hannabelgje schreef:
Even nog een vraag voor de buitenkatmensen. Wat doen jullie katten in huis als ze binnen zijn? En hoeveel uur per dag zijn ze ongeveer binnen?
's Morgens rond 9 uur staan ze meestal alledrie te springen om eten, of de derde komt er snel aangerend van buiten. Als ik rond half 9 nog in bed lig komt Dien me halen door aan de deur te krabben boven, om zodra ik dan eindelijk uit bed ben voor me uit te vliegen en bij het aanrecht te gaan zitten wachten, al kijkend naar de koelkastdeur. Na het eten gaan ze vaak naar buiten of nog even naar binnen voor een tukje. Ik ben vaak een hele dag thuis, dus ik zit regelmatig even te kroelen met ze als ze thuis zijn. Ieder half uur/uur wil er wel een kat uit of in, want de kamerdeur zit dicht in de winter. Joep (mijn kater) is vaak heel energiek en is een groot deel overdag wel buiten, of half om half binnen/buiten. Er liggen vaak wel kleine prulletjes op de vloer (balletjes, muisjes) en daar is hij soms mee in de weer. Of hij speelt met een doos, of hij rent buiten rondjes, weet ik veel wat hij dan doet.

En regelmatig komt hij in vliegende vaart binnengestormd om te kijken wie er binnen zijn. Als Ien binnen is gaat hij standaard kijken of hij haar nog een beetje kan plagen, en dat lukt vaak wel want die laat zich makkelijk op de kast jagen. Uiteindelijk als hij dan echt heel irritant wordt en Ien onder de bank kruipt zet ik hem even buiten de deur. Soms gaat hij dan weer naar buiten rondjes rennen/op het afdak zitten/op het afdak van de buren kijken/loeren naar vogels ofzo. En soms vind ik hem na een paar uur terug op de studeerkamer in de bureaustoel. Ien is vaak buiten, in de zomer ligt ze vaak lekker te zonnen op de glijbaan of het dak van de buren. Als het mooi weer is en de dames zijn samen buiten rennen ze vaak achter elkaar aan. Als we een eindje gaan fietsen door het weiland lopen ze nog wel eens achter ons aan. En als ze het buitenzijn beu zijn liggen ze weer een poosje binnen. Als ik aan het leren/naaien/etc. ben aan de tafel ligt Ien graag bij me op tafel ofzo. Als er een lege doos in de kamer staat (wil nog wel eens met een eigen bedrijf) zijn ze daar vaak wel een poosje mee bezig. Of ze stoeien in de woonkamer, of ik speel met Joep (want die mag van de dames dan weer niet meedoen).
Om 3 uur begint de eerste te controleren of er al een bakje eten in de keuken staat. Nummer 2 voegt zich daar vaak niet veel later bij en iedere keer dat ik de koelkast vanaf dat moment opendoe duiken ze er om en om even in om te zien of ze al wat krijgen. Als het nog niet zo ver is doen ze vaak nog een rondje buiten, maar ze zitten soms ook een kwartier te wachten, zeker als ik aan het koken/bakken ben. 's Avonds na het eten gaan ze vaak weer even naar buiten rondjes rennen/lopen/jagen (?) om dan soms inderdaad heel trots aan te komen met een (gelukkig vaak dode) muis en soms een vogel. 's Avonds liggen ze wel meer binnen, vaak bij ons, maar soms wordt er ook nog gespeeld.
En als het regent zitten ze elkaar gewoon constant te pesten.
In de zomer als het warm is liggen ze natuurlijk wel veel meer in de achtertuin of in de buurt op een (af)dak te zonnen, of op de glijbaan etc. Of gewoon voor het huis. Ik heb niet het idee dat ze erg ver weg gaan, maar dat kan ook niet want stel dat er eerder eten is dan je denkt en dat het aan je neus voorbij gaat.. Het wisselt ook gewoon per dag, per weersomstandigheid, temperatuur etc. Zodra het zonnetje een beetje schijnt ben ik ze meer dan de helft van de dag kwijt. Als het dan wat donkerder en wat kouder wordt kruipen ze bij ons op de bank. En 's morgens vanaf een uur of 5 ligt er vaak eentje bij ons op de slaapkamer, als hamsterlief weer is gaan tukken. Dus nee ze slapen zeker niet de hele dag. Gebeurt wel eens, maar lang niet altijd.