Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door TOSCA EN SPIKE
lees even mee, gisteravond nog een heel gesprek gehad over wel of niet enten en welke wel of niet....heb gister net onze pup van 10 week de twee x geend...vindt het ook een lastige keus..wat wel en  wat niet
Door ingeastrid
Nou..ik vind het lastig omdat het hebben van een hond nieuw voor me is. Ik weet niet wat echt noodzakelijk is. Welke ziekten een reeële dreiging zijn. En het is moeilijk daar objectieve informatie over te vinden.
Dat was met de kinderen net zo...en de kritiek die je over je heen krijgt is absoluut niet mals!
Bij kinderen is trouwens hetzelfde...DKTP is na twee keer meestal voldoende...en de K is nonsens. Je kunt kinderen daar dan ook op laten titeren...alleen heet het dan niet zo denk ik...weet ik niet..we hebben het niet gedaan, want een 3e was sowieso geen optie. Daarvoor werd hij er gewoon té ziek van.
We zijn toen radicaal gestopt met enten, hebben een homeopate ter ondersteuning en ontgiftiging.
Onze katten enten we trouwens ook niet...al 25 jaar niet en er is er ééntje een keer ziek geweest...niesziekte. Dus medicijnen gehaald en klaar. Andere katten hadden nergens last van. Ik neem aan dat het bij honden hetzelfde is als met kinderen en katten...als ze gezond zijn, goede weerstand hebben, dan kunnen ze het allemaal prima zelf aan.
Dus...alleen hondenziekte, en over een paar weken kijken hoe ik dan tegenover de rest sta.
Gelukkig was het voor de puppycursus geen punt.
Inge
Door Lizzy
De pest met hondenziektes (geen verstand van kinderen en kinderziektes) is dat je de entingen niet los kunt krijgen. Ja, sommige. Maar hondenziekte en HCC zijn helaas niet los te krijgen.

Ik heb behoorlijk mijn huiswerk gedaan en Parvo is heel reëel. Hondenziekte ook behoorlijk. Beide zijn het meestal jonge honden die daardoor geraakt worden. En vaak met dodelijke afloop dus die twee vind ik wel spannend. HCC is minder reëel maar zeker aanwezig. Para Influenza is heel reëel maar niet dodelijk dus niet voor enten. Kennelhoest idem, heel reëel niet dodelijk dus niet enten. Lepto is helaas behoorlijk onbekend. Waarschijnlijk wel reëel maar ook een van de kl*terigste entingen. Rabiës is gewoon voor NL niet verplicht EN een enorme kl*te enting dus als het niet hoeft: niet doen.

Overigens is deze info Engelstalig goed te vinden hoor. Dr. Ronald Schultz heeft er een hoop over gezegd en geschreven. Ook op Barfplaats is veel te vinden (links naar video's, etc).
Door ingeastrid
Hoi...met kinderziekten kun je (naar mijn weten) ook bijna niks los krijgen. Onze zoon kreeg 1 x DKTP en de tweede keer DTP...maar dat was net zo'n probleem.
Zoals ik zei...bij honden weet ik er niet genoeg van, dus ik ga op jouw oordeel af Lizzy. Wat je zegt snijdt hout. En ik heb er veel over gelzen inmiddels, en je conclusie lijkt me nuchter en juist.
Dus die (2e keer) hondenziekte en hcc maak ik vandaag een afspraak voor, parvo over een paar weken, als ik weet dat deze hem niet ziek maakt.
Die andere ziekten...hoe vervelend misschien ook...niet dodelijk, dan ent ik niet. Beter voor zijn weerstand. Naar het buitenland gaan we voorlopig niet, dus das van latere zorg.
DANK!
Door Lizzy
ingeastrid schreef: Hoi...met kinderziekten kun je (naar mijn weten) ook bijna niks los krijgen. Onze zoon kreeg 1 x DKTP en de tweede keer DTP...maar dat was net zo'n probleem.
Zoals ik zei...bij honden weet ik er niet genoeg van, dus ik ga op jouw oordeel af Lizzy. Wat je zegt snijdt hout. En ik heb er veel over gelzen inmiddels, en je conclusie lijkt me nuchter en juist.
Dus die (2e keer) hondenziekte en hcc maak ik vandaag een afspraak voor, parvo over een paar weken, als ik weet dat deze hem niet ziek maakt.
Die andere ziekten...hoe vervelend misschien ook...niet dodelijk, dan ent ik niet. Beter voor zijn weerstand. Naar het buitenland gaan we voorlopig niet, dus das van latere zorg.
DANK!
Hondenziekte en HCC samen gaat helaas niet. Die enting bestaat niet.

