar buiten rende. Ze is door raam getracht te gaan. Uiteraard zo geprepareerd dat het niet paste dus toen moest de brandweer en da komen omdat ze vast zat en wij raam niet open of dicht meer kregen. Echt niet dat deze op de trap blijft zitten. En ja ik heb 1 fout gemaakt: ik vond oneerlijk dat men het hele nest wilde katten liet euthaniseren en heb een enorme knuffel naar huis genomen.
Knuffel heb ik 2 keer herplaatst en is 2 keer terug gebracht. Ze was heel lief en knuffelug, top zindelijk, maar als je opsluit dan krijst ze non stop en ze ontsnapt overal uit. Jammer dat deze mensen dat geen week konden uitzingen, want ze doet het wel in afgezette tuin (moet geen ren van 2x3 zijn, maar 5x15 met muisjes in tuin vond ze prima).
Het is zeker ook niet om je te veroordelen hoor. Begrijp goed dat het je lastig wordt gemaakt als je de tuin afzet en er dan commentaar op krijgt. Ik zie ook een verschil tussen loslopend in de binnenstad/stedelijk gebied en het buiten gebied. Alhoewel dit over het algemeen voor de fauna weinig verschil maakt zie ik dat soort meer als 'werkkatten'.
Wat mij altijd verbaasd heeft is als ik 's avonds door het stadscentrum liep op een rondje wel een 40 katten tegen kwam en dat was dan een rondje van zeg... 15 minuten. Dat waren dan ook nog alleen de katten die je kon zien. Naar mijn mening heeft dat niets met 'huisdier' te maken. Er liep trouwens ook een hond los, lief beest deed geen vlieg kwaad bij wijze van maar daar werd toch heel anders over gedacht. Het was zielig, gevaarlijk (bijtende hond?) en meer van dat. Beestje leek zich prima te vermaken, scharrelde links en rechts wat eten bij elkaar...

Ik was ook erg verbaasd dat die 2 van mij zo onnozel naar buiten zaten te kijken. Eerst een hartverzakking omdat ik hoorde dat de deur openstond en al een oproep aan het bedenken was, daarna een reuze opluchting dat ze er 'gewoon' zaten en een wijze les om de deur extra te controleren  ::)
Door Kaela
Martine-Tom schreef: En wat is dan jouw oplossing voor deze katten?
De kat houden onder omstandigheden waarin hij niet doodongelukkig wordt én geen overlast veroorzaakt aan derden. Hoe dat in te vullen, is aan de eigenaar van de kat. Het is precies dezelfde verantwoording als die van alle andere huisdiereigenaren.

Oprechte, niet veroordelend bedoelde vraag: hoe ga jij dat oplossing straks als je een huisje in Rotterdam vindt? Ik wil nog best aannemen dat er locaties zijn waar loslopende katten geen overlast veroorzaken, maar midden in Rotterdam ga je dat niet vinden lijkt mij.
Door Lil
lopen er zoveel katten los in steden? In de stad zag ik ze nooit. OK, 4x in 5 jaar tijd is de onze uitgebroken dus dan zag ik een kat: he baas laat je mij FF binnen. Maar zag verder nooit katten in de stad. Probleem van katten ken ik alleen van het platteland. Heb dus zelden last van katten, alleen als er weer gedumpt worden. Die katten willen graag menselijk contact en binnen zitten en proberen dus binnen te glippen. Maar zijn verder niet echt tot last.
Door Kaela
Lil schreef: lopen er zoveel katten los in steden? In de stad zag ik ze nooit. OK, 4x in 5 jaar tijd is de onze uitgebroken dus dan zag ik een kat: he baas laat je mij FF binnen. Maar zag verder nooit katten in de stad. Probleem van katten ken ik alleen van het platteland. Heb dus zelden last van katten, alleen als er weer gedumpt worden. Die katten willen graag menselijk contact en binnen zitten en proberen dus binnen te glippen. Maar zijn verder niet echt tot last.
Hier in de straat zitten er denk ik een stuk of 30. Met mooi weer komen wij op een rondje door de wijk zomaar 40 tot 50 katten tegen. Nu het koud is zitten er minder. Maar ja, er zitten idioot veel katten.
Door Inge en Bono
Lil schreef: lopen er zoveel katten los in steden? In de stad zag ik ze nooit. OK, 4x in 5 jaar tijd is de onze uitgebroken dus dan zag ik een kat: he baas laat je mij FF binnen. Maar zag verder nooit katten in de stad. Probleem van katten ken ik alleen van het platteland. Heb dus zelden last van katten, alleen als er weer gedumpt worden. Die katten willen graag menselijk contact en binnen zitten en proberen dus binnen te glippen. Maar zijn verder niet echt tot last.
Ja, hier iig wel. En een groot deel daarvan is niet gecastreerd  :-X
Door Els&Flow
Inge en Bono schreef: Ja, hier iig wel. En een groot deel daarvan is niet gecastreerd  :-X
Hier ook, al valt er nog weleens een kat te prooi aan een vos. Ik vind dat erg irritant aangezien ik ontzettend veel aan hondenbelasting betaal en katten dus vrij rond mogen lopen, de tuin (en voordeur) vol kunnen piesen en kakken en niemand dat op hoeft te ruimen. Erg hygienisch vind ik het iig allemaal niet.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door