Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door hannabelgje
Afgelopen week nieuwe petroleum gehaald voor mijn zibro. Was bij het tankstation iets minder dan een euro per liter. Hij ruikt in het begin ietsie meer dan de originele van zibro, maar ik krijg er geen hoofdpijn van en het is echt stukken goedkoper.
Door eelke
Kim! Brand ie al!?

Hier ons nieuwe extra houthokje :) mijn vriend heeft m gelast en ik heb de houtplaat gefixt. Helaas konden we zaterdag niet veel hout halen, we zouden met een aanhanger met kap rijden, maar dat was gezien de wind niet erg verstandig, dus eea in de auto geladen zodat de kachel in ieder geval weer aan kan. Zaterdag poging 2.

Afbeelding
Door keetje
Eelke, wordt dat hout zo niet z*knat? Wij hebben 2 van die houthokken staan, van die standaard dingen van de praxis of gamma, weet ik veel. En we hebben het hout maar in de garage opgestapeld. Het werd, volgens mij, gewoon te nat? Nu staan de containers erin. :biggrin2:
Door eelke
keetje schreef: Eelke, wordt dat hout zo niet z*knat? Wij hebben 2 van die houthokken staan, van die standaard dingen van de praxis of gamma, weet ik veel. En we hebben het hout maar in de garage opgestapeld. Het werd, volgens mij, gewoon te nat? Nu staan de containers erin. :biggrin2:
Ik hoop het niet :P de plaat is wel een stuk dieper dan het hout, dus hij lapt wel over... maar t heeft nog niet echt geregend volgens mij sinds zaterdagmiddag...
Door keetje
Heel snel stoken dan voor het weer gaat regenen! :P

Hier zijn we ook zowat door het hout, Meneer Keetje zei, vanaf een zonnig Singapore, dat ik wel verrekte veel stook. :biggrin2: Heb er toch al zowat 2 kuub doorgejaagd, met heel veel plezier. :D
Door dinky89
Mocht het al te nat worden dan kan je er altijd nog een zeil vastmaken zodat de voorkant ook afgeschermd is? Als een soort gordijn?
Door keetje
Zomaar weer een vraagje............... :D
Ik heb buiten nog wat hout liggen van dit jaar, heb gisteren er iets van op het vuur gegooid en eigenlijk brandt het best als het eenmaal fikt. Nu dacht ik zo,..ik heb dat oventje, je hebt ovengedroogd hout. Zou ik gewoon wat sukken hout in mijn oventje kunnen leggen om te drogen als ik toch stook? Kan dat niet in de fik vliegen in zo'n oventje? Die is dus niet gemaakt om in te fikken maar om te ovenen, dus.
Wat denken jullie? Kan dat?
Door EliScooby
keetje schreef: Zomaar weer een vraagje............... :D
Ik heb buiten nog wat hout liggen van dit jaar, heb gisteren er iets van op het vuur gegooid en eigenlijk brandt het best als het eenmaal fikt. Nu dacht ik zo,..ik heb dat oventje, je hebt ovengedroogd hout. Zou ik gewoon wat sukken hout in mijn oventje kunnen leggen om te drogen als ik toch stook? Kan dat niet in de fik vliegen in zo'n oventje? Die is dus niet gemaakt om in te fikken maar om te ovenen, dus.
Wat denken jullie? Kan dat?
Ik denk dat het daar te heet wordt en je zomaar zelfontbranding kunt krijgen: Brandstof en zuurstof is er immers al. Dan heb je alleen nog temperatuur nodig voor ontbranding.

Even opgezocht: Volgens wikipedia ontbrandt hout vanzelf bij 250-350°
Laatst gewijzigd door EliScooby op za 17 jan 2015, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door keetje
Oeps, dan maar niet doen. 250 graden zal het er vast niet in worden maar toch, ik vind het eng. Was ook zo maar een idee.
Door Nadia
Als ik een blok hout aan de andere kant van de oven leg waar geen vlammen komen, dan gaat hij toch binnen enkele minuten branden ;)
Ik zou als de oven uit is voor de nacht het hout erin leggen.
Door keetje
Tja, dat durf ik dus ook niet meer nu. Ik ben nu boven in in mijn bed en de kachel is nog loeiheet. Het was net 23 graden in de kamer. ::) Ik kan niet goed inschatten hoe heet de oven is en hoe lang hij hoe heet blijft dus dan durf ik er niets in te doen. Ik droog wel in een mand naast de kachel. Het is ook niet erg veel.
Door keetje
Doranto schreef: Kan je de ovendeur niet open laten? Dan is het toch minder heet daarbinnen?
Dat is ook nog een idee, dat ga ik proberen als ik hem opstook. Alles is steen en gietijzer dus erg veel kwaad kan het vast niet. Wordt vervolgd,........... :)
Door zurca
Ik zat me zo af te vragen....Zou je van die pellets ook in een normale houtkachel kunnen stoken?
En klopt het dat bij een pelletkachel het rookkanaal gewoon tot de buitenmuur hoeft en dan een roostertje ervoor? Dus zoals bij een afzuigkap?
Door eelke
zurca schreef: Ik zat me zo af te vragen....Zou je van die pellets ook in een normale houtkachel kunnen stoken?
En klopt het dat bij een pelletkachel het rookkanaal gewoon tot de buitenmuur hoeft en dan een roostertje ervoor? Dus zoals bij een afzuigkap?
Een pellet kachel heeft een ander rookkanaal idd. Ik heb geen idee of je die pellets in een normale kachel kunt branden, ik heb het idee dat dat te hard zal gaan omdat je ze niet echt op een hoopjes kunt houden zeg maar.

Oh, ons nieuwe houthok houdt het wel droog :) T zal vast wel eens wat in regenen, maar afgelopen week geen problemen gehad, en t heeft toch best wat geregend. Het is wel super fijn, zo direct naast de deur. En we kunnen nu nog meer kwijt  8)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door