Het zal ook gewoon aan de buurt liggen waar je woont. Ik heb meer last van de hond van de buren dan zij van mijn katten, durf ik te wedden. Die hond zit altijd binnen en wordt 2/3 keer per dag vijf minuten uitgelaten. Zodra hij iets hoort begint hij te blaffen, tien seconden later hoor je de buurvrouw schreeuwen dat hij stil moet zijn, wat overigens vaak pas na 3/4 minuten werkt. En dat op allerlei gekke tijden, ook als je 's avonds om 11 uur wil slapen. Sjouwt hier ook zo naar binnen als de deur openstaat, loopt alle kanten op.
De buurman heeft wel vogels en hij heeft wel eens geklaagd dat ze ervoor stonden ofzo en dat hij bang was dat ze een vogel zouden pakken. Tot zijn duiven bij mij op 5 meter van de achterdeur in de tuin gingen zitten en mijn plantjes kaalvraten. De duiven heeft hij weggedaan, de hokken van de vogels zo getimmerd dat de katten er onmogelijk bij kunnen en hij heeft er nooit meer wat van gezegd. Ja als je er over begint wil hij ze nog steeds de nek omdraaien als het ooit voor zou komen dat ze een vogel te pakken krijgen, maar hij laat ze ook zelf ontsnappen, mijn katten zien het verschil niet tussen een tamme of een wilde vogel (denk ik, misschien ook wel..). Maar dat zit ook een beetje in zijn aard denk ik, als je erover begint alleen al wordt hij geprikkeld...

Als het gaat om katten binnen kunnen houden neem ik altijd het voorbeeld van mijn kater. Hij had zijn hele leven, wat toen nog maar een jaar was hoor, binnen gezeten nadat hij als kitten binnen was gebracht. Zodra hij hier doorhad (binnen een paar dagen) dat hij naar buiten kon, deed hij niets anders dan voor het raam heen en weer lopen, miauwen bij de deur, bij het kattenluikje, en als hij dat niet deed wel heen en weer racen door het huis, zoveel energie had hij. Zodra hij gewoon naar buiten kon was dit allemaal voorbij. Met oud en nieuw houd ik ze binnen, voor 2 dagen, maar dat is echt de max. Als ik ze zou willen aanwennen terug binnen te blijven en niet meer naar buiten te kunnen, moeten ze zó veel inleveren. Ze doen het zelfs onder hoge nood niet op de bak en ze maken elkaar (en mij) het leven zuur. Terwijl ze nu als het regent al met elkaar zitten te klieren, laat staan als ze helemaal niet meer naar buiten kunnen. Als iedereen zijn katten binnen zou moeten houden zouden er denk ik veel meer dieren in het asiel terechtkomen, ik geloof dat er katten zijn die het binnen best naar hun zin hebben maar lang niet allemaal. Dan zou ik ze alledrie weg moeten doen, komen ze dan bij iemand terecht die gaat proberen ze binnen te houden? En als ze daar niet aarden ook maar weer weg? Even stel dat er een regeling zou komen dat katten niet meer buiten mogen.