Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door pearlsofpassion
Als het biologisch is, staat het erbij. Als dat niet is, zal het ook niet biologisch zijn.
Bij wild of gekweekt kan je het navragen, maar dan kom je soms nog bedrogen uit.  Leveranciers kunnen inderdaad ook wel eens liegen.
Bij eend maak je mij niets meer wijs, eens ik het voor me heb, maar mijn fazant vb weet ik echt niet of het echt wild opgegroeid is, of gekweekt, gelost en dan geschoten. 
Als je vlees rechtstreeks van bij de jager komt, dan weet je het wel.  ;)
Door Ligaa
Tja zelfs als er op staat dat het echt wild is hoef je het nog niet te geloven. Ooit eens wilde eend gekocht waar op stond dat het kogeltjes kon bevatten omdat het wild was, maar wat toch écht tamme eend was. En waarover degene die het aanbood geen uitsluitsel kon/wou geven wat het nou was en hoe dat kon. :-\

Ik voer hier ook wat ik krijgen kan als ze het lusten. Wat ik niet voer is in ieder geval spiervlees van kalkoen, tam konijn, plofkip, plofeend, zo min mogelijk niet-bio rund (en dan snijdsels ofzo, dus geen lapjes) en liefst ook geen kippenorgaantjes als het niet bio is. Maar wel (als ik eraan kan komen) haas, wild konijn, fazant, zwaan, bio producten of diervriendelijk zoals soms kip of gans (wild). Vleesbot wel vaak niet-bio helaas zoals kwartel en eenden- en kippennekken. Wilde eend zijn ze niet dol op en biologisch vleesbot vind ik lastig aan te komen. Spiervlees ook liefst biologisch of wild dus gans, haas, (tam en wild) hert, zwaan, lama, kangoeroe en ook wel paard (ja dat is discutabel, ik probeer in ieder geval Nederlands paard te voeren). Organen vrijwel nooit bio, als ik het kan krijgen wel maar 250g biologische kippenhartjes.. tja daar ben ik niks mee, dat is echt onbetaalbaar. Maar dan vooral van lam, gans, eend, haas, kalkoen, rund (hart, geen lever of nier), soms tam konijn (levertjes of niertjes) maar liever niet, en waar ik maar aan kan komen. ;D Soms eten ze een paar weken maar 3 soorten en soms heb ik maandenlang 5/6 soorten spiervlees in de vriezer. Soms voer ik wel vis en soms niet. Ze eten hier in ieder geval gevarieerd haha, ik word al paniekerig als ik nog maar 3/4 soorten heb aan spiervlees haha. In totaal zit ik vaak denk ik wel op 8-10 diersoorten. Orgaan vaak 1/2 soorten per categorie (hart/lever/nier).

Ik besef ook wel dat biologisch/wild voeren een kwestie van proberen is en dat het misschien maar voor 50% lukt soms, ik probeer ook aan te vullen met afval van de menselijke consumptie (snijdsels, vlies (maar dan wel de grootste vellen eruit) niet om dagelijks te voeren maar voor eens in de week). De keren dat ik per ongeluk geen spiervlees op voorraad had en dus moest terugvallen op plofkip en kalkoen uit de winkel zijn op één hand te tellen (in een jaar tijd), 2/3 keer geloof ik. Maar dat doe ik liever echt niet.
Door pearlsofpassion
Als ik maar 3 soorten spiervlees of vleesbot heb vind ik dat ook niet leuk. Maar ik weet dat dat eerder uit gewoonte is.
Ik sta dan gewoon vrijwel elke dag weer voor die vriezer van: wat moet ik nu uithalen. Dat hebben ze gisteren en dat ander eergisteren gehad.  Moet ik nu weeral dat voeren?  Ze hebben dat pas gehad ::)
Ik heb dan gewoon het gevoel dat ik constant hetzelfde voer, maar ik weet dat dat gewoon de gewoonte is.
Wat ik wel heb ik dat ik op erg mooi spiervlees wat een tijdelijke actie was ook een beetje zuinig ben. Ik ben steeds blij als ik het voer, maar dan gaat het soms ook zo snel op, en daar sta ik dan zo wat weigerachtig tegenover en heb zin om wat zuiniger te zijn. Stom eigenlijk ze.  :P
Zo heb ik nog steeds heel wat liggen van een mooie partij echt wilde eendenvlees die overtijd was voor de menselijke consumptie.  Prachtig vlees, maar ik weet dat je niet moet verwachten dat dat binnen de 5 jaar nog eens terugkomt...  ::) En ja, die partij is op en ben ik heel blij dat ik goed ingeslagen heb (ze zijn toch vacuum verpakt), maar binnenkort gaat het ook wel eens op zijn. Ik ben nu al wat bang voor waar ik dan weer spier moet gaan vinden.  Want met die katten die niet graag grazers lusten en de dichtstbijzijnde jager op 2 uur rijden, wordt het wel erg moeilijk om de bio-industrie te vermijden.
Door bedaan
Hier krijgt Dieber steeds een periode hetzelfde orgaan, als dat bijna op is bestel ik weer een andere soort. Lever en nier gaan niet zo hard met maar 1 hond.
Hart heeft ze op dit moment de keus uit lam, geit en rund. lever en nier beide van lam. pens van geit en lam.

Spiervlees is ook vaak een periode 3 of 4 diersoorten, nu paard, rund, kalkoen en hert.
Botwerk van konijn, eend, kalkoen, haas, lam en kip.

Het is maar net waar ik op dat moment goed aan kan komen.
Door kakocavi
Ik maak me meer zorgen over de kwaliteit dan over afwisseling. Ik voer eigenlijk vooral waar ik aan kan komen, en heb er geen problemen mee om een paar weken een mix met bijvoorbeeld drie diersoorten te geven. Daarna krijgen ze dan wel weer een amdere mix met andere diersoorten en zo snel lopen ze geen tekorten op. Ik let er wel op dat als ze minder wild krijgen, ik rond die periode meer vis of visolie geef, voor de omega 3. Omdat dat veel voorkomt in wild vind ik dat minder belangrijk als ik (bijna) alleen wild geef. Soms geef ik vis ook uit een blikje, gewoon omdat ze dat zo lekker vinden.
Ik voer het liefst wild, maar zeker niet uitsluitend want er is niet altijd goed aan te komen. Helaas is de kwaliteit zeker bij tam vlees vaak moeilijk te achterhalen. Denk maar aan dat gedoe omtrent paardenvlees met resten van medicijnen erin, wat je dus echt niet aan het vlees kunt zien. Paardenvlees vermijd ik om die reden, maar je kunt nooit alles uitsluiten. Gemalen spiervlees (mdm) geef ik ook niet.
Ik wissel kvv af met ongemalen spul dat ik dan zelf maal.

Vleesbot: wilde eend, fazant, duif, kip, patrijs
Spiervlees: zwaan, haas, (wild) konijn, wilde gans, rund, hert, kalkoen, lama
Orgaan: konijn, haas, kip, kalkoen, lam
Vis: makreel, tonijn
Door Inge en Bono
Inge en Bono schreef: Ik deed het zoals jij; zoveel mogelijk afwisselen in wat je waarvan voert
Bij het geven van mijn antwoord, had ik niet meegenomen wat hierboven wel genoemd wordt. Maar ik voerde geen lever en nier van grote dieren of kip tenzij deze bio waren
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door