Dus wat ik zelf zou doen is DHP oftewel Distemper (hondenziekte), HCC (besmettelijke leverziekte) en Parvo in 1 keer laten enten. Met de DHP enting dus. En dan daarna een titer bepaling om te kijken of voor alle 3 de ziektes antistoffen zijn aangemaakt.

En dus geen DHPPi Pi = Para Influenza) laten zetten. Ook geen DHPPi + L (Lepto). Lepto pas op 16 en 19 weken.
Door ingeastrid
In zijn boekje staat dat hij nu 1 x geent is voor:  hondenziekte  (puppy enting) canine distemper en parvo (levend) parvo live

Dan is het nu toch voldoende om Hondenziekte (v.a 12 weken) te doen, HCC en nog een parvo.

Ja?
Door ingeastrid
Gatverdarrie...is het me toch ontkomen!
Ik had keurig opgeschreven dat ik: Hondenziekte, HCC en parvo wilde. Maar volgens de DA kon dat niet, want het vaccin werd verdund door de lepto. En toen stond ik met mijn mond vol tanden, want dan weet ik er dus nog steeds niet genoeg van.
En nu kijk in ik het boekje en zit er óók kennelhoest ( para-influenza) bij in! GRRRRR....
Wat baal ik daar van...

Over 3 weken weer...nou ik denk het niet...toch maar es kijken in de kliniek in Zuidhorn (geloof ik) waar ze ook titeren.
:-[
Door ingeastrid
Ik heb gebeld, en helaas kon de DA nu niet aan de telefoon komen...maar volgens hun was het niet mogelijk om het vaccin zonder lepto en ook de kennelhoest zit daar bij in.

Dat was dus de laatste keer dat ik daar naartoe ga.
Door doranto
ingeastrid schreef: Ik heb gebeld, en helaas kon de DA nu niet aan de telefoon komen...maar volgens hun was het niet mogelijk om het vaccin zonder lepto en ook de kennelhoest zit daar bij in.

Dat was dus de laatste keer dat ik daar naartoe ga.
Nou, fijne dierenarts zeg >:(
Daar ging ik dus ook echt niet meer heen!
Kan me voorstellen dat je baalt!
Door suzanne 1
ingeastrid schreef: Gatverdarrie...is het me toch ontkomen!
Ik had keurig opgeschreven dat ik: Hondenziekte, HCC en parvo wilde. Maar volgens de DA kon dat niet, want het vaccin werd verdund door de lepto. En toen stond ik met mijn mond vol tanden, want dan weet ik er dus nog steeds niet genoeg van.
En nu kijk in ik het boekje en zit er óók kennelhoest ( para-influenza) bij in! GRRRRR....
Wat baal ik daar van...

Over 3 weken weer...nou ik denk het niet...toch maar es kijken in de kliniek in Zuidhorn (geloof ik) waar ze ook titeren.
:-[

Lekker dan, dan heeft jouw dierenarts zijn huiswerk niet goed gedaan. Want met gewoon een beetje fysiologische zoutoplossing kunnen ze de enting ook zetten. Daar hebben ze helemaal de Lepto niet voor nodig. Ik heb toen die van mij pup was er echt met mijn neus bovenop gestaan en van te voren gebeld dat ik de enting dus ZONDER lepto etc wil en dat die dan gewoon met zoutoplossing gespoten kan worden. En toen ze de enting in de spuit deed heb ik nog om het flesje gevraagd (ben al vaker voor de gek gehouden) en dat was idd alleen de DHP. Zet alleen de assistente in het boekje geldig tot 1 jaar (hij was toen 12 weken), maar die enting is gewoon 3 jaar geldig. Ik zou je hond over 3 weken dus niet standaard nog een keer laten enten, maar laten titeren om te kijken of deze enting is aangeslagen. Zo ja, hoef je hem niet meer te enten.
Helaas heb ik mijn hond op latere leeftijd wel nog laten enten ivm show en die is dus nu zwaar allergisch :-\
Door ingeastrid
Ja..de kliniek in Zuidhorn staat op het lijstje van titerende praktijken (haha) dus dat gaat em worden.
Ik heb dr koppijn van...boos op mezelf, want dat wist ik dus niet van die zoutoplossing...had ik dat maar geweten..of was ik maar gewoon weggelopen!
Grrr....

Aden in...adem uit...
Door fransbulletje
Geen idee waar je precies woont in Groningen maar...
In de praktijk van dierenarts Lies Schuitemaker in Zuidlaren is op woensdagmiddag homeopatisch dierenarts Lies Vedder aanwezig.
Bij haar kun je laten titeren, afspraak maken bij haarzelf www.groenebron.nl
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door